Kladno, 18. 10. 2015
Neděle díkčinění
Introit: Žalm 45, 2
Písně: 32,
191, 219, 177, 608, 702
První čtení: Efezským
1, 3 - 12
Text
kázání: Jeremjáš 1, 1 - 10
Chvála
Bohu Otci, chvála Bohu Synu, chvála Bohu Duchu svatému. Chvála za tento den.
Ale za co? Za co děkujeme Bohu? Činíme tak jen proto, abychom chválili a nepřipadali
si jako nevděční? Je pravda, že chvála přináší dobrý pocit tomu, kdo
chválí, a především tomu, koho chválíme a komu děkujeme. Chvály a díky
jsou kouzelné, to všichni víme. Když někomu děkujete, zvyšujete jeho
ochotu. Když neděkujete, naopak snižujete jeho ochotu a můžete příště,
až budete potřebovat pomocnou ruku, narazit. A o pochvalách se ví také to,
že zvyšují výkonnost. Když zaměstnavatel chválí své zaměstnance, a je
v tom upřímnost a nikoliv jen manipulace, zaměstnanci se budou snažit ještě
více.
Tělo
žije z pokrmů a nápojů, duše žije z těchto abstraktních skutečností.
Člověk zvládne dělat mnoho práce fyzické, když je dobře nakrmený, ale
musí být zároveň motivovaný uznáním, a také očekáváním, že on sám
i druzí budou mít z té namáhavé práce radost a užitek. Takže když chválíme
a děkujeme, vlastně krmíme duši.
Jak
to je s Pánem Bohem? Čeho chceme dosáhnout díkůvzdáním? U Boha nemůžeme
jen tak mluvit o motivaci, ani o tom, že bychom si ho naklonili chválami a díky.
Jeho péči, i když je drahá, nebo právě proto, že je drahá, nemůžeme ničím
svým zaplatit. Nemáme na to ekvivalentní, srovnatelnou hodnotu, natož
hodnotu, která by tu Boží péči převyšovala. Nemáme k tomu odpovídající
hodnotu. Vlastně nemáme nic, co můžeme Bohu dát, co není jeho. Všechno,
co máme je od něho, tak co mu chceme dát za sebe? Bohu můžeme něco jen vrátit.
Právě
proto to stojí za to Pána Boha chválit. Stojí to za to mu poděkovat, že nám
dává všechno od základu zdarma. Bůh, kterého nemůžeme ničím motivovat,
má velkou radost. Ano, toto můžeme o Panu Bohu říct. Má velkou radost z nás,
raduje se z toho, že umíme děkovat a chválit. Že nejsme nevděčníci,
raduje se z toho, jak jsme nadšení, že přijímáme jeho dary s uznáním.
Proto, milí přátelé, při díkůvzdání je důležitá upřímnost.
Neděkujeme proto, že musíme, aby se neřeklo. Neděkujeme proto, že chceme
udělat dojem na Pána Boha, ale děkujeme proto, že si vážíme jeho péče a
milosti. Proto je také důležité si uvědomit a vědět, za co vlastně Bohu
děkujeme.
Jeremjáš
nás inspiruje. Je to oddaný prorok, z něhož mluví sám Hospodin. Hned v
prvním verši se dozvídáme, jaký je jeho původ. Jméno jeho otce, Chilkijáš,
znamená „Bůh je můj podíl“. Zní to absolutně. Bůh není jeden z mých
podílů, není jeden z mnoha, ale jen jeden jediný. Znamená to, že spoléhá
především na Boha. On určuje ráz jeho života, obdarovává ho. Nakonec mu
dal syna se jménem Jeremjáš, což znamená „Hospodin pozdvihuje“. A odkud
kam? Ze dna ničemnosti do smysluplné existence.
„Dříve
než jsem tě vytvořil v životě matky, znal jsem tě.” Bereme ve víře za
samozřejmost, že nám Bůh daroval život. Ale že Bůh zná člověka dříve,
než ho vytvoří v lůně jeho matky, to je překvapující poznání vyšší
úrovně. Rozumím tomu tak, že existence člověka není náhodná. To že ses
tady, člověče, objevil, není náhoda. Žádný člověk není dílem náhody,
ale dílem Božího plánování. Dříve, než se naši rodiče do sebe
zamilovali a plánovali založit rodinu, věděl o nás sám Hospodin, který má
pro každého člověka konkrétní místo pod sluncem. Má pro každého jedno
důležité povolání.
Nemusíme
být všichni proroci jako Jeremjáš, ale můžeme tomuto prorokovi naslouchat,
když zve k pokání, varuje před důsledkem naší neposlušnosti vůči Bohu,
před naší nevděčností vůči stvořiteli a dárci života. Jeremjáš
samozřejmě káže i naději. Když budeme Bohu věrní, poznáme jeho moc,
budeme nadále pod jeho péčí.
Nemusíme
být všichni vůdci jako Mojžíš, ale můžeme se nechat vést těmi, ktere k
tomu Hospodin povolal, aby nám ukazovali cestu a dovedli nás do cíle. Kdo
bloudí a nenachází cestu k Bohu, nejspíš si může za to sám. Nemusíme být
všichni ekonomickými správci jako kdysi Josef u faraona v Egyptě, ale můžeme
si v poctivosti vydělávat na chléb náš vezdejší, který nám Bůh dává
skrze práci.
Není nutné, abychom byli všichni vším, ale každý jsme
něčím a věřím, že každý byl v Božím plánu ještě před narozením.
Hlavním povoláním každého je společenství s Bohem. A to je také hlavní
důvod, proč Bohu děkujeme, proč Boha chválíme.
Jeremjáše
dal Bůh pronárodům za proroka. Za koho nám Tě Bůh dal, milá sestro, milý
bratře? Proroků máme dost, ale šiřitelů evangelia nikdy není dost. Stavaři
nám dávno postavili, ale opravářů a údržbářů nikdy není dost. Život
máme v hojnosti, ale umění žít, zejména v lásce a vzájemnosti, nikdy není
dost. Nemůžeme si stěžovat, že není mnoho Božích povolání a my se v těch
málo nevidíme. Jestli umíš žít v lásce k bližnímu, jestli umíš napomáhat
stavět mosty, aby lidé nacházeli cesty k sobě, jestli umíš napomáhat k
tomu, aby lidé žili v pokoji, máš velmi cenné povolání – to nejzákladnější.
Bůh
nás povolává k tomu, aby každý objevil sebe, aby objevil skutečný život,
a to je život s Bohem. A v tom objevování sebe objevujeme také důvody vděčnosti
a chval Bohu.
„Ach,
Panovníku Hospodine, nevím, jak bych mluvil. Jsem přece chlapec.“ Ale
Hospodin mi řekl: „Neříkej: Jsem chlapec. Všude, kam tě pošlu, půjdeš,
a všechno, co ti přikážu, řekneš.” Co může Jeremjáš chtít víc? Je
chlapec a Bůh z něho udělá chlapa. Je nevýmluvný a Bůh z něho udělá
odvážného řečníka, který se nebojí říkat pravdu ani mocným králům.
Jediný jeho vklad je poslušnost Bohu. A ten ho ujišťuje, “Neboj se jich, já
budu s tebou a vysvobodím tě, je výrok Hospodinův.“ Toto ujištění
ukazuje mimo jiné, že Jeremjáše nečeká lehký úkol. Jeho povolání bude
v něčem rizikové, jeho život bude v ohrožení. Co z toho vyplývá? Od Pána
Boha nepřijímáme jenom dary, které nám usnadňují život. Přijímáme také
těžké úkoly, kterými se určitým okruhům lidí nezavděčíme. Máme ještě
důvody k díkůvzdání? Máme důvody chválit Boha, který se z poklidného
nebe dívá na nás, jak se pereme s životem v nepoklidném světě a ještě
chce po nás poslušnost?
Ano,
máme velké důvody k díkůvzdání. Hospodin nejen že není viníkem toho,
že si vytváříme svět k obrazu svému, ale zachovává nám věrnost. Neúnavně
nám poslal a posílá lidi, kteří se snaží před zkázou varovat. Volají k
pokání a ukazují nám správný směr. Dal nám Písmo svaté, které k nám
živě promlouvá ke všem situacím ze života a ve všech dobách. Skrze Ježíše
nám všem slouží velkou láskou a milostí. A v utrpení nás neopouští. Pán
Bůh ústy svého jednorozeného syna posílá také nás, abychom byli solí
země, máme tu zemi trochu zúrodnit, aby se v ní dalo lépe žít.
„Hleď,
tímto dnem tě ustanovuji nad pronárody a nad královstvími, abys rozvracel a
podvracel, abys ničil a bořil, stavěl a sázel.“ Ze šesti sloves jen jedna
třetina popisuje pozitivní poslání, stavět a sázet. Ale před tím je třeba
rozvracet a podvracet, ničit a bořit. To jsou asi ty úkoly, které jsou životu
nebezpečné. Ale je nutné je plnit, je nutné do toho jít. Je třeba
rozvracet a podvracet mocnosti temnoty, království budovaná na
nespravedlnosti a nenávisti. Není to nutně politický boj, Hospodin neposílá
Jeremjáše, aby rozvracel politické útvary, ale má vést jasně duchovní
boj proti zlu a falešným nadějím všech, kteří opouštějí Boží cesty a
jdou si po svých.
Jeremjáš
má ničit základy říše zla. Má bořit všechny věže, kterými člověk
stoupá na falešný trůn, má volat proti lidské pýše a sebestřednosti,
které zapomínají, že život je jen půjčený a je pomíjivý. A že za život
vděčíme Bohu, ne sobě. Teprve po zboření všeho falešného následuje úkol
pozitivní, stavět a sázet. Stavět na dobrých základech, na pravém poznání
a uznání svého stvořitele. Sázet v lidských srdcích lásku, víru a naději.
Sázet semena Božího království. To je ten duchovní pokrm, kterým se živí
duše.
Tady před stolem Páně vidíme plody ze země. Jsou ukázkou
Boží péče o nás. A tady na stole je Bible, duchovní pokrm. Člověk to všechno
potřebuje. Díky za to všechno, za fyzický pokrm a za duchovní pokrm patří
jedinému Bohu, jemuž Buď čest a sláva na věky. Amen
Poslání:
Abakuk 3, 2
Požehnání:
Ty
nejkrásnější ze synů lidských, z tvých rtů se line milost, proto ti Bůh
navěky žehná! Boky si opásej, bohatýre, mečem, svou velebnou důstojností,
se zdarem důstojně do boje vyjeď za pravdu, mírnost a spravedlnost, svou
pravicí dokážeš činy, jež vzbudí bázeň. (Žalm 45, 3 - 5)