Beroun
a Kladno 14. 3. 2021 - Čtvrtá postní neděle / Laetare
Umírám, tedy žiji
Základ
kázání: J 12, 20-24
Někteří
z poutníků, kteří se přišli o svátcích klanět Bohu, byli Řekové. Ti přistoupili
k Filipovi, který byl z Betsaidy v Galileji, a prosili ho: „Pane, rádi
bychom viděli Ježíše.“ Filip šel a řekl to Ondřejovi, Ondřej a Filip
to šli říci Ježíšovi. Ježíš jim odpověděl: „Přišla hodina, aby
byl oslaven Syn člověka. Amen, amen, pravím vám, jestliže pšeničné zrno
nepadne do země a nezemře, zůstane samo. Zemře-li však, vydá mnohý užitek.
Sestry
a bratři, blbě se to říká, ale někdy mám pocit, že ten náš Ježíš
byl a je zvláštní a kontroverzní Syn člověka. Nebo Boží Syn? Dokázal
lidi potěšit, nabídnout naději, uzdravit jejich duše, jejich těla, ba vzkřísit
mrtvé. Dokázal získat lidi pro dobrou věc, ale také odradit, zklamat a šokovat.
Musel být pro nejednoho člověka zkouškou trpělivosti. Jenže, blíží se
Velikonoce, a trpělivost velekněží, farizeů, zákoníků, a také davu
dojde. To je pro Ježíše fatální. Ale jen do té doby, než pochopíme, že
se v pozadí té fatality, která vyvrcholí Velkým pátkem, odehrává významný
a trochu tajemný Boží plán. Říkám trochu tajemný, protože kdyby lid, včetně
Ježíšových učedníků, naslouchali Ježíšovi pozorně, kdyby zákonici
zkoumali všechno, co Ježíš říkal, i mezi řádky, pochopili by, kdo je
skutečně Ježíš, a oč mu doopravdy jde. A mnoho tajemného by se objasnilo
dříve, než by došlo k zatmění slunce a zemětřesení. Ovšem jak víme,
kategorie coby, kdyby, působí v hodnocení minulých událostí rušivě. Co
se stalo, to se stalo. Díky Bohu, pokud umíme aspoň zpětně pochopit význam
toho, co se kdysi odehrálo. Tím lépe, pokud umíme také pro sebe z těch událostí
těžit něco životodárného a vyvodit nějaké poučení. Jak by řekl sám
Ježíš, “kdo má uši ke slyšení, slyš”.
A
jaké poselství máme slyšet dnes? Máme čtvrtou postní neděli, která se
jmenuje laetare (čti létare). Postní doba je doba meditační, rozjímání,
připomenutí Ježíšova utrpení a přemítání o významu toho utrpení. To
trochu kontrastuje s názvem dnešní neděli. Laetare znamená „raduj se“.
Vychází to ze slov proroka Izajáše z našeho prvního čtení. “Radujte se
s dcerou jeruzalémskou a jásejte nad ní všichni, kdo ji milujete!” (Iz 66)
To je předzvěst velikonoční oslavy a radosti, která znamená, že nám
utrpení není souzeno. Ukřižování se změní v radostné vzkříšení.
Smrt není cíl, je zastavení na cestě k novému životu v hojnosti. Zní to
tak i z evangelijního poselství z úst samotného Ježíše: “Amen, amen,
pravím vám, jestliže pšeničné zrno nepadne do země a nezemře, zůstane
samo. Zemře-li však, vydá mnohý užitek.” Taková slova umí ze sebe
dostat jen Ježíš. A člověk musí hodně přemýšlet, aby se z toho nezbláznil
a nezblbnul.
Ježíš
tato slova řekl jako odpověď, a teď, milí přátelé, poraďte, komu vlastně
odpověděl? Filip a Ondřej mu tlumočili žádost Řeků, kteří si přáli
vidět Ježíše. On odpovídá svým učedníkům, nebo tu odpověď vzkazuje těm
Řekům? Přečtěte si pozorně ten text (Jan 12, 20-24).
Pokud
vás napadne, komu Ježíš odpovídá, tak mi to třeba napište... Dále můžete
pátrat, proč to ten Ježíš vlastně říká. Nenašel jsem tam žádnou otázku,
která by mu byla kladená, která by ho vyprovokovala k podobenství o pšeničném
zrnu. Řekové řekli Filipovi toto: “Pane, rádi bychom viděli Ježíše.”
Filip to řekl Ondřejovi, a spolu to šli říct Ježíšovi. Ten na to odpověděl:
„Přišla hodina, aby byl oslaven Syn člověka. Amen, amen, pravím vám,
jestliže pšeničné zrno nepadne do země a nezemře, zůstane samo. Zemře-li
však, vydá mnohý užitek.” Česky bychom řekli Filip a Ondřej o koze, Ježíš
o voze. To je celý on. Překvapuje vás to? Mě ne? Každopádně nás to nutí
přemýšlet, proč to říká.
Řekové
přišli do Jeruzaléma slavit pesach, židovské Velikonoce. Určitě slyšeli
o Ježíšovi, o jeho učení a mimořádných divech. Možná chtěli, aby jim
Ježíš pomohl hledat odpověď na otázku po smyslu života, hledat naději přesahující
smrt. Ale jestli tomu dobře rozumíme, Ježíš se s nimi spíš odmítl
setkat. Místo toho jim zřejmě vzkázal to, co jsme slyšeli. Nabídl jim
odpověď na nepoložené otázky, poselství, které potřebuje slyšet možná
každý.
„Jestliže
pšeničné zrno nepadne do země a nezemře, zůstane samo. Zemře-li však,
vydá mnohý užitek.” Asi už víme, co je život a jak má vypadat. Je to
dynamická sekvence rozsévání (umírání, znovuzrození) a sklízení. Všechno
má svůj čas, všechno je v pohybu, nic nezůstává neměnné. Všechno se
trvale mění. Někdy máme pocit, že denně prožíváme pořád dokola to samé.
Ale žádný den není nikdy totožný s předchozím dnem. Ježíš nám svými
slovy říká také, že neexistuje žádná záruka úspěšného a krásného
života. Neexistuje osvědčení, které by nás zajistilo, že nám nehrozí
nic špatného. I kdybychom se zajistili všelijakými pojistkami, ve finále
platí, že všechno pomíjí. A my se musíme umět loučit s minulostí, pohřbít
ji, aby se zrodilo něco nového, co žádá nová doba.
Nemůžeme
zachovat svoje zdraví, nemůžeme zabezpečit své jmění proti všem rizikům.
Jsme si toho dobře vědomi, zvlášť v této době zdravotní krize, která nám
obrátila život naruby. Nejsme pány svého osudu, můžeme všechno ztratit ze
dne na den. Ti, kteří ve svém životě hledají pevný bod, budou pravděpodobně
z této Ježíšovy odpovědi zklamáni. Protože nás konfrontuje se smutnou
lidskou realitou, že se všechno mění a že nic není jisté, kromě toho, že
jednou přijde konec...
Ale,
sestry a bratři, určitě vás nechci zneklidnit a frustrovat hned ráno.
Koneckonců Ježíšova slova mají něco pozitivního, záblesk velké naděje,
protože nám mimo jiné říkají také, že každé selhání s sebou nese možnost
nového začátku. Neúspěch nemusí znamenat nutně konec, může znamenat výzvu
ke změně, abychom začali dělat něco jiného, najít jinou půdu, obdělávat
ji, zasít ji, nechat zrát ovoce, a sklízet.
Platí
to i o našem současném stavu, o tom, co v posledním roce prožíváme, a co
se nám jeví jako nekonečné. Jinak řečeno, i když se věci nedějí, jak
jsme předpokládali, i když se naše plány nevyvíjejí podle našich přání,
nevzdávejme to, ale vydržme, protože místo toho bude něco jiného.
Doufejme. Vyrostou jiné stromy a ponesou ovoce. Spatříme znovu slunce, budeme
se znovu radovat. Potkáme znovu lidi, které máme rádi, kteří si nás váží.
A naše radost se znásobí. Pokud je v životě něco jisté, s čím můžeme
počítat, pak je to to, že když si myslíme, že je vše ztraceno a beznadějné,
Bůh už připraví půdu pro to, aby byla znovu úrodná. Bůh umožní nový
začátek, nový život, protože mu nic není nemožné.
Prvotní
křesťané, po velikonočních událostech, mohli nově interpretovat Ježíšova
slova. Pochopili, že mluvil o sobě. Zemřel jako zrno, které padá do země,
aby z něho vzešel nový život. Když se zdálo, že všechno je ztracené,
zničené, a tělo je mrtvé, Bůh zasáhl a vše obrátil v nový život. Díky
tomu můžeme pochopit, že jediný, kdo nám může nabídnout pevný základ
pro naše životy, je Otec Ježíše Krista. Bůh stvořitel nás nenechá
klesnout níže než do jeho náručí. On nás při pádu chytá a znovu staví.
Má nás ve své moci, nese nás.
Tedy,
když jsou zmařené všechny lidské jistoty, když se musím vydat cestou,
která je pro mě nejhorší, můžu si zachovat důvěru, že Bůh je se mnou a
drží mě v náručí. Je pravda, že kráčet s Bohem a plně mu důvěřovat
není pro nás lidi snadné. Je to něco, co se učíme celý život. K plné důvěře
Bohu nás brání naše falešné jistoty.
Ježíšova
slova o zrnu, které padá a umírá, mi také říká, že se nemám bát
opustit něco, co nenese ovoce, postoje a přístupy, které vedou do slepé uličky.
Mohu je nechat padnout, přeneseně umřít, abych mohl vyvinout něco nového.
Když najdu odvahu přiznat své vlastní slabosti, umožní mi to začít skutečně
vzkvétat a rozvíjet další dary a talenty, které byly do té doby zanedbávané.
Možná bude nutné pohřbít staré projekty, o kterých dlouho sním, aby byl
prostor pro nové, realističtější plány.
Nechat
padnout zrno do země může také znamenat umět si odpouštět, umět uzavírat
minulost, nechat ji umřít, zanechat vše, co člověka dlouhou dobu zatěžuje.
Může to znamenat také zapomenout na staré časy, neuvíznout v minulosti a
neoslavovat minulost, která sice mohla být lepší než přítomnost, ale nám
se už nevrátí. Máme akceptovat přítomnost a hledět s nadějí do
budoucna. Můžeme také pohřbít své předsudky o Bohu, o jeho příkazech, o
bližním a umožnit nové setkání a nové vztahy.
Nakonec
můžeme pohřbít své předsudky o Ježíšovi a jeho údajné kontroverzi. A
pokud nenajdeme jasnou odpověď na otázku, komu vlastně odpověděl těmi
slovy o pšeničném zrnu, nelamme si s tím hlavu, protože se ta slova přece
jen týkala Řeků, učedníků, a stejně tak se týkají i nás. A díky Bohu
za ně, jelikož nás povzbuzují, abychom zvedli hlavu a kráčeli dál, protože
nás čeká budoucnost s novým životem. Bůh chce, abychom vzkvétali a nesli
ovoce, pod vedením a mocí Ducha svatého. Amen