Kladno,
9. 8. 2020
Život v hojnosti - jaké?
Text:
Jan
10, 10
Zloděj přichází, jen aby
kradl, zabíjel a ničil. Já jsem přišel, aby měly život a měly ho v
hojnosti.
Zamyšlení:
To jsou slova vyzařující sebevědomím od sebejistého Božího
Syna. Ví o sobě, ví, čeho je schopen, jaké jsou jeho možnosti. Ví, od
koho čerpá. Nemluví sám za sebe, někdo mu kryje záda, jeho nebeský Otec,
který jej posílá a dává mu úkol, nesmírně složitý a dramatický úkol.
Spasit lid sebeobětováním, postavit se těm, kteří kradou, zabíjejí a ničí.
Má se jim postavit slovem, láskou a mocnými skutky. Když si nedají říct a
budou chtít použít násilí, postaví se jim tak, aby chránil své ovce - i
za cenu zmaření vlastního života.
Když
o tom tak přemýšlím, napadá mě, jak tomu rozumět pro náš dnešní svět.
Jsem v pokušení stavit Ježíše na jedné straně a na straně druhé
politiky, bankéře, generály, lobisty, exekutory, spekulanty, obchodníky, možná
i manažery atd.
Uvědomuji
si zároveň, že toto může být více méně alibistické a jednostranné vidění
stavu dnešního světa. Bylo by to ukázkou nedostatku sebereflexe, kdybychom
za svou materiální degeneraci, materiální nezdar a duchovní nedostatky
vinili jenom druhé a pány na hoře.
Po
pádu totality jsme se naučili říkat, že nás komunisté mentálně otupili
během čtyřiceti let své nadvlády, že to potrvá dlouho, než se z té
zaostalosti dostaneme. Kde jsme nyní? Dejme tomu, že za komunismu to šlo s námi
z kopce, čili, od deseti k pěti. Jak jsme na tom teď? Zvedáme se a jsme třeba
v sedmičce? Někdo by řekl, že ne, že spíš klesáme dál a jsme někde na
trojice, ne-li níže. Těžko najdeme jednoznačného viníka, který za to všechno
může. Před kým tedy nás má ten dobrý pastýř chránit? Kdo a kde jsou ti
zloději, zabijáci a ničitelé?
Na
někoho přece jen musíme ukázat prst! Na sebe, na člověka známého i neznámého,
který padá hluboko do propasti, zvednout se mu nechce. Ztrácí sílu, ale o hůl
nestojí, zjevně potřebuje pomoc, ale té nabízené si nevšímá. Ukažme
prstem na sebe, na člověka známého i neznámého, který si zvykl říkat já,
já! Rád vypráví donekonečna o svých úspěších, co všechno v životě už
dokázal, kde všude už byl, komu pomohl a jemu nikdo. A když ztrácí půdu
pod nohama, má nekonečný seznam viníků od soudců po sousedy. Ti všichni
mu prý záviděli a spikli se. V neposlední řadě za to může tamten (nahoře),
že se nestará, aby tady byla spravedlnost. Ignoruje nás, my jej budeme také
ignorovat, ať žije fatalismus.
Jenže
ten na hoře se staral už dávno. Poslal svého jednorozeného Syna, aby žádný,
kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Vlastně dnes jsme četli,
že „přišel, aby měly život a měly ho v hojnosti.“ Tady a teď začíná
věčný život v hojnosti. V protikladu k tomuto jsme skoro my všichni. Někdo
pracuje, či spíš pracoval na tom, abychom měli život v hojnosti. Postaral
se, než jsme si o to řekli. Tento život nám uniká, protože o to nestojíme,
nechápeme jeho podstatu. Naše priority se rozcházejí, nejdeme tomuto daru
vstříc, pleteme si život v hojnosti, který nám daruje dobrý pastýř, s
hojností v životě. Zdá se někdy, že Ježíšova oběť byla zbytečná, svět
jej nepřijímá, že se zbytečně namáhal. Marná práce, marná snaha, marná
oběť. Čím více si honíme hojnost, tím více ztrácíme elán pro život v
hojnosti. Čím více se staráme, tím více nám uniká samotný život, ten
pravý život, který nabízí Boží pastýř.
Ten
člověk, známý i neznámý, na něhož jsme mohli ukázat prst, se mnohdy
chová jako pravý zloděj. Ve své zaneprázdněnosti, jak se urputně pere o
život, jak se neúnavně snaží, aby měl v životě hojnost všeho možného
i nemožného, byl přistižen, jak si život krade. Ve své snaze si zvýšit péči
o život, aby byl kvalitnější a hojnější, byl přistižen, jak si život
ničí. Vypouští svou duši. Tak dlouho si ničí život snahou se zachránit,
tak dlouho bojuje, až z toho skomírá a umírá. Jednoho dne bude nalezen mrtvý.
Pitva vyloučí cizí zavinění. Mohl si za to sám svou zvýšenou zodpovědností,
která vlastně není žádná zodpovědnost, ba naopak. Bojoval nezodpovědně
proti sobě a porazil se. Nadával na všechny, od soudců po sousedy. Na skutečný
boj o skutečný život už neměl sílu a čas. Prý všichni se proti němu
spikli. Neušetřil ani toho nahoře. Prý neexistuje, jinak by to nedošlo tak
daleko, až ke ztrátě všeho, hlavně života.
Jenže
člověče, blízký i vzdálený, známý i neznámý, zkus poznat pravdu, snaž
se trochu víc. Poznáš i pochopíš, že ten nahoře svoje udělal, pro Tebe
to udělal a nebylo toho málo. Přišel, abys měl život a měl jej v
hojnosti. Chce tě upozornit před zloději, ničiteli a zabijáky. Chce Tě
upozornit před tebou samým, aby ses neničil, abys nehledal život tam, kde
není, aby ses naučil rozlišovat mezi hojností v životě a hojností života.
Chce, abys věděl, že máš moc si život zničit, ale nemáš moc si jej
zachránit. Na to je třeba si dávat pozor. A když přišel, abys měl život
a v hojnosti, netouží po tom ti jej zničit. Nabízí Ti dar, sebe a tebe, nabízí
ti tvůj život, který ztrácíš vlastní vinou, vinou zlodějů, ničitelů a
zabijáků.
Kdo
ti bere život? A kdo ti ho dává? Možná máš nesprávně definovaný smysl
všeho, co děláš. Máš nesprávné a nespolehlivé spojence, se kterými
spolupracuješ při hledání smyslu života. V důsledku toho hledáš jinde,
než bys měl.
Nespěchej
pořád, zastav se a přemýšlej. Zkus přijít na to, co znamená „Já
jsem přišel, aby měly život a měly ho v hojnosti.“ Kolik takových
lidí ti přišlo toto nabídnout? Moc ne, vlastně žádný jiný, jedině Bůh
na tebe vzpomněl. Přichází, abys měl život v hojnosti. Proto, nespoléhej
moc na člověka známého i neznámého, na souseda, ba ani na sebe. Zastav se
a přemýšlej, kdo je spojencem tvého souseda, tvého známého i neznámého,
než z něho učiníš spojencem v boji o život. Rozhlédni se, ať nemusíš
nikoho obviňovat ze spiklenectví. Tvůj Bůh tě varoval a varuje: „Všichni,
kdo přišli přede mnou, jsou zloději a lupiči. Ale ovce je neposlouchaly.“
A
ty je nyní chceš poslouchat? Rozhlédni a rozhodni se. Buď jsi ovce tohoto
pastýře, nebo se zařadíš k těm ostatním.
Zvaž. Někdo položil svůj život v prospěch tvého života. Někdo ti vybojoval tvůj život. Starej se, abys o něj nepřišel. Nenechávej svůj osud v rukou nespolehlivých pánů, kteří kradou, ničí a zabíjejí. Přidruž se k tomu, který přišel, abys měl život v hojnosti.
Amen