Kladno 7.10.2007
Čtení: Dt 26,1-11
Text: Lk 22,31-32
„Šimone,
Šimone, hle, satan si vyžádal, aby vás směl tříbit jako pšenici. Já
jsem však za tebe prosil, aby tvá víra neselhala; a ty, až se obrátíš, buď
posilou svým bratřím.“
Kázání:
Sestry
a bratři!
Víra
v tomto čase chřadne, vytrácí se. Možná jste se sami setkali s lidmi,
kteří říkají, že ničemu nevěří; nebo věří jen tomu, na co si sáhnou.
Znám lidi, kteří mi řekli, že ztratili víru. Z rozhovoru vyplynulo, že při
té ztrátě víry pocítili jisté osvobození a zároveň ničivou prázdnotu,
provázenou beznadějí. Podobné rozhovory bývají smutné a nutí k přemýšlení.
Nejde
jen o to, že bylo zvikláno nějaké přesvědčení, že přestalo platit
dogma, že se rozpadl nějaký světový názor. Jde o mnohem víc: vytrácí se
lepší díl lidství, skryté dědictví, zbytek důvěry, že je důvod a
smysl vzdorovat ve světě zlu.
To
všechno se odráží v každodenní existenci nás všech. Na tichých tvářích
i v násilných činech se jeví tato podivná svoboda s děsivou prázdnotou.
Lidmi přestávají tvořivě hýbat otázky po ideálech, vytrácí se touha po
pravdě. Prosvítá bídně skrývaná bezradnost, život ohrožuje narušené
svědomí. Je to tíživé tajemství naší doby. Je ve vzduchu jako epidemie,
která postihuje každé tělo. Mládež je zmatená, unavená; lidé jsou
ochromení strachem. Život je olupován o nosné hodnoty, radost, důvěru v budoucnost.
Můžeme my, děti církve, k tomu jednoduše říct: Víra,
kterou lze ztratit, není víra kvalitní, není pravá víra?
Můžeme takto soudit druhé?
Důvodů
ke ztrátě víry je hodně. Skutečnost budeme chápat lépe a lépe porozumíme
druhým lidem, když si uvědomíme, že nepřátelských mocností – svodů a
pokušení - je dnes ve světě mnoho.
A také je jednodušší unikat problémům bytí, než zápasit o kvality.
Lhostejnost, pohodlnost je mnohem účinnější, než odhodlání, že budu
pravidelně a vytrvale zastávat dobrá rozhodnutí, že budu obětavě jednat.
Nezaznamenali jsme sami podobnou zkušenost? Je nám to cizí?
I
my býváme někdy bezradní. Copak Bůh nevidí, co se tu děje? Copak to Nejvyšší
nezaznamenává? Není smrtelnou ranou pro víru, když kolem pádí události,
dějí se věci, slyšíme hrůzné zprávy a prázdné oči lidí denně křičí:
Kde je nyní tvůj Bůh? To všechno se nás bytostně týká. Také víme, že
všechna zklamání a hořkosti mají jeden společný temný pramen: strach, že
se očekávání srdce nenaplní. Bůh mlčí, křesťanství utápí své sny v chladné
vodě zpohanštělého světa. Kdy se ukáže něco z Kristovy moci, z jeho
slávy?
Nemusíme
se tolik divit, že víra dnes strádá. Naše víra je poznamenaná lidstvím,
odvíjí se v čase, který pro ni není příznivý. V čase, o němž
bible s jistou tvrdostí vypovídá: „Nevedeme svůj boj proti lidským
nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy:
proti nadzemským duchům zla.“ To píše apoštol Pavel křesťanům v Efezu
(Ef 6,12). A mocnosti světa nechtějí podporovat Boží řády. Kdo se jim vydá,
jedná svévolně. A ze svévole nevyrůstají dobré předpoklady pro společný
život.
A
co my sami? Jak je na tom naše víra? Má své místo v centru našeho bytí?
A co církev? O co především usiluje? O co se snažíme ve svém sboru? Nebo
– o co bychom měli usilovat a jak? Těmito otázkami jsme se zabývali na
biblické hodině ve středu a moc jsme potřebovali, aby nás na to přemýšlení
bylo víc.
„Šimone,
hle, satan si vyžádal, aby vás směl tříbit jako pšenici. Já jsem však
za tebe prosil, aby tvá víra neselhala.“ A co je víra? Křesťanská víra
není nic jiného, než důvěra v Boha. Důvěra, že On je věrný a z pouhé
milosti, pro zásluhu Kristovu nám dává víru.
Když
Ježíš oslovuje Šimona, jde na smrt. Bolestně zápasí o poslušnost, s níž
přijímá hořký kalich. Na kříži se cítí osamělý. Zakouší satanovu
moc, kterou lze zlomit jen nevětší obětí. A v této chvíli říká Šimonovi:
Já jsem však za tebe prosil, aby tvá víra neselhala. Předem prosil. Za Šimona
a za všechny, jejichž víra bude v ohrožení. Slyšíme slovo, které
platí i pro nás.
Ježíš
prosil za víru Šimona Petra. Zanedlouho ho učedník zapírá a pak hořce pláče.
A kdo pláče po víře, ten ji nevzdává. Zapření je selhání, ale jak vidíme,
nemusí znamenat konec. Šimon Petr sestoupil na dno prázdnoty. Lítost, pláč,
pokání jsou tím mocným klíčem ke vzkříšení víry. Jsou klíčem k životu
církve. „Předem jsem prosil, abys poznal, a ty, až se obrátíš, buď
posilou svým bratřím.“
Naše
základní otázka je: Kam se obracíme? Kdo na nás smí mít zásadní právo?
My sami, mocnosti světa nebo Stvořitel? Svět je přece Boží. A my Bohu stojíme
za to, aby nám daroval víru. Kristus za nás prosil, pro nás umřel. Všechna
jeho zaslíbení jsou stvrzena jeho vzkříšením. Mesiáš na své cestě překonal
nemožné, totéž dokáže i s námi.
Pro
každého, kdo slyší: já jsem za tebe prosil… je otevřen zázrak víry a
života s Bohem. Kde je víra, je i naděje. Ne pro tu naši víru, ale pro
Boží věrnost, Boží dary a působení Ducha svatého. S vděčností si
připomínáme, že právě tyto dary jsou nabídnuty i nám.
K potvrzení
této pravdy můžeme užít příklad: Podívejme se na Božího stvoření. Za
život vděčí paprskům slunce, větru, dešti, úžasné schopnosti
regenerace. Tedy skutečnostem, kterými my nevládneme. I ta zem, na níž žijeme
je důkazem, že jsme závislí na dobrotivé, tvořivé síle milujícího
Boha. V ní smíme spatřovat odlesk Boží slávy. Jak je to prosté. Toto
prosté vnímání Boží velikosti a péče může být přece koncem všech našich
nejistot. Může nás přivést blíž k nevyčerpatelnému prameni důvěry,
k prameni víry.
Modlitba:
Nebeský Otče, důvěřujeme tvému zaslíbení, které jsi zjevil svému lidu ústy proroka Ezechiele: „Budete mými ovcemi, které pasu, vy budete můj lid a já vám budu Bohem.“ (Ez 34,31) Za všechny tvé dary vděčně děkujeme. AMEN