Kladno
2. 2. 2020
Text:
Zjevení 1, 17-18
Když
jsem ho spatřil, padl jsem k jeho nohám jako mrtvý; ale on vložil na mne
svou pravici a řekl: „Neboj se. Já jsem první i poslední, ten živý; byl
jsem mrtev – a hle, živ jsem na věky věků. Mám klíče od smrti i
hrobu.”
Zamyšlení:
Sestry
a bratři, dá se naučit něco nového, když čteme knihu Zjevení? Určitě.
Ale také je dost pravděpodobné, že kdo přečte knihu zjevení, bude mít na
jeho konci více otázek než odpovědí. (To vám mohou říct ti, kdo chodí
na biblickou hodinu, kde knihu Zjevení probíráme). Problém začíná už našimi
předsudky. Začíná to pojmem apokalypsa, který budí respekt. Máme ho
spojený s dramatem konce věků. Když něco je apokalyptické, znamená to
katastrofu. Takhle to vnímáme. Apokalypsa je prostě zneklidňující.
Když
Jan psal nebo diktoval obsah této knihy, nacházel se na místě zvaném
Patmos, řeckém ostrově v egejském moři. Nemůžeme říct s jistotou, že víme,
co ho tam přivedlo. Tušíme, že tam byl kvůli své víře, která byla římskou
mocí nepřijatelná. Možná bychom si uměli představit, jak se asi cítil
Jan. Byl plně oddán učení svého mistra, chtěl mu plně sloužit. Teď musí
mlčet, je mu odepřená možnost šířit evangelium, které ho tolik
poznamenalo a změnilo jeho život. Nucené mlčení a vnucené ticho je nepříjemné
pro člověka, jehož poslání je mluvit.
Jan
by si zřejmě hodně přál vidět své blízké, své spolubratry a sestry,
aby jim pověděl o svém dobrodružství na ostrově Patmos. Ale osud tomu chtěl…
nebo je to z Boží vůle, aby Jan byl sám bez společníka, se kterým by sdílel,
co prožívá? Je to pro něj tvrdá zkouška.
Slyšíme
jeho svědectví: „Já, Jan, váš bratr, který má s vámi účast na Ježíšově
soužení i kralování a vytrvalosti, dostal jsem se pro slovo Boží a svědectví
Ježíšovo na ostrov jménem Patmos. Ocitl jsem se ve vytržení ducha v den Páně,
a uslyšel jsem za sebou mocný hlas jako zvuk polnice: „Co vidíš, napiš do
knihy a pošli sedmi církvím... Obrátil
jsem se, abych viděl, kdo se mnou mluví.“
Blaze
Janovi, že mu bylo dáno ohlédnout se za sebou. To je to, k čemu nabádal Jan
Křtitel a Ježíš, obraťte se… Pro Jana ze Zjevení to může být znamením,
že jeho vyhnanství není konečné. Slyší hlas, který mluví za ním a ne před
ním. To je pravý začátek knihy zjevení. Všechno začalo, když Jan uslyšel
hlas za svými zády. “Co vidíš, napiš do knihy a pošli sedmi církvím”.
Co slyší, nemá si nechat pro sebe, má to napsat a poslat. Pro nás je to výzva,
že kniha Zjevení byla napsána, aby byla přečtená. Ale my ji neotevíráme
často. Přenecháváme ji sektám, které ji vykládají svévolně a matou
lidi. Přitom hned v úvodu čteme, oč tu jde: “Zjevení, které Bůh dal Ježíši
Kristu, aby ukázal svým služebníkům, co se má brzo stát; naznačil to
prostřednictvím anděla svému služebníku Janovi.” Zjevení, to je první
slovo této knihy. Je pravda, že tato kniha obsahuje velká vidění. A máme
dojem, že ta vidění jsou zašifrovaná a neznáme klíč k dešifrování.
Je-li tomu tak, můžeme zůstat u souhrnného poselství Zjevení. Stačí, když
budeme vědět, že Ježíš je vítězný Pán, vítězí nade všemi
mocnostmi, i nad smrtí. Má nás rád, a chce nás osvobodit od všeho zlého.
Chce být přítomen v našich životech, chce nás doprovázet na našich cestách
do zdárného konce.
Kniha
Zjevení není dílo nějakého teologa, který sedí ve své kanceláři a
zpracovává úvahy nad Písmem svatým. Není to dílo nějakého učence, který
ve svém volném čase píše poeticky o Bohu v komplikovaných obrazech. Je to
dílo člověka, který žil v možná nejtěžší době v dějinách křesťanství.
Ocitl se ve vyhnanství kvůli Božímu slovu a Ježíšovu svědectví. Jan se
díky své víře stal “persona non grata”. Musel opustit prostředí, v němž
žil.
Ani
církve, kterým Jan měl poslat svou knihu, to neměli jednoduché. Pronásledování
bylo všudypřítomné, riziko ztráty odvahy a víry bylo velké.
Pro
věřící v tak složité životní situaci je důležité, že je nepovzbuzuje
teolog z kanceláře, nebo jiný učenec z chaty, daleko od reality života. Píše
jim jeden z nich, vyhnaný Jan: “Já, Jan, váš bratr, který má s vámi účast
na Ježíšově soužení i kralování a vytrvalosti, dostal jsem se pro slovo
Boží a svědectví Ježíšovo na ostrov jménem Patmos.” Jan mohl napsat svým
adresátům, že trpí stejně jako oni, a že ho Boží láska drží nad vodou
stejně, jako drží ostatní, pokud zachovají víru a odvahu. Slyšíme tři věci,
které mají společné: soužení, kralování, vytrvalost. Kniha zjevení nabádá
k vytrvalosti, protože ať se děje cokoliv, Ježíš kraluje. Pozná to, kdo
vytrvá.
Oproti
tomu, co se říká a co si myslíme, kniha Zjevení není jenom o věcech
budoucích. Není jenom o budoucí slávě s Kristem. Na konci knihy Zjevení
slyšíme slova: “přijď, Pane Ježíši” To je budoucnost, k níž vzhlížíme.
Ale úplně poslední slova Zjevení a celé Bible zní: “Milost Pána Ježíše
se všemi” To nám připomíná, že milost je přítomná, Pán Ježíš nám
ji dává, abychom mohli s ním kráčet v dobrém i ve zlém, v radostech i ve
zkouškách našich všedností. My samozřejmě nežijeme v době pronásledování.
Nehrozí nám násilí jen proto, že jsme křesťané. Při nejhorším nám
lidé mohou vysmívat do primitivů a překonaných.
Ale
i když žijeme v poklidné době a nejsme pronásledováni, realita dnešních
církví má něco společného se statusem Jana ze Zjevení. Dnešní křesťanství
je jako ostrůvek v moři. Jsme obklopeni mořem nedbalosti a ignorance. Není
to i naše chyba? Nenecháváme si zjevení jen pro sebe, místo abychom napsali
a poslali dál, jako to udělal Jan? Stydíme se za svoji víru? Bojíme se výsměchu
a nepochopení? Možná se nám to takto hodí, protože se nám líbí pocit
menšiny. (To je v současnosti i trochu módní být menšinou). Jak řekl
Martin Luther, pravý křesťan je vzácným ptákem. Jsme malý zástup, kterému
Bůh svěřil evangelium ne proto, abychom si ho přivlastnili, ale abychom ho
šířili dál. Cítit se dobře ve svém ostrůvku a být odříznutí od
zbytku světa není náš cíl. Každopádně nejsme odříznutí od světa.
Zjevení,
které Jan dostal, ho neizolovalo od reality. Jan neutekl z reality do nějakého
imaginárního ráje. Jasně popsal situaci, v níž se nacházely církve
obklopené pohanským světem.
I
Kristův příběh se odehrál v reálném světě. Není to imaginární příběh.
Naše bohoslužby s chválami, modlitbami a ztišením se odehrávají v reálném
čase a prostoru. Všechno, co nám víra přináší, co nám dává, je přispěním
do našich všedností.
Ve
společnosti, v níž žijeme, je mnoho ostrůvků nuceného i dobrovolného
vyhnanství. Mnozí lidé se uzavírají do sebe po zkušenostech se společností,
po zklamání z přátelství, ze vztahů, z lidí, kteří zneužili jejich přátelství,
důvěřivost, otevřenost a vstřícnost. Ze společnosti, která je nechce přijmout,
protože jsou jiní, i když za svoji jinakost nemohou. Jako výsledek vytvářejí
vlastní ostrůvky záchrany. Odmítají se otevírat druhým lidem. V
komunikaci a stycích s druhými lidmi jsou opatrní a podezíraví. Takovým
nejde snadno pomoct. Můžeme se za ně modlit, aby byli, stejně jako Jan,
osloveni hlasem, který je přijme se obrátit, že Kristus je za nimi, je tam,
odkud utíkají. I on byl zrazen a odsouzen tou lidskou nedomyšlenou společností.
Byl opuštěn svými blízkými. A hle, žije, oslovuje Jana, oslovuje každého
z nás: „Neboj se. Já jsem první i poslední, ten živý; byl jsem mrtev –
a hle, živ jsem na věky věků.” Pro Jana muselo být velmi povzbudivé uslyšet
hlas Mistra, že žije a není mu lhostejné to, co se děje jeho věrným.
Soužení
samozřejmě není jenom z pronásledování. Utrpení může být ze zranění
na těle i na duši. Z různých nemocí, zvlášť z těch nevyléčitelných
sužujících nás a naše blízké. To jsou momenty, kdy se i věřící člověk
uzavírá do sebe a ptá se, proč se to děje, kde je Bůh? Jan a kniha zjevení
chtějí i takové povzbudit k vytrvalosti připomenutím vítězného Krista.
Milí
sourozenci v Kristu, každá, každý z nás může přijmout zjevení, může
slyšet ujišťující hlas Krista. Jeho milost nás obklopuje. Naučme se obrátit
a vidět tu naději, která nám kryje záda. “Radujte se v Pánu vždycky,
znovu říkám, radujte se! Vaše mírnost ať je známa všem lidem. Pán je blízko.”
Amen
Přímluvy:
Pane
Ježíši Kriste, přimlouvej se za nás u Otce svého i Otce našeho, aby
nezahynula naše víra. Prosíme tě, posiluj víru své církve, když se nás
zmocňují obavy, když přestáváme věřit v tvá zaslíbení a začínáme
hledat falešné opory.
Posiluj
víru všech, jimž pro jejich hříchy a viny mizí světlo tvého milosrdenství;
dej, ať se dovedou cele spolehnout na tvé odpuštění.
Posiluj
víru těch, v jejichž srdcích vítězí sobectví a závist; dej, ať je přemáhají
láskou k tobě a k bližním.
Posiluj
víru těch, kdo procházejí zklamáním; buď se všemi, kdo jsou upoutáni na
lůžko doma nebo v nemocnicích; dej, ať najdou v tobě své potěšení.
Posiluj
víru těch, kdo se rmoutí nad lidmi, kteří tě neznají; dej, ať neustávají
v práci evangelizační a misijní.
Posiluj
víru těch, kdo se trápí nad rozdělením tvé církve; dej, ať se nevzdávají
úsilí o jednotu.
Posiluj
víru těch, kdo se cítí bezmocní, když vidí nespravedlnost ve světě a
slyší slova plná nenávisti; dej, ať nepřestávají věřit, že tvou vůlí
je spravedlnost a mír a ať nepřestanou o ně usilovat.
Posiluj
víru těch, kdo jsou sevřeni úzkostí při pohledu na tvé stvoření pustošené
lidským sobectvím; dej, ať nepřestávají vyznávat tvoje stvořitelská práva
na tento svět.
Posiluj
víru všech nás, neboť my všichni těmto pokušením často podléháme.
Dej
své církvi to vítězství, které přemáhá svět, víru v tebe, skrze něhož
byly stvořeny všechny věci.
S
pokorou k tobě spolu voláme Otče náš, který jsi na nebesích...