Kladno
1. 1. 2020 Nový rok
Introit:
Mnoho je těch, kteří o mně prohlašují: „Ten u Boha spásu nenalezne.“
Ze všech stran jsi mi však, Hospodine, štítem, tys má sláva, ty mi zvedáš
hlavu. (Žalm 3, 3-4)
Text:
Job 42, 1-6
Jób na to Hospodinu odpověděl: „Uznávám, že všechno můžeš a že žádný
záměr tobě není neproveditelný. Kdo smí nerozvážně zatemňovat úradek
Boží? Ano, hlásal jsem, čemu jsem nerozuměl. Jsou to věci pro mě příliš
divuplné, které neznám. Rač mě vyslyšet a nech mě mluvit; budu se tě ptát
a poučíš mě. Jen z doslechu o tobě jsem slýchal, teď však jsem tě spatřil
vlastním okem. Proto odvolávám a lituji všeho v prachu a popelu.“
Zamyšlení
Sestry a bratři, úvodem chci říct, že Jobův příběh je pro mě
nejvíce fascinující biblický příběh. A je to jedno, jestli Job je
historická postava, nebo jen básnická fikce. Jobův příběh je o realitě
života ve všech jeho různých dimenzích. Jób je také autorem dvou z nejlepších
biblických vyznání. První se nachází v 19. kapitole a zní takto: “Já vím,
že můj Vykupitel je živ a jako poslední se postaví nad prachem. A kdyby mi
i kůži sedřeli, ač zbaven masa, uzřím Boha, já ho uzřím, pro mne tu
bude, mé oči ho uvidí, ne někdo cizí, mé ledví po tom prahne v mém
nitru.” (Konec citátu). Toto vyznání vyjadřuje velkou naději.
To, co je na Jobovi obdivuhodné, je to, že se nevzdává. Nepovažuje
se za poraženého. Ví, že Bůh o něm ví. Job prožívá peklo, ale věří,
že ho Bůh z toho všeho dostane. Bůh ho vykoupí i ze samotného pekla.
Job stojí proti samotnému Bohu, který dlouho mlčel, neřekl nic k
jeho utrpení. Neslyšel ho přímo, ale slyšel o něm, jak říká: “Jen z
doslechu o tobě jsem slýchal” Jobovi šlo hlavně o to svěřit svůj osud
Bohu. Platí to i pro nás. I my bychom se měli svěřit svůj osud do rukou Pána
Boha, ať se děje cokoliv. Bůh je ten, s nímž můžeme překonávat své
lidské hranice, je tam, kde my už nemůžeme. Když budeme v koncích, uslyšíme
jeho hlas, pocítíme jeho dotek. Objeví se jako přítomný, i když zároveň
tajemný Bůh.
Existenciální problémy a mnoho otázek nevedou Joba k tomu, aby hledal
řešení a východisko jinde než u samotného Boha. Čím méně chápe Boha,
tím více Ho hledá a věří, že Bůh má zrak upřený na něho, na člověka.
Odpověď, kterou ve svém utrpení najde, vychází z hlubšího tajemství
Boha, který ho přichází navštívit. V průběhu rozhovoru se svými přáteli
se Job vrací k onomu tajemství, a bojuje vnitřně s tajemstvím existence.
Jeho utrpení jako bohabojného člověka, kterému se ovšem nedostává pomoc
od Boha, je skandální. Ale nakonec vyznává: “Já vím, že můj Vykupitel
je živ a jako poslední se postaví nad prachem. A kdyby mi i kůži sedřeli,
ač zbaven masa, uzřím Boha, já ho uzřím, pro mne tu bude, mé oči ho uvidí”
Job cítí něco neslýchaného a nepochopitelného. Už vidí Boha, který se
postaví a dá se poznat.
Bůh přichází k trpícímu Jobovi, jako přichází den po noci. Bůh
přichází a nechává se slyšet. Přichází jako ten, kdo přináší do
lidské temnoty světlo, vyvádí člověka z temnoty do světla. On je
vykupitel, advokát, zachránce, prostě Bůh.
Druhé krásné Jobovo vyznání je svědectvím o setkání s Bohem:
“Jen z doslechu o tobě jsem slýchal, teď však jsem tě spatřil vlastním
okem.” Jak může znít dnes vyznání ze setkání s živým Bohem? Třeba
takto: “Nemohl jsem se spokojit s Bohem z katechetických rozhovorů, z
biblických hodin, byl mi nějak cizí. Byl to bůh vypravěče, bůh ze zkušenosti
bratra faráře, nebyl to můj bůh. Čekal jsem a věřil jsem, že ty, Bože
promluvíš ke mně přímo, že mě navštívíš. A teď moje oči, nad mým očekáváním,
tě, Bože, vidí.” Tak tedy, když mluvíme o Bohu, naše zkušenosti nikdy
nebudou identické. Job je univerzálním příkladem, který zve každého z nás,
abychom navázali osobní vztah s Bohem. Job, jak ukazují různá bádání, je
vlastně fiktivní postavou s příběhem vyprávěním ve 42 kapitolách. Je to
dílo básníka z 5. a 4. století před Kristem. Je to dílo plné moudrostí,
modliteb, vášnivých momentů. Nemluví o vyvoleném lidu, tím je podržen
jeho univerzálnost. Řeší univerzální otázku utrpení, neštěstí a hledání
skutečného Boha.
Jaká odpověď se dostává Jobovi při jeho pátrání? Jak reaguje Bůh
na Jobovo neštěstí? Bůh pochválil Joba, proti jeho přátelům. Podle Boha
Job mluvil správně, měl korektní úvahy. Zní to tak, že člověk má právo
ve svém utrpení naříkat a dotazovat se, kde je Bůh. Klíčové téma Jobovy
knihy můžeme shrnout slovy “před Bohem” nebo v “Boží přítomností”.
To je klíč, který otevírá dveře k odpovědím na tolik otázek. Job zažil
jedinečnou zkušenost. Nakonec se mu Bůh zjeví a odpoví.
Jak je to možné? Jak se stalo, že Bůh odpověděl? Jak se to může
stát nám? Copak nemíváme také tolik otázek jako Job? Slyšíme často a
hodně o Bohu. Jak objevit Boha v našich životech a ve světě, který je pro
mnoho lidí skutečným peklem? Svět je pro mnoho z nás velkým otazníkem a
vykřičníkem (?!). Může se Jobovo svědectví stát naším svědectvím? Může
se Jobova zkušenost stát naší zkušeností? “Jen z doslechu o tobě jsem
slýchal, teď však jsem tě spatřil vlastním okem.“
Jobova slova zní zároveň jako proroctví, které se splnilo několik
staletí potom. Simeon s úlevou pronáší: „Nyní propouštíš v pokoji svého
služebníka, Pane, podle svého slova, neboť mé oči viděly tvé spasení,
které jsi připravil přede všemi národy.”
“Moje oči viděly tvé spasení.” Stařec Simeon stejně jako Job
vidí Boha. Ale vidí ho jako malé dítě ve své náruči. Křehký život,
který potřebuje péči. Takže odpověď má v sobě ještě nějaké tajemství.
To je odpověď, který Bůh dává všem, kdo zpochybňují jeho přítomnost
v tomto světě. Boží odpověď je, objevte Ježíše. To dítě narozené v
jeslích je Boží odpověď hledajícímu člověku. Vánoce přinášejí velké
potěšení, neboť se nám Bůh zjevil v osobě Ježíše Krista. Také nám Bůh
může dát osobní odpověď. Může se nám zjevit. Jako tenkrát Jobovi, který
za všech okolností hledal Boha. Jako Simeon, který přišel do chrámu, aby
se tam ocitl před Bohem. Možná v tom je tajemství obou biblických svědků,
Joba a Simeona, že zachovali Bohu věrnost, hledali Ho, zůstali před ním za
všech okolností.
Sestry a bratři, není toto velké povzbuzení i pro nás? Je to výzva,
abychom změnili způsob, jak se díváme na Boha a jaký máme vztah k Němu,
jak se díváme na svět a jak se díváme sami na sebe. Co Bůh slibuje, to se
stane. Jako kdysi Jobovi a Simeonovi. Bůh se nechává zjevit a slyšet. Je přítomen,
i když tajemně. Člověk je prach ze země, ale ne ledajaký prach. Každá a
každý může vyznat s Jobem: “Já vím, že můj Vykupitel je živ a jako
poslední se postaví nad prachem. A kdyby mi i kůži sedřeli, ač zbaven
masa, uzřím Boha, já ho uzřím, pro mne tu bude, mé oči ho uvidí.” Kéž
Bůh je první i poslední v našich životech. Kéž tomu tak je ve všech třech
stech šedesáti šesti dnech roku 2020, i v dalších letech. Amen.
Poslání:
Nyní vidíme jako v zrcadle, jen v hádance, potom však uzříme tváří v tvář.
Nyní poznávám částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne. (1.
Korintským 13, 12)
Požehnání:
Pozvedám hlas k Hospodinu, a on ze své svaté hory mi už odpovídá. Ulehnu,
usnu a probudím se, neboť Hospodin mě podepírá. (Žalm 3, 5-6)