Kladno
22.2.2015
Pavel Kočnar
1. neděle postní
- pokání
„Dej
mi poznat svoje cesty, Hospodine, uč mě chodit po svých stezkách. Veď mě
cestou své pravdy a vyučuj mě, vždyť jsi Bůh, má spása, každodenně skládám
svou naději v tebe .“ Žalm 25,4-5
Píseň
25 – K tobě duši pozdvihuji
Modlitba
Pane
Bože,
děkujeme
za neděli. Děkujeme také za dny všední. Tys nám daroval život, který můžeme
prožívat jako čas práce i odpočinku, jako čas růstu a poznávání, jako
čas plánů i překvapení. Děkujeme za roční období, do kterých si vložil
svou moudrost rození, růstu, zrání a sklizně. Děkujeme za křesťanské svátky,
které nám připomínají tvoje dílo spásy a udržují naši bdělost a chrání
nás od pohodlí prázdných stereotypů. Děkujeme, že jsi dal našim dnům řád.
Jak dobře se nám žije, když tento řád respektujeme.
Neděli
slavíme jako den Páně, a tak tě prosíme, ať spolu s tvým slovem a
zmrtvýchvstáním povstáváme i my k novému životu.
Amen
I.
čtení: Gn 9, 8-17
Píseň:
604 – Buď sláva Bohu
Text:
Mk 1,9-15
Kázání:
Sestry
a bratři,
máme
první postní neděli, což je zároveň první den postního období, kdy se
nepostíme. Neděle se totiž nepočítají do čtyřicetidenního postního
období - jako dny Páně jsou z něho vyňaty. V den Páně se postit
nepatří. Patří se postit ve dny všední. Však také to jsou dny práce,
starostí, námahy, dny odříkání. A neděle (dnes i soboty) jako čas, ke
kterému se z té upocené všednosti upínáme, na který se těšíme. Už
aby tu byl pátek - slyším sám sebe uprostřed týdne. A tak postní neděle
jakkoliv křesťansky ukotvené vlastně také dobře vystihují tuhle všeobecně
sdílenou potřebu volna. A bohatě prostřeného stolu. Čas se od nepaměti
odvíjí v rytmu: starost – radost, starost – radost, starost –
radost. Je to naprosto normální a veskrze lidské. A najednou do toho věky
fungujícího a osvědčeného tepu času vstupuje Ježíš a říká:
„Naplnil se čas a přiblížilo se království Boží. Čiňte pokání a věřte
evangeliu.“
Jak
se může čas naplnit? Čas dostává smysl, jen když se něco děje. Čas
jako příležitost, kterou je potřeba využít, jako hřivna, kterou je potřeba
investovat, jako peníze, za které je potřeba koupit dobré zboží. Nebo jako
stopky, které se spustí, když se úspěšně podaří odstartovat závod. Bez
pohybu je čas bezvýznamným plynutím prázdnoty. Teprve když se něco začne
dít, čas dostává smysl. Jak se nám v životě naplňuje čas? Jak se nám
naplňuje čas v tom neomylném rytmu všedních dnů a nedělí? Není právě
každá neděle připomínkou naplnění času? Něco jsme v týdnu udělali,
něco se podařilo, něco se posunulo k lepšímu. Neděle jako den naplnění.
Nejenom splnění - to nám podsouvá sekulární chápání konce týdne, víkendu.
Máme splněno, tak se odměníme. Naplnění je mnohem víc. Naplnění nás
ujišťuje, že to, co jsme udělali, mělo smysl, bylo to dobré. Jako když
Hospodin po každém dnu stvoření „viděl, že to je dobré“. Splnění úkolu
nás uspokojuje, ale naplnění nás upokojuje, naplňuje pokojem. Pokojem, že
království Boží se přiblížilo a my jsme mohli být při tom.
Když
ale říkáme, že nás naplnění upokojuje, musíme také jedním dechem přiznat,
že nenaplnění nás znepokojuje. Když náš čas není naplněn smysluplnou
činností, dobrým jednáním, stáváme se neklidní a dostavuje se nepříjemný
pocit zbytečnosti a neužitečnosti, uzavíráme se do sebe. A tak je tu i
tahle druhá možnost. Že jsme nic neudělali, čas jsme promarnili, týden
prolelkovali. Anebo jsme dokonce udělali něco špatného, zhřešili jsme.
Start do nového týdne se nepovedl a naše stopky běžely naprázdno, zbytečně.
Přijde diskvalifikace, vyhazov? „Čiňte pokání..“ pokračují Ježíšova
slova. Jako by Ježíš právě na tohle myslel. Na naši lehkomyslnost, plýtvavost
a sobeckost víc, než odpovědnost, píli a soucit. Nečinili jste se v práci,
ve službě, odkládali jste povinnosti na neurčito, budiž.. Ale prosím pěkně,
pokání neodkládejte. Čiňte pokání.
Pokání
je totiž čin. Ne chvilková záležitost, otázka jedné kajícné modlitby,
po které následuje prchavý pocit, kdy výčitky na chvilku vystřídá úleva.
Pokání je taková špinavá práce! Namáhavý a nepříjemný proces. Čiňte
pokání. Postní doba nám k tomu dává výbornou příležitost. Člověče,
přemýšlej o tom, co děláš a proč to děláš. A také o tom, co neděláš
a proč to neděláš. Přiznej si pravdu o sobě. Potlač všechno, čemu říkáš
zaneprázdění, stopni ten životní provoz a udělej si volno na inventuru. Na
průzkum nejzapadlejších koutů svého bytí. Oblec se do montérek, otevři
poklop a vsoukej se do zatuchlého sklepa svého nitra. Bez téhle špinavé práce
bude stavba tvého života chátrat od základů. Ať už jsme příliž zahledění
do svých úkolů nebo naopak až moc lehkomyslní a „nad věcí“, bez pokání
se nikdo neobejdeme. Na činění pokání nikdy není škoda času. Protože čas
se naplnil. Vlastně pokání jako by bylo to jediné, co se ještě dá
stihnout. Myslím, že i takhle můžeme rozumět Ježíšovu výroku o naplnění
času.
Teď
bychom ale mohli zneklidnět, znejistět. Že to nedokážeme, že nás ten životní
provoz mele a odklání stále někam k povrchnosti, že to nezvládneme a
pak bude najednou pozdě. Bylo by to snad na místě, kdyby ta věta nepokračovala
dál. Ježíš k ní připojuje další: věřte evangeliu. Na rozdíl od
Jana Křtitele, který jen o několik řádků výše po výzvě k pokání
vyzívá ke křtu na odpuštění hříchů, Ježíš o hříchu nemluví. Místo
toho říká, věřte evangeliu. Vedle nároku na ten drsný očistný proces
staví neměnnou veličinu – evangelium. Dobrou zprávu, platné prohlášení,
že to přece jenom dopadne dobře. Pokání jako lidský pohyb a evangelium
jako Boží konstanta. V prvním čtení jsme četli o ustanovení smlouvy
mezi Bohem a Noem – Boží prohlášení, že Pán Bůh už nikdy na lidstvo
nesešle potopu. Smlouvu uzavřenou s Noem a jeho potomstvem i s každým
živým tvorem. To je starozákonní evangelium, které se naplnilo v příběhu
Ježíše Krista. O něj můžeme opřít čin svého pokání. Evangelium nás
vede k této odvaze vstoupit tam, kam se nám tolik nechce, do míst, kterým
se stále vyhýbáme.
Je
pozoruhodné, že tahle Ježíšova výzva o naplnění času a potřebě pokání
jsou jeho první slova vyřčená na veřejnosti. Jeho vůbec první kázání,
v bibli zaznamenané. Dvě věty. Je pozoruhodné, že neřekne ani slovo o
tom, co těsně předtím prožil. Křest, nebesa otevřená, hlas z nebe
ohlašující jeho vyvolení a vzápětí ďábelsky rafinované pokušení.
Adrenalinový zážitek s dravou zvěří a společenství s anděly.
Proč o tomhle Ježíš veřejně vůbec nemluví? Někdo z nás něco
takového prožít, to by se to vyprávělo, to by se to svědčilo. Snad i v tom
můžeme najít poučení. Je dobré při našem svědectví šetřit osobními
prožitky. Pán Ježíš ví, že čas je naplněn, v jeho kázání není
jediné zbytečné slovo, žádný manipulativní patos. Po kázání se dává
hned do práce. Povolává učedníky a uzdravuje nemocné. Všechny jeho předcházející
prožitky jsou události potvrzující jeho vyvolení ke službě. Ke službě všem,
kdo potřebují uzdravení a odpuštění. Všem, kdo potřebují pokání. I nám.
Pane
Bože, děkujeme za čas, který máme. Nauč nás s ním nakládat ne
podle vůle naší, ale tvé.
Amen
Píseň:
500 – Já
chtěl bych, Bože můj
Ohlášky
Sbírka
Píseň:
631 – Nám pomoz, Pane
milý
Přímluvná
modlitba
Pane
Bože,
prosíme
za nás křesťany, aby naše víra neupadala do zvykovosti, naše bohoslužby
do stereotypů, obnovuj a občerstvuj naši mysl, obměkčuj naše srdce, nasměruj
naše nohy za bližním a zpevni naše ruce k dobrým činům.
Prosíme,
ať neztrácíme schopnost rozlišovat tvou vůli od své vlastní
Prosíme
za faráře, kazatele, aby vyřizovali tvé živé slovo, a ne svoje ustálené
představy
Prosíme
za nemocné, za děti v dětských domovech, za staré lidi, za lidi v
domovech důchodců, za lidi vyloučené ze společnosti, za vězněné i jejich
věznitele
Prosíme,
aby se dařilo řešit palčivé problémy světa ne silou meče ale moudrostí
slova. Prosíme zvlášť za Ukrajinu, za to, aby křehké příměří nebylo
jen dalším marným pokusem, ale příležitostí ke skutečnému míru a
pokoji.
Prosíme
za všechny, kdo jsou pro svou odlišnost diskriminováni, pronásledováni, nepřijímáni,
vyháněni a zabíjeni.
Prosíme
za službu humanitárních organizací a všech, kdo se angažují v nebezpečných
oblastech války a nelidských režimů
Tichá
modlitba
Otčenáš,
kterýž jsi v nebesích,
posvěť
se jméno tvé.
Přijď
království tvé.
Buď
vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb
náš vezdejší dej nám dnes.
A
odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme našim viníkům.
A
neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého.
Neboť
tvé jest království i moc i sláva na věky. Amen
Poslání:
„Všechnu svou starost vložte na něj, neboť mu na vás záleží.“ 1P5,7
Požehnání:
Kéž je vám Bůh milostiv a dá vám požehnání, kéž nad vámi rozjasní
svou tvář! Ať je známa na zemi jeho cesta, mezi všemi pronárody jeho spása!
Amen. (Ż 67,2n)
Píseň:
544 – Pomoc naše budiž z tebe