Kladno
3. 10. 2021
Základ
kázání (Marek 10, 17-27)
Když
se vydával na cestu, přiběhl k němu nějaký člověk a poklekl před ním a
ptal se ho: „Mistře dobrý, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?“
Ježíš mu řekl: „Proč mi říkáš dobrý? Nikdo není dobrý, jedině Bůh.
Přikázání znáš: Nezabiješ, nezcizoložíš, nebudeš krást, nevydáš křivé
svědectví, nebudeš podvádět, cti svého otce i svou matku!“ On mu na to
řekl: „Mistře, to všecko jsem dodržoval od svého mládí.“ Ježíš na
něj s láskou pohleděl a řekl: „Jedno ti schází. Jdi, prodej všecko, co
máš, rozdej chudým a budeš mít poklad v nebi; pak přijď a následuj
mne!“ On po těch slovech svěsil hlavu a smuten odešel, neboť měl mnoho
majetku.
Ježíš se rozhlédl po svých učednících a řekl jim: „Jak těžko
vejdou do Božího království ti, kdo mají bohatství!“ Učedníky ta slova
zarazila. Ježíš jim ještě jednou řekl: „Dítky, jak těžké je vejít
do království Božího! Snáze projde velbloud uchem jehly, než aby bohatý
vešel do Božího království.“ Ještě více se zhrozili a říkali si:
„Kdo tedy může být spasen?“ Ježíš na ně pohleděl a řekl: „U lidí
je to nemožné, ale ne u Boha; vždyť u Boha je možné všecko.“
Kázání
Sestry
a bratři, trochu to vypadá, že se Ježíšovi nepovedlo povolat 13. učedníka.
“Jdi, prodej všecko, co máš, rozdej chudým a budeš mít poklad v nebi;
pak přijď a následuj mne!“ Neznámý člověk mohl být dalším rybářem
lidí. Nepovedlo se. Proč? Asi proto, že celý ten příběh je vlastně o něčem
jiném. Nebo nový adept na učednictví nebyl takový zapálený, jako ostatní
učedníci? Zdá se, že řeší více sebe než víru, hledá cestu, ale ne průvodce.
Jsme připravení přijmout odpověď, která nám nabízí radikální
změnu svého postoje? Jsme připravení k vnitřní obnově? Ježíšova odpověď
je výzvou ke zkoumání své spirituality. Někdy míváme takovou vnitřní
euforii víry, ujišťujeme se, že je s námi vše v pořádku. Chodíme do
kostela, modlíme se, věříme, účastníme se sborového života, platíme
salár. Stačí nám to takhle? Jsme spokojeni se svojí zbožností? Je vždy
na místě si takové otázky klást opakovaně, zda nepotřebujeme ještě něco.
Jsme poutníci na cestě, stále v pohybu, stále hledající, naše víra není
cíl, nýbrž cesta. Někde jsme, ale to nám nestačí, potřebujeme dál. Naše
víra je o trvalém napětí mezi tím, čím jsme a čím chceme být, mezi tím,
kde teď jsme, a kde chceme být, mezi tím, co dáváme a tím, co dostáváme,
mezi tím, co máme a tím, čím jsme.
Poutníkovi
Ježíši zkřížil cestu člověk, o němž toho moc nevíme, ale víme, že měl
naléhavý dotaz. Jak píše Marek: přiběhl k němu nějaký člověk a
poklekl před ním a ptal se ho: „Mistře dobrý, co mám dělat, abych měl
podíl na věčném životě?“ Matouš o něm mluví jako o boháči, Lukáš
zase říká, že to byl jeden z předních mužů. To znamená, že mohl patřit
k tehdejší elitě národa. Ježíš to s takovými neměl jednoduché. A když
se někdo z nich odvážil, učinil tak tajně jako Nikodem, nebo Josef z
Arimatie, o němž se dozvídáme, že byl Ježíšovým příznivcem, až když
požádal Piláta o tělo Ježíše.
Tento
přední muž, mladý a bohatý přichází k Ježíšovi za bílého dne, a bez
okolků před ním poklekl a oslovil ho titulem “mistře dobrý”. Ježíšovu
výtku: „Proč mi říkáš dobrý? Nikdo není dobrý, jedině Bůh” si můžeme
vyložit jednoduše tak, že mladý muž vlastně vyznává, kdo je Ježíš.
Jedině Bůh je dobrý, a když mi říkáš dobrý mistře, uznáváš tedy, že
jsem od Boha?
“Co
mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?” Neznámý muž není žádný
troškař. Jeho dotaz dává tušit, že víra není o morálce, ale o životě
s Bohem. Otázkou není, jak mám jednat, aby moje jednání bylo dobré, nýbrž
co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě.
“Přikázání
znáš: Nezabiješ, nezcizoložíš, nebudeš krást, nevydáš křivé svědectví,
nebudeš podvádět, cti svého otce i svou matku!“ Pro tazatele nic překvapivého,
toto už zná, a tak by se rád dozvěděl něco nového, než to, co už dodržuje
ze svého kulturního a náboženského vzdělání. To, co následuje, nás přivádí
k jádru problému. “Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného
Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.”
Vlastně
já jsem chtěl citovat jiný biblický text. “Na počátku bylo Slovo, to
Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh. To bylo na počátku u Boha... A Slovo se
stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou
má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy.” (J 1, 1-2 a 14) Takže
titul “mistr dobrý” na Ježíše sedí. A je ten pravý, kdo nám může říct,
co máme dělat, abychom měli podíl na věčném životě.
Co
máme dělat? Přikázání známe, a dokonce je možná i dodržujeme. Přesto
nám něco schází? A co? Ježíš na něj s láskou pohleděl a řekl:
„Jedno ti schází. Jdi, prodej všecko, co máš, rozdej chudým a budeš mít
poklad v nebi; pak přijď a následuj mne!“ Ježíš nekritizuje majetek, jak
se nám může na první pohled zdát. Nevystupuje proti boháčům a majetným.
Věřím, že když položíme Ježíšovi stejnou otázku, nedostaneme všichni
stejnou odpověď, ale v jádru to bude podobné. Každý máme něco, na čem
se zakládáme, čeho se těžko vzdáváme a co vytváří bariéru mezi námi
a Bohem. Každému stoupá do hlavy něco jiného, a tomuto neznámému člověku
stoupá do hlavy majetek. Ježíš u něho poznal, že se moc zakládá na tom,
co má. Ježíš jako kdyby to naznačil již v citovaných přikázáních.
Všechna
jsou z tzv. druhé desky desatera. A jsou zaměřená na vztah člověka k člověku.
Je tady i zmínka o přikázání, které není součástí desatera: “Nebudeš
podvádět.” Jak tento člověk přišel ke svému majetku? Když ho Ježíš
posílá, aby rozdal vše, co má, neposílá ho proto, aby napravil majetkové
křivdy?
Ježíš
vynechal první desku desatera, kde se mluví hlavně o našem vztahu s Bohem.
Možná jsme si jisti svým vztahem s Bohem, nemáme jiného, nepraktikujeme
modloslužbu. Někdy se dá těžko dokázat, že porušujeme první přikázání.
Ovšem, jaký je náš vztah k bližním? Jak jsme na tom s druhou deskou
desatera? O vztahu s neviditelným Bohem se dá vždy říct, že je dobrý. Ale
máme dobré vztahy i mezi sebou? Nekřivdíme, nepodvádíme, necizoložíme,
nekrademe, nezabíjíme? A je možné mít dobrý vztah s Bohem, když ta lidská
stránka kulhá?
Když
neznámý muž odešel, Ježíš zaskočil své učedníky poznámkou, že “snáze
projde velbloud uchem jehly, než aby bohatý vešel do Božího království.“
Šokovaní učedníci se ptali, “kdo tedy může být spasen?” Kdo? Copak
jsme všichni bohatí? Bingo! Jestli otázka učedníků není hloupá a mimo,
pak je situace alarmující. Ano, každý máme něco, čeho se těžko vzdáváme
v prospěch pravého smyslu života. Lidské bohatství je rozmanité. Jak jsem
už řekl, každý může na stejnou otázku slyšet od Ježíše jinou odpověď.
Chodíme do kostela, vyznáváme svoji víru, přesto nám něco schází.
Vlastně něco máme navíc, něco, co je pro nás větší prioritou než naše
víra a vztah s Bohem. Možná to každý tuší, ale nikdo není schopen s tím
něco dělat. A když nám Ježíš řekne radikálně, “zanechte to a následujte
mě”, rázem nevíme, co se sebou. Smutníme, a radši pryč od toho Ježíše.
Jak
to tak s námi bývá, víme co chceme, ale nevíme jak to udělat, nebo se nám
do toho nechce. Na druhé straně máme na to dělat něco, abychom měli podíl
na věčném životě? Jsme toho schopni? Jinak řečeno, jsme schopni spasit
sebe?
V
našem textu je mnoho paradoxů. Majetný muž narazil na překážku, kterou
není schopen překonat. Přesně řečeno schopen přehodnotit priority. Petr
povzdechl: „Hle, my jsme opustili všecko a šli jsme za tebou.“ Dělají
to, k čemu se neodhodlal bohatý muž. Přesto otázka učedníků platí:
„Kdo tedy může být spasen?“
Ježíš,
než pronesl verdikt, který bohatého muže odradil, hleděl na něho s láskou.
S tou láskou, která je u počátku jeho mise. “Neboť Bůh tak miloval svět,
že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale
měl život věčný.”
Tento
Boží Syn nám říká láskyplná a nadějná slova: „U lidí je to nemožné,
ale ne u Boha; vždyť u Boha je možné všecko.“ Ostatně Petrův povzdech
„Hle, my jsme opustili všecko a šli jsme za tebou“ následoval po těchto
Ježíšových slovech. A o tom to je. Opustit to, na čem si zakládáme, co dělá
mezi námi a Bohem překážku, je jen jedna stránka věcí. Není to rozhodující
pro náš podíl na věčném životě. Tím se nevykoupíme. To by naše víra
byla o dodržování příkazů a zákazů.
Víra
je o následování Krista, o následování toho, kdo může člověka spasit,
kdo nám může dát podíl na věčném životě. Jestli se ptáme, zda tedy
nestačí následovat Krista, a zároveň mít své životní priority, odpověď
je jednoduchá. Nemůžeme sloužit dvěma pánům, Bohu a mamonu. Buď smyslem
našeho života je Kristus, nebo to, na čem si zakládáme ve svém pozemském
žití. Následovat Krista znamená, že to ostatní může být sice důležité,
ale zároveň druhotné. Toužíme-li po pravém životě, najdeme ho jedině u
toho, kdo nám byl poslán Bohem z lásky. Bohatý muž nepochopil, že pokud
chce mít podíl na věčném životě, musí jít za tím, kdo mu ten podíl dá.
“Neboť
Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho
věří, nezahynul, ale měl život věčný.” Amen