Kladno
17. 10. 2021
Základ
kázání:
2. Korintským 9, 6-15
Vždyť
kdo skoupě rozsévá, bude také skoupě sklízet, a kdo štědře rozsévá,
bude také štědře sklízet.
Každý
ať dává podle toho, jak se ve svém srdci předem rozhodl, ne s nechutí ani
z donucení; vždyť ‚radostného dárce miluje Bůh‘.
Bůh
má moc zahrnout vás všemi dary své milosti, abyste vždycky měli dostatek všeho,
co potřebujete, a ještě vám přebývalo pro každé dobré dílo,
jak
je psáno: ‚Rozdělil štědře, obdaroval nuzné, dobrota jeho trvá navěky.‘
Ten,
který ‚dává semeno k setbě i chléb k jídlu‘, dá vzrůst vaší setbě
a rozmnoží ‚plody vaší spravedlnosti‘.
Vším
způsobem budete obohacováni, abyste mohli být velkoryse štědří; tak
povzbudíme mnohé, aby vzdávali díky Bohu.
Neboť
služba této oběti nejen doplňuje, v čem mají bratří nedostatek, nýbrž
také rozhojňuje díkůvzdání Bohu:
Přesvědčeni
touto vaší službou budou slavit Boha za to, jak jste se podřídili Kristovu
evangeliu a jak štědře se projevuje vaše společenství s nimi i se všemi.
Budou
se za vás modlit a po vás toužit pro nesmírnou milost, kterou vám Bůh dal.
Bohu
budiž vzdán dík za jeho nevystižitelný dar!
Zamyšlení:
Milí
sourozenci v Kristu, církevní rok určil pro letošní neděli díkůčinění
slova apoštola Pavla adresovaná křesťanům do Korintu. Díkůčinění slavíme
každý rok. Při té příležitosti se koná celocírkevní sbírka.
Pamatujete, na jaký účel bývá sbírka z neděle díkůčinění? Víte někdo?
Nápověda:
některé naše sbírky jsou vyjádřením solidarity nejen uvnitř církve, ale
vůči širší společnosti, jak z domova, tak ze zahraničí. Sbírka dne díkůčinění
je celocírkevní, ale není určena vnitrocírkevním účelům. Už znáte
odpověď na tu otázku? Je to sbírka pro sociální a charitativní pomoc. Církev
je chudá, to víme. S nastupující odlukou od státu, je mnoho našich sborů
pod tlakem, zda si zachová svoji samostatnost, nově definovanou finanční soběstačností.
Přesto každý sbor jako součástí naší církev přispívá do celocírkevních
sbírek. Řeči typu “sami máme málo, proč ještě budeme konat sbírku pro
charitu” do církve nepatří. To, že jsme chudí, neznamená, že nemůžeme
pomáhat potřebným.
Solidarita
se nedefinuje tak, že bohatí dávají chudým. Vzájemná pomoc se děje i
mezi chudými.
Pavlova
slova z dnešní epištoly jsou povzbuzením k solidaritě. Pavel motivuje a přesvědčuje
věřící v Korintu, aby se podíleli na podpoře věřících v Judsku.
Jeruzalémští křesťané byli bohatí v duchovních věcech, odsud chodili do
světa misionáři, apoštolové. Ale materiálně byli chudší než věřící
v Korintu, Makedonii a jinde. Tam situace byla opačná. Věřící v Korintu
netrpěli materiální nouzí, jejich nouze byla jiná, trochu zaostávali v
duchovních věcech.
Pro
větší motivaci bývá vhodné, aby dárci měli co nejpřesnější informace
o účel sbírky, komu je přesně určená, a jaká je situace obdarovaných.
Ale nejde to vždycky. Někdy nám stačí důvěra a informace, že sbírka je
pro sociální účely, aniž bychom věděli, kdo přesně bude obdarován. Ani
apoštol Pavel v našem textu nepopisuje přesně situaci věřících v Jeruzalémě.
Zřejmě neměl podrobnější informace a neměl jak je získat. Soustředil se
proto na motivaci a povzbuzení dárců. Ani nepředpokládám, že Pavel následně
dal zpětnou vazbu dárcům formou finanční zprávy s přesným popisem toho,
jak se s jejich dary naložilo. Nám chodí zprávy, které shrnují, kolik se
celocírkevně vybralo a kam se dary poslaly.
Neříkám
to proto, abych ukázal na to, že jsme lépe informovaní, že jsme na tom lépe
než Korinťané. Chci spíš zdůraznit, že Pavel neřeší technickou stránku
daru. Svoji prosbu o sbírku pro chudé odůvodňuje spíš duchovně než
technicky. Když to čteme, učíme se málo o zvláštních potřebách církve
v Jeruzalémě, ale hodně o smyslu dávání v křesťanském životě. Apoštol
Pavel tedy využívá svých rétorických schopností, aby svým čtenářům
vysvětlil, že dávání k víře patří, i když není její přidanou
hodnotou.
Sbírka
není prezentována z pohledu spravedlnosti, nýbrž z pohledu růstu těla,
jehož údy jsou navzájem spojené, což je metafora, kterou Korinťané dobře
znají od apoštola Pavla. Jde tedy o vzájemnou péči orgánů stejného těla.
Dále jde také o projev lidské štědrosti, stejně tak o projev vděčnosti vůči
Bohu. Dar se stává projevem díkůčinění k Bohu, který nám všechno dává.
Bůh dává semeno k setbě i chléb k jídlu. A navíc má moc zahrnout nás všemi
dary své milosti, abychom vždycky měli dostatek všeho, co potřebujeme, a ještě
nám přebývalo pro každé dobré dílo (v. 8).
Tento
pohled víry na dary vyžaduje určitou ostražitost a rozlišovací schopnost.
Víme o možném zneužívání, k němuž dochází i v církevním prostředí.
Víme o možné dezinterpretaci daru jako formy podmanění věrných ze strany
nadřízených. Skutečný dar má být projev svobody. Pokud tak činíme podle
určitých pravidel, cíl není zotročit dárce, ale zefektivnit dary.
Nic
z toho by nemělo kazit naši oslavu díkůčinění. Při této příležitosti
děkujeme Bohu za jeho štědrost, za dar života a za celé stvoření. Děkujeme
mu i za to, že máme něco, co můžeme darovat jiným, za dar štědrosti, za
to, že toužíme po opravdovém smyslu života. Taková touha je v současnosti
naléhavější, když lidská ruka mění náš svět k nepoznání, přináší
obavy o budoucnost. Ztrácíme kontakt s přirozeným světem, hledáme řešení
v umělé korekci a regulaci. Zjevně nejasné střídání ročních období,
na které jsme byli zvyklí, také ukazuje, že s naším světem něco není v
pořádku. Bůh se stáhl a nechal svět svému osudu? Když oslavujeme Boha,
nemůžeme zapomenout na otázky, které nás zneklidňují.
Pohledem
na plody země si můžeme položit otázky, kolik to stojí? Kolik práce je do
toho vložené? Kolik lidí si to může dovolit? Vážíme si toho, že to máme?
Hodnota toho, co tady vidíme na stole, není dána jen tím, kolik to váží,
kolik to stojí.
Mnozí
lidé se ani nedostanou k tomu, aby se ptali, kolik to váží, kolik to stojí.
Není co vážit, není na co se ptát. Mnozí jsou závislí na darech, i na těch
našich.
To,
co Pavel slaví ve svém listu Korintským, a to, co slavíme dnes my, je cennější
než ovoce a zelenina. Je to pouto společenství, které spojuje věřící
mezi sebou a které nás spojuje se všemi lidmi, a se stvořením obecně.
Pavel o tom mluví horlivě. Svědčí o dvou skutečnostech, které vnímáme
jako protiklad. Představuje nám je jako dialog mezi bohatstvím a chudobou,
které vnímáme jako střet. Zjevně jde především o materiální bohatství
některých a strádání ostatních. Tato nerovnováha, kterou je třeba neúnavně
napravovat prostřednictvím sociálního systému založeného na solidaritě,
však nikdy nebude zcela vyřešena.
V
pozadí dialogu bohatství a chudoby se děje něco podstatnějšího, a to je
narušení démonizace bohatství a peněz, které se tímto stávají zdrojem
bratrství a solidarity. Oslavujeme Boha prostřednictvím našich darů a
desakralizujeme to, co se jindy nazývá mamonem. Dárcovství tedy přináší
duchovní zisk více než spravedlnost. Je součástí díkůčinění
a růstu ve víře.
Díkůčinění
slaví dárci i obdarovaní, protože všichni jsme přijali jako největší a
neocenitelný dar Boží milost skrze našeho Pána Ježíše Krista. “Bohu
budiž vzdán dík za jeho nevystižitelný dar!” Amen