Kladno
7. 1. 2024 Dá-li
Bůh
Základ
kázání:
Lukáš
4, 14-21
Ježíš
se vrátil v moci Ducha do Galileje a pověst o něm se rozšířila po celém
okolí. Učil v jejich synagógách a všichni ho velmi chválili. Přišel do
Nazareta, kde vyrostl. Podle svého obyčeje vešel v sobotní den do synagógy
a povstal, aby četl z Písma. Podali mu knihu proroka Izaiáše; otevřel ji a
nalezl místo, kde je psáno: ‚Duch Hospodinův jest nade mnou; proto mne
pomazal, abych přinesl chudým radostnou zvěst; poslal mne, abych vyhlásil
zajatcům propuštění a slepým navrácení zraku, abych propustil zdeptané
na svobodu, abych vyhlásil léto milosti Hospodinovy.‘ Pak zavřel knihu, dal
ji sluhovi a posadil se; a oči všech v synagóze byly na něj upřeny.
Promluvil k nim: „Dnes se splnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli.“
Jakubova
4, 13-15
A
nyní vy, kteří říkáte: „Dnes nebo zítra půjdeme do toho a toho města,
zůstaneme tam rok, budeme obchodovat a vydělávat“ – vy přece nevíte, co
bude zítra! Co je váš život? Jste jako pára, která se na okamžik ukáže
a potom zmizí! Raději byste měli říkat: „Bude-li Pán chtít, budeme naživu
a uděláme to neb ono.“
Zamyšlení
Sestry a bratři, nový rok jsme přivítali už před sedmi dny, ale většina
z nás se v tomto novém roce vidíme dnes poprvé. Máme tedy příležitost si
přát vše dobré, zdraví, Boží požehnání atd. To je už taková tradice,
že si na začátku roku vyměňujeme přání, přejeme si šťastný nový
rok.
Na sociálních sítích se objevilo mnoho vzorů různých přání. Většinou
si přejeme zdraví a štěstí. Po zkušenostech s pandemií a válkou nedaleko
od nás, je na místě si přát naději, že našim plánům nebude stát nic v
cestě. Byly i časy, kdy si lidé hodně přáli slovy “dá-li Bůh”.
Nejen přání, ale na prahu nového roku se pouštíme také do bilancování a
hodnocení minulého roku. Pouštíme se do statistik. Co se nám povedlo, co se
nepovedlo? Co jsme získali, co jsme ztratili? Udělali jsme vše, jak jsme si představovali
a plánovali? Neudělali jsme něco zbytečně? Museli jsme udělat všechno, co
jsme udělali? Někdo s něčím začal, přestal, protože zjistil, že tudy
nevede cesta, nebo okolnosti ho nutili měnit plány, udělat něco jinak, nebo
začít s něčím jiným. I to patří k životu, k našim rozhodnutím.
Teď a zde v tomto kostele máme příležitost svěřit v modlitbě Bohu nejen
rok 2024, ale svěřit se mu se vším, co jsme v minulém roce zažili. Máme příležitost
se svěřit Bohu, jaké dluhy nám z minulosti zůstaly. Nemyslím vyloženě
peněžní nebo hmotné dluhy, ale také dluhy v plánování, v osobním
rozvoji, v přednostech, zda zbytečné úkony nepřevážily nad nezbytnými.
Zda jsme si toho nenaložili příliš v plánování a předsevzetí.
A
můžeme Bohu svěřit to, co bylo v uplynulém roce smutné a nedokonalé,
cesty a plány, které byly přerušeny nepochopením, nemocí nebo smrtí.
Každý
z nás se před Bohem představuje se svými slabostmi a silnými stránkami, svými
obavami a nadějemi. A snad máme důvody Boha také chválit. Vedle toho se můžeme
zamyslet nad jeho slovem, aby nám osvítilo cestu! Výňatek z Jakubovy epištoly,
který jsme přečetli, nám k tomu dává určitou příležitost. Pro někoho
je to drsný text. Jakub ho napsal ke konci prvního století našeho letopočtu,
kdy to věřící neměli jednoduché.
„A
nyní vy, kteří říkáte: „Dnes nebo zítra půjdeme do toho a toho města,
zůstaneme tam rok, budeme obchodovat a vydělávat“ – vy přece nevíte, co
bude zítra! Co je váš život? Jste jako pára, která se na okamžik ukáže
a potom zmizí! Raději byste měli říkat: „Bude-li Pán chtít, budeme naživu
a uděláme to neb ono.”
Oba velcí reformátoři, Martin Luther a Jan Kalvín měli jisté výhrady k
epištole Jakubově. Vadil jim nedostatek připomenutí Krista v textech celé
epištoly, důraz na skutky než na ospravedlnění z víry. Přesto se oba
shodli na tom, že jde o užitečný dopis pro věřící, a pro církev obecně.
Ten dnešní text začíná varováním. Křesťanští adresáti toho dopisu
byli většinou skromní lidé, například drobní obchodníci. Všichni byli
konfrontováni s hospodářskou mocí Římské říše. Jakub své čtenáře
varuje: rozhodně není zakázáno podnikat, obchodovat nebo dělat různé jiné
projekty! Ale „buďte opatrní“, riskujete, že vám vaše obchodní plány
zaberou veškerý prostor ve vašem životě! A váš život, poznamenaný
nejistotou, může být kdykoli přerušen, uprostřed těch nejambicióznějších
nebo nejpyšnějších podniků!
Když jsem si přečetl toto varování, uvedl jsem všechny své plány na
pravou míru! Představme si na chvíli, že se splní všechny naše sny, plány
či ambice: V jakém světě bychom žili? Zřejmě ve světě, kde bychom se cítili
jako nepřemožitelní. A možná bychom se ocitli ve službách diktátů našeho
vlastního ega!
Je pravda, že naše projekty často zabírají spoustu místa v našich životech!
Vkládáme do toho tolik energie, někdy celé své úsilí, abychom si pak stěžovali
na (obrovskou psychickou) zátěž, která nás tíží! A projekty – i ty
nejkrásnější a nejštědřejší – mohou vést do slepých uliček nebo
zklamání a někdy vyvolat žárlivost nebo nepřátelství. Jakub žádá své
čtenáře, aby byli opatrní a nešli za hranice svých možností. A aby viděli
dál za hranice toho, co je viditelné a zřetelné. Věci nezáleží vždycky
na nás. Vedle toho, co si myslíme, že umíme ovládat a ovlivnit, je mnoho
toho, co ve svých rukou nemáme.
Jakub
čtenářům připomíná zranitelnost jejich existencí a ambicí. "Jsi pára,
která se na chvíli objeví a pak zmizí." Rozumějme: Není zakázáno plánovat,
ale dotažení a úspěch našeho plánování nezáleží na nás, i když si
to můžeme myslet. Všechny plány jsou v rukou Božích! Umíme říkat podmíněně,
pokud to dobře dopadne. Pokud budu zdravý. Jakub nabízí poznání, že to
vlastně záleží na Pánu Bohu, Proto “Bude-li Pán (Bůh) chtít.”
On (Jakub) se v celém svém dopise staví proti pověsti, kterou si lidé
vytvářejí sami, proti velkému egu a lidské sebejistotě. Možná se
inspiruje Ježíšovými blahoslavenstvími, jak o nich čteme v evangeliu podle
Matouše: “Blaze chudým v duchu, blaze tichým, pokorným, milosrdným, blaze
těm, kdo pláčou, kdo jsou pronásledovaní pro spravedlnost… Blaze nejsou
ti, kteří si zakládají na vlastním egu, kteří věří, že to dokážou,
nýbrž ti, kteří do toho jdou s pokorou. Vědí o svých schopnostech a možnostech,
ale zároveň vědí, že to nestačí. Že člověk je vždy zranitelný.
Jakub
zdůrazňuje: Je životně důležité vložit celou naši existenci do rukou Božích!
- Projekty, snažení, obavy a naděje. Není samozřejmé, že jsme tady, že
jsme vstoupili do nového roku, že jsme se probudili do nového dne. Jsme vděční
za tuto nesamozřejmost. A můžeme říct chvála Bohu.
Tato pokora a vědomí, že mnoho toho, čím jsme, a co dokážeme, závisí na
silách mimo nás, je osvobozující!
K
čemu nám jsou předsevzetí? Víme, co bude zítra?
Sestry a bratři, toto není skepse, není to ani pesimismus. Nejde o to zoufat,
neplánovat a jen čekat. Ne! Plánujme, konejme, očekávejme splnění svých
přání, mějme sny a přejme si probuzení do dalších dnů pro realizaci svých
snů.
Ale prosme Boha, aby s námi byl, aby s námi vkročil do dalších časů,
aby nám dal sílu a zdraví. Na prahu tohoto nového roku je to mnohem víc než
dobré předsevzetí!
Starozákonní
text nám ukazuje Jozueho na prahu neznámé země. Má tři dny na to, aby se připravil
na přechod řeky. Je to velký krok, který udělá! A bylo mu řečeno:
"Buď rozhodný a udatný." V celém námi přečteném textu z knihy
Josue slyšíme tento příkaz 3krát. Stejně se tady opakuje ujištění “tvůj
Bůh bude s tebou”.
Josue také slyší Boží hlas, aby bedlivě plnil vše, co je v Mojžíšově
zákoně. Nemá se od něho odchýlit napravo ani nalevo. Aby jednal prozíravě
všude, kam půjde. Respektování takových směrodatných příkazů je předpokladem,
že jdeme správně, že se neztratíme.
Co to je zaslíbená země? Co to je vkročení do zaslíbené země? Ve finále
nejde tolik o prostor ani o čas, ale o to jak a s kým. “Buď rozhodný a
udatný, dodržuj příkazy, já budu s Tebou”. To je to hlavní, co tady slyšíme.
V
dnešním evangeliu jsme slyšeli, jak Ježíš, ohlásil léto milosti
Hospodinovy, které všichni očekávají! Kristus cituje proroka Izajáše,
který oznamuje „dobrou zvěst“ pro zajatce, slepé a zdeptané. Bůh je připraven
zasáhnout za svůj lid. Stále potřebujeme slyšet a přijmout tuto dobrou zvěst!
A že se věci nemají vždy tak, jak bychom si přáli, a že co dobře začíná,
nemusí takto i končit, nám ukazuje právě Ježíšův den v synagoze. Hlásal
dobrou zprávu, ale nějakými slovy naštval dav a rázem kříž byl blízko.
Nahněvaný dav ho chtěl svrhnout z hráze města. Tentokrát vyvázl. Řekněme
z Boží vůle.
Takový
je život. Nikdy není přímočarý, je kolísavý. Život nikdy není přesným
opakováním toho, co bylo. Stejně jako Josue, naše současnost a budoucnost
nejsou kopií minulosti. Jsme v novém roce, který je a bude jiný. I my musíme
překročit řeky. Vlastně vkročili jsme do nového roku, jako kdybychom překročili
řeku, která rozděluje minulost a přítomnost. I pro nás Kristus ohlašuje léto
milosti Hospodinovy, ve kterém se mohou uskutečnit věci, které se zdají
jako nemožné.
V těchto prvních dnech roku 2024 stojíme na prahu nového času, času, který
nám byl dán jako země zaslíbená. Vstupujeme se svými projekty a svými přáními,
svými starostmi a úzkostmi, svými silnými i slabými stránkami, svými
touhami a iluzemi, svým truchlením i svými radostmi, svými pochybnostmi, ale
také s Božím požehnáním. Jednejme, plánujme, realizujme své plány s vědomím
toho, že výsledky budou, dá-li Pán.
Jako
Josue, když překročil Jordán do zaslíbené země, kterou nikdy před tím
neviděl. Šel dál s příslibem, že Bůh je s ním. Přijměme za svá slova,
která Bůh adresoval Josuemu: Budu s tebou. Rozjímejme dnem i nocí o dobré
zvěsti, kterou hlásal Ježíš. Bůh skrze něho a jeho evangelium říká každému
z nás: „Buďte silní a odvážní, neboť budu s vámi jako s Mojžíšem,
Jozuem a Ježíšem.
Nikdy tě neopustím, nikdy tě nenechám bez pomoci! Je na každém, aby toto slovo rozšířil o příběh svého života, života víry, života poslušnosti Božím přikázáním, života naděje, že ať se bude dít cokoliv, v dobrém i ve zlém, Bůh bude v našich příbězích přítomen!
Amen