Kladno
– 4.9.2016 (15.neděle po Trojici) O
posledním soudu
1.čtení:
Jan 3, 16-21 – Neboť Bůh tak
miloval… (J 6,35-40 J 5,22-24)
Text:
Matouš 26, 31-46 – O posledním soudu
Kázání:
Každý
z nás chce žít. Pochopitelně v klidu, míru, v hojnosti, ve svobodě a lásce.
A takový život by chtěl žít každý pokud možno věčně. Svými smysly
jsme schopni vnímat zatím je ten život, který žijeme v tomto pozemském světě.
Jednou ale zemřeme. Ovšem věříme, že smrtí v tomto pozemském světě náš
život ve skutečnosti nekončí.
Lidstvo
si vždycky v souvislosti se „smrtelností“ kladlo a stále klade otázky:
„Jaký je smysl života člověka?“ a také „Co bude s člověkem pak, co
bude po smrti?“ Smířit se s tím, že „pak“ nebude nic, nedává moc
uspokojivou odpověď ani na jednu z těchto otázek.
Starozákonní
člověk věřil tomu, že smyslem života je dodržovat Boží zákony, nepřestupovat
je, nehřešit, protože nejvyšší světa soudce - Bůh, trestá nemilosrdně
každého, kdo tak nečiní a šanci má jen ten, kdo tak činí.
Jenže
člověk je už ze své lidské podstaty hříšný. Nikdo není bez hříchu. A
tak nejvyšší světa Soudce má právo dle svého zákona všechny uvrhnout do
věčné smrti. Člověk sám za sebe nemá žádný argument ani žádného
advokáta, který by ho mohl před takovým soudem hájit. Člověk, coby Boží
stvoření život získal od Boha a následně svůj život zmařil, čímž se
dostal do propasti věčné smrti a není v jeho silách se z této propasti
vysvobodit. Takový život s takovým koncem ovšem také nedává moc smysl.
Naštěstí
Bůh není jen Soudce, ale také Bůh Otec, který je milostivý a má zájem,
aby život byl zachován. Dal tedy člověku ještě jednu šanci. Velkorysou šanci.
Poslal svého jediného Syna, aby se pro člověka obětoval, aby na svém těle
okusil bytí na zemi, a aby smrtí Svatého - tedy čistého, bezhříšného
vysvobodil ty, co jsou ve své slabosti hříšní a neschopní se vlastní
silou ke smysluplnému životu vrátit. Bůh se tak stal nejen Soudcem, nejen
Otcem a Synem, ale i člověkem a člověka Obhájcem. Bůh Syn jako člověk
zemřel. A protože síla života je v rukách a moci Boha Otce, byl Bůh Syn
také vzkříšen, tedy k životu navrácen. Tímto Božím aktem se změnila i
pravidla posledního soudu člověka, který rozhoduje o tom, co bude „po“.
Zároveň se tu můžeme dotknout i odpovědi k otázce: „Jaký je smysl života
člověka“.
Písmo
říká, že co bude ve skutečnosti „po“ bude rozhodnuto u každého z nás
zvlášť v onen den, v den posledního soudu. Toto rozhodnutí je ovšem ne v
rukách člověka ale v rukách Božích. Písmo jen naznačuje, podle kterých
pravidel se může tento soud ubírat…
Nový
zákon, jako by nám ukazoval pravidla posledního soudu ve dvou rovinách. Ovšem
aby byla správně pochopena, nesmí se tyto roviny vytrhávat ze společného
kontextu. Pak to může vypadat, jako že se tu jedná o dvě možnosti, jak u
posledního soudu obstát.
První
rovina jak obstát, až přijde onen soudní den je projevit víru v Božího
Syna. „Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný,
kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.“ Na jiném místě
(J 5,24) Ježíš také říká: „Amen, amen, pravím vám, kdo slyší mé
slovo a věří tomu, který mne poslal, má život věčný a nepodléhá
soudu, ale přešel již ze smrti do života.“ Podobné texty a potvrzení této
roviny nalezneme i u apoštola Pavla, který podtrhuje, že žádné naše
skutky nás nespasí, jen milost Boží v Kristu Ježíši. Milost přijatá vírou.
V
tuto chvíli by se dalo říci, že k uspění u posledního soudu - ke spasení,
k našemu vzkříšení k věčnému životu stačí jen víra.
Pochopitelně
z jiných textů víme, že tuto víru je třeba si hýčkat, stále ji opečovávat,
živit a osvěžovat. V tom nám pomáhají modlitba, čtení písma, navštěvování
bohoslužeb, setkávání se s těmi co mají stejnou víru, a se kterými se v
této víře můžeme navzájem podpírat a povzbuzovat atd. Naše víra je tím
nejen osvěžována, ale i dosvědčována alespoň před těmi, se kterými se
v tomto světě setkáváme. Pokud věříme, můžeme mít v sobě jistotu, že
spasení již máme. V některých církvích se vás můžou zeptat, zda máte
jistotu spasení. Na základě těchto slov z písma, máme právo tuto jistotu
mít. Vždyť i Ježíš říká: „Kdo slyší mé slovo a věří tomu, který
mne poslal, má život věčný a nepodléhá soudu.“
Můžeme
dokonce dospět k názoru, že díky tomu, že věříme, nepodléháme již žádnému
soudu, že ten poslední soud se nás netýká, že už teď máme definitivně
vyhráno.
Ano,
díky Kristově smrti a vzkříšení máme skutečně vyhráno. Díky naší víře
jsme opravdu přijali Boží milost, která nás z propasti smrti přivedla zpět
k životu a dokonce k životu věčnému. Jenže ten poslední soud nás stejně
nemine. Tím, že člověk, který věří a Krista přijímá, nepodléhá
soudu, není myšleno, že soudní přelíčení už nebude. Tím je myšleno
jen to, že za naše již proběhlé špatnosti, naše hříchy bylo již
zaplaceno, a nevztahuje se tak na nás ono neodvratitelné odsouzení, jež nad
námi vlálo v době, kdy jsme se k Bohu a ke Kristu neznali. Tím, že jsme
Krista vírou přijali, přijali jsme už v tom okamžiku i odpuštění. To ale
neznamená, že v onen den nebudeme, nebo nemůžeme stát před Božským soudním
stolcem. Budeme. Ale ono zaslíbení stále trvá. Ježíš to potvrzuje v J
6,40: „Neboť to je vůle mého Otce, aby každý, kdo vidí Syna a věří v
něho, měl život věčný; a já jej vzkřísím v poslední den.“
Toto,
bratři a sestry, je jedna rovina toho jak při posledním soudu obstát. Rovina
Boží milosti, kdy nám byl dán Obhájce, Vykupitel, Zachránce, který ne z
naší vůle, ale z vůle Boha nám dává odpuštění. Nemuseli jsme pro to udělat
nic, stačí jen věřit.
Druhou
rovinu nám ovšem ukazuje Ježíšovo podobenství z evangelia Matouše. Ježíš
tu obrazně popisuje, jak bude poslední soud vypadat a probíhat, a zároveň
směřuje k tomu, že souzeni nebudeme podle víry, ale podle něčeho úplně
jiného. Nebude se zkoumat naše víra, ale náš život ve víře v Syna Božího
v praxi. Nebude se zkoumat teorie, ale praxe. Totiž to jak jsme se nechali Božím
milosrdenstvím a láskou, kterou jsme nezaslouženě dostali, jak jsme se
nechali proměnit my v milosrdné a milující. Jestli jsme tyto dary nejen přijímali,
ale zda jsme je dokázali rozdávat dál.
Nebude
tu posuzováno, kolikrát jsme navštěvovali kostel, zda jsme poctivě chodili
na bohoslužby, jak moc jsme byli v církvi aktivní, a jaké funkce jsme tam
zastupovali, ani jak moc jsme četli písmo a jak moc jsme se modlili, ale jen
to, jak jsme pomáhali těm, které Kristus považuje za své bratry, jak jsme
pomáhali těm nejmenším, tedy našim bližním. Je to logické, protože tím
že jsme uvěřili v Krista, přijali jsme i nový zákon - zákon lásky. Nejde
totiž věřit v Božího Syna a nepřijmout tento zákon. Je to něco co jde
ruku v ruce a následně se projevuje i ve skutcích, které vykazují porozumění,
soucit, lásku a milosrdenství k bližnímu. Nejde milovat Syna Ježíše
Krista, a při tom nemilovat bližního svého jako sebe samého.
Neznamená
to, že bohoslužby, život v církvi, čtení z písma a modlitby nejsou důležité.
Je to důležité! Ale jen pro nás, abychom onu víru v Krista měli kde neustále
oživovat, abychom měli někde místo ke sdílení a měli možnost kde nabírat
nové síly Bohu sloužit. A sloužit Bohu znamená podle nového zákona, zákona
lásky: především milovat bližního jako sebe sama - pomáhat bližním v
jeho bídě, soužení a trápení. Tedy naše víra se musí proměnit i ve
skutek. A ten skutek nemůže jen směřovat k nám samotným, ale především
ven, mimo nás. Tedy to co se bude zkoumat je skutek lásky k bližním.
Pokud
naše skutky vycházející z víry budou směřovat jen k nám, budeme jako ti
kozli, kteří Krista nevidí, neboť v zahleděnosti do sebe sama nejsou
schopni vidět, že tu jsou jiní lidé, kteří lásku potřebují… Jen když
naše skutky víry směřují ven, jsme schopni vidět Krista ve všech, kteří
jsou kolem. Pokud naše víra směřuje ven, jsme ochotni za každé okolnosti
bližnímu pomoci.
Zde
se ukazuje i podstata smyslu našeho pozemského života. Vírou jsme přijali
oběť Syna člověka, Syna Božího a tím i milost v podobě věčného života.
Nyní je třeba, abychom i my se dokázali obětovat pro druhé. Nemusíme ovšem
hned obětovat život. Stačí jen vidět hladové, žíznivé, unavené poutníky
na komplikovaných cestách životních situací, nahé, nemocné, vězněné a
osamocené a snažit se jim pomoci. Pomoci alespoň v rámci svých možností.
To znamená nežít jen pro sebe, ale pro druhé.
Znám
mnoho lidí, kteří věřící nejsou, a nás v tomto pojetí smyslu pozemského
života předčí. Je mnoho lidí, kteří jsou bez víry, ale mohli by nám být
ve své otevřenosti a ochotě bližním pomáhat dobrým příkladem. Kdo ví,
jestli nás pak nepředčí i při posledním soudu.
Amen.
Přímluvná
modlitba:
-Sešli jsme se, abychom
slavili památku našeho vykoupení. Prosme tedy všemocného Boha, aby prameny
požehnání a milosti otevřel celému světu.
-Prosíme tě, Bože, za všechny,
kteří byli pokřtěni v Krista: Pomáhej jim, aby ti věrně sloužili.
-Prosíme tě za
spravedlnost a mír pro všechny národy: Vysvoboď je z rozbrojů a zmatků,
aby tě všichni lidé svobodně mohli poslouchat.
-Prosíme tě za všechny
trpící, nemocné, staré a opuštěné: Dej, abychom na ně nikdy nezapomínali.
-Prosíme tě i za sebe
navzájem: Nauč nás přijímat bohatství tvých darů tak, abychom byli stále
pevněji připoutáváni k tobě.
-Smiluj se, Bože, nad
pokornými prosbami svého lidu a vyslyš nás, když se podle tvé vůle s vírou
modlíme. Skrze Krista, našeho Pána, který s tebou v jednotě Ducha svatého
žije a kraluje až navěky. Amen.