Kladno,
2. 6. 2019 Boží přítomnost
Introit: Všichni
národové plesejte rukama, trubte Bohu s hlasitým prozpěvováním. (Ž 47, 2)
Čtení:
1. Korintským 13, 9–12
Text:
1. Královská 8, 25-29
Nyní, Hospodine, Bože Izraele, zachovej svému služebníku, mému otci
Davidovi, to, co jsi mu přislíbil slovy: ‚Nebude přede mnou vyhlazen následník
z tvého rodu, jenž bude sedět na izraelském trůnu, budou-li ovšem tvoji
synové dbát na svou cestu, aby přede mnou chodili, jako jsi chodil přede
mnou ty.‘ Nyní tedy, Bože Izraele, nechť se prokáže spolehlivost tvého
slova, které jsi promluvil ke svému služebníku, mému otci Davidovi.
Ale
může Bůh opravdu sídlit na zemi, když nebesa, ba ani nebesa nebes tě
nemohou pojmout, natož tento dům, který jsem vybudoval? Hospodine, můj Bože,
skloň se k modlitbě svého služebníka a k jeho prosbě o smilování a vyslyš
lkání a modlitbu, kterou se tvůj služebník před tebou dnes modlí: Ať
jsou tvé oči upřeny na tento dům v noci i ve dne, na místo, o kterém jsi
řekl, že tam bude dlít tvé jméno. Vyslýchej modlitbu, kterou se bude tvůj
služebník modlit obrácen k tomuto místu.
Zamyšlení:
Náš
dnešní text se dle církevní tradice čte na svátek nanebevzetí, který
letos připadl na čtvrtek 30. 5. Na
Kladně tento svátek neslavíme, tak si ho aspoň trochu připomeňme dnes.
Nanebevzetí
určitě nebylo nic radostného pro Ježíšovy učedníky. Po velikonočním šoku
přišel další šok, když Ježíš před jejich zraky stoupal do nebe a
fyzicky je opustil. Všichni víme, jak je těžké, když nás fyzicky opustí
blízká osoba, která pro nás moc znamenala. Někdy se potěšujeme vzpomínkami
a uchováním některých jejích předmětů na památku, dotažením plánů a
odkazů již nepřítomné osoby. Přesně toto udělal Šalomoun.
Šel
po stopách svého otce Davida. Ten byl velký král, který udělal z Jeruzaléma
sídlo a hlavní město zaslíbené země. Přitom sám byl putovní nomád,
jako pastýř často měnil místo. Když se stal králem, usadil se v Jeruzalémě
a najednou měl touhu vybudovat dům, aby v něm bydlel i jeho Bůh. Chtěl vědět,
kde Boha najde. Chtěl to udělat pro sebe, pro lid, a také proto, aby měl
viditelný symbol své královské moci. David v tom viděl prestiž. Měl plány,
měl projekt, ale nakonec nedostal povolení k stavbě chrámu.
Povolení
ke stavbě dostal jeho syn Šalomoun. Postavil chrám, jehož rozměry určil sám
Bůh: 28m dlouhý, 9m široký, 14m vysoký. To není zas tak velká stavba v
porovnání se středověkými katedrálami, ale pro Šalomounovu dobu, je to
velký chrám. Bůh, který vedl svůj lid během putování z Egypta do zaslíbené
země, konečně má svůj dům. Boží přítomnost během putování byla ztělesněná
schránou smlouvy, v níž byly desky zákona.
Lid
se učil, že nikdo nemůže spatřit Boží tvář, přesto věřili v Boží přítomnost.
Šalomoun přemístil schránu smlouvy, byl to slavnostní den pro vyvolený
lid. Král pronesl slavnostní řeč i modlitbu. A ta je naším dnešním
textem.
Ve
starozákonních spisech se schrána smlouvy přestala později zmiňovat, a
evidentně zmizela i z jeruzalémského chrámu. Je v Etiopii, jak tvrdí místní
ortodoxní křesťané? Hledá se a neúspěšně, viz např. dobrodružný film
Indiana Jones – Dobyvatelé ztracené archy. A co by taková schrána dnes
znamenala? Asi nic, Bůh se přece nenechá vtěsnat do obydlí z lidských
rukou. I Šalomoun říká, že Bůh je příliš velký na to, aby se vešel do
chrámu. Schrána smlouvy zmizela i s Bohem? Určitě ne. A to je otázka, která
patří k tématu nanebevzetí Ježíšova.
Kam
se poděl Ježíš? Kde pobývá ten, kdo roky putoval z místa do místa se svými
blízkými, jako kdysi Bůh se svým lidem na poušti? Kde pobývá Bůh v našem
světě, když mu schrána smlouvy nestačí, chrám Ho nelimituje, a ani nebe
Ho nemůže pojmout? Co zbylo z Božích příslibů, že bude pobývat se svým
lidem? Bůh je s námi? Je vedle nás?
Bůh
je věrný, plní své sliby, ví o tom Šalomoun a raduje se. Lid naopak porušuje
smlouvu s Bohem. Jeruzalémský chrám byl zničen právě kvůli nevěrnosti
lidu, který se začal vzdalovat svému Bohu, nevážil si Ho. Bůh očekává,
že mu lid bude věrný a bude mít rád jeho dům.
Již
při slavnostním otevření chrámu padla otázka, zda ho potřebujeme, abychom
mohli uctívat Boha. Nemíjí se naše snaha si přiblížit Boha i skrze chrám
s tím, čím je skutečně Bůh?
Ale
může Bůh opravdu sídlit na zemi, když nebesa, ba ani nebesa nebes tě
nemohou pojmout, natož tento dům, který jsem vybudoval?
(1. Královská 8, 27)
Kde
je Bůh? Známá otázka “zvídavých” dětí a “nechápavých” dospělých.
Když říkám nechápaví, nemyslím nutně lidi mimo církve. Ta otázka
“kde je Bůh?” nás doprovází často od dětství až do konce svého
pozemského putování. Klade si ji svým způsobem i moudrý Šalomoun.
Matně
si pamatuji na svoje první představy o Bohu a hlavně na nejasnou odpověď mého
otce, bývalého baptistického kazatele.
Jednou
jsem se zeptal otce, proč Bůh, o němž pořád mluví, nikdy nepřišel k nám
domů? Otec mi řekl, že Pána Boha máme doma, a že to jednou pochopím. Tímto
otec spustil moji fantazii, vlastně já tomu tenkrát věřil, že se Bůh
schovává u nás doma před zlými lidmi (později mi došlo, že zlí lidé z
tátových naříků jsou vlastně marxisté). Pořád jsem přemýšlel, kde se
Bůh v tom našem domě schovává. Někdy jsem se bál, aby mě v noci
nevylekal. Ale trochu mě uklidňovalo, že otec o něm mluvil jen v
superlativech, a tak jsem si říkal, že mi tento otcův přítel nemůže ublížit,
zvlášť když jsme na něho tak hodní, že ho schováváme ve svém domě,
aby mu zlí lidé neublížili.
A
když děda (otcův strýc) sem tam uklidnil svého synovce slovy “však
ti ten tvůj Bůh pomůže s nimi zatočit a dáte jim co proto”,
potvrdilo to moji domněnku, že otec se svým známým Pánem Bohem něco
chystají proti marxistům. Bral jsem to také jako důvod, proč otec musel
chodit často na výslech.
Později
se moje fantazie posunula trochu jinam - Bůh se odstěhoval do vlastního domu.
Když jsme šli do kostela, říkalo se, že jdeme do “domu Boha”. V kostele
jsem přemýšlel, kdo z těch lidí, kteří jsou vpředu s otcem, je tolik zmiňovaný
Bůh. Když jsem ty lidi poznal lépe, jak chodili i k nám domů a nijak tajně,
přestal jsem věřit, že někdo z nich je Bůh. Jmenovali se každý jinak a
nikdo z nich nenesl jméno Bůh.
Pak
jsem z toho všeho vyrostl a pochopil jsem, že s tím Bohem je všechno jinak,
a snad ještě složitější. Než jsem se smířil s tím, že Bůh je všude
a nikde, byl jsem z toho zklamaný. Rozplynula se moje zvědavost z otcových
slov “jednou to pochopíš”. Nebylo moc co pochopit, jedině to, že to
jednou pochopím. Moje zvědavost byla vlastně nahrazená vírou a nadějí.
Víte,
těšíte se, že přijde čas, kdy něco pochopíte, a když nastane ten čas,
dostane se vám odpověď jako od apoštola Pavla: “Nyní vidíme jako v zrcadle, jen v hádance, potom však uzříme tváří
v tvář. Nyní poznávám částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh zná
mne.” (1. Korintským 13, 12). Je to tedy hudba budoucnosti. Trochu nefér,
ne? On mě zná dokonale, lépe než se sám znám, a já jeho jenom v hádance.
Pak že ve víře není adrenalin…
Tou
hádankou, v níž poznáváme částečně Boha, je naše víra, ke které jsme
povoláni. Ve víře poznáváme Boha, sice jen částečně, ale zatím (aspoň
pro mě) je to dostačující poznání. Ve víře poznáváme Boha, jak nás
oslovuje a vede, cítíme dotek jeho milosti a požehnání. Vytváříme společenství
se všemi, kdo mají podobné zkušenosti víry. Naše kostely slouží tomuto
účelu, ale víme, že se s Bohem nesetkáváme jen v kostele. Když to přijde,
sejdeme se i v hospodě, pomodlíme se, zazpíváme Bohu chvalozpěvy, přečteme
si Písmo, uslyšíme zvěst evangelia a v pokoji se rozejdeme do svých domovů
doprovázení svým Bohem. O tom by mohli vyprávět kladenští evangelíci z
19. století, kteří byli u zrodu našeho sboru.
Toužili
po zvěsti evangelia, pozvali si faráře z Prahy nejdřív do domu jednoho z
nich, a protože jich bylo víc, a v domě se tísnili, našli si jiné místo,
hospodu. Trvalo to 25 let, než si nakonec postavili kostel. Může v něm sídlit
Bůh? Tak se ptal Šalomoun poté, co vybudoval Hospodinu dům. Šalomoun nečekal
na odpověď, a modlil se dál ke svému Bohu. I my se můžeme připojit k Šalomounově
modlitbě: “Ať jsou tvé oči upřeny
na tento dům v noci i ve dne, na místo, o kterém jsi řekl, že tam bude dlít
tvé jméno.” (1. Královská 8, 29a)
Jako
dítě jsem zvědavě čekal na den, kdy Bůh a otec zatočí se zlem, jako dospělý
přijímám v duchu Pavlovy hádanky, tedy ve víře, že Bůh skrze svého Syna
Ježíše Krista porazil zlo a dal nám vítězství, které prožíváme částečně
jako v zrcadle. Ale přijde den, kdy si ho užijeme naplno se svým Pánem a naším
spasitelem.
Pokud
takto věříme, můžeme za to Bohu děkovat. Děkujme mu, kdekoliv jsme, neboť
Bůh naše díky uslyší vždy. Děkujme mu za odkaz předků, kteří před námi
vedli boj víry. Děkujme mu za stopadesátiletou tradici veřejných evangelických
bohoslužeb na Kladně, a za sto dvacet pět let kostela, v němž se pravidelně
scházíme k bohoslužbě. Děkujme Bohu za to, že nás zná, že se nám dává
poznat ve víře. Zná naše kroky, radosti, starosti, nedostatky, a nedokonalé
snažení. Děkujme mu s důvěrou a nadějí, že naše budoucnost je v jeho
rukou.
Amen.
Přímluvy
Pane
Ježíši Kriste, spolu se vším stvořením dychtivě vyhlížíme své
vykoupení. Na koho bychom se měli ve svých starostech a bolestech obrátit než
na tebe, který jsi na svém těle poznal naši bídu a jsi naším přímluvcem
u Otce.
Pane,
ty víš, jak je nám nesnadno celým srdcem věřit, že naše záchrana je jen
v tobě. - Prosíme, přimlouvej se za nás, za tento sbor i tvoji církev ve světě,
aby naše víra nezhynula.
Pane,
ty jsi vzal na sebe naše nemoci a vnesl je na svém těle na kříž. - Prosíme,
pomáhej všem, kdo jsou nemocní, soužení, všem, kdo trpí. Pane, představitelé
vyvoleného lidu tě vydali na smrt. - Chraň svou církev, aby nepodléhala
hrozným pokušením antikristovým: aby neusilovala o moc světa a nepřivlastňovala
si tvou slávu, ale zůstávala ti věrna ve službě i utrpení.
Pane,
ty jsi trpěl pod Pontským Pilátem. - Nedopusť, aby moc ve světě byla zneužívána
k bezpráví. Dej, aby sloužila spravedlnosti a míru.
Pane,
ty jsi poznal úzkost krvavého potu. - Vysvobozuj nás z úzkostí a starostí,
které na nás doléhají, když tě následujeme.
Pane,
ty jsi vstal z mrtvých a sedíš po Boží pravici. - Dej, ať tvá církev, a
v ní každý z nás, žije z vítězství tvého vzkříšení jako lid
nového věku a vyhlíží zjevení pravého lidství.
V tichosti
ti přinášíme svá přání, která nedokážeme vždy vyslovit nahlas...
Prosíme
spolu i slovy Našeho Pána Ježíše Krista: Otče náš...