Kladno, 06.03. 2016 Útěcha
Ernst Uhl
(Německo, Brémy), český překlad Václav
Kadeřávek
Predigt: 2. Korinther 1, 3 – 7
Kázání: 2. Korintským 1, 3 – 7
Požehnaný Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista, Otec milosrdenství a Bůh
veškerého potěšení,
který nás potěšuje v každém našem soužení, abychom mohli potěšovat
ty, kteří
jsou v jakémkoli soužení, tím potěšením, kterým jsme sami potěšeni
od Boha.
Jak se totiž při nás rozhojňují Kristova utrpení, tak se skrze Krista
rozhojňuje také naše potěšení.
Ať už tedy jsme souženi -
je to pro vaše potěšení a spasení, které se projevuje ve snášení
stejných utrpení, která trpíme i my; nebo jsme potěšováni - je to
pro vaše potěšení a spasení.
A naše naděje o vás
je pevná, neboť víme, že jak
jste účastníky utrpení, tak i potěšení.
täglich kann auf uns die ernste Frage zukommen: Wie gehen wir im Leben
mit Schwierigkeiten um? Wenn wir einen Verlust zu beklagen haben, etwa den
Verlust der Arbeitsstelle? Oder wie reagieren wir, wenn wir Leiden, Krankheit,
Not und Bedrängnis ausgesetzt sind? Wie geht es uns, wenn wir mit anderen
Streit haben – Verletzungen und Beleidigungen
zugefügt bekommen? Werden wir einen Weg finden, mit derartigen Problemen
zurecht zu kommen, notfalls damit zu leben? Wird es möglicherweise einen Ausweg
geben, einen neuen Anfang, eine Befreiung von all´ den Leiden, Sorgen und
Problemen?
Milý sbore,
každý
den mohou v našem nitru vznikat otázky: Jak zacházíme v našem životě s těžkostmi?
Když si stěžujeme na těžkosti, třeba na ztrátu pracovního místa? Nebo
– jak reagujeme, když jsme vystaveni trápení, nemoci, nouzi a útisku? Jak
se nám daří, když jsme s druhými ve při
- dochází ke zranění a urážkám? Najdeme nějakou cestu, jak se s těmito
problémy vyrovnat, nebo se aspoň naučit s nimi žít? Najde se nějaké východisko,
nějaký nový začátek, osvobození od všeho trápení,
starostí a problémů?
Der Predigttext heute führt uns in eine solche schwierige,
konfliktgeladene Situation, in der der Apostel Paulus sich befand. In seiner Tätigkeit
als Apostel hat Paulus schon so manches aushalten müssen: Verfolgung, Gefängnis,
Krankheit. Schließlich bekam er sogar Streit mit der eigenen Gemeinde, der
Gemeinde in Korinth – jener Gemeinde, für die er unter Entbehrungen
gearbeitet, denen er das Evangelium verkündigt hatte. Einige wollten ihm gar
das Apostelamt streitig machen und wollten sich selbst an die Stelle des Paulus
setzen. Voller Enttäuschung, Trauer und Schmerz schreibt Paulus an die
Korinther einen sogen. „Tränenbrief“.
Text dnešního
kázání nás přivádí do jedné takové obtížné situace, ve
které se apoštol Pavel nacházel. Ve svém apoštolském působení
musel Pavel již mnohé vytrpět: pronásledování, vězení, nemoc.
Nakonec se dostal do konfliktu s vlastním sborem, sborem v Korintu, pro
který sám v nedostatku pracoval, a
kterému zvěstoval Evangelium. Někteří mu dokonce chtěli upírat jeho apoštolskou
pozici a sami zaujmout jeho místo. Zklamaný, smutný a zraněný Pavel píše
dopis plný slz.
Allerdings es bleibt nicht bei den Tränen. Paulus findet seine Fassung
wieder. Er lässt sich trösten – nicht von der Gemeinde in Korinth, überhaupt
nicht von Menschen. Paulus lässt sich trösten von Gott. Am Anfang seines
Briefes an die Korinther – er verzichtet auf
die damals übliche förmliche Anrede - stimmt Paulus plötzlich einen
Lobgesang an: „Gelobt sei Gott, der Vater unseres Herrn Jesus Christus und
Gott allen Trostes, der uns tröstet in aller unserer Bedrängnis.“ (V 3).
Gleich neunmal kommt das Wort „Trost“ bzw. „trösten“ in den wenigen
Versen vor. Statt Streit und Bedrängnis ist jetzt Trost das eine große Thema.
Trost heilt den Schmerz, die Enttäuschungen. Traurigkeit und Ärger sind überwunden,
weil Paulus sich getröstet weiß von Gott.
Ovšem
nezůstává jen u slz. Pavel opět nachází rovnováhu. Nechá se potěšit
– ne korintským sborem a vůbec ne od lidí. Pavel se nechá utěšit od
Boha. Na začátku svého dopisu Korintským upouští od tehdy obvyklého zbožného
oslovení – Pavel náhle rozeznívá chvalozpěv: Pochválen buď Bůh, Otec
našeho Pána Ježíše Krista, který nás utěšuje v našem trápení. Slovo
„utěšení“ či „útěcha“ zaznívá v těch nemnoha verších dokonce
devětkrát. Namísto pře a nesnází
je nyní tím velkým tématem útěcha. Utěšení uzdravuje z bolesti a zklamání.
Smutek a zloba jsou překonány, protože se Pavel nechává utěšit samotným
Bohem.
Es ist kein billiger Trost, den Paulus empfängt und dann auch spendet
und weitergibt an die Gemeinde. Kein billiger Trost etwa nach dem Motto: „ist
alles nicht so schlimm“, „auf Regen folgt Sonnenschein.“ Der Trost, von
dem Paulus spricht, geht tiefer. Den Schmerz, die Enttäuschungen, die Bedrängnis,
die Paulus hatte erfahren müssen, bringt er in Verbindung mit dem Leiden Jesu
Christi bis hin zur Kreuzigung. Im erfahrenen Leiden weiß er sich verbunden mit
Christus, dem ja erst recht nichts erspart geblieben ist an Schmerz und Bedrängnis.
Doch weil Christus nicht im Leiden und nicht im Tod geblieben ist; weil wir mit
dem auferstandenen Christus rechnen dürfen, ist unser Leiden, unsere Bedrängnis,
unsere Enttäuschung nicht sinnlos und nicht endlos, sondern eine Hoffnung tut
sich auf. „Unsere Hoffnung für euch steht fest, weil wir wissen: wie ihr an
den Leiden teilhabt, so werdet ihr auch am Trost teilhaben.“ (V 7), sagt
Paulus.
Není to
žádná laciná útěcha, kterou Pavel přijímá a dále věnuje a předává
sboru. Žádná laciná útěcha ve smyslu „není všechno špatné“, „po
dešti přichází slunce“. Potěšení, o kterém Pavel mluví, zasahuje
hlouběji. Bolesti, zklamání, nesnáze o kterých se Pavel dozvídá, přivádí
do souvislosti s utrpením Kristovým a až k jeho ukřižování. Ve zkušenosti
utrpení se cítí spojen s Kristem, který nezůstal ušetřen utrpení a
smrti. Protože smíme počítat se vzkříšeným Kristem, není naše trápení,
naše nesnáze beze smyslu a nekonečné, nýbrž se vzmáhá naděje. Tak, jak
je uvedeno v sedmém verši, kde Pavel říká: Máme pevnou naději a jsme si
jisti, že jako jste účastni utrpení, tak budete účastni také útěchy
(Verš 7.).
Nicht dass auf einmal alles wieder gut und repariert und in Ordnung
wäre. Dafür gibt es keine
Garantie. Aber eine begründete Hoffnung ist da, ein Weg ist gefunden, wo es
zuvor ausweglos war. Zum Beispiel ist der Trost, den Paulus im Glauben an
Christus findet, stark genug, ein gutes, sachliches Verhältnis zur Gemeinde
wieder herzustellen. Es kommt dazu, dass Paulus einen „Versöhnungsbrief“ an
die Gemeinde in Korinth schreibt und die Gemeinde wieder besucht.
Ne všechno
se hned obrátí v dobré, spraví a uvede do pořádku. To nelze zaručit. Odůvodnělá
naděje zde ale je, cesta je nalezena tam, kde se situace dříve zdála bezvýchodná.
Například je útěcha, kterou Pavel ve víře v Krista nachází, dostatečná
na to, aby opět našel dobrý a věcný vztah ke sboru. Dochází k tomu, že
Pavel píše sboru v Korintu dopis „na usmířenou“ a sbor opět navštíví.
Wir sehen: der heilende Trost, auf den wir in Christus vertrauen und
hoffen dürfen, kann helfen, eine Beziehung zu Menschen aufzubauen und lebendig
zu erhalten – die Beziehung auch zu einem ungeliebten Menschen, zu einem
Fremden, auch zu einem Flüchtling. Ich denke, das ist hoch aktuell. Wir sind
heute in Bedrängnis, wir wissen keinen Rat oder Ausweg, weil immer noch so
viele Flüchtlinge nach Europa kommen. Doch wenn wir das Gesicht des einzelnen
Menschen ansehen, das Gesicht eines Kindes, einer Mutter, eines alten Menschen,
können wir uns dann nicht mit Hilfe von Christus in das Leiden dieser Menschen
hineinversetzen und einen Weg zu finden versuchen, wo beide Seiten – die Flüchtenden
und wir, die wir in relativer Sicherheit leben, Trost und Hilfe erfahren?!
Vidíme:
Uzdravující útěcha, v níž s důvěrou spoléháme na Krista, může pomoci
vytvářet a uchovávat živoucí vztah k lidem – vztah k těm, které
„nemusíme“, k cizím a rovněž k uprchlíkům jako k jednotlivcům. Myslím,
že toto je vysoce aktuální. Nacházíme se dnes v úzkostech a nesnázích,
nevíme si rady a nemáme řešení – protože stále do Evropy přichází
tak vysoký počet uprchlíků. A přece – když se podíváme do obličeje
jednotlivého člověka, do obličeje dítěte, do obličeje matky či starce,
nemohli bychom se s pomocí Krista vcítit do utrpení těchto lidí a pokusit
se najít řešení tak, abychom obě strany
– uprchlíci i my – kteří žijeme v relativním bezpečí, mohli
společně získat útěchu a pomoc?!
Der Trost, der uns in Christus verheißen ist, kann und soll eine Basis,
eine Perspektive für das menschliche Zusammenleben im Alltag sein. Ein Trost,
den wir in unserer unsicher gewordenen Zeit und Welt wohl gebrauchen können.
Paulus geht nämlich davon aus, dass nicht nur er persönlich als Apostel in
Bedrängnis geraten war. Paulus sieht die Gemeinde genauso in der Gefahr, dass
sie in Bedrängnis und in Schwierigkeiten gerät, weil sie womöglich nicht das
nötige Vertrauen und nicht die nötige Geduld hat, sich an Christus zu
orientieren und Spannungen auszuhalten. Darüber hinaus sieht Paulus die Welt
insgesamt in einer Krise, was wir, wenn wir an die heutige Welt denken, ja nur
bestätigen können. Die nicht aufhörenden Kriege, die Millionen Menschen die
Existenz rauben und Tausenden den Tod bringen, der Klimawandel,
Wirtschaftskrisen, die das materielle Leben bedrohen – wobei es uns in Europa
ja noch relativ gut geht.
Útěcha,
která je nám v Kristu zaslíbena, může a má být základnou a perspektivou
pro každodenní spolužití lidí. Je to potěcha, ze které v dnešním čase
a světě, který se stal nejistým, můžeme čerpat. Pavel totiž vychází z
toho, že se nejen on jako apoštol ocitá v nesnázích. Pavel vidí, že se
sbor ocitá v nebezpečí, nesnázích a těžkostech proto, že pravděpodobně
nebyl schopen důvěry a trpělivosti a ztratil schopnost spoléhat se na
Krista, směřovat k Němu a s pomocí tohoto překonat vzniklé napětí. Kromě
toho Pavel vidí svět jako celek v krizi, což můžeme my, kteří myslíme na
svět dnes jenom potvrdit. Nekončící války, miliony lidí oloupených o
existenci, tisíce těch, kteří sami přinášejí smrt, změna klimatu,
hospodářské krize, které ohrožují život – přičemž se nám v Evropě
daří ještě relativně dobře.
Alle diese Bedrohungen und Gefahren machen uns oft ratlos und hilflos.
Doch von Paulus lernen wir, vor diesen auf uns einstürmenden Bedrohungen und
Gefahren nicht zu kapitulieren, sondern ihnen uns zu stellen und standzuhalten.
Warum? Weil Christus da ist, weil wir in unserer Bedrängnis und Angst mit
seinem Leiden verbunden sind in einer geistlichen Gemeinschaft, ja und weil für
Christus nicht der Tod das Letzte ist, sondern das Leben, der Sieg über den Tod
in der Auferstehung. Daran sollen wir immer wieder denken und uns trösten
lassen, anstatt zu verzagen und zu resignieren. Deshalb ist auch unser
Gottesdienst so wichtig jeden Sonntag, weil wir im Gottesdienst jedes Mal neu in
Verbindung gebracht werden mit Christus und mit dem Einstimmen in das Lob des
barmherzigen Gottes Trost uns abholen dürfen.
Všechna
tato ohrožení a nebezpečí nás činí bezradnými a cítíme se bez pomoci.
A přece se od Pavla učíme, že bychom před nastupujícími ohroženími a
nebezpečími neměli kapitulovat, ale postavit se jim a nevzdávat se. Proč?
Protože je zde Kristus, protože jsme my s našimi nesnázemi a strachy spojeni
s Jeho utrpením v jednom duchovním společenství, a proto, že pro Krista není
smrt to poslední, nýbrž život, vítězství nad smrtí a vzkříšení. Na
to bychom měli znovu a znovu myslet a tím se nechávat potěšit, místo toho,
abychom ztratili hlavu či rezignovali. Proto je také každou neděli důležitá
naše bohoslužba. Protože se při bohoslužbě ocitáme ve svazku s Kristem a
směřujeme se ke chvále milostivého Boha smíme si takto přivlastnit útěchu.
Übrigens sieht die Bibel die Bedrängnisse der Menschen, das Leiden und
die Krisen der Welt nicht etwa als Zeichen des Unterganges, wie manche meinen,
sondern alles, was uns bedrängt, sind – in der Sprache der Propheten – „Wehen“
wie bei einer werdenden Mutter, die Schmerzen leidet, aber trotzdem in Hoffnung
ist auf neu geborenes Leben. Ein tröstliches Bild für unser aller Leben, für
unser Leben als Christen, für unsere Existenz als Gemeinde. Nicht umsonst hat
so auch der heutige Sonntag, obwohl er in der Passionszeit liegt, den Namen „Laetare!“,„Freue
dich!“
Amen.
Ostatně
– bible vidí nesnáze lidí, utrpení a krize světa ne jako znamení konce,
tak jak mnozí soudí, ale vidí vše to, co nám přináší nesnáze – jak
říká prorok – jako bolesti rodičky, která je v očekávání nově rodícího
se života. To je potěšitelný obraz pro celý náš život, pro náš křesťanský
život, pro život našeho sboru. Ne nadarmo má dnešní neděle, ačkoli je
postní doba, název „Laetare!“ „Radujte se!“
Amen.