Kladno
28. 8. 2016 (14.
neděle po Trojici)
Neházejte
perly sviním
1.čtení:
Matouš 21,12-15
Ježíš
vešel do chrámu a vyhnal prodavače a kupující v nádvoří, zpřevracel
stoly směnárníků i stánky prodavačů holubů; řekl jim: „Je psáno: Můj
dům bude zván domem modlitby, ale vy z něho děláte doupě lupičů.“ I přistoupili
k němu v chrámě slepí a chromí, a on je uzdravil.
Text:
Matouš 7,6
Nesuďte,
abyste nebyli souzeni. Neboť jakým soudem soudíte, takovým budete souzeni, a
jakou měrou měříte, takovou Bůh naměří vám. Jak to, že vidíš třísku
v oku svého bratra, ale trám ve svém oku nepozoruješ? Anebo jak to, že říkáš
svému bratru: Dovol, ať ti vyjmu třísku z oka – a hle trám ve tvém
vlastním oku! Pokrytče, nejprve vyjmi ze svého oka trám, a pak teprve prohlédneš,
abys mohl vyjmout třísku z oka svého bratra. Nedávejte psům, co je svaté.
Neházejte perly před svině, neboť je nohama zašlapou, otočí se a roztrhají
vás.
Kázání:
Milé sestry, milí bratři, přátelé v Kristu, občas se setkávám s
tím, že všeobecná představa společnosti je taková, že křesťan je, a možná
dokonce musí být z podstaty své víry hodný člověk, který dělá dobré
skutky, pomáhá lidem, a vždy když někdo něco potřebuje, křesťan je ten,
který neříká ne. Mnoho lidí má dokonce představu, že křesťan ze své křesťanské
podstaty pomoc nesmí odmítnout, protože kdyby odmítnul, bylo by jeho počínání
nekřesťanské.
Jednou, bylo to v začátcích mého duchovenského působení ve věznici
v Oráčově, mi přišlo na skupinu asi třicet klientů. Hodně slušná návštěvnost.
Učebna, kde jsme se tenkrát scházeli, byla narvaná. Jenže z těch třiceti
lidí bylo možná jen pět těch, kteří měli o skutečný rozhovor s duchovním
zájem. Motivace ostatních byly jiné. Hlavně sejít se s těmi co jsou z jiných
oddělení, a otestovat nového duchovního, zda by z něj něco nekáplo. Dělali
dost hluk a rušili rozhovor, který vznikl s těmi, co měli o duchovní věci
zájem. Zvedl jsem se, abych na sebe upozornil a zvýšeným a rozhodným hlasem
jsem všem řekl, že pokud se neztiší, tak je nechám ihned odvést. Tu mi
jeden z těch hlučných řekl: „Přece byste nás nevyhodil?“ A druhý mu
hned přitakával: „No ano, to jako křesťan nemůžete. Bible přece říká,
že jako následovník Krista nesmíte odmítnout žádného bližního“. …
Přiznám se, že v první chvíli jsem nevěděl, co jim na to mám říct. Ta
poznámka mne zaskočila. Věděl jsem ale, že právo je vyhodit mám. A
nakonec to tak i dopadlo. Nechal jsem všechny hlučící odvést, a ponechal si
tam jen skutečné zájemce.
Ti odvedení mne v tu chvíli asi neměli moc rádi, při odchodu mi to
dali najevo několika peprnými poznámkami, ale v duchu jsem jim děkoval za tu
zkušenost, neboť jsem se díky tomu začal zaobírat otázkou - kde je hranice
mezi křesťanem konajícím dobro a blbcem, který z dobré vůle sebou nechá
vláčet až do roztrhání.
Dnes už vím, jak v takové situaci odpovědět: Ano, písmo nám sice
říká, že následovník Krista by neměl odmítnout žádného bližního,
ale písmo také říká – neházejte perly sviním! Byla by to odpověď,
která by možná svou expresí zaujala víc, než vysvětlování, že hlukem
ruší ty, kteří tuto chvíli chtějí věnovat věcem, kvůli kterým jsem přišel.
Není náhoda, že Ježíš přichází s připomínkou: „neházejte
perly před svině“ právě ve stejném odstavci, kde mluví o posuzování
druhých a třískách a trámech v očích. Většinou si tento text vykládáme,
že se týká kritiků a pošťuchovačů, kteří poukazují na chyby druhých,
a neuvědomují si, nebo si nechtějí připustit fakt, že ani oni nejsou
bezchybní. Například evangelium Lukáše, které popisuje stejnou řeč o
posuzování, třískách a trámech v očích, už onu větu o perlách a sviních
už nezmiňuje. Matouš, jakoby ono „posuzování“ rozšířil do většího
spektra situací. Naše oči mohou být zaslepené nejen, když chceme někoho
kritizovat, ale i v situacích, kdy někomu chceme podat pomocnou ruku. Perlou
tu totiž nemusí být jen Boží slovo, zvěstování evangelia, jak se mnozí
také domnívají, ale i nabídnutá pomoc v jakékoliv formě. Ono chtít někomu
vyjmout třísku oka, to je také pomoc. Poukázat na to, že někdo něco dělá
špatně, je také pomoc. Říci pravdu, je také pomoc. I zvěstovat
evangelium. Někdy ale děláme chybu v tom, jakou formu pro tuto pomoc
vybereme. Někdy děláme chybu v tom, že nevidíme trám v našem oku, tedy že
kážeme druhým něco, co sami nežijeme. Někdy děláme chybu v tom, že naše
motivace pomáhat nemusí vycházet ze soucitu, ale z vlastního prospěchu (o
tom byla řeč minule). To se všechno může dít.
Ovšem na co bych se chtěl zaměřit nyní je, na pomoc dobře míněnou.
Na situaci, kdy naše touha skutečně vychází ze soucitu. I zde totiž mohou
platit ona slova o posuzování, třískách a trámech.
S jedním člověkem jsem řešil, jak se má zachovat ke svému již
dospělému synovi. Jako rodič měl svého syna rád, ale syn ho jen využíval.
Zapletl se do jedné party, kde ochutnal drogy. Do práce nechodil, tudíž neměl
peníze, a tak si k nim pomáhal tím, že bral doma cenné věci, které prodával,
aby měl na drogu. Rodič chtěl svému sice už dospělému dítěti pomoct.
Ano, člověk, který je na drogách, skutečně potřebuje pomoc, ale jakou???
Celou věc řešil i s psychologem. Ten mu ale radil, že synovi může pomoct
jedině tím, že ho vykáže z domu - jednak aby syn měl možnost pochopit, že
tímto životním stylem na drogách může přijít o víc, tedy cenné zázemí
rodičů, a také aby tím bylo zabráněno jednoduchému přísunu peněz na
to, co syna ničí - na drogy. Tedy bylo potřeba dostat syna na dno, ze kterého
by se mohl odrazit k lepší variantě života. Na to ale rodič neměl sílu. Představa
o nejlepším způsobu pomoci svému synovi byla naopak vytvořit pokud možno dítěti
zázemí ještě lepší než doposud. Projevit mu co největší možnou lásku
rodiče… A tak se nechával i nadále tímto způsobem okrádat a vydírat v
domnění, že mu tím nějak pomáhá. – „Neházejte perly před svině,
nebo je nohama zašlapou, otočí se a roztrhají vás.“ Rodič, ač v dobrém
úmyslu a v dobré víře se obětoval, jenže jeho oběť propadala marnosti.
Správně podaná perla, se totiž nepodává sviním, ale bližním. Někdy
mám za to, že z té druhé strany, které perlu nabízíme, že se z ní
teprve svině stává, a to jen proto, že jim perlu nepodáváme, ale házíme,
jak nás dle našich vlastních úsudků napadne.
No, na venek to může vypadat stejně, že ta druhá strana tu naší
perlu chce také zašlapat a nás roztrhat. Jenže v takovém případě jde o něco
jiného. Svým jednáním nás samotné může i v tuto chvíli ta druhá strana
také roztrhat, to je pravda, ale nemůže už onu perlu zašlapat. Naopak svým
jednáním ona druhá strana může jen dokazat, že perla je skutečnou perlou.
To už není oběť propadlá zmaru.
Ježíš po té, co přijel na oslovi do Jeruzaléma, viděl, že chrám
neslouží k tomu, k čemu by sloužit měl. Chtěl pomoci, chtěl chrámu navrátit
původní význam. Chtěl lidem připomenout, proč tu chrám je. Mohl by chodit
od jednoho prodavače k druhému a od jednoho směnárníka k druhému a v klidu
a míru (v uvozovkách) „s láskou Bohu vlastní“ všem vysvětlovat, že by
měli svůj obchod dělat jinde. Mohl by napsat dopis nebo navštívit
duchovenstvo, které chrám zpravovalo. Jenže to by se mu všichni vysmáli a
považovali by ho jen za neškodného blázna. Možná by si ho nikdo ani nevšiml.
Ničemu by takovým přístupem nepomohl. Šel tedy veřejně do konfliktu – Před
zraky všech přítomných zpřevracel stoly směnárníků i stánky prodavačů
a všem nahlas a zřetelně řekl, kde se nachází. „Toto je dům modliteb a
vy z něj děláte doupě lupičů.“… Pochopitelně, takový přístup a
takové jednání se už nedalo ututlat. Tady už nešlo jenom říct, že došlo
k nedorozumění. Není divu, že se to velekněžím a zákoníkům nelíbilo,
vždyť oni by měli být první, kdo měl v chrámu nastolit pořádek. Ježíš
šel mnohokrát odvážně a rovně do konfliktu. Není divu, že ti co nechtěli
chápat, mu víc a víc usilovali o život. Jenže zadupat takto podanou perlu
se jim nikdy nepovedlo.
V dějinách křesťanství můžeme vidět vícero takových odvážlivců,
kteří se nebáli jít s pomocí, s pravdou, s evangeliem (jinými slovy) s
perlou, do konfliktu. Štěpán, Pavel, Petr a v neposlední řadě i Hus nebo
Jeroným Pražský. Ano, víme dobře, jak dopadli – druhá strana se otočila
proti nim, a roztrhala je. Ale nikdy se té druhé straně nepodařilo onu perlu
správně podanou zašlapat. Amen.
Modlitba:
Náš
nebeský Otče, ve svém Synu jsi nám daroval věčný život, pomohl jsi nám,
když jsme pomoc potřebovali, a pomohl jsi nám přesně tak, jak jsme potřebovali.
I nás posíláš, abychom s pomocí přicházeli k našim bližním. Prosíme tě,
dej, ať umíme naslouchat jejich potřebám. Nedopusť, abychom slepě
rozhazovali perly života způsobem, který je marný. Amen