Kladno 6. 12. 2020 Plod trpělivosti
Základ
kázání (List
Jakubův 5, 7-11)
Buďte
tedy trpěliví, bratří, až do příchodu Páně. Pohleďte, jak rolník čeká
trpělivě na drahocennou úrodu země, dokud se nedočká podzimního i jarního
deště. I vy tedy trpělivě čekejte, posilněte svá srdce, vždyť příchod
Páně je blízko. Nestěžujte si jeden na druhého, bratří, abyste nebyli
odsouzeni. Hle, soudce stojí přede dveřmi! Za příklad trpělivosti v utrpení
si, bratří, vezměte proroky, kteří mluvili ve jménu Páně. Hle,
‚blahoslavíme ty, kteří vytrvali‘. Slyšeli jste o vytrvalosti Jobově a
víte, k čemu ho Pán nakonec přivedl. Vždyť ‚Pán je plný soucitu a
slitování‘.
Zamyšlení
Sourozenci
v Kristu, dnes bylo otevřeno šesté okénko adventního kalendáře. Čas běží,
dny ubývají. Už jen 18 okének a přijde den D. Pro někoho to není “už”,
ale ještě 18 dní? To je moc. Na Vánoce se prostě nezapomíná, ani panující
omezení nám nezabrání slavit nejočekávanější svátky roku. A čeká se
s netrpělivostí, hlavně u dětí, které v těchto dnech myslí než na
cokoliv jiného, na dárečky. Jak čas utíká, netrpělivost roste. Kdo nemá
vzpomínky na netrpělivé čekání na Vánoce? Na to, jak se snažíme nenápadně
vstoupit do domu s taškami plnými dárků a rychle je mizíme schovat do ložnice,
aby to neviděly hlavně děti? A ty se snaží zjistit, jestli není někde už
něco, a když najdou tajemnou zásilku, snaží se uhodnout, co je uvnitř. Třepají,
hmatají, váží, aby získali jakýkoliv dojem o tom, co to asi bude.
Zvědavost
je dětem vlastní. Ony se s tím rodí, je zakódovaná v lidské DNA. Možná
to takhle chtěl Bůh. Ale trpělivost zakódovanou asi nemáme, ta nám chybí.
Není přirozená. Trpělivost požaduje čas a úsilí, abychom se ji naučili.
Nepatří automaticky k lidské přirozenosti. Chybí nám trpělivost k tomu,
abychom se naučili být trpěliví. Ani společnost nás k tomu nemotivuje. Svět
nám dává spíš lekce netrpělivosti. Čekání v supermarketu, čekání více
než půl hodiny v čekárně u lékaře nebo uvíznutí v dopravní zácpě na
silnici je téměř nepřekonatelnou zkouškou. Svět možná netrpělivě čeká
na vakcínu proti covidu. Tolik úsilí, tolik spěchu jen na jednu věc. Tolik
lidí pracuje jen na tom, aby se co nejdřív vyvinula vakcína.
Přitom
druhá adventní neděli nás zve, abychom byli trpěliví. To je téma dnešního
dne. Jakub nám dává za příklad velké trpělivosti Joba, jehož příběh
známe. Jób trpěl, ale víme, jak jeho příběh skončil. Vítězstvím, po
tolika soužení.
Kde
se máme učit být trpěliví? Ve vztazích uvnitř rodiny, v zaměstnání a
samozřejmě v církevním a sborovém společenství. Proto Jakub říká:
“Nestěžujte si jeden na druhého.” Zdá se, že existuje opoziční vztah
mezi trpělivostí jako plodem Ducha svatého a schopností si stěžovat na
druhé. Jakub tedy říká: “Buďte trpěliví… a nestěžujte si jeden na
druhého”.
Je
zajímavé, že v Novém zákoně, když se mluví o bratrských vztazích, bývá
používán pojem “navzájem”. Nestěžujte si jeden na druhého, je to samé
jako nestěžujte si navzájem, stejně jako když Ježíš říká, milujte se
navzájem. Milujte jedni druhé. Je třeba překonat napětí mezi tím, co je míněno
pojmem “jedni” a tím, co je míněno pojmem “druhé”. Většinou nevidíme
problém v “jedněch”, to znamená v nás. Ale vidíme ho vždy v těch druhých.
Oni jsou tím problémem. “Není to moje chyba, to on, ona.” “My ne, oni
za to mohou.”
Apoštol
Pavel, který nebyl příkladem trpělivého člověka, aspoň podle počátku
jeho příběhu, kdy chtěl netrpělivě vymýtit křesťanství, po zkušenosti
ze setkání s živým Kristem napsal toto: “Jako vyvolení Boží, svatí a
milovaní, oblečte milosrdný soucit, dobrotu, skromnost, pokoru a trpělivost.
Snášejte se navzájem a odpouštějte si, má-li kdo něco proti druhému.”
(Kol. 3, 12-13a) Naučme se, v tomto adventním čase, obléct si trpělivosti v
plánování, ve vztazích, v komunikaci s druhými, i když doba a situace jsou
napjaté, a někomu přináší utrpení. Naše netrpělivost ať je prchlivá.
Ať nesetrváváme v hněvu a naříkání. Pojem trpělivost předpokládá
vytrvalost. Je to hra s časem.
Musíme
pochopit trpělivost jako plod Ducha svatého, a ne jako dar. Plod potřebuje čas,
jak když něco pěstujeme na zahradě. Zasejeme semínko, musíme trpělivě
zalévat, hnojit půdu, vytrhávat plevel a zvědavě čekáme, kdy vyraší.
Zaléváme dál, rostlina roste, kvete, teprve pak zahlédneme plod. Zahradník,
od doby zasetí semínka, do doby než vychutná první plod, musí být vytrvalý.
Nakonec musí také čekat, až ovoce dozraje. Trpělivost, stejně jako semínko,
potřebuje péči, a žádá hlavně čas. I když moderní zemědělství se svými
vymoženostmi dokáže ledacos urychlit, to podstatné je neměnné.
Čas
od prvního do posledního deště, nebo zalévání neurychlíme velkými zemědělskými
stroji. V tom si jsou profesionální a amatérští zemědělci rovni. Po zasetí
nastává čas péče a čekání. Výsledek se nedostaví hned. Čekáme a doufáme,
že klimatické podmínky budou příznivé.
Tento
příklad ze semínka a zemědělství znázorňuje trpělivost i naši křesťanskou
víru. To, že trpělivě čekáme, neznamená, že se výsledek dostaví, jak
si představujeme. Okolnosti nejsou vždy závislé na nás. Trpělivost žádá
tedy i víru. Čekáme a věříme v dobrý výsledek. Trpělivost můžeme potřebovat
i po výsledku. Trpělivosti nikdy není dost a je velmi spjatá s vírou. Jsou
spjaté i pro poselství druhé adventní neděle. Trpělivě a s vírou čekáme
na příchod svého spasitele. “Buďte tedy trpěliví, bratří, až do příchodu
Páně. Pohleďte, jak rolník čeká trpělivě na drahocennou úrodu země,
dokud se nedočká podzimního i jarního deště.” Potřebujeme velkou trpělivost,
abychom uvěřili, že navzdory času, který plyne a staletí, která minou, Pán
přijde, vrátí se k nám. “Víme přece, že veškeré tvorstvo až podnes
společně sténá a pracuje k porodu. A nejen to: i my sami, kteří již máme
Ducha jako příslib darů Božích, i my ve svém nitru sténáme, očekávajíce
přijetí za syny, totiž vykoupení svého těla.” Píše apoštol Pavel (Ř
8, 22-23) Věříme, že vykoupení, záchrana, uzdravení a vzkříšení přijdou
v plnosti s Kristem.
Sám
Ježíš Kristus, ukřižovaný a vzkříšený, slíbil, že jednou přijde. Při
čekání nás apoštol Jakub zve, abych za příklad trpělivosti vzali
proroky, kteří mluvili ve jménu Páně. Mluvili a čekali, až Bůh své
sliby splní. Proroci trpěli, byli mučení, mnozí i zabití, ale byli trpěliví
v utrpení. Když si čteme příběhy Mojžíše, Joba a proroků, ukazuje nám
to nový pohled na čas. Mojžíš utíkal před Faraonem, pak ho Bůh učinil vůdcem
lidu, který s faraonem dojednal, nebo si spíš u něho vynutil odchod vyvoleného
lidu z Egypta. Job navzdory všem zkouškám, pochybnostem a otázkám,
neztratil víru, a trpělivě čekal, až Bůh k němu promluvil.
Když
nás Jakub zve, abychom posílili svá srdce, neznamená to, že máme provést
introspekci, k navýšení kapacity srdce, abychom snesli větší dávku víry.
Zve nás, abychom spoléhali na to, co jsme v životě s Pánem zažili, třeba
při křtu, konfirmaci, při sborových akcích, při stolu Páně, kde se dělíme
o chléb a kalich. Zkušenost roste při našich radostech a životních zkouškách.
Zve nás, abychom zvážili všechna slova, která slyšíme z evangelia, svědectví
lidí víry a naše vlastní modlitby.
K
tomu patří trpělivost, která chce v nás zapustit kořeny, láska, která v
nás chce růst, dobrota, kterou chceme projevovat, a všechny plody Ducha, které
se nám nabízejí. To vše se jistě nachází v nás, ale jejich zdroj je mimo
nás. Čerpáme je z Ježíše Krista Pána a Spasitele, našeho přicházejícího
Vykupitele. „I vy tedy trpělivě čekejte, posilněte svá srdce, vždyť příchod
Páně je blízko.”
Amen