Kladno
29.5.2016 1.neděle po Trojici - Dítě nebo dospělý?
(použito
zamyšlení ze semináře VDP ve Stráži pod Ralskem16.-17.5.2016)
1.čtení:
Marek 10, 13-16
Tu
mu přinášeli děti, aby se jich dotkl, ale učedníci jim to zakazovali. Když
to Ježíš uviděl, rozhněval se a řekl jim. „ nechte děti přicházet ke
mně, nebraňte jim, neboť takovým patří království Boží. Amen, pravím
vám, kdo nepřijme Boží království jako dítě, jistě do něho nevejde.“
Objímal je, vzkládal na ně ruce a žehnal jim.
Text:
1. Korintským 13, 11-12
„Dokud
jsem byl dítě, mluvil jsem jako dítě, smýšlel jsem jako dítě, usuzoval
jsem jako dítě; když jsem se stal mužem, překonal jsem to, co je dětinské.
Nyní vidíme jako v zrcadle, jen v hádance, potom však uzříme tváří v tvář.
Nyní poznávám částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne.“
Kázání:
Milé sestry, milí bratři, přátelé v Kristu,
asi před deseti dny jsem byl na dvoudenním semináři pořádaném vězeňskou
duchovenskou péčí určenou především duchovním, kteří do věznic dochází,
ale také pro vězeňské vychovatele, pedagogy a psychology. Tématem byla otázka
ISLÁMu v kontextu s českou věznicí a duchovní práce v ní. Tedy stále
aktuální a probírané téma. Při této příležitosti jsem byl požádán o
krátkou bohoslužbu o ranní duchovní zamyšlení. Toto zamyšlení použiji i
v tomto dnešním kázání.
Já sám nemám k islámu žádné vytvořené předsudky, alespoň si to
o sobě myslím, ovšem zároveň si uvědomuji, že jsem k islámu neměl nikdy
ani žádný vztah. Vlastně mi byl deště do nedávna tak trochu ukradený. Je
to dáno možná tím, že jsem se s islámem nikdy osobně nesetkal a nikdy
jsem nebyl nucen se touto duchovní cestou nějak konfrontovat (a to i přes to,
že se jmenuji Turek:).
Vnímám svobodu, duchovní svobodu, kterou máme, kterou sám přijímám
a užívám si ji, a zároveň se ji snažím dávat všemu a všem kolem mne
bez ohledu na to kdo jak a čemu věří či nevěří.
Můžeme
být každý jiného vyznání, ale musíme mít něco společné, minimálně
společnou řeč, zmíněnou svobodu, úctu jeden před druhým, ale také
pochopení pro druhého a touhu chtít sám sebe poučit, případně dovzdělat
zkušeností toho druhého.
Když porovnám svým (přiznávám) povrchním okem některá náboženství,
se kterými jsem se nějak setkal (podotýkám, že nemluvím o extrémistech,
fanaticích a sektách, to bychom se dostali jinam), mám pocit, že mají „něco“
společného. Jen to společné „něco“ často nazýváme jinými jmény,
jinými slovy či obrazy, protože představují něco, co je slovy ve skutečnosti
nevyjádřitelné, a také něco, co je nedokázatelné. Jedni se touží spojit
s Bohem – Hospodinem, Jehovou, Alláhem, jiní s „veškerým jsoucnem“, s
„nejvyšší mocí“, s „přírodní“ či „vesmírnou sílou“,
„nekonečnem ve věčnosti“ nebo s jakousi „prapodstatou bytí“… Jako
bychom všichni tušili, že smrtí všechno nekončí. Jako bychom také všichni
tušili, že toto spojení s Nejvyšším nesouvisí jen s mým „JÁ“ ale
také se společným „MY“.
Často nabývám dojmu, že jako křesťané, (jako následovníci
Krista, Božího Syna - se vším co světu přináší a jiná náboženství
nenabízí), ať chceme či ne, ať se nám to líbí či ne, máme i s jinými
náboženstvími mnoho společného. Otázkou je jen forma, jak to společné
nazýváme, jak to prožíváme a v neposlední řadě jak s tím pracujeme, jak
to chápeme, a jakou zkušenost nám to přináší. A právě touto zkušeností,
pokud zůstaneme ve svobodě a vzájemné úctě, se můžeme obohacovat i navzájem.
I my křesťané máme své zkušenosti. A ty zkušenosti se dají
rozvrstvit na zkušenosti osobní, zkušenosti jednotlivých farností, zkušenosti
denominační – celocírkevní i všeobecně křesťanského celku. A i tyto
zkušenosti jsou různé. I když vyznáváme jednu víru, dokážeme se také výrazně
lišit. Někdy se dokonce stane, že se lišíme, že si nerozumíme ani jako
dva křesťané z jedné církve a z jedné farnosti. O to víc může být těžké
pochopit ty, kteří přicházejí s jinou vírou, nebo ty, co o sobě říkají,
že jsou nevěřící.
Narážím tu na významný problém, který se týká lidí všeobecně
– problém umět pochopit druhého, chtít pochopit „cesty“ druhého. Mít
touhu jít v této empatii více do hloubky. Často hodnotíme věci, ze kterých
vidíme jen obal, povrch, aniž bychom znali vnitřek. Všímám si toho na více
rovinách. Člověk často povrchně hodnotí člověka, člověk povrchně
hodnotí různá společenství, různé menšiny, člověk povrchně hodnotí i
různá náboženství. Z této povrchnosti vznikají nejen naše osobní představy
a předsudky, ale i naše postoje a v neposlední řadě i naše někdy chybná
stanoviska, jednání a chybná řešení.
Přečtený text je ze známé kapitoly, která se zaměřuje především
na popis toho, co je to „láska“. Mne však pro toto téma přišel nejvhodnější
text, který zmiňuje jakýsi lidský vývoj, přesněji řečeno vývoj smýšlení
člověka. Pochopitelně ten vývoj s láskou souvisí, ale také poukazuje na
mnohem širší význam. „Dokud jsem byl dítě, mluvil jsem jako dítě, smýšlel
jsem jako dítě, usuzoval jsem jako dítě; když jsem se stal mužem, překonal
jsem to, co je dětinské.“ Tento text jsem vybral záměrně, protože v něm
vidím jistou paralelu. Je to něco, k čemu mne přivedla také zkušenost s
jedením z klientů ve věznici.
Dotyčný klient mne požádal o osobní rozhovor, něco jako zpověď. A
tak se stalo, že jsem seděl sám v zavřené místnosti s člověkem, ze kterého
bych, díky představám a předsudkům většiny lidí, mohl mít až panický
strach (možná jako z muslimských utečenců). Mohutný, vysoký a ramenatý,
řádně osvalený a okérovaný muž středního věku s vyholenou hlavou působil
skutečně jako nekompromisní filmový drsňák z nějakého gangu. V očích
onoho (oproti mě) mohutného chlapa však bylo vidět, že v tomto naditém
obalu se skrývá zubožená, zoufalá a tápající duše, která doufá, že
skrze náš rozhovor dojde k úlevě, k útěše. Osvalenec začal vyprávět svůj
pestrý příběh, a věřím, že v tu chvíli i upřímně litoval a upřímně
vyznával vše špatné, co způsobil. Nakonec se i rozplakal.
Realita je taková, že se často stává, že klienti zpytují své svědomí,
pláčou a litují, a do měsíce se nechají ovlivnit a stáhnout většinovou
klientelou věznice, a vrátí se tam, kde byli před tím a znovu přijmou onu
roli drsňáka. Přes to jsem přesvědčen, že onen okamžik odkrytí svého
nitra, okamžik zpytování, litování a pláče je důležitým mezníkem v
jejich životě. Každý z těchto klientů okusí prostřednictvím našeho
rozhovoru zkušenost otevřeného vřelého přijetí a odpuštění. Přijetí
a odpuštění, které nemusí vybojovávat svou rolí drsňáka. Tedy okusí i
to, čemu říkáme „svoboda“. Věřím, že tento okamžik má pro dotyčné
obrovský význam, i přes to, že to je v našich očích jen „okamžik“. Něco
v nich bylo zaseto. Zda to někdy vzklíčí a vyroste, to už nemusí být na nás.
(Podobenství o zasetém zrnu ani není předmětem tématu tohoto zamyšlení.)
Chci poukázat na něco jiného:
Při rozhovoru se zmíněným klientem jsem si totiž uvědomil, že přede
mnou nesedí mohutný chlap drsňák, ani dospělý muž, ale že přede mnou
sedí ve skutečnosti jen velké „DÍTĚ“. Zoufalé, nešťastné dítě,
které nemělo možnost se naučit žít. Nešťastné dítě, které bylo už
kdysi dávno hozeno do vody a do teď se snaží nějak zachránit a udržet si
své místo, svůj prostor, svou pozici. Jediné co mu chybí je, že neumí
plavat. Nikdo ho to nenaučil. Ani rodiče, ani společnost. A tak se celou dobu
zoufale snaží udržet nad hladinou, udržet si alespoň nějakou pozici v tom
bídném životě, a dělá to tak, jak se to naučil přes svou dosavadní zkušenost.
Bohužel jeho zkušenost mu napověděla, že mezi těmi co je nejvíc v
kontaktu, mezi těmi co mu stáli nejblíž, si svou pozici udrží pouze
metodou svého ega, své muskulatury, svého sobectví a své pózy v roli drsňáka.
My poučení Kristem, následovníci Krista můžeme působit v očích
nejen klientů ve věznici, ale i v očích obyčejných lidí, kteří víru,
smysl svého života hledají, můžeme v jejich očích působit jako dospělí,
jako ti, co už žít umí, jako ti, co se plavat už dávno naučili. Někdy se
možná dokonce i cítíme být dospělými. Jako dospělí se snažíme přistupovat
k životu i k těmto lidem - nešťastným dětem. Jako dospělí se snažíme těmto
„dětem“ předat alespoň nějaké základy života. Zkvalitnit žebříček
hodnot… To je v pořádku. Je to křesťanské, je to Kristovské. Dokonce to
vnímám jako jedno z našich předních poslání… Ale často mne napadá otázka:
Jsme my „dospělí křesťané“ skutečně dospělí? Nejsme náhodou v jistém
úhlu pohledu také pouhé děti???... I apoštol Pavel uznává že: „Nyní
vidíme jako v zrcadle, jen v hádance, potom však uzříme tváří v tvář.
Nyní poznávám částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne.“
Ano něco jsme už pochopili, něco jsme už poznali…, ale je to stále málo…
Je třeba stále setrvávat v procesu poznávání…
Pokud jsme k sobě upřímní, a neustrnuli jsme jen na povrchu a na tom,
co jsme se do teď naučili, co jsme pochopili a co nám přinesla dosavadní
zkušenost, a pokud s touto upřímností stále zůstáváme v onom celoživotním
procesu poznávání a touze hledat hloubku „Pravdy“ s velkým „P“, víme,
že jsme také ještě plně nedospěli… možná jsme v procesu dospívání,
ale ještě jsme rozhodně plně nedospěli… Může to být překvapivé zjištění…,
a to v jakémkoliv věku. I to je zkušenost. A hlavně na tom není nic špatného.
Vždyť Kristus sám nám říká, že pokud nebudeme jako děti, nevejdeme do
Božího království… Co to ale znamená, být „jako děti“? (všimněme
si, že neříká být „dětmi“, ale „jako děti“)
Být „jako dítě“, tu vidím právě jako být někým, kdo je otevřený.
Kdo je otevřený stále přijímat nové a nové. Kdo je otevřený novým zkušenostem
a novým poznatkům. Kdo je otevřený také rušit své předsudky a měnit své
již vytvořené definice a postoje. Být „jako dítě“ také vidím i v
tom, být otevřeným všem lidem kolem, neboť právě skrze lidi, skrze všechny
lidi, které v životě potkáme a potkáváme, právě skrze ně k těm novým
poznatkům a zkušenostem přicházíme. A když říkám: „skrze lidi“,
myslím tím jak lidi coby jednotlivce, tak i lidi v jiných společenstvích,
skupinách, menšinách i náboženstvích.
Cesta do Božího království je možná úzká a trnitá, ale Boží otevřená náruč nezná mezí. Hranice a omezení, která si vytváříme my lidé ať jako jednotlivci či jako skupiny jsou zbytečné. Víra, naděje a láska, která je největší z této trojice, jsou otevřeny všem! Všem a stejnou měrou. Amen