Kladno, 17.5.2015 Výzva k připravenosti
Introit:
Milost vám a pokoj od Boha Otce
našeho i našeho Pána Ježíše Krista
Hospodine,
slyš můj hlas, když volám, smiluj se nade mnou, odpověz mi!
Mé
srdce si opakuje tvoji výzvu: „Hledejte mou tvář.“ Hospodine, tvář tvou
hledám.
Svoji
tvář přede mnou neukrývej, v hněvu nezamítej svého služebníka. (Žalm 27,7-9a)
Úvod:
Bratři
a sestry zdravím vás a vítám na dnešní nedělní bohoslužbě. Ve čtvrtek
14. 5. byl den, kdy si církev připomínala svátek Nanebevstoupení Páně,
tedy okamžik, kdy Ježíš Kristus, dá se říci, ukončil své pozemské působení…
„Vystoupil na nebesa, sedí po pravici Boha Otce, odkud přijde soudit živé
i mrtvé“ – to jsou slova, která při společném vyznání vyznáváme a
čemu také věříme. Kéž jsme všichni připraveni v tomto
soudu, až nastane, obstát. Nechť je nám k tomu pomocí i dnešní nedělní
bohoslužba, ve které se budeme zamýšlet právě nad připraveností.
Dnes tedy máme první neděli po Nanebevstoupení Páně, a přeji nám všem,
abychom tento čas prožili ve jménu Boha Otce i Syna i Ducha svatého. Amen.
Píseň:
130 – Můj Pane, z hlubin volám
Modlitba:
Náš
nebeský Otče, děkujeme ti, že nás stále obdarováváš svým pokojem a
svou milostí. Děkujeme ti za dnešní den, kdy se opět můžeme setkat ve tvém
jménu a posilovat společně svou víru tvým slovem. Děkujeme ti, že můžeme
žít v zemi a v době, kdy prožíváme mír a svobodu. Děkujeme ti,
že se nemusíme skrývat, že můžeme o své víře mluvit veřejně a beze
strachu z toho, že nás za to bude někdo odsuzovat a tupit. Je to veliká
milost, kterou mnozí nedokážeme docenit. A tak tě pro tuto chvíli prosíme,
buď zde s námi v tomto bohoslužebném shromáždění, buď naším
středem, a svým Duchem pravdy nám pomáhej tvému slovu porozumět. Vyučuj nás,
povzbuzuj a oživuj naši víru, abychom v té svobodě a míru, který prožíváme,
nepropadli předčasnému spánku. Amen
1.čtení:
1Pt. 4,7-11
Konec
všech věcí je blízko. Žijte proto rozumně a střízlivě, abyste byli
pohotoví k modlitbám. Především mějte vytrvalou lásku jedni k druhým;
vždyť láska přikryje množství hříchů. Buďte jedni k druhým
pohostinní a nestěžujte si na to! Každý ať slouží druhým tím darem
milosti, který přijal; tak budete dobrými správci milosti Boží v její
rozmanitosti. Kdo káže, ať zvěstuje slovo Boží. Kdo slouží, ať to činí
ze síly, kterou dává Bůh – tak aby se všecko dělo k oslavě Boží
skrze Ježíše Krista. Jemu buď sláva i moc na věky věků. Amen.
Píseň:
433 – Otče náš, milý Pane
Text:
Podle starocírkevních perikop na dnešní neděli připadá text zapsaný
- J 15,26-16,4a
Ježíš
tu svým učedníkům ještě chvíli před zatčením říká:
Až
přijde Přímluvce, kterého vám pošlu od Otce, Duch pravdy, jenž od Otce
vychází, ten o mně vydá svědectví. Také vy vydávejte svědectví, neboť
jste se mnou od začátku.
To
jsem vám pověděl, abyste se nedali svést. Budou vás vylučovat ze synagóg;
ano, přichází hodina, že ten, kdo vás zabije, bude se domnívat, že tím
uctívá Boha. To s vámi budou činit, protože nepoznali Otce ani mne.
Ale to jsem vám pověděl, abyste si vzpomněli na má slova, až přijde ta
hodina.
Kázání:
Milé sestry, milí bratři, přátelé v Kristu, oba texty, které
jsme dnes četli (jak z první epištoly Petrovi tak z Janova
evangelia), dalo by se říct, nás vyzívají k připravenosti. Zároveň
nás informují, či varují, že přijdou dny, nebo že mohou přijít dny, kdy
nebude lehké odolávat nepřátelům, kteří o Bohu nevědí, nebo ve své víře,
že konají dobro, nám mohou dělat těžkosti, ba dokonce toužit o naší
likvidaci. A z dějin známe, že taková období v historii už několikrát
proběhla, pronásledováním prvních křesťanu počínaje a komunistickou
totalitou dalo by se říci konče. Ale ono to ani tímto obdobím nekončí. A
občas přijdou zprávy, že v některých zemích ta období útisku stále
setrvávají.
V naší zemi v současnosti prožíváme klid a mír, svobodu vyznání
i toleranci. Nic podobného jako útisk, útlak, pronásledování, nic takového
už přes dvacet pět let neprožíváme. Je nám dobře. Dalo by se očekávat,
že křesťanství v takovýchto podmínkách bude jen vzkvétat. Pamatuji
si, že když sametovou revolucí u nás skončila doba totality, že mnozí
byli v naději, jak se kostely budou plnit novými věřícími. A dnes po
uplynulém čtvrt století vidíme, že k žádnému velkému vzrůstu nedošlo
a ani moc nedochází… Často se nad tím zamýšlím a kladu si otázku jak
je to možné? Copak víra a naděje, kterou máme v Kristu, už není aktuální?
Copak to co Kristus tomuto světu přinesl, je něčím překonané? Ať hledám,
jak hledám, nic takového, co by bylo lepší, smysluplnější, životadárnější
nenacházím. Stejně tak nenacházím ani větší či vyšší lásku, která
by překonala tu, kterou nám projevil Kristus.
Proč
tedy církev, víra a radost z Kristova díla neroste? Kde je chyba?…
V naší zemi v současnosti prožíváme klid a mír, svobodu vyznání
i toleranci. Nic podobného jako útisk, útlak, pronásledování, nic takového
už dlouho neprožíváme… Přes to mám dojem, že se občas objeví nepřítel,
který ze synagog, tedy z našich kostelů, vylučuje, přes to mám pocit,
že tu stále nepřítel číhá, aby mohl v nestřežené chvíli zabít s domněním,
že tím uctívá boha. Tento nepřítel však nenosí žádnou uniformu, ani se
nehonosí rudými prapory. Dokonce ani křesťany nešpehuje, aby na ně donášel,
tento nepřítel nic nepřikazuje a ani nic nezakazuje. A bůh, kterého tento
nepřítel uctívá, ten se také změnil. Dokonce se tak změnil, že už vůbec
nevypadá jako bůh, i přes to, že má mnoho podob a víra v něj je téměř
samozřejmostí.
Nepřítel, respektive nepřátelé, které mám na mysli, jsou lenost,
lhostejnost, pohodlnost, uzavřenost a v neposlední řadě i rezignace a
další podobné vlastnosti nás lidí, které si do rolí nepřátel můžeme
docela lehce personifikovat. A bohem, kterému tito nepřátelé slouží je vše,
co nabízí současná komerční, tržně ekonomická doba včetně moderně
vyspělé techniky, bulvárních médií a podobných vymožeností. Povrchní zábava,
možnost mít všechno a hned bez velkého úsilí. Hlavně vše bez žádného
velkého přemýšlení, žádné velké dřiny.
Těmto nepřátelům, bohužel velice často podléháme i my křesťané.
Vědomě i nevědomě. A všimněte si, že i tito nepřátelé dokáží velice
rafinovaným způsobem z kostelů vylučovat a často i zabíjet. Ovšem
pozor! Cílem těchto nepřátel není vylučovat z kostelů nás křesťany, co
do kostela chodíme. Cílem je vyloučit především ty, kteří do kostela
nechodí. Nebo jim v tom alespoň zabránit. Ono, věřte, že je mnoho těch,
kteří hledají, chtějí věřit a oddat se Bohu s velkým „B“, ale
bohové komerčního světa jako by byli v předstihu a měli stále
navrch. Přijde mi, že tito nepřátelé mají v záloze novou, nenápadnou
taktiku, jak následníky Krista zničit. Jejich strategie je jednoduchá a
prostá. Čekají, až ti co do kostela chodí, se přesvědčí, že jejich víra
a život pro Krista už nemá smysl, nebo se unaví a odpadnou anebo prostě a
jednoduše až vymřou… A když budete mít možnost se podívat do některých
sborů mimo velká města, nebo tradiční kraje či senioráty, můžete skutečně
propadnout až panické hrůze z toho, že to tam vypadá opravdu jak před
vymřením, jen pár věrných starých babiček. Bůh jako by se najednou
vytratil. Jako by nás opustil. Dobrým příkladem nám může být (do ještě
nedávna fungující) kazatelská stanice v Rakovníku, která se svého
konce skutečně dočkala.
Ale
nepropadejme, prosím, této panice. Naděje umírá poslední, říká přísloví.
A o co víc naděje můžeme mít a máme my, kteří věříme Kristu. A o co víc
můžeme mít a máme naděje, když Kristus kterému důvěřujeme, nám skrze
evangelium říká „Až přijde Přímluvce, kterého vám pošlu od Otce,
Duch pravdy, jenž od Otce vychází, ten o mě vydá svědectví.“
A
o tomto svědectví, vám mohu dát také svědectví mé osobní: (Mnohé jsem
si totiž uvědomil, když jsem se spolu s bratrem farářem Jiřím Burešem
připravoval na přednášku o Ústeckém seniorátě pro presbyterní
konferenci ve farním sboru v Proseči v seniorátu Poličském.)
Jak
jistě mnozí víte, já osobně nepocházím z tradiční křesťanské
rodiny, naopak docela silně ateistické, komunistické a tak jsem se stal i já
jiskrou, pionýrem a nakonec i svazákem. Uvěřil jsem až někdy když mi bylo
už něco přes dvacet let. Dlouho jsem hledal, několik let, a prošel jsem
mnoho kostelů různých církví po téměř celé republice, až jsem se
dostal do sboru ČCE v Chomutově, kde jsem nakonec zakotvil. Bylo by to na
dlouhé vyprávění. Každopádně jsem tam zakotvil především proto, že
jsem se tam setkal s lidmi, se kterými mi bylo dobře, s lidmi u kterých
jsem našel důvěru – takové společenství jsem hledal. Ale nemyslete si,
nebyl to jinak žádný ideál fungujícího sboru. To v žádném případě.
Když jsem tam přišel poprvé, sedělo tam na bohoslužbách v průměru
5-8 lidí. Pamatuji si i bohoslužby ve třech, včetně kazatele. Vesměs lidé
v pokročilém důchodovém věku. Já svým příchodem jsem snížil věkový
průměr možná na pětasedmdesát let. Co bylo ovšem to nejsmutnější? Většina
z těch lidí už dávno byla smířena s tím, že s nimi sbor
zanikne. Ano, byli už smíření s tím, že až umřou, sbor už nebude.
Už to prostě a jednoduše vzdali. Jejich přesvědčení bylo tak veliké, že
když jsme podnikli nějakou akci, tak se ptali: „Proč to děláte? Pro koho
to děláte? Proč se snažíte? Vždyť už to nemá cenu. Zbytečně plýtváte
svým časem a svou energií…“ Naštěstí tam byli i ti, kteří doufali a
tak úplně to nevzdali – kurátorka, vikář a administrátorka a následně
nový farář… (I to by bylo na dlouhé vyprávění…)
Uplynulo
několik let, devadesát pět procent těch co propadlo skepsi a smíření se zánikem,
skutečně zemřelo a sbor přes to žije dál. Složení lidí je pochopitelně
jiné. Přišli lidé z venku, kteří také hledali, jako kdysi já. A
dnes právě tito lidé tvoří základ tohoto sboru. Dokonce i průměr počtu
přítomných na bohoslužbách se zvýšil a průměr věkový je podstatně nižší.
Pravda,
není to stále žádný ideál, a i současný stav chomutovského sboru je
velice křehký, ale i tak je to pro mne důkaz toho, že naděje umírá
poslední. A hlavně tato zkušenost ukazuje na dvě věci, které nám mohou
pomoci k tomu, aby naděje nemusela umírat vůbec.
Tou
první věcí je, vytrvalost, neustálá aktivita a snaha, komunikace a otevřenost
alespoň některých členů. A to vše zarámováno láskou jak ke sboru, tak i
otevřenou láskou k lidem, kteří jsou mimo sbor. Tou druhou věcí je důvěra
v Boha, který těm co se snaží, dává poznat svou milost, svou sílu i
moc. Důvěra v Boha, i přes to že situace vypadá špatně bez dobrých
vyhlídek do budoucna, i přes to, že vše nasvědčuje tomu, že by mělo vše
skončit. Důvěra, že Bůh může najít i jiné cesty pro to, aby nedošlo k
zániku, důvěra v Boží cesty i přes to, že my o těchto cestách
nemusíme nic tušit. I v tom vidím naplnění oněch Kristových slov
„Až přijde Přímluvce, kterého vám pošlu od Otce, Duch pravdy, jenž od
Otce vychází, ten o mě vydá svědectví.“ Příběh, který vám tu vyprávím,
je pro mne právě tímto svědectvím.
Bratři
a sestry, dnešní evangelium nás vybízí k připravenosti. Ta připravenost
se týká hlavně připravenosti na útoky nepřátel, kteří mohou mít různou
podobu. Mohou to být ti uniformovaní, ti s rudými prapory ale i ti nenápadní
na první pohled neviditelní - lenost, lhostejnost, pohodlnost, uzavřenost a
stejně tak i rezignace a další. To jsou totiž naši nepřátelé současní
a aktuální. Také dalším nepřítelem a velice aktuálním jsou peníze,
které nám často do myslí přímo vpalují jasné argumenty, jež nastiňují
brzkou prohru a často nás tlačí k panice a též k předčasnému přesvědčení
„že to nemá cenu“…
Nelekejme
se však těchto nepřátelských výhružek. Vytrvejme a důvěřujme. Vždyť
nejsme sami. Kristus nám poslal Přímluvce – Ducha pravdy, který vydává
svědectví. I nám ho vydá. A velice rád nám ho vydá. Ovšem je důležité,
abychom chtěli, abychom vytrvali, abychom setrvali v aktivitě, abychom se
udrželi v neustálém zájmu i otevřenosti a také abychom setrvali v důvěře
- a s tímto vybavením v lásce ke všemu a v lásce ke všem vydávali
také to naše svědectví. Svědectví, ke kterému své apoštoly a dnes skrze
evangelium i nás Kristus rovněž vybízí: „Také vy vydávejte svědectví,
neboť jste se mnou od začátku.“ Amen.
Modlitba:
Náš
nebeský Otče, prosíme tě ve jménu našeho Pána Ježíše Krista, sešli i
na nás, na náš sbor svého svatého Ducha, Ducha pravdy. Posiluj nás ve víře
a dej, abychom dokázali bojovat i proti takovým nepřátelům jako jsou
lenost, uzavřenost, lhostejnost a pohodlnost. Dej, abychom dokázali setrvat v otevřenosti
jak okolnímu světu, kde je mnoho lidí kteří tě hledají, a stejně tak i
abychom dokázali setrvat v otevřenosti tvým cestám, které mohou být
jiné, než na které jsme zvyklí a které setrvávají jen v našich představách.
Prosíme tě, učiň nás svým vhodným a použitelným nástrojem pro své dílo.
Kéž jsme v lásce a s láskou světlem, které září tvým pokojem
a láká zatoulané duše z temnot ke tvé milosti. Amen!
Píseň:
684 – Učiň mne, Pane nástrojem
Píseň:
621 – Za ty, kdo hladem trpí a bídou
Přímluvná
modlitba: (agenda II. str.101)
Vyvýšený
a oslavený Pane, ty jsi šel cestou kříže; voláš na ni i církev.
Prosíme,
dej, ať tvá církev všude na světě spoléhá ve víře na tvou oběť; ať
nepodléhá
pokušení samospravedlnosti a duchovní pýchy, která na sebe nechce brát
kříž
a vydávat se v lásce druhým v oběť.
Prosíme,
dej, ať tvá církev nepřestává věřit ve vítězství tvého vzkříšení,
v moc
tvého
Ducha, v tvé dílo misie, a to i tehdy, když vidí velikou vlastní bídu a
bezmocnost.
Prosíme,
aby tvá církev nevypadla z jednoty s tebou i Otcem, a také s bratřími a
sestrami
po celém světě, když tolik vnějších tlaků trhá jednotu tvého těla.
Dej, ať na
sebe
bere kříž touhy po jednotě.
Prosíme,
aby se našim sborům neztrácela jistota, že jsi živ a že své dílo ve světě
konáš,
také když naráží na neporozumění a nepochopení, ' když se misii nedaří,'
když
trvají
doby, v nichž není hlad po Slovu.
Prosíme
za ty, kteří tě vždy obklopovali: za hříšné, za zatížené vinou,
nemocemi,
zármutkem,'
za vdovy, sirotky a opuštěné. Dnes nás k nim posíláš. Dej, ať se nás
nezmocňuje
pocit marnosti, když vidíme všechnu jejich bídu, ale ať nám právě
uprostřed
toho zazáří vítězné světlo tvého evangelia.
Vzkříšený
Pane, pozvedej náš pohled k sobě, abychom nepropadali beznaději ani
cynismu,
když se díváme na svět plný ohrožení, zmatků a nejistoty. Ať nepřestáváme
věřit,
že ty zůstáváš Pánem,' ať nepřestáváme pomáhat všem, kdo bojují se
silami
zmaru,'
ať se za ně modlíme a čekáme tvůj příchod v slávě.
Bože,
vyslyš nás, když k tobě jako tvé děti ve jménu Ježíše Krista voláme:
Otče
náš, který jsi v nebesích ...
Slovo
poslání: Kol. 3,12-17
Jako
vyvolení Boží, svatí a milovaní, oblečte milosrdný soucit, dobrotu,
skromnost, pokoru a trpělivost. Snášejte se navzájem a odpouštějte si, má-li
kdo něco proti druhému. Jako Pán odpustil vám, odpouštějte i vy. Především
však mějte lásku, která všechno spojuje k dokonalosti. A ve vašem
srdci ať vládne pokoj Kristův, k němuž jste byli povoláni v jedno
společné tělo. A buďte vděčni. Nechť ve vás přebývá slovo Kristovo v celém
svém bohatství: se vší moudrostí se navzájem učte a napomínejte a s vděčností
v srdci oslavujte Boha žalmy, chválami a zpěvem, jak vám dává Duch. Všechno,
cokoli mluvíte nebo děláte, čiňte ve jménu Pána Ježíše a skrze něho děkujte
Bohu Otci.
Požehnání:
Sám
pak náš Pán Ježíš Kristus a Bůh náš Otec, který si nás zamiloval a ze
své
milosti
nám dal věčné potěšení a dobrou naději, nechť povzbudí vaše srdce a dá
vám
sílu
ke každému dobrému činu i slovu. Amen. (2 Te 2,16n)
Píseň:
485 – Král věčný nás požehnej