Kladno
23. 7. 2023 – Církev, jaká je?
Introit: Pláč 5, 19-21
Ty, Hospodine, budeš trůnit věčně, tvůj trůn přetrvá všechna pokolení. Proč na nás pořád zapomínáš, opustil jsi nás až do nejdelších časů? Obrať nás, Hospodine, k sobě a my se navrátíme, obnov naše dny jak za dnů dávnověkých.
Základ
zamyšlení: Sk 2, 41-47
Ti,
kteří přijali jeho slovo, byli pokřtěni a přidalo se k nim toho dne na tři
tisíce lidí. Vytrvale poslouchali učení apoštolů, byli spolu, lámali chléb
a modlili se. Všech se zmocnila bázeň, neboť skrze apoštoly se stalo mnoho
zázraků a znamení. Všichni, kteří uvěřili, byli pospolu a měli všechno
společné. Prodávali svůj majetek a rozdělovali všem podle toho, jak kdo
potřeboval. Každého dne pobývali svorně v chrámu, po domech lámali chléb
a dělili se o jídlo s radostí a s upřímným srdcem. Chválili Boha a byli všemu
lidu milí. A Pán denně přidával k jejich společenství ty, které povolával
ke spáse.
Zamyšlení
Máme
monopol na víru? Na pravdu? Na vědění o smyslu života a toho, co člověk
potřebuje ke své spáse? Aneb: „Ti, kteří jdou v neděli do kostela,
nejsou o nic lepší než ostatní!” Tuto malou frázi jste již pravděpodobně
slyšeli nebo sami řekli. Odkazuje na kritiku, která může být vznesena na různá
křesťanská společenství.
Jiní
si ještě myslí, že se věřící ve svou neděli více zabývají projevováním
se při bohoslužbách než projevováním pravé zbožnosti. Je zřejmé, že
tento kritický pohled může být omluvou pro ty, kteří se nechtějí zapojit
do života církve. Přesto lze za výtkami vnímat určitou realitu ani ne tak
proto, že by církev byla nedokonalá, jako spíše proto, že nutně neodpovídá
tomu, co od ní lidé očekávají. Opravdu, pro mnohé, a možná pro vás
stejně jako pro mě, naše Církev není úplně taková, jakou bychom ji chtěli
mít. Ale přesně řečeno, to znamená, že si někdo klade otázku o církvi,
kterou by chtěl, a není tak snadné odpovědět.
Je
jisté, že když si znovu přečteme reference o prvotní církvi, kterou nám
nabídl autor knihy Skutků, říkáme si, že se toho hodně změnilo. V té
době bylo zjevně vše v harmonii. Vesele se tam praktikovalo vyučování,
bratrství, společenství, modlitba, sdílení, chvála, a to vše v
jednomyslnosti, která vzbuzuje úctu a obdiv. Přesto musíme být opatrní,
protože pokud nám Lukáš ve 2. kapitole popisuje ideální společenství pro
nás, o pár odstavců dále nám povídá o případu Ananiáše a Safiry, kteří
zemřeli u nohou apoštola Petra za to, že oklamali církev, když tajili skutečnou
hodnotu svého příspěvku do společného jmění. To je trochu chaotické a
lze se oprávněně ptát, zda představa o prvotní církvi nebyla silně
idealizována. Německý teolog Rudolf Otto ve své knize Posvátno mluví o “misterium
fascinans et tremendum”. Vysvětluje, že pojem posvátno charakterizuje
jeho ambivalence. Je fascinans a tremendum (...), je přitažlivé i znepokojivé
zároveň. Fascinuje a budí bázeň.
Vlastně
i náš biblický text vypráví rozpačitě o tom, co se tenkrát dělo. Ve verši
43 čteme, že “se všech
zmocnila bázeň, neboť skrze apoštoly se stalo mnoho zázraků a znamení.”
A ve verši 47 se dozvídáme, že “chválili Boha a byli všemu lidu milí. A
Pán denně přidával k jejich společenství ty, které povolával ke spáse.”
Ve společenství panuje bázeň, ale přidávají se k němu další stoupenci.
Takže na jedné straně strach, na straně druhé nadšení. Obě skutečnosti
jsou protichůdná znamení sakralizace církve.
Teď
si představme jednu věc. Ježíš a Jan Křtitel zvětovali Boží království,
které se přiblížilo. Místo nastolení Božího království se zrodila církev.
Je to adekvátní náhrada? Víme, že již apoštolové a celá generace prvotních
křesťanů byli zklamáni z toho, že se nedočkali Božího království. Není
to selhání projektu? Není církev produktem selhání?
Některé
momenty církevních dějin můžeme považovat za snahu o rehabilitaci církve
jako Božího projektu s tendencí všechno sakralizovat. Nemáme Boží království,
tak máme posvátnou církev, v níž se kněží mohli stát posvátnými,
budovy se staly posvátnými, stejně jako časy, místa, obřady, gesta. Platí
to i pro některé symboly jako jsou kříž, kalich, oltář. A v některých případech
byly, a možná ještě jsou pokusy udělat z církve Boží království na
zemi. Minimálně v protestantismu tomu tak dávno není. Přesto to, co se může
a nemůže v kostele, vyvolává kontroverze. Jak kostel opravit a upravit, aby
byl ještě kostelem jako místem přítomnosti posvátna?
Navíc
máme tendenci měnit význam slov a věcí, které označují. Když apoštol
Pavel adresuje dopis svatým, kteří jsou v korintské církvi, je pravděpodobné,
že má na mysli pouze pokřtěné z této malé komunity. Později však slova
„svatí“ a „církev“ nabyla takové teologické váhy, že jsme se
museli vrátit k rozumnější definici. My protestanti prohlašujeme, že církev
je společenstvím věřících, ve kterém se evangelium káže čistě a svátosti
se udělují podle evangelia. Je to skromná definice, která však přesto představuje
určitý problém, protože není tak snadné říci, kdo je věřící, stejně
jako není tak jednoduché vysvětlit, co to znamená čistě kázat a
evangelicky udělovat svátosti. Církev je tedy především lidskou skutečností.
A jako každá lidská realita zahrnuje vlastnosti a chyby svých členů. A zároveň
je církev tou organizací, o které Ježíš řekl, že ji vybudoval tak, že
smrt proti ní nebude mít žádnou moc. Můžeme také říci, že každé místní
společenství je Církev a že všechny tyto místní církve tvoří Církev
Ježíše Krista. To znamená, že církev má mnoho tváří a úrovní, a
proto se nikdy zcela neshodneme na její definici a na tom, jaká by měla být.
Někteří
chtějí militantní církev, společensky nebo dokonce politicky angažovanou,
schopnou změnit svět. Jiní čekají na duchovní církev, církev, která
nese slovo Kristovo a svědčí v jeho prospěch, církev schopnou měnit srdce.
Jiní si přejí církev jako humanitární projekt, církev, která pomáhá
chudým, strádajícím, nemocným a trpícím. Někteří naopak doufají v církev,
která by poskytovala etická měřítka, pravidla života, morální hodnoty. Církev
může být také místem naděje, lásky a víry. Ale přiznejme si, že Církev
pravděpodobně nebude všemi těmito věcmi současně. A tak automaticky vzbudí
odpor a zklamání, jak se naše představy a očekávání různí.
Tyhle
kritické pohledy na církev nezpůsobují problémy. Kritiky existují a my se
s nimi musíme naučit pracovat. První nebezpečí by bylo neposlouchat je, a zároveň
si věřit. Druhým nebezpečím by bylo brát je příliš vážně s rizikem,
že všechno převrátíme a pokazíme. Ve skutečnosti je třeba mít na paměti,
že církev, ať už má jakoukoli formu, je vždy předurčena ke změnám, k
reformám, nejen k přizpůsobení se změnám ve světě, ale také k tomu, aby
se přiblížila tomu, co se od ní očekává. Nemůžeme se přizpůsobit současnosti
bez respektování zvěsti evangelia.
Ve
skutečnosti ideální církev, kterou nám evangelista Lukáš nabízí, není
realitou, kterou je třeba zavést, ale měřítkem, které nám umožňuje vidět,
kde jsme. Nejde tedy ani tak o nastolení plného bratrství mezi námi, ale o
neustálé zpochybňování sebe sama o míře našeho bratrství. Stejně tak
se musíme ptát sami sebe, kde jsme s učením, lámáním chleba, modlitbami,
tmelením společenství. Lukáš nám říká, že toto vše je pro Církev důležité.
Neměli bychom být zastánci teologie tím, že bychom zanedbávali lámání
chleba, stejně jako bychom neměli vytrvale praktikovat modlitbu a zapomínat
na vzájemnou pomoc. Tato idealizovaná raná Církev je pouze měřítkem, které
nám pomáhá najít si sami sebe a zlepšit určité oblasti, aniž bychom
zanedbávali ostatní. Ve skutečnosti Církev nikdy nebude dokonalá, ale vždy
je zdokonalitelná. Reforma musí být permanentní, jinak nastane deformace. My
sloužíme církvi, a církev slouží nám. A právě proto si zaslouží, aby
byla milována, aby se v ní pracovalo pro Krista a pro bližní. Amen