Kladno
14. 1. 2018 Povzbuzení
Čtení:
Římanům 12, 1-8
Text:
Římanům 12, 9-16
Láska
ať je bez pokrytectví. Ošklivte
si zlé, lněte k dobrému. Bratrskou láskou srdečně milujte jedni druhé, vzájemně
se předcházejte uctivostí, v pilnosti nepolevujte, buďte vroucí duchem, služte
Pánu, v naději se radujte, v soužení
buďte trpěliví, v modlitbě vytrvalí, v potřebách se dělte se svatými, věnujte
se pohostinnosti.
Dobrořečte těm, kdo vás pronásledují, dobrořečte a nezlořečte. Radujte
se s radujícími a plačte s plačícími. Buďte k sobě navzájem jednomyslní,
nesmýšlejte vysoce, ale nechte se vést k poníženým. Nebuďte moudří sami
před sebou.
Zamyšlení:
Milí
sourozenci v Kristu, všimněme si, že Pavel uzavírá své listy vždy
praktickými radami. A v dnešním textu je těch rad najednou hodně. Nacházíme
v něm zhruba dvacet různých povzbuzení. Vztahují se ke každodennímu životu.
Dotýkají se konkrétních oblastí života, zatímco slova ze začátku téže
kapitoly se vztahují k duchovnímu životu. Tam nám Pavel ukazuje, že bohoslužba
není jen nedělní záležitost, že Bohu máme sloužit i ve svém praktickém
životě skutky milosrdenství, a že to je pravá bohoslužba.
V
dnešních verších 9 až 16 nám Pavel rozvíjí to, co zmínil na začátku a
ukazuje, čím konkrétně můžeme Bohu sloužit, co je obsahem každodenní
bohoslužby, co to znamená v praxi. Vyjmenovává nám celou řadu rad. Všechny
rady se týkají našeho života v církvi a konkrétněji ve sboru. Pavel velmi
jasně vyjadřuje to, co se od nás očekává v našem vztahu k sestrám a bratřím
ve víře. Ukazuje nám, že láska je hlavním zdrojem duchovního elánu. Bohužel,
jak tato slova slýcháme pořád, stávají se pouhou frází, prázdnou bez
jasného obsahu.
Je
nutné, abychom si kladli otázku, zda se skutečně řídíme Boží láskou.
Jestli naše vztahy jsou opravdu ovlivněné duchem lásky Kristovy. Pro Pavla
evangelium nejsou jenom slova, ale také skutky. Evangelium se prokazuje konkrétními
činy, je semeno plodící hmatatelné ovoce.
Když
zůstaneme u této praktické stránky evangelia, položme si otázku, všichni,
jak tu sedíme jedni vedle druhých, zda si uvědomujeme, co nás vlastně
spojuje? Uvědomujeme si, že patříme spolu Kristu a že jeho láska nás
spojuje? Chápeme, že naše setkání, jak tady sedíme, je možné díky Boží
lásce k nám? Říkáme si, že jsme sestry a bratři v Kristu, že se scházíme
ve jménu Krista. Každý je pozván, aby se ve jménu Krista potkal s každým,
aby byl druhými dotčen. Boží láska nás svolává, vede nás k setkání a
k otevírání se druhým.
Oslovují
nás aspoň některé z Pavlových výzev? Jsme schopní se vžít do situací
druhých a být jim užiteční? Dotýkají se nás pláč a starosti druhých,
nebo to jde mimo nás? Nadchnou nás radosti druhých, nebo jsme lhostejní. Slyšíme,
když druzí klepají? Jestli jim nemůžeme otevřít dveře svých domů, můžeme
jim otevřít aspoň dveře svých srdcí.
Pláčeme
s plačícími? Radujeme se s radujícími? To někdy bývá těžší. Myslíme
si, že když někdo pláče, můžeme ho potěšit, ale když se raduje, že nás
vlastně nepotřebuje. Když to shrneme, Pavel nás zve, abychom žili
harmonicky, abychom se povzbuzovali dobrými skutky víry. To jsou zásady
sborového života.
Slyšeli
jsme od Pavla, co se od nás očekává. Jak mu odpovíme? Možná si říkáme,
že se Pavel neadresuje k nám, ale že mluví k nějaké elitě, k nějaký
svatým. Možná dáváme Pavlovi nálepku moralisty, jehož požadavky ignorují
lidskou přirozenost. Můžeme si také myslet, že víra není o skutcích, ale
o důvěře. Můžeme argumentovat Boží milostí, která přijímá každého
takový, jaký je. I to je vlastně od Pavla. Spása z milosti je jedním z pilířů
Pavlovy teologie. Ano, máme tady spoustu námětů, o kterých se dá dlouho
diskutovat.
Ať
to bereme jakkoliv, nesmíme zapomenout, že ve hře je i naše křesťanská
pověst. Jsme obklopeni nezávislými pozorovateli, kteří si mohou všimnout,
jak se naše slova rozcházejí s našimi skutky. A že jsme plní řečí o
evangeliu, ale neneseme ovoce. Lidé rádi sledují církve a pozorují, co dělají
ti, kdo si říkají křesťané. Zajímají se, jaké mají křesťané názory,
jak řeší své problémy, jaké mají mezi sebou vztahy.
My
máme ve svých rukou i pověst samotného evangelia. Svět sleduje, zda se řídíme
evangeliem, ke kterému se hlásíme. Jestli jsme evangeliem opravdu ovlivněni,
nebo všechno je jenom jako!
Někdy
mě fascinuje, jakou mají lidé představu o křesťanech, čemu se diví.
“Vy jíte vepřové maso?” Ano! “Vy můžete pít alkohol?” Ano! “Vy
navštěvujete hospody, tančíte a chodíte k doktorům?” Ano! Po tolika
udivujících otázek někdo pobaveně pronese: “Vy jste normální”. Jistě.
Co jste čekali? Že až uvidím vepřové maso, pronesu hříšně “ježíšmaria”,
zas prase? Že když vidím alkohol, zakryji si nos, a když v místnosti někdo
pustí nekřesťanskou hudbu, začnu panicky hledat východ, abych utekl pryč?
A místo doktora se modlím, aby mě Bůh uzdravil? Lidé mají o některých křesťanských
směrech naivní a povrchní představy.
Jsme
normální, buďme normální, buďme u toho všeho, pijme a jezme, co chceme,
ale… buďme zároveň jiní, buďme solí země. Buďme těmi nejnormálnějšími
z lidí, kteří se dělí o svoje vepřové maso, děkují Bohu za své
doktory, tančí pro radost z daru života a k Boží chvále.
Vepře,
víno, paralen, Lucii Bílou, to všechno uhájíme, za to se nemusíme stydět.
Ale co neuhájíme, co by více překvapilo naše nezávislé pozorovatele? Vy
tam toho nesnášíte? Vy s tímhle tam nemluvíte? Charita vás nezajímá? Vy
se nemáte rádi? A to jste křesťan? Možná, ale jen na oko. Je to při
nejlepším stejná naivita jako u pozorovatele, který nechápe, že se na první
pohled nelišíme od ostatních s tím rozdílem, že naivní křesťan nechápe,
že se v hloubce má lišit od ostatních. Nepochopil poselství evangelia, které
žádá porozumění pro druhého, neoplácení zlým za zlé, žít v pokoji se
všemi. Kdo to nepochopil, je pokrytcem, je nekřesťan v křesťanském kabátu.
Buďme
si přitom jisti, že Pavlova slova nás nechtějí odsuzovat, Pavel jen napomíná
a povzbuzuje, abychom nepůsobili směšně, kdybychom něco jiného říkali a
něco jiného dělali.
Ani
náš vykupitel, Ježíš Kristus, nečeká, že budeme dokonalí. Ale zve nás,
abychom se nespokojili se svým hříšným stavem. Abychom se nespokojili s
alibistickým konstatováním, že jsme přece jen lidé. Evangelium nás zve k
tomu, abychom se svým hříšným stavem něco dělali. Abychom se snažili o
dobro a milosrdenství, o pokání a odpuštění.
Svět
od nás nečeká, že budeme kázat vodu a pít víno. Ovšem svět nás ani
nemusí tolik zajímat. Je dobré, že nás má pod drobnohledem, a že mu můžeme
ukázat ovoce evangelia. Ale především je to Pán Bůh, který od nás očekává,
že se necháme řídit evangeliem. Že dovolíme, aby jeho slovo ovlivňovalo
naše životy a inspirovalo naše vztahy. Činí nás solí země a nástrojem
pokoje. Snaha se cení.
Amen