Kladno
4. 7. 2021
- Bláznovství kříže - vzpomínky
Základ
kázání: 1.
Korintským
1, 18-25
18
Slovo o kříži je bláznovstvím těm, kdo jsou na cestě k záhubě; nám,
kteří jdeme ke spáse, je mocí Boží. 19
Je psáno: ‚Zahubím moudrost moudrých a rozumnost rozumných zavrhnu.‘ 20
Kde jsou učenci, kde znalci, kde řečníci tohoto věku? Neučinil Bůh
moudrost světa bláznovstvím? 21
Protože svět svou moudrostí nepoznal Boha v jeho moudrém díle, zalíbilo se
Bohu spasit ty, kdo věří, bláznovskou zvěstí. 22
Židé žádají zázračná znamení, Řekové vyhledávají moudrost, 23
ale my kážeme Krista ukřižovaného. Pro Židy je to kámen úrazu, pro
ostatní bláznovství, 24
ale pro povolané, jak pro Židy, tak pro Řeky, je Kristus Boží moc a Boží
moudrost. 25
Neboť bláznovství Boží je moudřejší než lidé a slabost Boží je silnější
než lidé.
Kázání
Sourozenci
v Kristu, pátá neděle po svaté trojici nám přináší téma o bláznovství
kříže. Jak to uchopit, co k tomu říct? Víme, co je kříž, jak vypadá,
ale to slovo o kříži, ten význam, to je problém. Ten začíná už tím, že
vlastně nevíme, jak uchopit Boha. Naše lidské poznání je založené více
na empirickém poznání.
Řeknu
vám, jak jsem se poprvé setkal s tímto textem o bláznovství kříže od apoštola
Pavla. Začnu retrospektivním vyprávěním. Vrátím se do minulosti, a budete
moci nahlédnout, jak se v jedné africké zemi učí fyzika a chemie bez
laboratoře.
Vzpomínám
na zajímavé hodiny přírodovědy, kdy jsme udělali úvod do fyziky a chemie.
Pan učitel přinesl do třídy mnoho druhů ovoce, a prosil nás, abychom je
vyjmenovali a uvedli, proč se tak jmenují. Neměli jsme laboratoře, museli
jsme se spokojit s jednoduchými experimenty. Vysvětlovali jsme, že mango je
mango, protože tak vypadá, a roste na mangovníku. Podobně jsme popsali papáju,
pomeranč, citron, a některé zeleniny jako batát, mrkev a rajčata. Pak jsme
popsali rozdíl mezi jednotlivými ovoci a zeleninami. Mango je oválné a malé,
papája je velká, pomeranč je kulatý, mrkev je malá a křehká, batát je
tvrdý, rajče je měkké. Učitel nás pochválil a uvedl, že jsme popsali
vlastně fyzikální vlastnosti ovoce a zelenin. Dále už mluvil jen učitel a
vysvětlil mnoho jiného, co patří do fyziky, nakonec jsme malovali, měřili,
vážili apod.
V
jiný den jsme s výukou pokračovali. Těšili jsme se, co zas bude. Učitel přinesl
stejná ovoce, stejné zeleniny. Ve třídě jsme měli čtyři džbány,
kanystr s vodou, a nějaký tajný pytel. Některá ovoce byla krájená, až to
vypadalo na oslavu něčích narozenin. Učitel nám zavázal oči a každý si
ochutnal pár druhů ovoce a zeleniny. Zas nás prosil, abychom popsali, co jíme.
Závěr byl jednoduchý. Poznání jídla podle chutě a vůně už odkazuje na
chemii. Se zavázanýma očima jsme mango nemohli poznat podle vzhledu. Poznali
jsme jej jen podle chuti a vůně.
Potom
jsme sledovali, jak učitel nalil vodu do všech čtyř džbánů. Jeho prosbu,
abychom popsali co je v každém džbánu, jsme brali za hloupou a zbytečnou,
když do všech nalil vodu ze stejného kanystru. Ale učitel je pán, a my jsme
byli jen žáci. Udělali jsme, co chtěl. Nakonec nás poslal do nedalekého
lesa, abychom našli něco, čím bychom sami dokázali vysvětlit rozdíl mezi
fyzikou a chemií.
Po
návratu nás znovu prosil, abychom si zopakovali úkol a popsali, co je ve džbánech.
Přišlo nám to jako legrace a pokus nás nachytat. V uvozovkách, nenechali
jsme se nachytat, a řekli jsme, že ve džbánech je voda.
Další
úkol byl, abychom si z každého džbánu tu vodu ochutnali s použitím lžiček,
které jsme si přivezli z domu. V prvním džbánu byla normální voda, v druhém
slaná voda, ve třetím sladká. Ze čtvrtého džbánu jsme museli pít všichni
naráz. Prý pochopíme pak význam. Každý nabral do své lžičky. Učitel
zavelel, raz, dva, teď! Fuj, to bylo hnusné. Moc hořká voda. No, spíš to
byl lék. Učitel v ní totiž rozpustil chinin. Tak jsme se dozvěděli, že léky,
které bereme, když jsme nemocní, jsou chemickými sloučeninami. A paradoxně
nejsou vždy zdravé, lepší je čaj.
Teď
proč to říkám, a jak to souvisí s naším tématem o bláznovství kříže?
Někteří moji učitelé ze základní školy patřili do organizace mládeže
Lidového hnutí za nezávislost Angoly, byli zapřisáhlí a nenapravitelní
marxisté, kteří popírali Boha a šikanovali křesťany. Dokázali k tomu využít
každé příležitosti. Teď se jedna naskytla. Učitel nám řekl, že se všechno
dá zkoumat vědecky a dokázat na experimentech, až na nesmyslnou víru v
Boha. Prý mám prosit svého otce, baptistického kazatele, aby nabídl nějaký
experiment, který by dokázal Boží existenci. Otec na tyto provokace nejdřív
nereagoval, potom odpovídal písemně. Věřil, že když odpoví učitelovi, dá
nám pokoj. Nedal. Učitel nám tátovy dopisy četl a pejorativně komentoval.
Právě v jednom z nich otec citoval apoštola Pavla a zmínil bláznovství kříže.
Pro učitele to znělo jako přiznání, že křesťané jsou blázni. Buď
nepochopil smysl, nebo zkresloval fakta k obrazu svému. Přiznám se, že jsem
tomu tenkrát ani já nerozuměl.
Otec
mi vysvětlil, že tento text je dobrou odpovědí každému, kdo začne vědecky
zkoumat víru a Boha. A kdo to nepochopí, není vůbec moudrý, a neměl by se
pouštět do vědy. Je to nemilé zjištění, že učitel, který vás učí, a
snaží se, aby vás to bavilo, není moudrý. Aspoň takhle jsem se začal dívat
na svého učitele marxistu, i když mi otec neřekl přímo, že můj učitel
není moudrý.
To,
že svět svou moudrostí nepoznal Boha, neznamená, že ti, kdo Boha poznali,
nejsou moudří. Pavel jenom říká, že nemůžeme poznat Boha moudrostí
tohoto světa. Jinak řečeno nemůžeme poznat Boha zkoumáním v laboratoři,
experimentováním s ním, jako s nějakým králíkem.
Proto
slova o kříži jsou pro ty, kdo by takto chtěli nalézt Boha, bláznovstvím
a kamenem úrazu. Ani vědecké důkazy, ani filosofické argumenty nemohou být
pilíři víry a poznání Boha.
Podstatnější
pro naši víru nejsou naše argumenty, ale naše přesvědčení a zkušenosti
s Božím působením v našem světě, a v našich osobních životech. K tomu,
abychom tvrdili, že známe Boha, nebo víme o Bohu, nestačí, když se naučíme
nějaké ty otázky a odpovědi z katechismu. Boha poznáváme, když poznáváme
stopy jeho jednání v dějinách. Více než hledání důkazů Božího působení
ve světě je osobní zkušenost Boží přítomnosti v mém osobním životě.
Intelektuální znalosti o Bohu mi nestačí, pokud nejsou podpořené zkušenostmi
ze setkání s Bohem, s jeho milosrdenstvím a požehnáním.
Bůh
se stal člověkem skrze Ježíše Krista, aby se nám dal lépe poznat, abychom
měli s Bohem trochu jinou, pro nás uchopitelnější, zkušenost. Ježíš nás
naučil poslušnost Bohu, důvěru v jeho sliby. Naučil nás modlit se, abychom
skrze modlitbu zůstávali ve spojení se svým Bohem.
Možná
ta zkušenost spojení s Bohem skrze modlitby mi umožní poznat Boha jinak, chápat
ho jinak než rozumem. Bez toho nemohu pochopit, že se Bůh nechal ukřižovat,
když kříž je symbolem slabosti, krachu, zavržení. Kříž je kamenem úrazu
a bláznovstvím pro všechny, kteří si zakládají na moudrosti tohoto světa,
to jest pro ty, kteří chtějí dokázat Boha vědeckým poznáním. Pavel
nekritizuje vědecká poznání. Ale odmítá, aby se nám pletla do víry.
Rezignuje
Bůh na svoji moudrost, když odmítá ukázat a dokázat, že je Bohem? Uznáváme
svoje bláznovství, když se z různých důvodů snažíme obhájit, přesvědčovat
druhé, aby nás uznávali a obdivovali? Děláme mnoho věcí i se sebezapřením
tak, abychom získali přízeň druhých lidí. Tím méně chápeme, že se Bůh
nepotřebuje obhajovat a dokazovat nám, kým On je. Nechce získat svět na
svou stranu? Bůh nás potřebuje spíš zachránit. Potřebuje nám vzít naši
iluzi o tom, že ho můžeme nalézt ve svých vědeckých laboratořích jako
průzkumný objekt. Boha můžeme dokázat v osobním vztahu s ním, v tom, jak
se projevuje v mém, tvém konkrétním životě.
Můžeme
tvrdit, že známe Boha, když o něm mluvíme jen na základě toho, co jsme se
naučili v katechismu? Můžeme říct, že Bůh je naším Pánem, když mu
nenasloucháme? Můžeme říct, že známe Boží vůli, když všechno musí být
jen podle nás, a upřednostňujeme vlastní ego? Když pokora je nám cizí?
Kristův kříž nám nic z toho nenabízí. Bláznovství kříže vyzdvihuje
pokoru, poslušnost Bohu a sebezapření. Kříž nám nabízí dvě možnosti.
Buď se od něho odvrátíme, protože Bůh, který se nechává potupit na kříži
je pro nás kamenem úrazu. Nebo přijmeme Boha takového, jaký se nám jeví.
Pavel
zdůrazňuje, že kážeme Krista ukřižovaného. Skrze něho objevujeme zcela
jiného Boha, než jakého si svět představuje. Objevujeme Boha, který přichází
s obětí lásky. A nabízí nám důvěru v lásku, která může změnit nás
a náš svět. Věřím, že láska je mocnější než věda. Může napomáhat
k budování lepšího, chceme-li i modernějšího, světa.
Ostatně,
pavěda mého marxistického učitele mě přestala bavit. Když přicházel s
dalšími experimenty, já myslel na jeho následné rýpavé poznámky a vzkazy
pro mého otce.
Postupem
času jsem si uvědomil, že kříž, který je bláznovstvím pro některé, se
pro nás stává zjevením mocného Boha, původcem lásky a skutečného života.
A my můžeme zvěstovat Krista ukřižovaného. Každý může nést svůj kříž
a stát se znamením a viditelným důrazem Boží přítomnosti v našem světě,
skrze lásku, milosrdenství, úctu k Bohu a k bližním, a sebezapření. Amen