Kladno
18. 8. 2019 Bůh miluje hříšníka,
ne jeho hříchy
Text:
Marek 1, 23 – 26
V jejich synagóze byl právě člověk
posedlý nečistým duchem. Ten vykřikl: „Co je ti do nás, Ježíši
Nazaretský? Přišel jsi nás zahubit? Vím, kdo jsi. Jsi Svatý Boží.“ Ale
Ježíš mu pohrozil: „Umlkni a vyjdi z něho!“ Nečistý duch jím
zalomcoval a s velikým křikem z něho vyšel.
Zamyšlení:
V
jejich synagóze byl právě člověk posedlý nečistým duchem. Ten vykřikl:
„Co je ti do nás, Ježíši Nazaretský? Přišel jsi nás zahubit? Vím, kdo
jsi. Jsi Svatý Boží.“ Ale Ježíš mu pohrozil: „Umlkni a vyjdi z něho!“
Nečistý duch jím zalomcoval a s velikým křikem z něho vyšel.
Bože,
dej mi pokoj. Takhle by se dalo parafrázovat slova člověka posedlého nečistým
duchem. Tak nějak uvažuje možná mnoho lidí, kterým představa, že
existuje Bůh stvořitel, dělá dusno. Radši ho zapírají, aby nemuseli u
sebe nic měnit v souladu s Boží vůlí.
Svět
ví o Bohu, o Ježíši. Víme, co to znamená, co to obnáší. Tušíme důsledky
své marnotratnosti, malověrnosti. Ale nehodláme bojovat se svou malověrností.
Ba se bojíme, že by věci byly jinak, než jsou, že ztratíme svoji pohodu.
Bojíme se Boží vlády. Máme strach z Boha, místo aby nás děsilo naše
vlastní mnohdy bezohledné běsnění vůči sobě a vůči zbytku stvoření.
Možná
máme sklony k sebeospravedlnění. Postrádáme schopnost dívat se pravdě do
očí, nebo známe pravdu o sobě, víme, že s námi něco není úplně v pořádku,
ale nechceme to změnit a nechceme, aby nám do toho někdo mluvil s cílem nás
přijmout ke změně. Bráníme se (odvážnou) drzou otázkou jako posedlý člověk
z našeho textu: „Co je ti do nás, Ježíši Nazaretský?“
Ve
vztahu k pravdě můžeme zvolit mnoho přístupů, což také zpravidla děláme.
Můžeme se k pravdě otočit zády a dělat, že ji nevidíme, nevnímáme. Můžeme
připustit, že se nás netýká, nezajímá nás. Můžeme ji předělat tak,
aby nám jaksi byla šitá na míru. To znamená, že se stáváme měřítkem
pravdivosti, respektive pravdou se stává to, co sami uznáváme, co se nám líbí
a vyhovuje. Je na nás závislá. Jelikož se lidé jen těžko shodnou na tom,
co je vlastně pravda, skončíme možná jako antičtí sofisté, kteří učili,
že pravdu má ten, kdo si ji umí obhájit. Konkrétní člověk se pak dle
definice sofistů stává měrou všech věcí, jsoucích, že jsou a nejsoucích,
že nejsou. Přináší to pokušení stát se zákonodárcem. Nejen sobě, ale
také druhým.
Můžeme ztratit schopnost dívat se pravdě do očí a odvážně klást
otázku: „co je ti do nás?“ Takové dotazování nepředpokládá dialog.
Spíš naznačuje vzdor, vyvolává napětí. Něco takového se děje přímo v
synagoze mezi Ježíšem a člověkem posedlým zlým duchem. Toho přítomnost
Ježíše poněkud znervózňuje a zneklidňuje. V podstatě máme tady tři aktéry:
Ježíše, člověka a jeho posedlého ducha. Ten člověk je ubohý, je pod vládou
zloducha. Ví o svém stavu? Dělá proti tomu něco? Náš text o tom nemluví.
Ale tento se jaksi ocitá mezi posedlostí a Ježíšem. Posedlost promluvila.
Prozradila se díky nervozitě, z pocitu ohrožení. Ježíši, přišel jsi nás
zahubit? Tuší správně, Ježíš to takhle nenechá. Množné číslo „nás
zahubit“ mívá u vykladačů vysvětlení, které nesouvisí ani se
schizofrenií, ani s člověkem a jeho posedlostí.
Ale nyní připusťme tuto (druhou) zjednodušenou možnost, že jde o člověka
a jeho posedlost. Máme člověka a to, co jej ovládá. Ježíš zasáhl proti
tomu druhému, proti posedlému duchu v prospěch člověka. „Umlkni a vyjdi z
něho.“
Nabízí
se nám obraz očištění hříšného člověka. Je to skutek lásky. Bůh přijímá
člověka, odmítá jeho posedlost. Jinak řečeno, přijímá hříšníka tak,
že jej očišťuje, odděluje od jeho hříchů. Napadá mě ilustrace milující
matky a milovaného dítěte. Matka je v domě, dítě si hraje venku na písku,
na blátě. Povaluje se, nestará se moc o sebe. Najednou křik, dítě si z
neopatrnosti něco udělalo. Matka běží ven, aby zjistila, co se stalo, případně
aby dítě objala a uklidnila. Ovšem když se přiblíží k dítěti, zjistí,
že dítě je moc špinavé. Ráda by ho objala, ale takhle špinavé určitě
ne. Miluje svoje dítě, nikoliv tu špínu, do níž je dítě zabalené. Jak
se to řeší, víme. Hloupý vtip je zahodit špínu i s dítětem. Realita je,
že vezmeme dítě do koupelny a dáme mu sprchu, a očistíme jeho oblečení.
Říkáme mu, mám tě rád, i přesto, že jsi celý od špíny. Ale do té špíny
už nelez, ať nejsi špinavý.
Toto
je ilustrace Boží lásky k člověku. Bůh místo odmítnutí přijme člověka
a očišťuje jej. Jak to je mezi námi lidmi? Jak chápeme svou lásku k bližním?
Co děláme, když mě druhý naštve, když se jeho pravda neshodne s mou
pravdou? Když mě jeho názor dráždí? Je snadné pro neshodu druhého
odepsat, distancovat se od něho. Nestýkat se s ním. Jenže jaké je kritérium
měření pravdy? To už není snadné. Možná proto filozofové, ale také
teologové mají výhrady k výrokům typu: máš pravdu, mám pravdu, říkáš
pravdu apod. Lepší podle nich je, když pravda bude mít nás. Když se necháme
měřit pravdou mimo nás. Nepřivlastnit si pravdu, nýbrž žít v ní.
V něčem můžeme souhlasit se sofisty, kteří trvají na tom, že
(lidská) pravda je relativní. Ostatně to je pravý smysl slov Protágora, že
člověk je měrou všech věcí, jsoucích že jsou, nejsoucích, že nejsou.
Podobně jako když říkáme: je to věc názoru. Ano. Ale my se můžeme také
odvolávat na názor našeho Pána Ježíše Krista.
Ovšem.
Dává nám Bůh a jeho Syn odpověď na všechny naše otázky? Umí rozluštit
všechny naše neshody? Ano, i ne. Ne, protože zas se rozcházíme v chápání,
v interpretaci. Nejsme vždy schopni překonat svou subjektivitu, zaujatost. Pak
nastupuje univerzální odpověď, zákon lásky, který vede k toleranci a podněcuje
vzájemnost.
Tak
jak milujeme dítě, ale odmítáme jeho špínu, tak miluje Bůh hříšníka,
i když jeho hříchy nesnáší. Takhle přijmu druhého, i když mi jeho názory
nesedí. Láska jinou definici nemá. Pro Pána Ježíše bratrská láska je
samozřejmost. Je to takový malý trénink pro mnohem těžší úkol: milovat
své nepřátele. Co je ti do nás, Ježíši? Mohli bychom se takto zeptat. A
nechat Ježíše jednat svou láskou a milostí.
Amen.