Kladno
24. 1. 2021
Vstřícnost a nezištnost
Introit
Hospodine,
projevoval jsi své zemi přízeň, úděl Jákobův jsi změnil. Snímal jsi ze
svého lidu nepravosti, přikrýval jsi všechny jeho hříchy. Svou prchlivost
odkládal jsi zcela, přestával jsi planout hněvem. Navrať se k nám, Bože,
naše spáso (Ž 85, 2-5a)
Píseň
25 (1-5)
Modlitba
Bože,
nakloň se k nám ve svém milosrdenství. Dej nám okusit tvoji přízeň. Dej
nám duchovní pokrm, manu z nebe, která nám dá sílu pro naše nelehké dny.
Veď nás k pokoře, pravdě a pozornému naslouchání tvému slovu, aby naše
víra rostla, aby byla zakotvená v jediné pravdě evangelia Tvého Syna Ježíše
Krista. On žil pro nás, svůj život obětoval za nás. I my chceme žít pro
Něho, chceme dělat jeho jménu čest. Kéž nám pomáhá Duch svatý. Amen
První
čtení
1
Za dnů, kdy soudili soudcové, nastal v zemi hlad. Tehdy odešel jeden muž z
judského Betléma se svou ženou a dvěma syny, aby pobýval jako host na Moábských
polích. 2 Jmenoval se Elímelek, jeho žena Noemi a dva jeho synové Machlón a
Kiljón. Byli to Efratejci z judského Betléma. Přišli na Moábská pole a přebývali
tam. 3 Ale Noemin muž Elímelek zemřel a ona zůstala s oběma syny sama. 4 Ti
se oženili s Moábkami. Jedna se jmenovala Orpa, druhá Rút. Sídlili tam asi
deset let. 5 Oba, Machlón i Kiljón, rovněž zemřeli, a tak ta žena zůstala
sama, bez dětí i bez muže. 6 Proto se přichystala se svými snachami k návratu
z Moábských polí. Uslyšela totiž na Moábských polích, že Hospodin se opět
přiklonil ke svému lidu a dal mu chléb. 7 Odešla tedy se svými snachami z místa,
kde přebývala. Když se vracely do judské země, 8 vybídla cestou Noemi obě
své snachy: „Jděte, vraťte se každá do domu své matky. Nechť vám
Hospodin prokáže milosrdenství, jako jste je vy prokazovaly zemřelým i mně.
9 Kéž vám Hospodin dá, abyste každá našla odpočinutí v domě svého muže.“
A políbila je. Rozplakaly se hlasitě 10 a namítaly jí: „Nikoli, vrátíme
se s tebou k tvému lidu.“ 11 Ale Noemi jim domlouvala: „Jen se vraťte, mé
dcery! Proč byste se mnou chodily? Cožpak mohu ještě zrodit syny, aby se
stali vašimi muži?
12
Vraťte se, mé dcery, jděte! Vždyť už jsem na vdávání stará. I kdybych
si řekla, že mám ještě naději, a kdybych se hned této noci vdala a
porodila syny, 13 čekaly byste proto, až by dospěli? Zdráhaly byste se proto
vdát? Nikoli, mé dcery. Můj úděl je pro vás příliš trpký: Dolehla na
mne Hospodinova ruka.“ (Rút 1, 1-13)
Píseň
671
Text
základu kázání:
Rút 1, 14-19a
Tu
se rozplakaly ještě hlasitěji. Orpa políbila svou tchýni na rozloučenou,
avšak Rút se k ní přimkla. Noemi
jí řekla: „Hle, tvá švagrová se vrací ke svému lidu a ke svým bohům.
Vrať se také, následuj svou švagrovou!“ Ale Rút jí odvětila: „Nenaléhej
na mne, abych tě opustila a vrátila se od tebe. Kamkoli půjdeš, půjdu,
kdekoli zůstaneš, zůstanu. Tvůj lid bude mým lidem a tvůj Bůh mým Bohem.
Kde umřeš ty, umřu i já a tam budu pochována. Ať se mnou Hospodin udělá,
co chce! Rozdělí nás od sebe jen smrt.“ Když Noemi viděla, že Rút je
odhodlána jít s ní, přestala ji přemlouvat. Tak
šly obě, až došly do Betléma.
Zamyšlení
Sourozenci
v Kristu, slyšeli jsme smutný začátek příběhu, který skončil šťastně.
Muselo k tomu neštěstí dojít, aby přišel krásný konec? Veselé konce známe
z většiny pohádek. Než se tak stane, proteče mnoho krve.
Pojďme
od začátku. Jedna židovská rodina opustila svůj domov, utekla před hladem
do sousední moábské země. Dnes by se dalo mluvit o ekonomické migraci. Přesto
že slyšíme o té tragédii, jak zemřel manžel Noemi, a potom oba její
synové, příběh je spíš vyprávěním o další migraci, o tom, jak se
Noemi chystala na cestu zpátky do svého rodiště. Ale ani to není ústředním
tématem našeho příběhu. Tím je láska, která mění osud jedné z aktérek,
přesně Rút. Kdo znáte celý ten příběh, stačí slyšet jméno Rút, a
také Noemi, už se vám vybaví, co se odehrává. Příběh má tedy všechny
atributy známého schématu, které se nám zamlouvá. Začíná tragicky, končí
šťastně, a jeho hybná síla je láska.
A
jak to tak bývá, aby příběh nebyl monotónní, má mnoho jiného zajímavého
a jedinečného. Rút nejen že opouští svoje rodiště a stěhuje se do
ciziny. Ona opouští také svoji víru, bohy svých předků a přijímá
izraelskou víru v jednoho Boha stvořitele. Zapíše se nesmazatelně do dějin
vyvoleného lidu a do dějin spásy, když se stane prababičkou slavného krále
Davida.
Rút
se stala jedna ze čtyř nežidovských žen, které jsou uvedené v Ježíšově
rodokmenu. Ukazují, jak se obrácení pohané podílejí na Božím plánu o záchranu
člověka, ještě před narozením Ježíše. To ovšem neznamená, že se na ně
musíme dívat nutně optikou nového zákona.
Rút,
poté, co jí tragédie změnila osud, nerezignovala. Odmítla stornování a návrat
ke svým příbuzným. Rozhodla se pro restart a odchod do cizí země. Sama,
nikým netlačená, neovlivněná, učinila rozhodnutí, které její život
posunulo dál. Neuzavřela se do sebe. Opustila svoje rodiště, rodinu, zemi,
kulturu a šla vstříc novým možnostem.
Celý
příběh je plný přestupků a nevšedností. Nebylo zvykem, aby Žid opustil
svou zemi a usadil se v pohanské oblasti. Ještě méně obvyklé je, že
dovolil, aby si oba jeho synové vzali za manželky pohanské ženy. A u Rútky
se dá mluvit o zradě a zavržení vlastní země. Rút je méně loajální své
zemi a více loajální své tchýni, která nemá vůbec nic, co jí nabídnout.
Přesto se rozhodne odejít s ní. Je to cesta do neznáma, když neví, do čeho
jde a co ji čeká v zemi, kde nezná nikoho, ani místní poměry.
To
všechno podtrhuje slova Rútky v diskusi se svou tchýní, která z dobré vůle
chce, aby se obě snachy vrátily ke svým příbuzným, aby začaly nový život
bez ní. „Nenaléhej na mne, abych tě opustila a vrátila se od tebe. Kamkoli
půjdeš, půjdu, kdekoli zůstaneš, zůstanu. Tvůj lid bude mým lidem a tvůj
Bůh mým Bohem.” Rút se těmito slovy loučí se svou minulostí, kořeny a
hodnotami, a také se vším, v čem vyrůstala, co z ní udělalo to, čím je.
Rezignuje na materiální jistotu, rodinné zázemí a částečně také na možnosti
se znovu oženit a mít novou rodinu. Připomeňme si, že na Rút již nebylo
možné uplatnit levirát, tedy švagrovské právo, při něm si vdovu vzal
bratr zemřelého, aby mu zajistil dědice. Noemi měla jenom dva syny, oba zemřeli.
Proč
tedy Rút trvá na tom, že musí odejít se svou tchýní, která jí už nemůže
zajistit a snažila se ji v dobrém propustit? To by byla otázka na ni. My
(prostě) nevíme, jaké měla důvody, jaké byly její vnitřní pohnutky. Ale
známe její láskyplná slova. Příběh nevypráví ani o vývoji jejího náboženského
myšlení, které by nám mohlo vysvětlit, proč se takto rozhodla.
Každopádně,
přesto že Rút mluví o tom, že přijme izraelského Boha za svého, to není
tím hlavním důvodem, proč chce vše opustit. Víra je jen jedna součást
jejího rozhodnutí.
Připomeňme
si její slova: „Nenaléhej na
mne, abych tě opustila a vrátila se od tebe. Kamkoli půjdeš, půjdu, kdekoli
zůstaneš, zůstanu. Tvůj lid bude mým lidem a tvůj Bůh mým Bohem. Kde umřeš
ty, umřu i já a tam budu pochována.” Rút prvně mluví o Noemi, opouští
svou minulost, aby byla se svojí stárnoucí tchýní, získává její přízeň,
teprve mluví o jejím lidu, a na konci i o jejím Bohu. Její rozhodnutí je
nezištné. Nesleduje jím nějaký osobní zájem a cíl. Jediné, co vyloženě
očekává, je, že chce být pochována tam, kde bude pochována Noemi. Neslyšíme
zde žádnou jinou perspektivu a motivaci.
Ani
tady se nemůžeme podívat na tento příběh optikou Nového zákona, kde Jan
Křtitel káže o pokání a obrácení se. Nemůžeme mluvit ani o konverzi,
jak ji vnímáme v současné době. Kdybychom hledali příběh o obrácení se
na židovsko-křesťanskou víru, Rút nebude tím typickým příkladem. Máme
tady tři ženy, které potkal stejný osud. To je spojuje a sbližuje ve vzájemné
solidaritě a velké lásce.
Noemi
se odhodlala vrátit se do své země, kde s ní už nikdo zřejmě nepočítá,
nikdo ji nečeká. Vyrazila i se svými snachami, ale uvědomila si, že to není
pro ně nic perspektivního. Jelikož je má ráda, propustila je a nabídla,
aby se každá vrátila do domu své matky, aby byly aspoň chráněné. Orpa to
vzala rozumem, nenaléhala, opustila svou tchýni a odešla. Rút se rozhodla udělat
to, co považuje za rozumné pro Noemi. Nechce ji nechat samotnou. Rút nám dává
lekci nezištné lásky. Nemyslí na sebe, na vlastní zájmy. Upřednostňuje zájmy
druhých před vlastními.
A
přesto musíme uznat, že nejsme všichni jako Rút, u níž se zdá, že vítězí
láska nad selským rozumem. A to je asi dobře. Svět obydlen jen takovými
hrdiny lásky by asi nebyl ideálním místem pro život. Takoví hrdinové
existují, ale není to povolání a obdarování všech. Nemůžeme např.
odsoudit Orpu, že se rozhodla jinak, vlastně uposlechla Noemi a vrátila se zřejmě
do domu své matky.
Hrdinové
lásky nemusí psát velké příběhy. Taková láska se projevuje v každodenní
všednosti. Projevuje se, když si všímáme osamělé důchodkyně, když nabízíme
pomoc těm, kteří ji od nás potřebují, a víme, že nám za to nic nedají.
Ani
nemusím být silným věřícím v Boha, abych byl schopen takové nezištné lásky.
Je tomu tak s většinou dárců krabic od bot, věnují něco svého někomu,
koho ani neznají, a chtějí mu udělat radost. A nazpátky nechtějí nic. Láska
se projevuje ve všech vstřícných gestech vůči druhým, když za to nic nečekáme.
Podstatné
je jít druhým vstříc, vydat se s nimi na cestu, pod vedením Ducha svatého,
spolu ve všedních událostech, i v těch, které vejdou do dějin. Amen
Píseň
510
Přímluvy
Pane
Bože, tvůj Syn je cesta, pravda, i život. Ovšem my se snadno řídíme lží,
nebo vytváříme vlastní pravdu a vnucujeme ji druhým lidem. Chceme pravdu přivlastnit,
ovládat, místo abychom v ní žili. Dej nám pravé poznání, abychom vyznávali,
že jedině Ježíš je cesta, pravda i život.
Ve
světě vytváříme různé cesty, které vedou do slepých uliček, a
vnucujeme je druhým lidem. Všichni bloudíme a nevíme, co se svým životem.
Myslíme si, že snáze najdeme řešení pro všechny své problémy vlastním
snažením. Pravou cestu míjíme. Pomoz nám najít pravou cestu, tvého Syna
Ježíše, abychom uměli vyznávat, že jedině On je cesta pravda i život.
Svůj
život stavíme na pomíjivých principech a pomíjivých věcech. Vyrábíme si
předměty, které ničí naše životy a životy druhých lidí. Nechceme
poznat toho, kdo nám nabízí pravý život. Dej nám moudrost, která vede ke
skutečnému dárci života.
Prosíme
za ty, kdo trpí, aby byli opečováni láskou tvého Syna, zachránce života.
Prosíme za nemocné, projev jim svoje milosrdenství, a uzdravení. Prosíme za
umírající, aby umírali v Ježíši Kristu, v naději na podíl na jeho vítězství
nad smrtí.
V
tichosti Ti přiznáváme to, co nedokážeme svěřit druhým lidem… Vyslyš
naše společné volání: Otče náš...
Poslání
Není
už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a ženou. Vy všichni
jste jedno v Kristu Ježíši. Jste-li Kristovi, jste potomstvo Abrahamovo a dědicové
toho, co Bůh zaslíbil. (Ga 3, 28-29)
Požehnání
Nechť
Pán dá bohatě růst vaší vzájemné lásce i lásce ke všem, tak jako i my
vás milujeme, ať posílí vaše srdce, abyste byli bezúhonní a svatí před
Bohem, naším Otcem, až přijde náš Pán Ježíš se všemi svými svatými.
(1.Te 3, 12-13)
Píseň
436