Kladno
11. 07. 2021
- Na konci sil?
Biblický
základ kázání:
1.
Královská 19, 1-8
1
Achab oznámil Jezábele vše, co udělal Elijáš, že pobil všechny Baalovy
proroky mečem. 2
Jezábel poslala k Elijášovi posla se slovy: „Ať bohové udělají, co chtějí!
Zítra v tento čas naložím s tebou, jako ty jsi naložil s nimi!“ 3
Když to Elijáš zjistil, vstal a odešel, aby si zachránil život. Přišel
do Beer-šeby v Judsku a tam zanechal svého mládence. 4
Sám šel den cesty pouští, až přišel k jednomu trnitému keři a usedl pod
ním; přál si umřít. Řekl: „Už dost, Hospodine, vezmi si můj život, vždyť
nejsem lepší než moji otcové.“ 5
Pak pod tím keřem ulehl a usnul. Tu se ho dotkl anděl a řekl mu: „Vstaň a
jez!“ 6
Vzhlédl, a hle, v hlavách podpopelný chléb, pečený na žhavých kamenech,
a láhev vody. Pojedl, napil se a opět ulehl. 7
Hospodinův anděl se ho však dotkl podruhé a řekl: „Vstaň a jez, máš před
sebou dlouhou cestu!“ 8
Vstal, pojedl, napil se a šel v síle onoho pokrmu čtyřicet dní a čtyřicet
nocí až k Boží hoře Chorébu.
Kázání
Sestry
a bratři, všichni snad známe silný pocit zoufalství, když se nám nedaří,
když se něco pokazí, uděláme velké faux pas a nevidíme východisko, nevíme,
jak můžeme svoji chybu napravit. Nebo nás potká velké neštěstí. Propadáme
depresím, napadají nás všelijaké myšlenky a chceme ode všeho utéct. Ale
jak a kam? Toužíme spát tak, abychom se nemuseli probouzet a uvědomit si svůj
stav. Ba někdo touží zemřít. To jen proto, aby nemusel myslet na nepříznivý
stav duše, na nezvratnou tíživou životní situaci, nebo na nenapravitelné
osobní faux pas. Někdy to může být na první pohled maličkost, jako když
někomu něco provedete, řeknete něco ošklivého, co nemůžete vzít zpět.
Zoufalství a deprese přinášejí samotu, když se člověk uzavírá do sebe,
aby nemusel nikomu nic vysvětlovat.
Prorok
Eliáš je v nezáviděníhodné situaci. Udělal něco, co nemůže vzít zpět,
nemůže to napravit. Teď mu hrozí pomsta. Verdikt zní jasně. “„Ať
bohové udělají, co chtějí! Zítra v tento čas naložím s tebou, jako ty
jsi naložil s nimi!“ Jako utíkáme my do samoty, utíká Eliáš na poušť.
Ale jsou útěk na poušť a samota řešením? Pokud vím, nikdo se nedostává
z depresí sám. Eliáš utíká na poušť, zároveň nám ukazuje ještě
jednu cestu stejně jako modlitba žalmisty z 25. kapitoly. Svěřuje se Bohu: „Už
dost, Hospodine, vezmi si můj život, vždyť nejsem lepší než moji otcové.“
Prorok si přeje umřít, ale nebere svůj osud do svých rukou, promlouvá k
Hospodinu. Bůh nám může poslat své anděly, jako to udělal s Eliášem,
aby nás povzbudili, posílili, když si myslíme, že jsme v koncích. Bůh dává
sílu, protože cesta, jak se dostat z problémů, nebývá krátká.
Eliášova cesta vedla až k Boží hoře Chorébu. Hospodin mu tím zřejmě
chce připomenout smlouvu, kterou uzavřel se svým vyvoleným lidem, který
vysvobodil z egyptského otroctví. Cesta ke svobodě je dlouhé a vede přes připomenutí
smlouvy a Božího slova. Ať se nám děje v životě cokoliv, můžeme se vždy
svěřit Hospodinu, můžeme si připomínat jeho sliby, smlouvy, slova. Tento návod
platí už staletí.
S
prorokem Eliášem se ocitáme v druhé polovině 9. století, v severském království
zvaném také izraelské, v době kdy Boží lid byl rozdělen na dvě království.
To druhé bylo jižní zvané také judské království. Dějinné pozadí
ukazuje, že problémy proroka vznikly kvůli tomu, že se postavil do čela
opozice bojující proti modloslužbám a zabíjení proroků. Král Achab si
vzal pohanskou ženu Jezábel, ta si přivezla do izraelského království
pohanské kněze a proroky. Zakázala v Izraeli uctívání Boha Stvořitele, tím
nastolila modloslužbu. Proroci jako byl Eliáš, museli žít v ilegalitě,
jejich životy byly v ohrožení. Ano, mnoho proroků bylo zabito na přímý příkaz
Jezábely. Eliáš se na to nemohl dívat, fyzicky odstranil baalovy kněze a
proroky, bylo jich stovky. Jezábele to oznámil sám král, ten, který má svůj
lid chránit, hájí zájmy své pohanské ženy. Jezábel oznámila Eliášovi,
že ho potká stejný osud, jaký sám připravil Baalovým kněžím a prorokům,
tedy fyzická likvidace.
Důsledkem
působení proroků a kněží ze Sidonu, rodiště Jezábely, je, že v Izraeli
přestalo pršet, řeky vysychaly. Eliáš, podle svých slov jediný přeživší
ze všech izraelských proroků, na příkaz Hospodina vyvolal konfrontaci s
pohanskými kněžími a proroky, která skončila jejich zabitím. Proto se Jezábel
hněvala a rozhodla se, že zabije v té době posledního izraelského proroka.
Lid
věřil, že Eliáš jedná jménem živého Boha. Proto provolal: „Jen
Hospodin je Bůh! Jen Hospodin je Bůh!“ (1. Kr 18, 39b) Díky Eliášovým přímluvám
Bůh seslal svému
lidu dešť. Tím mohlo všechno skončit. Achab a jeho pohanská žena by byli
spokojení. Ta by se nesnažila zabít Eliáše, a ten by neskončil v depresích
a na útěku. Ale den bohužel neskončil jen oslavou živého Boha za vyslyšené
modlitby, nýbrž pokračoval krveprolitím pohanských kněží a proroků. Proč
to Eliáš udělal? Nechal se unést fanatickým davem, nebo to byla pomsta za
jeho krajany, zejména za zabité proroky? Zdá se, že pomsta vyvolává další
pomstu, a vše může skončit v nekonečném kolotoči násilí.
“Jen
Hospodin je Bůh”, ano, ale žádná svatá válka se zabíjením nepřátel
není řešením, a neměla by se vést jménem Hospodina. Nic takového není
ospravedlnitelné Božím příkazem. Násilí plodí další násilí. Eliáš
se choval jako válečný fanatik. V chození s Bohem a v následování Krista
vždy existuje riziko, že šlápneme vedle. Je vždy riziko, že podlehneme
pokušení a uděláme chybné kroky, násilné, pomstychtivé, sobecké, krátkozraké,
kdy někomu ubližujeme, a ještě se tváříme, že jednáme jménem Boha a v
zájmu dobra. Jenže Bůh nikdy neschvaluje násilí, ani fyzické, ani slovní.
Laciný úspěch a slepý fanatismus nikdy nejsou dobrým znamením věrnosti vůči
Bohu. Patří to spíš k našemu odcizení. Pro Boha úspěch nikdy není cílem
sám o sobě, a účel nesvětí prostředky. Na druhé straně zklamání
spojené se ztrátou sebevědomí, vyvolávající deprese není nutně
katastrofou. Jakákoliv krize může znamenat příležitost k pozitivní změně.
Platí to v našich životech a ve víře. Krize a naše osobní selhání nás
může vést k objevení skutečné hodnoty věcí. Může nás vést k objevení
svých skrytých schopností.
Bůh
pomáhá Eliášovi, aby se vzpamatoval tak, že ho posílá do místa, kde uzavřel
smlouvu se svým lidem, na horu Choreb, kterou známe víc pod názvem Sinaj. Právě
tam Bůh učil svůj lid dodržovat zákon, přikázání. Eliáš si má uvědomit,
že Boží přikázání jsou základem a znamením Boží lásky ke všem
lidem, k celému stvoření. Tato láska vyvrcholila příchodem Ježíše
Krista. “Neboť tak Bůh miloval svět, že
dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl
život věčný. Vždyť Bůh neposlal svého Syna na svět, aby svět soudil,
ale aby skrze něj byl svět spasen.” (J 3, 16-17) A náš cíl není pomsta,
ale zvěstovat pokání, víru a Boží milost korunovanou plností života.
Následováním
Ježíše Krista nesmíme nikdy zapomenout, že on je ztělesněním lásky,
která byla odmítnutá, opovrhovaná a ukřižovaná světem. Následováním
Krista přijímáme jeho odkaz, příkaz a výzvu. Jeho odkaz je oběť
milosrdenství. S ním souvisí jeho příkaz, aby si každý vzal svůj kříž,
zapřel sám sebe a šel za svým Pánem. A jeho výzva zní: “Pojďte
ke mně, všichni, kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a já vám dám
odpočinout. Vezměte na sebe mé jho
a učte se ode mne, neboť jsem tichý a pokorného srdce: a naleznete odpočinutí
svým duším. Vždyť mé jho netlačí
a břemeno netíží.“ (Mt 11, 28-30)
Ať
jsme ve fázi, kdy potřebujeme slyšet jeho příkaz, nebo výzvu, pořád platí,
že jdeme za Kristem ukrižovaným a vzkříšeným. Je to ten Kristus, kterému
byla dána veškerá moc na nebi i na zemi. Je to tentýž Kristus včera, dnes
a zítra. On je naším údělem, naší nadějí. Amen.