Kladno, 14. 2. 2016
Pokušení
Introit:
Ty jsi moje světlo, Hospodine. Hospodin mi září do mých temnot.
S tebou proběhnu i nepřátelskou vřavou, se svým Bohem zdolám
hradbu, s Bohem, jehož cesta je tak
dokonalá! (2. Sm 22, 29 - 31a)
Písně:
150, 621, 564, Svítá 79, 689; první čtení:
Dt 6, 4 - 16;
Text
zamyšlení:
Matouš 4, 1 - 11
Milé sestry, milí bratři,
první postní neděle přináší příběh o pokušení Ježíše na
poušti. Tento příběh nepatří k těm, které bychom nazvali historickými
bez zaváhání. Má blíž spíš k mytologickým příběhům. Pokaždé, kdy
o tomto pokušení čtu, ocitám se v pokušení ho demytologizovat, a myslím
si, že si o to ten příběh sám říká. Ďábel, jak se s ním setkáváme v
tomto příběhu, není snadno uchopitelnou postavou. Jak ho můžeme znázornit?
Jak ho vysvětlíme dětem? Umíme to v pohádkách, kde jsou ošklivé a zle
postavy s parohy apod. A v tom může být ten mýtus.
Dejme
tomu, že ďábel je jakýsi protiklad k andělům. Jak si představíme anděly?
Ty s křídly známe, ale Bible je takhle nepředstavuje. Naopak, Bible anděly
jednoduše demytologizuje nejen tím, že jim dává normální jména, Gabriel,
Michael. Andělé především přicházejí jako lidé poslaní Bohem s mimořádným
úkolem nebo poselstvím. Dva poslové (andělé) jednou přišli do Sodomy
zachránit Lota. To je jen jeden příklad z mnoha.
Když
říkáme o někom, že je naším andělem, že nám ho poslal Bůh, nenarážíme
tím na nějakou fikci. Je to přenesený význam, nebo dokonce přesvědčení,
které může vycházet z toho, že Bůh může takhle jednat a takhle skutečně
i jedná. Může nás tímto způsobem oslovit a projevit svou blízkost a náklonost.
Ďábel je také personifikován jako protivník, žalobce.
A v našem textu je uveden jako pokušitel. Tady začíná jeho
demytologizace. Pokušitel může být kde kdo, a nemusí to být postava s rohy
či parohy. Tak, jak umíme říct o někom, že je naším andělem, stejně to
umíme říct o někom, že je pokušitelem, který hraje negativní roli, svádí
nás. Může to být i můj tichý hlas ve mně, který mi našeptává a
odrazuje od dobra, nebo mě uvádí do rozpaků.
Pán
Ježíš je po křtu, připravuje se na to, aby začal veřejně působit a
plnit svoje poslání. Odchází na poušť, kde se potřebuje soustředit. Modlí
se, postí se, po čtyřiceti dnech má hlad. Tím vzniká prostor pro pokušitele.
Je to jedno, jak si ďábla představujeme, pravda je, že pokušení přichází
zpravidla v okamžiku, kdy člověk je slabý, je zranitelný, je v nesnázi.
Přihodilo
se vám něco, je vám smutno a chcete zapomenout? Nějaký váš vnitřní hlas
vám říká, dejte si pivečko, to vám trochu pomůže, dejte si dvě, tři.
Nezabírají? Zvyšte si denní dávku, čtyři, pět. Je vám fajn? Pomohlo to?
Příště už víte, jak na to. Nebo nemusíte čekat příště, dá se pít
preventivně, než přijdou problémy, než je začnete řešit, dáte si něco
na kuráž. Dáte si něco, než vám bude smutno. Pijete a pijete a najednou je
z vás alkoholik. Cesta zpátky je složitá. Dostát se do maléru je mnohdy
jednodušší, než se z něho dostat.
Pokušitel
Pána Ježíše ví, jak na něho. Máš hlad? A jsi Mesiáš? Dokaž si, že
jsi Boží syn. Co je na tom špatného, že si pomůžeš chlebem, který si sám
vykouzlíš? Vždyť ty to umíš, ty na to máš? Nebo ne? Předveď se. Ale
syn člověka přišel s námi žít, přišel poznat realitu lidského života.
Proč si to má odlehčit? A hlavně jeho odpověď nás poučuje. Nejen chlebem
živ je člověk. Smysl života není v tom, co jíme a pijeme.
V
jakémkoliv pokušení, kdy jsme svádění k něčemu, a je to jedno, jestli se
to děje naším vnitřním hlasem, nebo nás svádějí druzí, vždy si můžeme
klást otázku, jaký to má smysl? Jaké to bude mít důsledky? Co to ve skutečnosti
znamená? Levné půjčky, když jsem ve finanční nouzi, jsou lákavé. Splátky
jsou velmi nízké a dlouhodobé. Ale kolik jich bude? A kolik zaplatím ve
skutečnosti? Budu mít na to? Často to končí tak, že se z malého dlužníka
stane velkým dlužníkem a je ve větším maléru. Při nejhorším to končí
exekuci a ztráta všeho, co doposud vlastnil.
Jak
říkával můj děda, naučte se rozlišovat mezi dary a lacinými nabídkami.
Lacinost může být pěkně drahá. Ježíš na první pohled nic neriskuje.
Promění kámen v chléb a nasytí se. Kde je problém? Co je na tom špatného?
Špatné je mimo jiné to, kdo s tím návrhem vůbec přichází. Ďábel je
prostě rebel. Pokušitel touží narušit Boží řád. Také se nám stává v
životě, že některé rady a nabídky bereme s rezervou s ohledem na to, kdo nám
je nabízí. Opatrnost je vždy na místě. Syn Boží má naslouchat svému
Otci. To samé chce po nás, abychom naslouchali především Bohu. Nenasloucháme
kde komu jen proto, že mluví krásně, chytře a logicky. Ďábel je spíš
vychytralý. Ježíš přišel, aby splnil vůli svého nebeského Otce.
Naslouchat jiným hlasům znamená zradu.
Tu
ho vezme ďábel do svatého města, postaví ho na vrcholek chrámu a řekne
mu: "Jsi-li Syn Boží, vrhni se dolů; vždyť je psáno: 'Svým andělům
dá příkaz a na ruce tě vezmou, abys nenarazil nohou na kámen'!" Tady
slyšíme varování, ne každý, kdo umí citovat Písmo, umí ho také patřičně
vykládat. Mnoho lidí využívá, spíš zneužívá Bibli, citují z ní pasáže
vytržené z kontextu, svádějí i davy. Takhle vzniká mnoho sekt. Ale nejen
sekty. I v tradičních denominacích dochází k důrazům na některé biblické
texty a k opomíjení jiných biblickým míst, která se nám nehodí.
Pán
Ježíš krásně říká: “Je také psáno…” Odpovídá ďáblovi, tomu
starému zkušenému písmákovi dalším citátem z Bible. To, že se Pán Bůh
o nás stará, neznamená, že ho budeme pokoušet, že budeme zanedbávat své
povinnosti pečovat o sebe. Bůh o nás pečuje skrze nás, dává nám příležitosti.
To, že věřím v Boha, neznamená, že mohu zanedbávat svou bezpečnost a
nestane se mi nic zlého. Pamatuj, člověče, nebudeš pokoušet svého Boha, můžeš
pěkně narazit – hlavou do skály.
Ďábel
si nedá pokoj, je dotíravý, jeden pokus nevyšel, hned vytahuje další.
"Toto všechno ti dám, padneš-li přede mnou a budeš se mi klanět."
Tady se nám vrací mytologická představa. Ďábel jako vládce světa,
A Ježíš jako ten, kdo se o svět bude prát. A tady má lacinou nabídku, jak
ten svět získá. Nemusí se tolik namáhat. Proč komplikovat něco tak
jednoduchého? Jít na Golgotu, a tam na kříži umřít za hříchy světa?
Stačí málo, jen se poklonit tomu, kdo světu vládne. Žádná námaha, žádné
utrpení.
I
tady se nabízí jednoduchá demytologizace. O slávě a moci sníme snad všichni.
A někteří lidé dokážou pro to dělat cokoliv, aby jim svět ležel u
nohou. Ale mají tímto vyhráno? Mají tímto vyřešené veškeré své problémy
a i samotný smysl života? Bohužel ne. Svět prostě není náš, ničím ho
nezískáme. A smysl života? Není v moci a slávě na tomto světě. Ani naše
životy nám nepatří, učí nás Písmo svaté. Proto, milá sestro a milý
bratře: 'Hospodinu, Bohu svému, se budeš klanět a jeho jediného uctívat.'
Amen
Poslání:
Matouš 16, 24 – 27
Požehnání:
Bůh je má záštita pevná a vodí mě cestou dokonalou, on dává mým nohám
hbitost laně, na mých posvátných návrších mi dopřává stanout, učí
bojovat mé ruce a mé paže napnout bronzový luk.
Podal jsi mi štít své spásy, tvá péče mé síly rozmnožila. (2.
Samuelova 22, 33 - 36)