Kladno 5.11.2017
Ernst
Uhl
(Německo, Brémy), český překlad Václav
Kadeřávek
Text:
Matouš 10, 34 – 39
Nemyslete si, že jsem přišel
na zem přinést pokoj. Nepřišel jsem přinést pokoj, ale meč. Přišel
jsem, abych rozdělil člověka proti jeho otci, dceru proti její matce a nevěstu
proti její tchýni. A nepřátelé člověka budou ti z jeho vlastní
rodiny. Kdo má rád otce nebo matku
více nežli mne, není mě hoden, a kdo má rád syna nebo dceru více nežli
mne, není mě hoden. A kdo nebere
svůj kříž a nenásleduje mne, není mě hoden. Kdo nalezne svou duši, ten
ji ztratí, a kdo ztratí svou duši kvůli mně, ten ji nalezne."
Kázání:
Liebe
Gemeinde,
ein Predigttext, der nicht gerade einladend klingt; ein Text, der eher
Angst macht. Ich selbst muss gestehen, dass ich diesen Text früher schon einmal
zur Seite gelegt und für die Predigt einen anderen Text gewählt habe. Tatsächlich
haben manche Christen zumindest in Deutschland Angst – Angst nicht aus ökonomischen
Gründen oder Angst, dass die Menschheit sich selbst und die Erde zerstört.
Manche Christen haben Angst oder zumindest eine tiefe Sorge um das Leben und Überleben
der Kirche. Immer weniger Menschen wissen etwas von Gott, immer weniger kennen
den christlichen Glauben oder interessieren sich überhaupt für Religion. Was
soll aus den Christen und der Kirche werden, wenn die Entfremdung oder auch
Ablehnung weiter fortschreitet? In Tschechien haben Sie eine solche Situation
schon eine längere Zeit. Für manche in Deutschland ist das erst in den letzten
Jahren akut geworden. Es macht dafür
umso mehr ängstlich und ratlos.
Milý
sbore,
je to text kázání, který
nezní právě vstřícně; text, který spíše probouzí strach. Sám musím přiznat,
že jsem tento text již dříve jednou odložil stranou a raději jsem se
rozhodl pro text jiný. Skutečně mají mnozí křesťané v Německu strach
– ne strach, který by měl svůj původ v ekonomických důvodech, nebo
strach z toho, že lidstvo samo sebe a celou zemi zničí. Mnozí křesťané
mají strach nebo aspoň hlubokou starost o život a přežití církve. Stále
méně lidí ví něco o Bohu, stále méně lidí zná křesťanskou víru nebo
se vůbec zajímá o náboženství. Co se má s křesťany a církví stát,
když odcizení a odmítnutí již tak daleko pokročilo? V Česku znáte tuto
situaci již delší dobu. Pro mnohé v Německu se toto stalo akutním teprve v
posledních letech. O to více toto vyvolává úzkost a činí bezradným.
Was ist also zu tun? Jesus rät – damit wir wieder bei dem Predigttext:
Nehmt die Situation bitte an, so schwierig sie auch sein mag! Nehmt die
Situation an, aber nicht so dass ihr euch ängstlich oder aus Bequemlichkeit zurückzieht,
sondern haltet fest am Glauben! Gott wird für euch sorgen, dass ihr trotz aller
Schwierigkeiten nicht zu Schaden kommt. Darauf vertraut und bleibt in der
Gemeinde! Allerdings: niemals hat Jesus seinen Leuten goldene Berge oder ein
sorgloses Schlaraffenland versprochen. Verkündigt hat er das Kommen von Gottes
Reich, das Kommen – im weitesten Sinn – einer besseren Welt, das Gewinnen
eines Lebens, das mit sich selbst, mit Gott, mit dem Nächsten und auch mit der
Natur in Einklang ist. Nur geschieht das Kommen von Gottes Reich nicht
automatisch, es fällt nicht sozusagen vom Himmel.
Co bychom tedy měli činit? Ježíš radí – a tím jsme opět u textu
kázání: Přijměte tuto situaci, prosím, jakkoli je těžká! Přijměte
stav, ale ne tak, že se úzkostně nebo z důvodu pohodlí stáhnete, nýbrž
držte se pevně své víry! Bůh se o Vás postará tak, že navzdory všem těžkostem
neutrpíte škodu. Na to se spoléhajíce zůstaňte ve společenství! Ostatně
-Ježíš nikdy svým přívrženců nesliboval hory doly nebo zemi bez starostí.
Ježíš vyhlašoval příchod Božího království, příchod – v tom nejširším
významu - lepší svět, získání
života, který je v souladu sám se sebou, s Bohem, s budoucností a rovněž s
přírodou. Jen se příchod království Božího nestane sám od sebe,
nespadne – jak se říká – z nebe.
Indem Gottes Reich zu uns kommt, will es uns verändern. Ja, wir sollen
uns ändern in unserem Leben. So wie Jesus sagt: „Die Zeit ist da. Gottes
Reich ist im Kommen. Kehrt um und glaubt an das Evangelium“ (Markus 1, 15).
Und umkehren, das eigene Leben ändern, das heißt vor allem: andere Prioritäten
setzen als in der Welt allgemein üblich! Aber wie geht das? Immer wieder gibt
es ja Menschen, die, statt einer lukrativen Karriere nachzugehen, ihr Leben für
andere einsetzen und dabei ein Leben mit Verzicht und Entbehrungen eingehen. Man
denke an Entwicklungshelfer, an Freiwilligendienste, aber auch an Pfarrer und
Ordensleute, die etwa nach Afrika gehen, um unter schwierigsten Bedingungen
Menschen zu helfen, die in Hunger, Krankheit und Aberglauben zugrunde zu gehen
drohen. Doch wir brauchen gar nicht so weit in ferne Länder gehen. Denken wir
nur an die vielen hier im Lande, die einen alten Menschen zu pflegen haben: Was
für Abstriche und Einschränkungen gegenüber einem „normalen“ Leben
nehmen diese Pflegenden in Kauf!
Tím, že přijde Boží království,
nás samotné to změní. Ano, měli bychom se v našich životech změnit. Tak,
jak Ježíš říká: Doba příchodu nadchází, Království Boží přichází,
obraťte se a věřte Evangeliu (Marek 1, 15). A obrácení, to které mění
vlastní život, znamená především: Mít jiné priority, než jaké jsou ve
světě všeobecně zvykem! Jak to ale udělat? Opětovně nacházíme lidi, kteří,
namísto toho, aby se věnovali budování lukrativní kariéry, nasazují svůj
život se vzdáním se sebe sama. Myslím na pracovníky rozvojové pomoci, na
dobrovolníky, ale také na faráře a řádové sestry a bratry, kteří odcházejí
do Afriky tak, aby v nejtěžších podmínkách pomáhali lidem, kteří jsou z
důvodu hladu, nemoci a pověr v ohrožení života. Pro příklady nemusíme
chodit do dalekých zemí. Mysleme na mnoho z těch
v naší zemi, kteří se starají o staré lidi: Jaká jen omezení musí
tito pečovatelé ve svých životech přijmout, oproti těm, kteří žijí v
uvozovkách tzv. „normální“ život?
Oder fängt es nicht schon einfach damit an, dass wir uns zur Gemeinde
halten?! Schon indem wir uns zur Gemeinde halten, treten wir ja ein Stück
heraus aus dem üblichen Lebensstil der Welt. Wer zum Gottesdienst kommt,
erscheint Außenstehenden eher weltfremd, erntet womöglich ein wenig Spott und
Unverständnis: Wie kannst du heute noch diese altmodische, an einen Gott
glaubende Versammlung besuchen?!
Nebo
– nezačíná to vše jednoduše tím, že jsme věrni svému společenství?!
Už tím, že jsme členy společenství sboru se vymykáme o kousek obvyklému
stylu života tak, jak mu rozumí svět. Ten, kdo přichází na bohoslužby, se
jeví těm vně jako ten, který se odcizuje světu a sklízí odstup okolí a
neporozumění: Jak můžeš Ty v dnešních moderních dobách navštěvovat
toto staromódní shromáždění, které věří na nějakého Boha?!
Der Predigttext sagt es noch anders und schärfer: Es gibt
Trennungslinien, die möglicherweise Auseinandersetzungen und Streit mit sich
bringen, wenn ich mich für Jesus entscheide und die Prioritäten im Leben
anders setze als zum persönlichen Vorteil. Oder wie Jesus es sehr hart ausdrückt:
„Ich bin nicht gekommen, Frieden zu bringen, sondern das Schwert“. Wobei
nicht ein kriegerisches Schwert gemeint ist, sondern das scharfe Schwert der
Auseinandersetzung, das verletzen und zu Trennungen von lieben Menschen führen
kann. Auseinandersetzungen kann es sogar mit den Menschen geben, die uns am nächsten
und am wichtigsten sind: mit der Familie - mit
Eltern, mit Kindern bis hin
zu Schwiegermutter und Schwiegertochter und wer sonst noch einem nahe steht.
Text kázání nám říká ještě
jinak a ostřeji: Prostě jsou určité dělicí linie, které nás mohou přivádět
do sváru a vzájemného neporozumění, když se rozhodneme pro Ježíše a své
priority v životě nastavíme jinak, než aby toto vedlo k osobnímu prospěchu.
Nebo – jako říká sám Ježíš velmi tvrdě: „Nepřišel jsem vytvářet
pokoj, nýbrž přináším meč“. Přičemž není míněn meč válečný,
ale meč vzájemného rozporu a jasného
rozhraní. Je to ostrý meč rozporu, který může tnout, zranit a vést k rozdělení
mezi jinak navzájem si milými lidmi. K rozporu a sváru může dokonce dojít
mezi lidmi, kteří jsou nám nejbližší a pro nás nejdůležitější – v
rodině – s rodiči, s dětmi, až třeba ke švagrové a jejich dětem a
komukoli dalšímu, kdo je nám blízký.
Jesus ist da einfach nur realistisch, indem er sagt: Mit solchen
Auseinandersetzungen müsst ihr rechnen, wenn ihr mir nachfolgt. Wer kennt das
nicht, dass es Streit mit Freunden oder in der Familie gibt über das, was
wichtig oder weniger wichtig ist im Leben?! Als Pfarrer, aber auch in der
eigenen Familie habe ich Auseinandersetzungen kennengelernt zwischen Eltern und
Kindern z. B. über die Frage: Wirst du zum Konfirmationsunterricht gehen oder
entscheidest du dich anders? Sie in Tschechien haben es in der Zeit der Totalität
erlebt, wie Menschen, die am christliche Glauben und an der Gemeinde
festgehalten haben, in die Enge getrieben wurden, sich zu entscheiden, und das
Schwert der Auseinandersetzung schmerzlich zu spüren bekommen haben. Nur ich
denke, die Zeit des Friedens heute, wo alles egal ist, was ich tue oder glaube,
kann für den Glauben genauso oder erst eine harte Probe sein. Der Glaube ist
eben kein bequemer Ruhesessel. Die Schwierigkeiten, in die wir geraten können,
sind Spuren des Kreuzes Jesu, denen wir folgen. Oder wie Jesus wieder sehr hart
sagt: „Wer nicht sein Kreuz auf sich nimmt und mir nachfolgt, der ist meiner
nicht wert.“
Ježíš je prostě jenom
realistický, když říká: S takovými rozpory a sváry musíte počítat, když
mne budete následovat. Kdo by nevěděl, že tématem hádek mezi přáteli
nebo v rodině je to, co považujeme za důležité či méně důležité v životě?!
Jako farář, ale také ve vlastní rodině, jsem poznal hádky mezi rodiči a dětmi
např. v otázce: Budeš chodit na vyučování náboženství ke konfirmaci,
nebo se rozhodneš nějak jinak? Vy zde v České republice jste zažili
totalitní režim, kde lidé křesťanské víry, kteří trvali na svojí účasti
na životě svého společenství, byli tlačeni do úzkých, aby se rozhodli
(ke konformitě s dobou pozn. překl.) a tento meč rozdělení pocítili
bolestně. Myslím si však, že i dnešní pokojná doba, kdy je jedno, čemu věříme
a co děláme, není místem pro pohodlné a klidné spočinutí. Těžkosti, v
nichž se můžeme ocitnout, jsou stopou kříže Ježíšova, kterého následujeme.
Nebo – jak Ježíš velmi tvrdě říká: „Kdo svůj kříž na sebe nevezme
a mne nenásleduje, není mne hodem.“
Das Erstaunliche und für mich Wunderbare aber ist: Jesus schickt uns
nicht nur auf einen mit Schwierigkeiten gepflasterten Weg, wo tief greifende
Entscheidungen zu treffen sind. Wie anfangs schon angedeutet: Gott wird auch für
uns sorgen, so sorgen, dass wir genug haben zum Leben. Oder wie Jesus sagt:
„Wer sein Leben einsetzt um meinetwillen, der wird es (neu) finden.“
Anstelle eines Lebens in Hektik und Konkurrenz, finde ich möglicherweise ein
materiell bescheideneres, aber auch weniger anstrengendes Leben in Zufriedenheit
mit mir selbst und mit meiner Familie. Anstelle eines Lebens in ständiger Angst
und Sorge um die Zukunft, finde ich möglicherweise ein Leben in innerer
Ausgeglichenheit, und ich finde Freunde.
To
udivující a nádherné však pro mne je: Ježíš nás neposílá jen na
cestu, která by potom byla jenom dlážděna těžkostmi a kde musíme činit zásadní
a do hloubky zasahující rozhodnutí. Jak již bylo na začátku řečeno: Bůh
se o nás postará a postará se o nás tak, abychom žili život v dostatku. Ježíš
říká: „Kdo svůj život pro mne vydá, ten nový život nalezne.“ Namísto
života v hektice, ukoptěnosti a pod konkurenčním tlakem, vidím též možnost
materiálně skromnějšího života, avšak života, který je méně vystaven
tlaku a ve spokojenosti sama se sebou a vlastní rodinou. Namísto života v
trvalém strachu a starostech o budoucnost vidím též možnost života ve vnitřní
vyrovnanosti a radosti.
Es sind nicht Illusionen oder leere Versprechen, die Jesus verkündet.
Ein anderes, neues Leben im Horizont des Reiches Gottes ist möglich, wenn wir
uns entscheiden, Jesus nachzufolgen und bereit sind, dafür bisweilen auch
unpopuläre Entscheidungen zu treffen. Dazu soll uns Mut gemacht werden. Und wir
sollen gut dabei fahren. „Fürchtet euch nicht“, sagt Jesus. Ihr sollt
keinen Schaden nehmen. „Alle eure Haare auf dem Haupt sind gezählt“ (V 30).
Kein einziges soll verloren gehen. Amen.
Nejsou to iluze nebo prázdné přísliby, co Ježíš říká. Jiný a nový život ve světle příchodu Božího království je možný, když se rozhodneme Ježíše následovat a jsme proto ochotni občas přijímat nepopulární rozhodnutí. K tomu je nám dávána odvaha a v tom bychom měli uspět. „Neobávejte se“, říká Ježíš. Neutrpíte žádnou škodu „U Vás však jsou spočteny všechny vlasy na hlavě“ (verš 30). Žádný vlas se neztratí. Amen.