Kladno – Nový rok 1.1.2016 Jeden život, dva světy, dva kalendáře, a dva časoprostory tohoto a nového věku.
Introid:
Hle,
jen na píď odměřils mi dnů a jako nic je před tebou můj věk.
Člověk
je jen vánek pouhý, i kdyby stál pěvně.
Každý
žitím putuje jak přelud, hluku nadělá, ten vánek pouhý,
kupí
majetek a neví, kdo to shrábne.
Vysvoboď
mě ode všech mých nevěrností, nedopouštěj, aby bloud mě tupil. (Ž
39,6-9)
Čtení:
Matouš 25, 1-13
Tehdy
bude království nebeské, jako když deset družiček vzalo lampy a vyšlo
naproti ženichovi. Pět z nich bylo pošetilých a pět rozumných. Pošetilé
vzaly lampy, ale nevzaly si s sebou olej. Rozumné si vzaly s lampami i olej v nádobkách.
Když ženich nepřicházel, na všechny přišla ospalost a usnuly. Uprostřed
noci se rozlehl křik: `Ženich je tu, jděte mu naproti! ´ Všechny družičky
procitly a dávaly do pořádku své lampy. Tu řekly pošetilé rozumným:
`Dejte nám trochu oleje, naše lampy dohasínají! ´ Ale rozumné odpověděly:
`Nemůžeme, nedostávalo by se nám ani vám. Jděte raději ke kupcům a kupte
si! ´ Ale zatím co šly kupovat, přišel ženich, a které byly připraveny,
vešly s ním na svatbu; a dveře byly zavřeny. Potom přišly i ty ostatní
družičky a prosily: `Pane, pane, otevři nám! ´ Ale on odpověděl: `Amen,
pravím vám, neznám vás. ´ Bděte tedy, protože neznáte den ani hodinu.
Text:
Efezským. 1, 17-21
Kázání:
Milí
bratři, milé sestry, přátelé v Kristu, máme tu opět nový rok. Na
stoly jsme postavili a na stěny pověsili nové kalendáře, a do svých kapes
zasunuli nové diáře. Zrekapitulovali jsme rok uplynulý a vstoupili do nového.
A protože máme první den v novém roce, chceme se setkat, a jako každoročně,
i ten rok 2016 začít s Bohem. Je to jistě chvályhodné. Každý rok
stejné… Ovšem až letos mne napadl a zaujal, zvláštní paradox.
První
leden, i když podle občanského kalendáře je prvním dnem v roce, by v našich
očích, očích křesťanů neměl být ničím zvláštní. Nový rok je občanský,
světský svátek z hlediska křesťanského je nesmysl jej slavit. Navíc
letos to vyšlo na pátek. Všední den. Probuzení do nového dne 1.1. nového
roku je stejné jako probuzení do nového dne třeba 5.8. v témže roce.
Nic významnějšího tento den nepřináší, nemá žádný a už vůbec
duchovní přesah, obsah ani hodnotu, a přes to je pro nás 1.leden slavnostnější
a dáváme naň větší důraz, než když například vstupujeme do nového
roku podle kalendáře liturgického, který už nějaký přesah, obsah a
duchovní hodnotu má. My už jsme totiž nový rok započali před více jak měsícem,
první adventní nedělí 29. listopadu… Vzpomínáte si?
Vnímáte
ten rozdíl, jak přijímáme a chápeme vstup do nového roku liturgického, a
jak přijímáme a chápeme vstup do nového roku občanského? Jak vůbec vnímáme
tyto roky, tyto kalendáře? (Jediné na čem se shodnou, jsou snad Vánoce a
Velikonoce, ale i tam zase bývá rozdíl v pojetí a obsahu chápání těchto
svátků.) Nechci to nijak hodnotit, jen to konstatuji. A v asociaci mne to
nabádá ke zvláštní myšlence, a přirovnáním s dalšími rovinami našeho
života:…
Žijeme
tu jeden život ve dvou rozdílných kalendářích, jako ve dvou rozdílných
světech. Možná dokonce, aniž si to někteří uvědomujeme.
Žijeme
jeden život ale zároveň ve dvou světech. A to jak ve dvou rozdílných světech
časových, tak i ve dvou světech prostorových.
Žijeme
ve fyzickém, materiálním těle, v materiálním světě, který materiál
uznává, vzývá a klaní se mu, a zároveň žijeme ve světě duchovním,
jsme bytosti duchovní, a jako takoví vzýváme a klaníme se duchu nejvyššímu
– tedy jedinému Bohu.
Potřebujeme
jíst, pít, potřebujeme se obléknout a zatopit v kamnech aby naše
materiální těla nezemdlela, ale zároveň potřebujeme občerstvit i slovem,
láskou a nadějí aby nezemdlel náš duch.
Žijeme
v lidském světě, který je hříšný, kde je spousta zla, nenávisti a závisti,
kde se lidé nesmyslně honí za majetkem, za popularitou, za mocí. Žijeme ve
světě lidském, kde víc jak zdravá příroda, zdravé životní podmínky,
zdravé potraviny, a v neposlední řadě zdravý rozum má vždy přednost
trh a výhodná ekonomika ve prospěch pár jedinců. Žijeme ve světě lidském,
kde spravedlnost a láska k bližním je zastírána nespravedlností,
sobectvím, ješitností a egem, kde jedinou útěchou materiálně i duchovně
chudých bývá jediná spravedlivá – totiž smrt.
Zároveň
díky víře a Kristu žijeme, ve světě, kde prožíváme,… nebo spíš můžeme
prožívat Boží milosrdenství, lásku bližních i lásku k bližním.
Ve světě, kde můžeme prožívat odpuštění, svobodu a naději ve věčný
život. (Záměrně zde říkám „kde můžeme prožívat“…)
Ten
první svět – lidský, materiální, hmotný, totiž prožíváme skutečně
a to velice silně a autenticky. Prožíváme ho silně a autenticky bez ohledu
na to, jak nás ničí. Prožíváme ho silně a autenticky každý den, a to
bez ohledu na to, zda je den něčím sváteční či obyčejný všední. Prožíváme
ho nejen každý den, ale dokonce v každý čas - v každé přítomnosti
(jako občanský kalendář).
Ten
druhý svět (podobně jako u liturgického kalendáře), mám pocit, prožíváme
jen částečně, jen tak trochu, opatrně, jako by byl na vedlejší vyloučené
koleji, jen jako ve snu, jako by to bylo jen naše zbožné přání, ke kterému,
když si zrovna vzpomeneme, se chodíme o nedělích a svátcích
schoulit, zahřát. Jako by to bylo zbožné přání, ke kterému, když si
vzpomeneme, chodíme společně snít o něčem slušném, seriózním, čistém,
krásném, blahodárném, životadárném a skutečně smysluplném. Prostě si
uděláme jen takovou hezkou chvilku. Někdy mám pocit, jako bychom nevěřili,
že i tento svět je skutečný a reálný…, někdy pochybujeme, a někdy se i
bojíme. Někdy se bojíme té nejistoty spojené s tímto očima
neviditelným světem, protože jsme zvyklí opírat se o věci, které jsou očima
víc vidět. Které jsou víc zažité. I ten občanský kalendář je víc vidět
a je víc zažitý než liturgický.
Žijeme
jeden život ale zároveň ve dvou světech. Ve dvou rozdílných světech
prostorových, tak i ve dvou světech časových. A nabízí se mi ještě jedno
přirovnání…
Jedna
časová osa – věku přítomného - má námi lidmi nezjistitelný nekonečný
počátek někde v pradávné minulosti snad ještě před stvořením světa.
Časová osa přítomného věku prochází i nyní naší současností, ovšem
její konec, i když tušíme, že souvisí se smrtí a vzkříšením Krista,
jakoby byl také v nedohlednu. Kristus byl už dávno vzkříšen, ale svět časoprostoru
přítomného věku ještě ve skutečnosti neskončil. Snad bude završen druhým
Kristovým příchodem. Kdo ví?
Druhá
časová osa – věku nového - má často v našich očích svůj jasný
počátek ve vzkříšení Krista. Ale nenechme se tím zmást, neboť ono vzkříšení
má i zpětnou platnost, i pro čas věku předchozího. Pro lidi ze světa věku
před vzkříšením. A když evangelista Jan píše ve svém prologu, že na počátku
bylo Slovo, skrze něž všechno povstalo a následně se stalo tělem (a víme
dobře, o kom je tady řeč), jen nám to potvrzuje, že skutečný začátek časové
osy věku nového je nejasný podobně, jako u věku přítomného. A pokud zůstaneme
u tohoto druhého věku, věku nového a budeme hledat jeho konec, budeme muset
svou mysl nasměrovat až do námi lidmi nezjistitelné nekonečné budoucnosti
života věčného.
Podobně,
jako ty dva kalendáře občanský a liturgický můžeme vnímat i biblí zmíněné
dva věky, které minimálně v části naší přítomnosti probíhají
souběžně vedle sebe. A tady určitě není dobré zabydlet se jen v přítomném
věku (jako v občanském kalendáři) a budoucí (podobně jako kalendář
liturgický) opomenout, vynechat, nebo ho někam schovat na to až budeme mít více
času, nebo až si budeme chtít udělat hezkou chvilku.
Někdy
se tento souběh věků chápe jako „léto milosti“ – čas Boží milosti,
kdy se sami rozhodujeme, čemu, komu dáme přednost, jakému světu dáme přednost,
a také jakému věku, neboť tyto dva věky se liší ve svých atributech
podobně, jako svět zla, hříchu a smrti kde zasahuje vláda temnoty na jedné
straně, a na straně druhé - svět lásky, svobody, pravdy a Života s velkým
"Ž" ve věčnosti, kde vládne jen Bůh.
Žijeme
ve dvou světech, a dokonce ve dvou časoprostorech. Není tomu proto, abychom
propadali zmatku a strachu, nebo abychom propadli jakési schizofrenii. Je to
jen jakási nabídka, možnost a hlavně výzva pro svobodné bytosti - pro nás
lidi, pro všechny lidi. Je to možnost znovu a znovu okusit a porovnat tyto
rozdílné světy, navíc porovnat a okusit je v jednom čase, v jednom
životě, i to má své výhody. Souběh dvou světů, dvou časoprostorů v jednom
životě je nejen nabídka, ale hlavně výzva pro každý okamžik, v každém
okamžiku našeho života můžeme porovnávat a vybírat a rozhodnout, co je
pro náš život správné a života-podpůrné. Je to naše privilegium. Je to
výsada svobody, která nám byla také Bohem od počátku dána. Svobody, která
je spojena i se zodpovědností. A to zodpovědností za nás samotné tak i za
ty kolem nás. A Bůh ze své milosti nám svobodným lidem zatím dává pro
toto zkoumání, porovnávání a následné rozhodování i dostatek času.
Ovšem,
buďme obezřetní, nikdo nevíme (a bohužel - nevyčteme to ani z žádného
kalendáře), kolik času nám ještě bude dáno, kolik času nám ještě zbývá.
Buďme obezřetní, abychom nedopadli jako pět pošetilých z deseti družiček,
co neměli připravené lampy…
„Prosím,
aby vám Bůh našeho Pána Ježíše Krista, Otec slávy, dal ducha moudrosti a
zjevení, abyste ho poznali a osvíceným vnitřním zrakem viděli, k jaké naději
vás povolal, jak bohaté a slavné je vaše dědictví v jeho svatém lidu a
jak nesmírně veliký je ve své moci k nám, kteří věříme.“ Amen.
Přímluvná
modlitba: (agenda II str.
Pane
Ježíši Kriste, ty jsi Pánem i tohoto nového roku. Vstupujeme do něj ve tvém
jménu.
Prosíme,
buď nám po celý rok přítomen. Dávej církvi svého svatého Ducha, abychom
vzývali tvé jméno v pravdě. Způsob, aby tvoje jméno bylo svaté na zemi,
jako je svaté na nebi. Vysvobozuj je ze zajetí našich falešných představ,
aby náš hřích, sobectví a nevážnost nezastíraly tvou svatost a lásku.
Nedopusť, aby tvé jméno bylo zneužíváno k posvěcování
sobeckých
zájmů národů a k mocenským cílům. Prosíme tě, dávej církvi i celému
světu vyznavače a svědky, kteří by zvěstovali evangelium a přibližovali
lidem tvé království ' láskou a službou trpícím, utiskovaným, nemocným,
věrností pravdě i v utrpení,' oslavováním a chválami.
Ve
svých tichých modlitbách a prosbách ti odevzdáváme každý vše, co nás
na prahu nového roku tíží…(Následuje
tichá modlitba.)
Přijmi
nás a veď nás milostivě vstříc tvému Synu a našemu Spasiteli Ježíši
Kristu, jemuž s tebou i s Duchem svatým buď sláva navěky.