Kladno
14. 7. 2019 – Zákon nade vše?
Text:
Lukáš 14, 3-4
Ježíš se obrátil na zákoníky a
farizeje a otázal se jich: „Je dovoleno v sobotu uzdravovat, nebo ne?“ Oni
však mlčeli. I dotkl se ho, uzdravil jej a propustil.
Zamyšlení:
Zdá
se, že nejen farizeové Ježíše, ale také Ježíš farizeje provokoval. Dnešní
text je toho důkazem. Jenže není provokace jako provokace. Aspoň ta dnešní
plyne ze situace. Ježíš je v domě jednoho z předních farizeů, kde se
objevil nemocný člověk. Je sobota, židovský šabat, den odpočinku. A
farizeové, známí svým striktním dodržováním zákonů, by nedělali vůbec
nic. Nemocný člověk potřebuje pomoc. Jedni by v tom měli jasno, neuzdravit.
Ježíš má v tom také jasno, uzdravit. Jeho dotaz je spíš sondováním názoru
těch druhých. A možná má trochu alibistický nádech. Chce druhému pomoct,
ale je tu někdo, komu to bude vadit. A tak chce vědět, co tomu řeknou, nebo
co by oni dělali na jeho místě.
Ježíšovi jde především
o to pomoci bližnímu, který je v nouzi. Farizeům jde především o to dodržovat
Mojžíšův zákon skoro za každou cenu. O co jde nám ostatním? Jistě, naše
víra je o tom napodobovat jednání toho, kdo nám přišel razit cestu pravdy
a správného jednání. Když máme vybrat mezi Ježíšem a farizei, naše
volba je teoreticky jasná. Volíme Ježíše, souhlasíme s ním. Otázka je,
zda tato naše teoretická volba je i praktická, zda se hlásíme svými skutky
nikoliv jen slovně k jeho činům. Zda naše víra není jenom intelektuálním
rozjímáním, jakýmsi vyjádřením obdivu k osobě Ježíše z Nazareta bez
jakéhokoliv dopadu na naše myšlení a jednání.
Tak
či onak, křesťanská víra, ve své podstatě, je o normálním životě, o
tom co se s námi a kolem nás děje dennodenně. V Ježíšově otázce farizeům
slyším jakousi výzvu nebo upozornění: lidé, mějte rozum. Nelpěte bezhlavě
na dodržování nějakých předpisů, vždy zvažte situaci a jednejte zodpovědně.
Někdy se strachujeme zbytečně, zda dodržujeme všechno, co je nám předepsáno,
a co nám asi hrozí za trest. Křesťanství je ku podivu náboženstvím o
svobodě, rozumu a zodpovědnosti. Viděno z tohoto úhlu pohledu nenabízí se
tu nic mimořádného, nýbrž něco zcela normálního až na to, že Bůh je
doslova mimořádný, který chce řídit naše kroky, aniž nás vytrhneme z
toho, v čem žijeme.
Nemyslím
si, že zákon, nebo chceme-li, Boží přikázání, nám byla dána, abychom měli
co dodržovat, a když je porušíme, budeme potrestáni. Toto není cílem zákonodárce,
ani zákonů samotných. Cíl je přinést řád do našich životů. Právě o
život tu jde především. Přikázání jsou v zájmu života flexibilní. My
nesloužíme zákonům, nýbrž zákony slouží nám, slouží životu. Věřím,
že je nám dovoleno ve svobodě a zodpovědnosti přistupovat flexibilně k zákonům.
Není těžké pochopit, že existuje jistá hierarchie hodnot. A samozřejmě
hierarchie a ne anarchie, ne svévolné porušování zákonů, nýbrž povážlivě
určit priority v zájmu nejvyššího zákona, kterým je láska. K té žádná
flexibilita asi neexistuje.
Máme
tu nemocného bližního, a máme sabat (šabat). Budeme-li respektovat šabat,
bude trpět bližní a s ním bude trpět i láska. Je to střet tří hodnot.
Den odpočinutí, zdraví a láska, která tu hraje roli rozhodčího. Každému
je nadmíru jasné, co je přednější. Milovali bychom svoji pohodu, tedy
nicnedělání více než bližního? Ježíš se rozhodl jednoznačně pro lásku
k bližnímu. Uzdravuje nemocného navzdory šabatu. Neporušuje nic, jen nám
ukazuje, co je přednější.
I
Boží přikázání někdy vedou ke střetu zájmů. Staví nás do situace,
kdy se musíme rozhodnout. Dvě nařízení se v daném okamžiku navzájem vylučují
tak, že respektování jednoho nutně vede ke zdánlivému porušení druhého
nařízení. Zvlášť ti, kteří by chtěli chápat bibli doslovně, by se
mohli často ocitnout v neřešitelných dilematech. Ježíšův přístup je výzvou
k flexibilitě s vědomím toho, že láska je nade vším. Nejde o to porušovat
vědomě přikázání, ale podřizovat jej vyššímu zájmu, aby se nestalo,
že v zájmu menšího dobra ztratíme větší dobro.
Neodehrává
se tu nic sobeckého. Ježíš se nesnaží předvést svou moc tak, že by přitom
bral šabat jako rukojmí svého ega. Jak již bylo řečeno, plyne to ze
situace, ze života, kterému má zákon sloužit. Známe přece Ježíšova
slova z jiného místa, že „Sobota je učiněna pro člověka, a ne člověk
pro sobotu.“ (Mk 2, 27). Asi není důležité, co se smí a co se nesmí, ale
proč se smí a proč se nesmí, nebo kdy se smí, kdy se nesmí.
K
čemu je vlastně šabat? Tento příběh, respektive otázka šabatu asi není
pro dnešního člověka moc aktuální, nikoliv proto, že sobota už není
sobota, že máme místo ní neděli, nýbrž proto, že naše neděle čili den
nic nedělání jsme dávno změnili k obrazu svému. Je to den možná nejpestřejších
aktivit, kdy doháníme vše, co jsme nestihli udělat v týdnu kvůli pracovním
a jiným povinnostem. (Po bohoslužbách mě prosím nerušte, je toho hodně,
co jsem nestihl v týdnu udělat. Děkuji za pochopení). Bůh nám neurčil den
odpočinutí z neodkladné a neodolatelné touhy po našich chválách. Ty z něho
nedělají Boha. On je Bohem tak či onak. Den odpočinutí je dar především
pro nás, abychom se trochu zastavili a uvědomili si, že práce není všechno.
Že život má mnoho jiného důležitého. Práce není cílem. Tím jsme my
sami. Že i v práci jde především o nás. Potřebujeme si odpočinout a čerpat
novou sílu. Nakonec to vypadá, že práci obětujeme i život. Ano, pohledem
na rytmus žití to vypadá, že nepracujeme, abychom žili, ale žijeme,
abychom pracovali. Určitě znáte ten vtip, co říkají Portugalci o sobě, že
oni nejedí, aby žili, ale žijí, aby jedli.
Bohužel
je tomu často tak, že uvádíme sebe do zmatku, když obracíme pořadí
hodnot a přestáváme vnímat priority. Sobota, nebo aktuálně řečeno neděle
je pro nás, abychom si ji užili. A když někdo má sníženou kvalitu užívání,
chybí ji zdraví a tudíž i pohoda, je nám dovoleno v zájmu zdraví bližního
obětovat neděli, obětovat svou pohodu. Z principu tady nejde o den odpočinutí
jako takový, ale o to vědět, na čem nejvíc záleží, co je v životě důležitější
a přednější v mezi svobody a lásky.
I
když jsem řekl, že Bůh nežije z našich chval, uvědomit si jeho velikost a
umět mu za to chválit nás šlechtí. Nakonec zjistíme, že sami z toho také
něco máme. Nejen ten dobrý pocit, že nejsme banda nevděčníků, která sklízí,
kde nesela, která si užívá a zapomíná na toho, kdo mu umožňuje si takto
užívat. Chvála Bohu za nás.
Amen.