Kladno, 25.12..2017 Ztracené ovce
Očištění
Vánoc aneb cesta k podstatě – Boží hod Vánoční
1.čtení:
L 2,4-14
Také
Josef se vydal z Galileje, města Nazareta, do Judska, do města Davidova, které
se nazývá Betlém, poněvadž byl z domu a rodu Davidova, aby se dal zapsat s
Marií, která mu byla zasnoubena a čekala dítě. Když tam byli, naplnily se
dny a přišla její hodina. I porodila svého prvorozeného syna, zavinula jej
do plenek a položila do jeslí, protože se pro ně nenašlo místo pod střechou.
A
v té krajině byli pastýři pod širým nebem a v noci se střídali v hlídkách
u svého stáda. Náhle při nich stál anděl Páně a sláva Páně se rozzářila
kolem nich. Zmocnila se jich veliká bázeň. Anděl jim řekl: "Nebojte
se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen lid. Dnes se vám
narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově. Toto vám bude znamením:
Naleznete děťátko v plenkách, položené do jeslí." A hned tu bylo s
andělem množství nebeských zástupů a takto chválili Boha: "Sláva na
výsosti Bohu a na zemi pokoj mezi lidmi; Bůh v nich má zalíbení."
Text:
L 3,3-16
I
začal Jan (rozumějme Jan Křtitel) procházet celé okolí Jordánu a kázal:
"Čiňte pokání a dejte se pokřtít na odpouštění hříchů",
jak je psáno v knize slov proroka Izaiáše: `Hlas volajícího na poušti: Připravte
cestu Páně, vyrovnejte mu stezky! Každá propast bude zasypána, hory i
pahorky budou srovnány; co je křivé, bude přímé, hrbolaté cesty budou
rovné; a každý tvor uzří spasení Boží. ´ Zástupům, které vycházely,
aby se od něho daly pokřtít, Jan říkal: "Plemeno zmijí, kdo vám ukázal,
že můžete utéci před nastávajícím hněvem? Neste tedy ovoce, které
ukazuje, že činíte pokání, a nezačínejte si říkat: `Náš otec jest
Abraham! ´ Pravím vám, že Bůh může Abrahamovi stvořit děti z tohoto
kamení. Sekera už je na kořeni stromů; a každý strom, který nenese dobré
ovoce, bude vyťat a hozen do ohně." Zástupy se Jana ptaly: "Co jen
máme dělat?" On jim odpověděl: "Kdo má dvoje oblečení, dej
tomu, kdo nemá žádné, a kdo má co k jídlu, udělej také tak." Přišli
i celníci, aby se dali pokřtít, a ptali se: "Mistře, co máme dělat?"
On jim řekl: "Nevymáhejte víc, než máte nařízeno." Tázali se
ho i vojáci: "A co máme dělat my?" Řekl jim: "Nikomu nečiňte
násilí, nikoho nevydírejte, spokojte se se svým žoldem." Lidé byli
plni očekávání a všichni ve svých myslích uvažovali o Janovi, není-li
on snad Mesiáš. Na to Jan všem řekl: "Já vás křtím vodou. Přichází
však někdo silnější než jsem já; nejsem ani hoden, abych rozvázal řemínek
jeho obuvi; on vás bude křtít Duchem svatým a ohněm.
Kázání:
Milí přátelé, na první pohled (poslech), pravda, přečtený
evangelijní text nezní tak úplně vánočně, jak jsme zvyklí. Nicméně
vybral jsem jej záměrně. A k tomu abych ho vybral, mne vyprovokoval předvánoční
chaos a zmatek, který každoročně lidé prožívají. Ani já nejsem výjimkou.
Už mnohokrát jsem od předvánočními přípravami utrmácených lidí
slyšel slova typu „Vánoce bych zrušil“… Když jsem to slyšel poprvé,
tak mne to překvapilo, když jsem ale začal podobné věty slýchávat častěji,
nutilo mne to k úvahám.
Vánoce jsou svátky klidu, pohody a především oslav narozeného dítěte,
Božího Syna. Advent, který těmto svátkům předchází, nám dává dostatečnou
dobu na přípravu na to, abychom Božího Syna mohli přivítat, přijmout a
projevit Bohu vděčnost za jeho milosrdenství, lásku, za to, že naplnil svůj
slib a že nám neustále dává najevo, že v lidech dobré vůle má zalíbení.
Měla
by to být příprava především duchovní, vnitřní. Zatímco lidé se připravují
hlavně materiálně a dobré vůle je v nich čím dál méně.
Obyčejný průměrný Čech si z Vánočních svátků na sebe ušil
nesnesitelný bič, který každý rok výhružně práská a občas i šlehne
tak, že si člověk líže rány ještě dýl než do Tří králů. Tento obyčejný
průměrný Čech si ale neuvědomuje, že ten bič ovládá on sám, a že míru
práskání a množství ran, které utrží, že to je jen na něm. A že když
bude chtít, může ten bič nejen zastavit, ale i zahodit.
Obyčejný průměrný Čech, ale neumí jinak. Proč? Protože dávno
zapomněl, že to, co (byť možná i v dobrém úmyslu) dělá, že dělat ve
skutečnosti nemusí, že to co dělá, není nebo nemusí být povinnost. Obyčejný
průměrný Čech neumí jinak přistupovat k Vánočním svátkům také proto,
že už dávno zapomněl na to, že existuje Bůh. Protože už dávno zapomněl
na podstatu Vánoc.
Podstata
Vánoc totiž zůstala zahrabaná pod nekonečnou hromadou povinností, které
si člověk sám sobě určil. Nákup dárků. Pochopitelně velkých a cenných
dárků, aby nás obdarovaný nepomluvil. Nákup vánočního stromku, i ten musí
reprezentovat, aby si návštěva nemyslela, že strádáme. Nákup jídla a pití
na sváteční stůl – jsou Vánoce, tak si toho musíme koupit hodně a pokud
možno to nejlepší, co jsme si během roku nedopřáli. Nákupy v přeplněných
obchodech, fronta na zaparkování auta, fronta na košíky, fronta u pokladny,
fronta u řezníka… další nepříjemné povinnosti, které je třeba protrpět.
A hlavně televize, je v pořádku, je dostačující, nebo je třeba koupit
novou??? Vánoční cukroví, musí se upéct co nejvíc druhů, aby ho mohli přátelé
obdivovat a sousedka puknout vzteky, že máme o jeden druh víc. A také generální
úklid obydlí – uklízí se sice průběžně pořád, ale do Vánoc se musí
stihnout dvojnásob. Návštěvy příbuzných – celý rok se nevídáme, tak
to musíme o Vánocích všechno dohnat. Do toho všeho je třeba ještě chodit
do práce a pokud možno vydělat peníze i někde bokem, protože to bude všechno
stát tolik, že se z toho budeme vyhrabávat do letních prázdnin… A pak,
když to všechno obyčejný průměrný Čech splní, může si (ať už s
rodinou nebo bez) za odměnu sednout k televizi a dva dny volna, které mu ještě
zbývají, strávit sledováním pestrého a jistě duchaplného televizního vánočního
programu na několika kanálech a užívat si obžerství…
Kde je v tomto seznamu Bůh, Boží Syn a podstata Vánoc. Možná proto
mi v uších zní i v tomto čase napomínání Jana Křtitele: „Čiňte pokání…
Neste tedy ovoce, které ukazuje, že činíte pokání…
Problém
je, že obyčejný průměrný Čech zapomněl nejen na Boha, na Božího Syna
ale i na to, co je to pokání.
Co
je to pokání, zřejmě zapomněli i zástupy, které Jana Křtitele
poslouchali. Proto se ptali „Co máme dělat“ A Jan jim jasně a zřetelně
dával konkrétní rady. Jistě by měl jasnou a konkrétní radu i pro obyčejného
průměrného Čecha. Jenže Jan Křtitel tu dnes není.
A
tak se sám stavím do role obyčejného průměrného Čecha a rozjímám a
hledám podstatu Vánoc:
Začínám
výčtem předvánočních povinností, které jsem už zmínil a přebírám
postupně jednu věc za druhou a vybírám z toho, co je a není pro mne životně
důležité – a uvidím, co my z toho zbyde.
Nákupy
vánočních dárků – dárky jsou jistě dobré, ale potřebuji k životu dávat
přátelům a příbuzným dárky velké finančně hodnotné? Potřebuju si
kupovat jejich lásku, jejich kladný vztah ke mně drahými dary? Nepotřebuju.
Stačí kytka, nebo láhev vína. V květinářství není taková fronta. Anebo
ještě lépe - mohu darovat skutečně vroucí a upřímné přání. Každému
obdarovanému přeji jen to nejlepší, především Boží požehnání, neboť
to je to nejcennější. A bude-li třeba, budu jim pomáhat, aby k tomu nejcennějšímu
došli. A jestli to obdarovaný nepřijme, nebo se nad takovým darem ušklíbne,
to je jeho věc. Já mu to skutečně přeju a třeba to jednou pochopí… Tak
to máme vyřešeno. Co tam mám dál?
Nákupy
jídla a pití. Potřebuji k životu jíst na Vánoce něco mimořádného?
Nepotřebuji. Udělám nákup základních potravin jako vždycky a raději týden
dopředu, abych se vyhnul těm frontám a lákadlům obchodních center. Vyřešeno.
Televizi,
potřebuju k životu televizi? Nepotřebuju… ani na Vánoce?… Nepotřebuju.
Místo ní si mohu číst. Nebo mohu rozjímat nad smyslem Vánoc i nad smyslem
života… a třeba i nad tím, co by mi radil dnes Jan Křtitel a nad tím co
pro mne znamenají Bůh a narození Božího Syna…. Tak to mám také vyřešeno.
Dál
tu mám cukroví. Potřebuju k životu cukroví? Mám rád cukroví. A moc mne těší,
když mi ho lidé chválí a závidí… No, zkusím to zvládnout bez něj. Mám
tu ještě sušenky – esíčka. To mi stačí. Vyřešeno.
Generální
úklid? Potřebuju mít na Vánoce generálně uklizeno? Uklízí se tu
pravidelně celý rok… No, spíš je tu nepořádek celý rok. A tím, že si
tu zrovna teď uklidím navíc generálně, tím to nezachráním… Tímto i
tento bod považuji za vyřešený.
Vánoční
stromek? Bez něj se taky obejdu. Možná kdybych měl děti. Ale pro sebe? Možná
mi bude stačit jen trocha jehličí do vázy…
A
co blikající světýlka? Potřebuju je k životu?… Všude je takových světel
a blikajících reklam. Odpoutávají pozornost a občas z toho bolí hlava.
Nepotřebuji, vyřešeno.
Ale
něco vánočního by to chtělo. Možná Betlém. Ano, Betlém! Takový ten
velký z keramiky, nebo ze dřeva vyřezávaný, a budu se s ním chlubit… Potřebuji
k životu velký Betlém? Potřebuju k životu Betlém, kterým se budu moct
chlubit?… Potřebuju se pořád něčím chlubit, pořád s někým soutěžit
a dokazovat druhým i sám sobě, jak jsem dobrej, že mám něco, co druhý nemá?
Nepotřebuju…
…Teď,
když jsem všechno zrušil a jednoduše vyřešil, cítím prázdno. Zvláštní
ticho. Jako by se všechno zastavilo. Sice se mi ulevilo, že už neprožívám
takový spěch, chaos, zmatek a depresi že nic nestíhám a že nejsem a nemusím
být jednička, ale to ticho… to ticho je taky tíživé… Betlém nepotřebuju,
ale možná někoho… Přítele, který mne nebude soudit očima tohoto světa,
někoho kdo mne vždycky přijme takového, jaký jsem, kdo mne přijme jako obyčejného
člověka, který dělá chyby a různé zbytečnosti, kterými škodím vědomě
i nevědomě druhým i sám sobě…
Bude
stačit docela malý obyčejný Betlém z papíru. Ten nejobyčejnější, který
mi přinesl jeden kamarád. Vyráběl ho sám… Betlém? To zní až příliš
honosně. Jsou to vlastně jen tři postavičky - Josef, Marie a malý čerstvě
narozený Ježíšek, Boží Syn…
Sleduji
ty tři postavy a uvědomuji si, že víc už není třeba… Objevil jsem
podstatu Vánoc. Objevil jsem, že nejsem sám. V tomto vánočním novorozeněti
mám onoho přítele, který mne nesoudí očima tohoto světa. Jak mocné může
být dítě. Zapaluji svíčku, také obyčejnou, tu nejobyčejnější – čajovou…
Kochám
se tou obyčejnou pro mnohé až primitivní jednoduchostí, která se v tomto
světě pro mne stává něčím skutečně slavnostním. Tichým, klidným a přitom
obrovsky a nepopsatelně slavnostním…
Něco
se při tom změnilo. Ne svět kolem mne, ale já sám jsem se změnil. Už
nejsem obyčejný průměrný Čech. A vůbec mi to nevadí… Amen.