Kladno
1. 11. 2020 – 21. neděle po sv. Trojice
- Spojme
síly
Text: Jeremiáš
29, 1 a 4-7 a 10-14
Toto
jsou slova dopisu, který poslal prorok Jeremjáš z Jeruzaléma přesídlencům,
zbytku starších, kněžím, prorokům a všemu lidu, které přestěhoval Nebúkadnesar
z Jeruzaléma do Babylónu,... „Toto praví Hospodin zástupů, Bůh Izraele,
všem přesídlencům, které jsem přestěhoval z Jeruzaléma do Babylónu:
Stavějte domy a bydlete v nich , vysazujte zahrady a jezte jejich plody. Berte
si ženy, ploďte syny a dcery. Berte ženy pro své syny, provdávejte své
dcery za muže, ať rodí syny a dcery, rozmnožujte se tam, ať vás neubývá.
Usilujte o pokoj toho města, do něhož jsem vás přestěhoval, modlete se za
ně k Hospodinu, neboť v jeho pokoji i vy budete mít pokoj... Toto praví
Hospodin: Až se vyplní sedmdesát let Babylónu, navštívím vás a splním
na vás své dobré slovo, že vás přivedu zpět na toto místo. Neboť to, co
s vámi zamýšlím, znám jen já sám, je výrok Hospodinův, jsou to myšlenky
o pokoji, nikoli o zlu: chci vám dát naději do budoucnosti. Budete mě volat
a chodit ke mně, modlit se ke mně a já vás vyslyším. Budete mě hledat a
naleznete mě, když se mne budete dotazovat celým svým srdcem. Dám se vám
nalézt, je výrok Hospodinův, a změním váš úděl, shromáždím vás ze všech
pronárodů a ze všech míst, kam jsem vás vyhnal, je výrok Hospodinův, a přivedu
vás zpět na místo, odkud jsem vás přestěhoval.“
Zamyšlení:
Sestry
a bratři, milí přátelé, současná situace v ČR a v celém světě je
neuspokojivá. Co by dala i současná vláda za to, aby milion chvil mohl uspořádat
na Václaváku a jiných náměstích své protivládní manifestace? Znamenalo
by to, že jsme na tom zdravotně lépe, že už řešíme běžné věci, při
kterých nejde přímo o život. Je o čem přemýšlet. Jaký bude svět zítra?
Dnes
je 1. a zítra 2. listopadu, je svátek všech svatých u katolíků, a my máme
příležitost uctít své zesnulé blízké zkrášlováním hřbitovů. Navíc
máme neděli, příležitost se nad tím vším zamyslet. Jak nám může Boží
slovo pomoct, abychom to všechno nějak uchopili?
Připomeňme
si část našeho dnešního textu: „Toto praví Hospodin zástupů, Bůh
Izraele, všem přesídlencům, které jsem přestěhoval z Jeruzaléma do Babylónu:
Stavějte domy a bydlete v nich, vysazujte zahrady a jezte jejich plody. Berte
si ženy, ploďte syny a dcery. Berte ženy pro své syny, provdávejte své
dcery za muže, ať rodí syny a dcery, rozmnožujte se tam, ať vás neubývá.
Usilujte o pokoj toho města, do něhož jsem vás přestěhoval, modlete se za
ně k Hospodinu, neboť v jeho pokoji i vy budete mít pokoj…”
Prorok
Jeremjáš žil přibližně 600 let před Kristem, a přibližuje nám situaci
vyvoleného lidu, která není nijak růžová. Židé jsou v exilu, v Babylonu.
Mohli bychom si představit, jak je těžké žít v zemi, kterou jsme si
nevybrali, integrovat se do lidu, jehož jazyk a zvyklosti jsou nám cizí. Ženy
a muži, ke kterým prorok mluví, už nedoufají. Jsou smutní. V plánování
jsou zdrženliví, nechtějí mít potomky, kteří se narodí jako otroci.
Pokud něco plánují, je to spíš vzpoura proti svým utiskovatelům, než
integrace a adaptace na nové podmínky. A vida, Jeremjáš jim říká něco
jiného, co není v souladu s jejich představami. Bůh je ústy proroka zve,
aby stavěli domy, vysázeli zahrady, vstupovali do manželství, plodili syny a
dcery. To není nic jiného než výzva k tomu, aby prostě žili jako normálně,
aby byli součástí dění v zemi, v níž žijí, aby se aktivně zúčastnili
i jeho ekonomické činnosti.
Je
v tom něco logického. Když budete přispívat k ekonomickému rozmachu té
země, budete z toho těžit i vy. Když budete usilovat o pokoj té země, bude
to pokoj i pro vás. Ať všichni spojí své síly pro dobro všech. Přesně
toto je Boží přání, je to, co nám zde vzkazuje, že nechce soužení, ale
blaho pro všechny. Spojme své síly tak, abychom z toho těžili všichni. Bůh
nemá pro nás lidi jiný projekt.
V
našem textu zazněl také slib, že Bůh přivede svůj lid zpět do zaslíbené
země za sedmdesát let. Je to symbolické číslo. Říká jasně, že to budou
jejich děti a vnoučata, kdo se vrátí ze zajetí, oni už ne. Bůh dává naději,
a ne jednoduchý sen. Ta doba je zarážející. Sedmdesát let? My nejsme zvyklí
čekat. Když slyšíme, jak dlouho to ještě máme vydržet, než se situace
zlepší, jsme zoufalí, a nechceme to přijmout. Obracíme svůj hněv proti
tomu, kdo nám slibuje něco vzdáleného.
Chceme
výsledek hned, tady a teď. Chceme hned lék, který obrátí vývoj, vakcínu,
která nám umožní odložit roušky. Chceme hned odpověď na globální
oteplování, a zákrok, který ze dne na den změní a vyřeší klimatickou a
ekologickou situaci. Všechno hned, čekání je nám cizí. To je náš problém.
Jsem schopní ho vyřešit?
Pro
Boha jeden rok je jako jeden den, a jeden den je jako jeden rok (říká apoštol
Petr). Jeho (Boží) pojetí času je pro nás neuchopitelný. Ale co můžeme
chápat je to, že tento Bůh je na naší straně, je s námi. Ví, v čem žijeme,
dává nám potřebnou výzbroj pro naši víru a naději. Jak píše Pavel v
textu z našeho prvního čtení: “Proto vezměte na sebe plnou Boží zbroj,
abyste se mohli v den zlý postavit na odpor, všechno překonat a obstát. Stůjte
tedy ‚opásáni kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti, obuti
k pohotové službě evangeliu pokoje‘ a vždycky se štítem víry, jímž
byste uhasili všechny ohnivé střely toho Zlého. Přijměte také ‚přilbu
spasení‘ a ‚meč Ducha, jímž je slovo Boží‘. V každý čas se v
Duchu svatém modlete a proste, bděte na modlitbách a vytrvale se přimlouvejte
za všechny bratry...”
Sestry
a bratři, Boží bojovníci, jsme vyzbrojení, Bůh nám daroval duchovní
zbroj pro kampaň o naději pro naše blízké a pro celý svět. Jeden z cest
je modlit se, abychom byli trpěliví a vytrvalí. To nám říká i prorok
Jeremjáš: “Budete mě volat a chodit ke mně, modlit se ke mně a já vás
vyslyším. Budete mě hledat a naleznete mě, když se mne budete dotazovat celým
svým srdcem. Dám se vám nalézt, je výrok Hospodinův, a změním váš úděl.”
To je skvělý příslib. Ale má Boží lid ještě sílu se přimlouvat? Myslí
ještě na modlitby? Má sílu a náladu volat k Bohu, který dopustil jejich
exil? Minimálně proti němu nezasáhl. Kde je Bůh a kdy zasáhne? Podobně se
ptáme i my dnes. Kde je Bůh?
Právě,
když máme dojem, že se Bůh schovává, můžeme si připomenout jeho slova,
jeho slib: “Budete mě volat a chodit ke mně, modlit se ke mně a já vás
vyslyším. Budete mě hledat a naleznete mě.” Jak můžeme tomuto Božímu
hlasu, slibu, naslouchat? Jak tomu máme rozumět, když máme skleslou náladu?
Nemáme problém slyšet o naději, když jsme ve stresu? Každopádně nepotřebujeme
být hrdiny, ani ve víře. Bůh zná naši lidskou slabost a staví se k ní svým
způsobem. Potřebujeme čas, abychom se ztotožnili s nadějí, kterou nám Bůh
dává. Potřebujeme čas, abychom budovali budoucnost na nových základech. Všechno
chce čas a důvěru. Potřebujeme být trpěliví.
Bůh
slibuje, že se nechá nalézt všemi, kdo ho hledají a dotazují se ho, pokud
tak učiní celým svým srdcem. Toto je pro nás výzva. A je také návod, jak
máme hledat řešení. Máme zapojit svá srdce. Chceme-li najít řešení,
které pomůže nám a ostatním, máme tak učinit z celého srdce, upřímně.
To je jedinečný přístup. Jeremjáš chce, abychom byli upřímní a pravdiví.
Udělat něco z celého srdce, znamená jednat s láskou, jednat nezištně. Ve
spojení se vzdálenou nadějí, sedmdesáti let, to znamená, že mohu něco dělat,
co dává celému světu naději, nezávisle na tom, zda zažiji, nebo nezažiji
výsledek svého jednání. Bůh nás vede k zodpovědnosti i za budoucí
generace, za své děti a vnoučata. Nejde o to mít výsledek tady a teď, a vůbec
ne na úkor jiných. Boží projekt je dobro a pokoj pro všechny dnes a zítra.
Dobré věci se budují s trpělivostí, mojí a tvojí, sestro, bratře.
Amen