Kladno 4.10.2015 – (Osmnáctá neděle
po Trojici) Zákon litery a zákon lásky
Introid:
Ve jménu Boha Otce i Syna i Ducha svatého!
Hospodine, utíkám se k tobě, kéž nejsem na věky zahanben; pomoz mi
vyváznout pro svou spravedlnost! Skloň ke mně své ucho, pospěš, vysvoboď
mě, buď mi skálou záštitnou, buď opevněným domem pro mou spásu. Tys můj
skalní štít a pevná tvrz má, veď mě pro své jméno a doveď mě k cíli.
Vyvleč mě z té sítě, již mi nastražili, vždyť jsi záštita má. Svého
ducha kladu do tvých rukou, vykoupils mě, Hospodine, Bože věrný. (Žalm
31,2-6)
Modlitba:
Otče náš nebeský, ty jsi dobrý a tvé milosrdenství nezná hranic.
Jsi svatý, a přesto chceš mít nás lidi svými dětmi. Jako nejlaskavější
Otec nás miluješ.
Pane Ježíši Kriste, ty jsi dosvědčil mezi lidmi Boží lásku, když
jsi zemřel na kříži. Tak jsi nás naučil, co znamená skutečně milovat. Z
tvé lásky jsme živi.
Duchu svatý, otevíráš nám nové obzory: ukazuješ nám Otce a stavíš
před nás bližní. Dáváš nám moc a sílu, abychom o lásce nemuseli jen
mluvit, ale mohli láskou žít.
Bože trojjediný, smiluj se nad námi. Odpusť, že nejsme schopni
milovat. Prosaď svoji lásku mezi námi a na celém světě. Dej, ať tomu slouží
i toto shromáždění.
Spolu s tvou církví i s anděly tě chválíme, vzdáváme ti díky, vzýváme
tvé jméno.
Amen.
1.čtení:
Židům 4,14 – 5,10
Protože máme mocného velekněze, který vstoupil až před Boží tvář,
Ježíše, Syna Božího, držme se toho, co vyznáváme. Nemáme přece velekněze,
který není schopen mít soucit s našimi slabostmi; vždyť na sobě zakusil všechna
pokušení jako my, ale nedopustil se hříchu. Přistupme tedy směle k trůnu
milosti, abychom došli milosrdenství a nalezli milost a pomoc v pravý čas.
Každý velekněz, vybraný z lidí, bývá ustanoven jako zástupce lidí před
Bohem, aby přinášel dary i oběti za hříchy. Má mít soucit s těmi, kdo
chybují a bloudí, protože sám také podléhá slabosti. A proto je povinen přinášet
oběti za hřích nejenom za lid, ale i sám za sebe. Hodnost velekněze si
nikdo nemůže přisvojit sám, nýbrž povolává ho Bůh jako kdysi Árona.
Tak ani Kristus si nepřisvojil slávu velekněze sám, ale dal mu ji ten, který
řekl: ‚Ty jsi můj Syn, já jsem tě dnes zplodil.‘ A na jiném místě říká:
‚Ty jsi kněz navěky podle řádu Melchisedechova.‘ Ježíš za svého
pozemského života přinesl s bolestným voláním a slzami oběť modliteb a
úpěnlivých proseb Bohu, který ho mohl zachránit před smrtí; a Bůh ho pro
jeho pokoru slyšel. Ačkoli to byl Boží Syn, naučil se poslušnosti z utrpení,
jímž prošel, tak dosáhl dokonalosti a všem, kteří ho poslouchají, stal
se původcem věčné spásy, když ho Bůh prohlásil veleknězem podle řádu
Melchisedechova.
Text: Matouš
22, 34-46
Když se farizeové
doslechli, že umlčel saduceje, smluvili se a jeden jejich zákoník se ho otázal,
aby ho pokoušel: „Mistře, které přikázání je v zákoně největší?“
On mu řekl: „‚Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou
duší a celou svou myslí.‘ To je největší a první přikázání. Druhé
je mu podobné: ‚Miluj svého bližního jako sám sebe.‘ Na těch dvou přikázáních
spočívá celý Zákon i Proroci.“ Když se farizeové sešli, zeptal se jich
Ježíš: „Co si myslíte o Mesiášovi? Čí je syn?“ Odpověděli mu:
„Davidův.“ Řekl jim: „Jak to tedy, že ho David v Duchu svatém nazývá
Pánem, když praví: ‚Řekl Hospodin mému Pánu: Usedni po mé pravici,
dokud ti nepoložím nepřátele pod nohy.‘ Jestliže tedy David nazývá Mesiáše
Pánem, jak může být jeho synem?“ A nikdo nebyl s to odpovědět mu ani
slovo; od toho dne se ho již nikdo neodvážil tázat.
Kázání:
Než se zaměřím na slova evangelia, podělím se s vámi o jednu zkušenost,
kterou jsem získal na místě, které s křesťanstvím nemělo nic společného.
Asi před deseti lety jsem byl v Litvínově na přednášce o budhismu, kterou
tam tehdy měl jeden budhistický mnich. Byl to Čech, muž něco přes padesát
let, který už v době totality se budhismu věnoval. Ani jemu nebylo v těch
dobách přáno. Hned po revoluci se rozhodl odcestovat do Indie, kde vstoupil
do budhistického kláštera. V jeho přednášce mne zaujala jedna věta, která
změnila můj pohled na to jak se stavit k tomu, co to je křesťanství, a jak
bych ho měl pojmout. Řekl: „Budhismus není náboženství, ale životní
styl.“ A já si uvědomil, že takto lze pojmout i křesťanství. Že i křesťanství
lze pojmout ne jako pouhé náboženství, ale jako životní styl. Začal jsem
si od té chvíle uvědomovat svůj život jako něco, co je každý přítomný
okamžik spojené s Bohem, který je milostí, láskou. Začal jsem Boha vnímat
jako neustálou součást sebe a to i v těch nejvšednějších situacích,
které s náboženstvím vůbec nesouvisí. Dokonce i v situacích, kdy jsem se
zrovna jako křesťan nechoval. Nevím, zda i vy máte podobnou zkušenost, ale
když čtu texty podobné jako je ten dnešní, mám pocit, že i zde stojí
proti sobě a přitom zcela zbytečně dva světy. Svět těch, kteří jen udržují
náboženství, a svět jednoho, který svou víru v Boha prostě žije jinak,
jako by to byl také jeho životní styl. (Pochopitelně mnohem dokonalejší než
ten můj.)…
Zaměřme svou pozornost na dnešní evangelium. Třeba tam ten rozdíl
také uvidíte… A prosím nelekejte se, pro dnešek jsem vybral i trochu jinou
formu, než jsme u nás zvyklí…
Už je to tu zas! Znovu přišli farizeové, saduceové i zákoníci.
Nejmoudřejší a nejučenější mužové opět pokoušejí. Znovu a znovu se
snaží vymyslet lest, jak by Ježíše dostali, jak by ho nachytali. (Dvaadvacátá
kapitola Matoušova evangelia o ničem jiném nemluví než o tom, jak se tito
znalci písma a zákonů snaží přistihnout, načapat, nachytat…) Sebrali
snad všechny své síly, jen proto, aby získali alespoň jeden, jeden jediný
důkaz, jediný argument, který by usvědčil toho podivného kazatele z bludařství.
Nikdy se jim to ale nepovedlo. Vždy byli umlčeni buď odpovědí, kterou nečekali,
nebo umlčeni otázkou, kterou zase neuměli zodpovědět oni - nejmoudřejší.
Provokovalo je to čím dál víc. Ano, dráždilo to i
jejich ješitnost, která se propukala ve zlost, nenávist a snad i
pomstychtivost, ale to není všechno. Nebo alespoň, snad to ani není to nejdůležitější.
To, co provokovalo, tu bylo ještě jako něco navíc. Provokovalo, popuzovalo,
hecovalo, vyselo to ve vzduchu a nedalo se to chytit, ani nahmatat… Ten
kazatel z Nazareta má totiž něco, co neměli oni. Chtěli to mít, dokonce si
vždy mysleli, že to mají, ale nakonec museli sklopit hlavu a v tichosti odejít,
protože narazili na to, že to co si mysleli, že mají, ve skutečnosti je jim
vzdálené.
Mysleli si například, že mají pevně ve svých rukách PRAVDU O BOHU.
Ale záhy se jim rozpadla před očima. Mysleli si, že jejich znalost Boha je
úplná, že Bůh nemůže být už jiný, než jak ho poznali a znali. Ta
pravda je dokonalá úplná uzavřená jako policejní případ, který byl řádně
prošetřen. Ta složka s případem „pravda o Bohu“ je zapečetěna a uložena
v šanonu a uzamčena v trezoru… Jen v konfrontaci s tím prapodivným
kazatelem, jako by se trezor, šanon i zapečetěná složka s tím vyšetřeným
případem znovu otvíraly, a znovu žádaly, prosili, přímo volaly o nové
prošetření…
Mysleli si, že mají v rukách veškerou MOUDROST. A proč ne? Vždyť
jsou nejstudovanější v písmech, teologii i zákonech, vždyť jsou nejučenější
z nejučenějších, zákony znají téměř nazpaměť, moc dobře znají
jejich silná i slabá místa. Kdo jiný může mít vyšší kvalitu moudrosti
než oni – páni farizeové, saduceové, zákoníci?...
Jenže ti všichni jakoby zapomněli, že jejich moudrost, i když je
nastudovaná velikou pílí, a i když je skutečně možná z veškerého lidského
pokolení ta nejvyšší, jakoby zapomněli, že jejich moudrost je pouze
moudrostí lidskou a ne moudrostí Boží. Přes to, že byla nastudována největší
možnou lidskou pílí, a čerpala ze svatých písem, a byla podložena životem
a zkušeností mnoha pokolení a zarámována letitými tradicemi, nestačila na
moudrost tesaře z Nazareta.
Opět, znovu a znovu, jejich past na tohoto Ježíše zůstávala prázdná.
Ba co hůř, sami se do ní opět, znovu a znovu chytili.
Zkoušeli to tak dlouho, až dostali strach se znovu ptát a vymýšlet
nové léčky na toho provokativního kazatele. No, provokativního… On je
vlastně neprovokoval ON, ale provokovalo je to, že měl něco, co nemají oni.
To něco, co je silnější, moudřejší, pravdivější, a v neposlední řadě
i svobodnější…
Ježíš se těm učencům nevysmívá. Je mu jich spíš líto. I přes
to, že proti němu stále brojí, je mu jich líto. I přes to, že to jsou v
tuto chvíli nepřátelé, je mu jich líto. I přes to, že ví, že právě
tito nejmoudřejší ho dovedou až na místo, kde bude muset naplnit slib dávných
proroků, je mu jich líto…
Ví, že vrchol svého poslání nemůže obejít. Stále k tomu vrcholu
směřuje. Každým dnem, každým počinem, každým slovem, které vysloví,
je k tomu vrcholu blíž. Ví, že to je v souladu s tím co káže, co učí,
co se snaží všem lidem i těm nejmoudřejším a v tuto chvíli i nepřátelům
vysvětlit. „Ach Bože, jak je to těžké! Jak nepochopitelně nechápaví
jsou ti lidé. Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí…“ Ano, Ježíš
ví, že vše co dělá a říká, že to je v souladu s tím, ne jak to chápe
a chce chápat člověk, ale v souladu s tím jak to chápe a chce Bůh Otec.
Skutečný Otec s velkým „O“, milující Otec… Jak nepochopitelně nechápaví
jsou ti lidé. Přitom stačí tak málo. Stačí přestat lpět na objemných zákonech
litery, a držet se jen dvou docela krátkých zákonů lásky…
Ano, tolik zákonů, pravidel a řádů máte, stále v nich hloubáte,
hlídáte jeden druhého, zda je dostatečně dodržujete. Na sebe samotné
zapomínáte, ale když někoho jiného nachytáte, hned s vervou poučujete,
trestáte, kamenujete. Považujete to za správné, protože takové pokárání,
potrestání i usmrcení viníka je výstrahou všem okolo. Ze zákonů jste si
vytvořili mantinely, které vám ukazují hranice prostoru těch, kteří jsou
podle vás spravedliví, čistí a tudíž Bohu milí, a když někdo ze své
lidské slabosti, kterou ovšem trpíte úplně všichni bez rozdílu, jste
nemilosrdní v trestu i odsouzení, které přisuzujete i Bohu Otci. Dočista
jste se zákony litery svázali. Těmi zákony si sami pod sebou řežete větev,
protože nikdo nejste bez hříchu, bez slabostí a chyb. Zákon, kterému věříte
víc než Bohu, vás dostihne všechny. Všichni se pro zákon řítíte do
propasti smrti. I vy moudří, studovaní. Ano, ani vaše moudrost vám nepomůže.
Přitom stačí tak málo. Stačí přestat lpět na objemných zákonech
litery, stačí se držet jen dvou docela krátkých zákonů - zákonů lásky.
Není to v tom, že by se zákon, který tak dobře znáte, změnil, nebo že by
pozbyl platnosti, ne, to určitě ne, ale ve změně vašeho pojetí a pohledu.
Zákon lásky totiž vše zjednodušuje a osvobozuje ze svázanosti. Díky zákonům
lásky nebudete potřebovat stohy paragrafů, protože bude stačit držet se
jen zákonů dvou - těch největších: „Miluj Hospodina, Boha svého, celým
svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.‘ To je největší a první
přikázání. Druhé je mu podobné: ‚Miluj svého bližního jako sám
sebe.‘ Na těch dvou přikázáních spočívá celý Zákon i Proroci.“
Ano, je to tak, pokud se budete držet jen těchto dvou zákonů, nebude
třeba se těmi ostatními už nikdy zaobírat, neboť dodržení všech těch
ostatních zákonů, řádů a pravidel bude samozřejmostí, aniž byste se
museli navzájem hlídat, trápit se tím a věčně se strachovat. Všechny ty
ostatní zákony, řády a pravidla budou naplněné. Půjde to prostě samo. To
neznamená, že už nebudou platit. Budou platit, ale nebudete mít potřebu je
porušovat, neboť pravá láska k Bohu a bližnímu vám to prostě nedovolí,
neumožní…
Že to neumíte? Prosím? Že milovat Boha a své bližní skutečnou láskou
neumíte? Že jste nikdy takovou lásku nezažili a u nikoho nikdy neviděli?
Tak já vám ji předvedu. Rád vám v tom budu příkladem. Bude to asi bolet,
bude to asi vyžadovat jistou dávku obětavosti, obětavosti k oběti, možná
si šáhnu na své dno, možná budu trpět, možná mne to i zabije… ale
protože vidím, že vám jde o život, a stejně jako mého Otce v nebesích,
tak i mě je vás líto, risknu to. Udělám to pro vás. Stojíte nám totiž
za to. Mě i Otci, který mne poslal! Amen
Přímluvná modlitba:
Pane a Otče náš nebeský! Ty jsi nás svou láskou, až do krve dosvědčenou
v Ježíši Kristu, vysvobodil z moci hříchu a spojil v jedno tělo. Stojíme
tu spolu s celou tvou církví a prosíme, rozpomínej se neustále na oběť svého
Syna.
-
Pamatuj na všechny, kteří žijí bez lásky, na lidi opuštěné, zapomenuté,
ubité, vykořisťované; i na ty, jejichž srdce ztvrdla nenávistí, zlobou, pýchou.
Pamatuj na děti bez domova, na rodiče opuštěné dětmi, na manželství ubitá
a troskotající. Prosíme, rozpomínej se neustále na oběť svého Syna.
-
Pamatuj i na ty, kteří se v lásce radují. Rodiny dobré a manželství
spokojená svěřujeme tvé péči;' buď s mladými, kteří spolu začínají
žít;' s rodinami, které očekávají narození dítěte;' buď s těmi, jež
jsi dětmi už obdaroval. Prosíme, tvá láska nechť v nich zůstává. Buď
se všemi, kteří vytvářejí třeba i drobná společenství na zemi. Prosíme,
rozpomínej se neustále na oběť svého Syna.
-
Pamatuj, Pane, na ty, kdo vládnou. Buď s těmi, kdo rozhodují. Stůj při všech,
kteří mají odpovědnou práci. Prosíme za lékaře a zdravotní sestry, za
ředitele podniků, za ministry a vlády. Vlož jim do srdce dobro, poctivost a
pokoj, veď ke smíření. Přej mír celému svému stvoření. Prosíme,
rozpomínej se neustále na oběť svého Syna.
-
Pamatuj, Bože, na náš sbor. Dej, ať je vědectvím tvé lásky; zbavuj nás
vzájemné nevraživosti, ješitnosti, pýchy a pohodlnosti. Prosíme, rozpomínej
se neustále na oběť svého Syna.
-
Pamatuj, na všechen svůj lid. Dej své církvi Ducha jednoty. Žehnej těm,
kteří v církvích slouží slovem a svátostmi. Tvé lásce připomínáme všechny,
kdo konají ve sborech dílo milosrdenství. Stůj při těch, kteří zvěstují
evangelium tam, kde ještě nebylo slyšeno. Otvírej oči slepým a uši hluchým.
Proměň srdce těch, kteří se brání tvému milosrdenství. Prosíme, rozpomínej
se neustále na oběť svého Syna.
-
V tiché modlitbě ti přinášíme ty, kteří jsou blízcí našemu srdci.
Následuje
tichá modlitba.
-Pane,
buď i s těmi, na které jsme zapomněli. Ty jsi láska. Vyslyš naše
modlitby. Učiň více, než zač prosíme.
Slovo poslání:
1. Korintským 1, 4-9
Stále za vás Bohu děkuji pro milost Boží, která vám byla dána v
Kristu Ježíši; on vás obohatil
ve
všem, v každém slovu i v každém poznání. Neboť svědectví o Kristu bylo
mezi vámi potvrzeno, takže nejste pozadu v žádném daru milosti a čekáte,
až se zjeví náš Pán Ježíš Kristus. On vám bude oporou až do konce,
abyste v onen den našeho Pána Ježíše Krista nebyli obviněni. Věrný je Bůh,
který vás povolal do společenství se svým Synem, naším Pánem Ježíšem
Kristem.
Požehnání:
Milost vám a pokoj od toho, který jest a který byl a který přichází.
Jemu sláva i moc navěky. Amen. (Zjevení 1, 4.6)