Kladno 11. 4. 2021 – Quasimodogeniti
- Bůh neviditelný, ale přítomný
Základ
kázání
Potom
se Ježíš opět zjevil učedníkům u jezera Tiberiadského. Stalo se to
takto: Byli spolu Šimon Petr, Tomáš, jinak Didymos, Natanael z Kány
Galilejské, synové Zebedeovi a ještě dva z jeho učedníků.
Šimon Petr jim řekl: „Jdu lovit ryby.“ Odpověděli mu: „I my půjdeme
s tebou.“ Šli a vstoupili na loď. Té noci však nic neulovili. Když začalo svítat, stál Ježíš na břehu, ale učedníci nevěděli,
že je to on. Ježíš jim řekl:
„Děti, nemáte něco k jídlu?“ Odpověděli: „Nemáme.“
Řekl jim: „Hoďte síť na pravou stranu lodi, tam ryby najdete.“
Hodili síť a nemohli ji ani utáhnout pro množství ryb.
Onen učedník, kterého Ježíš miloval, řekl Petrovi: „To je Pán!“
Jakmile Šimon Petr uslyšel, že je to Pán, přehodil si plášť – byl totiž
svlečen – a brodil se k němu vodou. Ostatní
učedníci přijeli na lodi – nebyli daleko od břehu, jen asi dvě stě loket
– a táhli za sebou síť s rybami. Když
vstoupili na břeh, spatřili ohniště a na něm rybu a chléb. Ježíš jim řekl: „Přineste několik ryb z toho, co jste
nalovili!“ Šimon Petr šel a vytáhl
na břeh síť plnou velkých ryb, bylo jich sto padesát tři; a ač jich bylo
tolik, síť se neprotrhla. Ježíš
jim řekl: „Pojďte jíst!“ A nikdo z učedníků se ho neodvážil zeptat:
„Kdo jsi?“ Věděli, že je to Pán. Ježíš
šel, vzal chléb a dával jim; stejně i rybu.
To se již potřetí zjevil učedníkům po svém vzkříšení.
Kázání
Sestry
a bratři, dnešní děj se odehrává u Tiberiadského jezera, známého také
jako Galilejské jezero nebo moře, podle oblasti, kde se nachází. Slyšeli
jsme z velikonoční zvěsti, jak mládenec u hrobu řekl ženám, aby vyřídily
učedníkům, že Ježíš byl vzkříšen a jde před nimi do Galileje. Ta je
domovem učedníků. Petra u výslechu Ježíše, prozradil jeho galilejský přízvuk,
když zapřel svého Pána. Vzkříšený Ježíš tedy vzkázal svým učedníkům,
že se potkají u nich doma. Ježíš je sestupující Bůh, který se vydává
na cestu za člověkem. Není to člověk, který jde za Bohem, ale Bůh jde za
námi. Setkáváme se s ním v našich domovech, a všude, kde se cítíme doma,
a také na místech, kde prožíváme nezdar.
Po Ježíšově smrti se učedníci vrátili do svých domovů, a ke svým
původním řemeslům. Většina se držela pohromadě.
V
našem textu jsem napočítal 7 učedníků v čele s Petrem jako s jejich přirozeným
vůdcem. Ten se rozhodl jít lovit ryby, ostatní se k němu přidali. A u
jezera se jim naskytla další příležitost setkání se vzkříšeným
mistrem. Zase, setkání s Ježíšem nejen tam, kde jsme doma, ale v naší všednosti,
všude, kde děláme své rutinní každodenní činnosti. Pán se s námi chce
setkávat v našem obvyklém prostředí.
Může
se nám zdát nepravděpodobné, setkat se s Ježíšem, když jsme zabraní do
práce, do plnění svých každodenních povinností, nebo když se zabýváme
svými koníčky. A náš příběh nám ukazuje, že Pán může ke svým
promluvit při každé příležitosti. Opakovaně nám přichází připomenout
své vítězství a svůj zájem o nás. Připomíná nám naše povolání a
také naši vazbu s ním. Jeho přítomnost nás chce posílit, když jsme
unavení. Chce nás povzbudit, když prožíváme nezdar. Vede nás k pochopení,
že jeho sliby platí, navzdory naší nevěře a zapírání. Dál nás vede k
tomu, abychom se uměli loučit s minulostí a hleděli do budoucna.
Přesně
to se děje u břehu Tiberiadského jezera. Vzkříšený Ježíš se zjevil učedníkům
už dvakrát, ukázal se jim jako ten, kdo zvítězil nad smrtí a vybudoval
most do budoucího věku. Dechl na ně, aby přijali Ducha svatého.
Přesto
Petr a ostatní učedníci se chovají, jako kdyby jejich tři společné roky s
Ježíšem byly minulostí. Jako kdyby šlo jen o nějakou pomíjivou vsuvku do
jejich života, o kapitolu, kterou uzavírají tak, že navážou na staré rybářské
časy. Petr se rozhodl jít chytat ryby a ostatní se rozhodli jít s ním. Jako
kdyby chtěli zkusit, jestli jim rybaření ještě jde. Nebo je to pro ně jen
příležitost k relaxaci, než se rozhodnou, co budou dělat dál, po životě
s Ježíšem, který skončil jako zvláštní sen.
Šli
lovit ryby, ale žádnou nechytli. Je to tedy nezdar, promarněná noc. Všichni
jsou spolu na lodi, kde bývali často i s Ježíšem. Teď jsou tam sami. Jak
bylo již zmíněno, Tiberiadské jezero se nazývá také Tiberiadské moře.
Moře je v Bibli místo chaosu, odkud číhá nebezpečí. Je to místo temných
sil a smrti. Lovili, ale nechytli nic. Jako kdyby to tam nežilo. Žádný
pokrm, žádné požehnání. Opustily je staré zdárné časy?
Sestry
a bratři, nestává se nám to v životě? Že prožíváme krásné časy,
jsme Bohu vděční, jak s námi je jeho požehnání a milosrdenství, je nám
dobře. Potom přijde nezdar a máme dojem, že se nám Bůh vzdálil, že
plujeme sami na lodi bez mistra, číhá na nás nebezpečí všude, máme
pocit, že toneme, utápíme se v maléru a chaosu.
Myslíme
si, že staré krásné časy zmizely jako sen. Okolnosti nás znejišťují a
prožíváme zklamání. Můžeme si myslet, že doléhají na nás zkoušky.
Ale v takovém čase si můžeme také uvědomit, že vzkříšený Pán je
uprostřed nás, že po temné noci přichází úsvit a naděje. Zjeví se nám
vzkříšený Pán a s ním povzbuzení, naděje a světlo. Náš text začíná
slovy: “Potom se Ježíš opět zjevil učedníkům u jezera Tiberiadského.”
Zjevit se znamená, že skutečnost, která doposud byla skrytá, vyjde na
povrch. Něco mlhavého se stává jasným a poznatelnějším. V biblickém
smyslu, a u Jana zvlášť, taková skutečnost vychází (přichází) z nebe.
Znamená to, že vzkříšený Pán Ježíš, který zvítězil nad smrtí, nám
přináší novou skutečnost z nebe, od věčného Boha do naší všednosti.
Vzkříšený
Ježíš se stává pro své učedníky, a pro nás všechny zjevením. U
Tiberiadského jezera se Ježíš neukázal, nýbrž se zjevil. To je jiný Ježíš,
proměněný, vítězící, který vstupuje do Boží slávy a chce něco z toho
svého vítězství a slávy zprostředkovat z nebe i nám. Boží Syn chce,
abychom viděli, kdekoliv se nacházíme, znamení jeho přítomnosti.
Učedníci
měli za sebou neúspěšnou noc, když lovili ryby, ale žádnou nechytili.
Taková noc se pro ně stává nesmyslně promarněným časem. Po takovém marném
a únavném snažení na zlověstném a temném moři, přichází nový den a s
ním nová naděje, přichází zvěst z nebe skrze zjeveného Ježíše, Syna
Božího. Ten vyhlíží své učedníky z břehu. On je příslibem nového života,
nových možností. Učedníci mají pochopit, že tento Ježíš byl, je a
bude, a že poslední události nepřinesly takový obrat, které by vedly až
tak radikálně k zapomenutí všeho, co bylo a k návratu starých časů.
Naopak. Nová situace může pro učedníky znamenat radikální změny, ale
nikoliv k zapomenutí minulosti, nýbrž přinesly nové časy navazující na
to, co bylo.
Události,
které mění dějiny a naše lidské osudy, nemohou přetrhnout vazbu mezi námi
a Bohem, nemohou vést k zapomenutí na toho, kdo nás povolává k víře a službě
evangelia. Pán je stále přítomen v našich životech, ať ho vidíme nebo
ne. Je pořád blízko nás, i když si ho nevšímáme. Přichází s pevnou půdou
pod nohama k břehu moře našich četných problémů, našeho nezdaru. Pán nás
přivítá zpátky na bezpečný břeh, který jsme dobrovolně opustili, když
jsme šli hledat nové jistoty, protože jsme si mysleli, že minulost už nedává
smysl.
Nečekaně
zjevený Kristus nás ujišťuje, že i uprostřed noci, v moři chaosu, kde nám
nic nedává smysl, kde široko daleko žádný záchytný bod není, a před
sebou vidíme jenom smrt, on je vždycky přítomen na věčném břehu, kam nás
může přenést. Není místo, kde by on nevládl. A když budeme na něho spoléhat,
není místo, kam by za námi a pro nás nepřišel. Amen.