Kladno, 19. 4. 2020
Mějme důvěru v Boha
Text:
Izajáš 40, 26-31
„K
výšině zvedněte zraky a hleďte: Kdo stvořil toto všechno? “ Ten, který
v plném počtu vyvádí zástupy hvězd a všechny volá jménem; má obrovskou
sílu a úžasnou moc, nechybí mu ani jedna. Proč říkáš, Jákobe, proč,
Izraeli, mluvíš takto: „Má cesta je Hospodinu skryta, můj Bůh přehlíží
mé právo?“ Cožpak nevíš? Cožpak jsi neslyšel? Hospodin, Bůh věčný,
stvořitel končin země, není zemdlený, není znavený, jeho rozumnost
vystihnout nelze. On dává zemdlenému sílu a dostatek odvahy bezmocnému.
Mladíci jsou zemdlení a unavení, jinoši se potácejí, klopýtají. Ale ti,
kdo skládají naději v Hospodina, nabývají nové síly; vznášejí se jak
orlové, běží bez únavy, jdou bez umdlení.
Zamyšlení:
Sestry
a bratři, kde hledáme a nacházíme sílu, když jsme v tíživé a bolestné
situaci? Jedna z možností je, když vám někdo naslouchá s empatií a nezištně,
když vás člověk, kterému se svěřujete, nesoudí, nedává vám hotové
rady, nevypráví vám vlastní zkušenosti, ani nesrovnává vás s jinými
lidmi v podobných situacích, ale soustředí se na vás, na vaši situaci, na
emoce, které prožíváte. A podle našeho textu, nás může potěšit také
vzdálená událost, která se odehrála jindy, jinde a za jiných okolností.
Mluví o něčem jiném, než to, co my prožíváme, ale ohromuje nás.
Prorok Izajáš žádá lid, který se cítil být opuštěn Bohem během
zotročení v Babylonu, aby zvedl zrak k výšině a spatřil plný počet hvězd,
prorok žádá lid, aby rozjímal o hvězdném nebi s jeho řádem, jeho rovnováhou,
nebeskou armádou a její rozlehlostí. Na dalším místě prorok žádá, aby
lid pohlédl kolem sebe, ne k nebi, ale přímo na zemi, na další důkazy o
bezpodmínečné Boží lásce: „Cožpak
může zapomenout žena na své pacholátko, neslitovat se nad synem vlastního
života? I kdyby některé zapomněly, já na tebe nezapomenu. Hle, vyryl jsem
si tě do dlaní, tvé hradby mám před sebou stále.
Tvoji synové už pospíchají. Ti, kdo tě bořili a ničili, od tebe odtáhnou.”
Takto nám Izajáš představuje terapii Boha viditelnými příznaky Jeho lásky
i naznačením opaku toho, co by Bůh dělal. Bůh je stvořitel i spasitel. Bůh
je láska skrze nespočet hvězd. Bůh je
láska projevující se v návratu exilovaných. Bůh je láska skrze nespočet
matek po celém světě. Stačí sledovat, uvědomit si to a uvěřit.
Izajášova
dobrá zpráva nás zve, abychom si všimli hvězd, krásy stvoření, mateřské
lásky a mnoho jiného. Jsou to viditelným znamením Boha, jeho přítomnosti a
lásky, a také znamením, že můj Pán, ukřižovaný
a vzkříšený, je se mnou každý den do konce mých dnů, do konce dějin.
Prorok,
aby nám přiblížil osvobození z otroctví, které Bůh zahájil, nabízí nám
další argumenty z našich zkušeností. “Cožpak
jsi neslyšel? Hospodin, Bůh věčný, stvořitel končin země, není zemdlený,
není znavený, jeho rozumnost vystihnout nelze. On dává zemdlenému sílu a
dostatek odvahy bezmocnému.” Oproti nám Bůh je neúnavný. Naopak on je
zdrojem síly. I matky pečující o své děti, unavují se, potřebují si
oddechnout, nabrat sílu. Bůh nepotřebuje oddech, protože se neunaví, jak píše
i Žalm 121: Ano, nedříme a nespí ten, jenž chrání Izraele.
Hospodin je tvůj ochránce, Hospodin je ti stínem po pravici.
Rozumíme
tomu tak, že i když jsou lidé unavení a musí spát, i když jsou unaveni z
dobrých důvodů, i když selhávají, ztrácejí síly a nemohou pokračovat,
i když jsou v depresi a vykolejení, Bůh se neunaví z nás nikdy, neunaví se
milosrdenstvím a péčí o člověka, ani jeho láska neochabuje. Nepřestává
nás povzbuzovat. Bůh pečuje o nás v dobrých i zlých časech. Když se nic
nedaří, Bůh je ještě ochotnější naslouchat našim povzdechům a odpovědět
na naše tiché nářky. Blaze těm, kdo čerpají svou sílu z Boží péče, z
Kristova vítězství. “Veleben buď Bůh a Otec Pána našeho Ježíše
Krista, neboť nám ze svého velikého milosrdenství dal vzkříšením Ježíše
Krista nově se narodit k živé naději.” (1.Pt 1,3)
“Mladíci
jsou zemdlení a unavení, jinoši se potácejí, klopýtají” Izajáš proti
tomu staví Boží obnovitelskou moc. Bůh regeneruje naše duchovní i psychické
síly. Neúnavný Bůh pomáhá člověku postavit se znovu na nohy. I mladí, o
kterých někdy říkáme, že jsou neúnavní, se umí během chvíle unavit.
Také vrcholní sportovci, kteří lámou všechny možné rekordy, se dokážou
vyčerpat při závodech tak rychle, jak rychle závodili.
Člověk
se bohužel umí psychicky unavit natolik, že někdy nenachází jiné východisko,
jinou cestu, jak znovu načerpat sílu, a hledá vysvobození při nejhorším v
omamných látkách, které jeho problémy mohou jen prohloubit. Děje se to i s
mladými, kteří mají život před sebou, kteří citlivě vnímají, že se
jejich představy a očekávání rozcházejí s realitou. Díky Bohu za pečující
doktory a léky, které mohou pomoct. Vedle toho hledejme zastání u Pána
Boha, který může regenerovat nás, i naše doktory.
Jak
máme jednat, když nezvládáme školu, nejsme spokojení v práci, nebo s poměry
ve společnosti a nedokážeme se společensky angažovat, tápeme v hledání
životních cílů a smyslu své existence? Prorok Izajáš nás ve svém dnešním
evangeliu povzbuzuje, abychom se nevzdali svých každodenních bojů a úsilí.
Izajáš v jednom verši jmenuje problém, v další nabízí odpověď. Problém:
“Mladíci jsou zemdlení a unavení, jinoši se potácejí, klopýtají.” Východisko:
“Ale ti, kdo skládají naději v Hospodina, nabývají nové síly; vznášejí
se jak orlové, běží bez únavy, jdou bez umdlení.” Otázkou je, co to je
skládat naději v Hospodina? Vírou vnímáme Boží moc, vnímáme Boží péči.
Každý člověk má u Boha nezastupitelnou hodnotu, je jedinečný, vážený.
Doufat v Hospodina znamená dívat se na svět jinou optikou. Naše hodnota není
v tom, co si o nás myslí druzí, jaké úspěchy od nás očekávají.
Podstatnější je, jaké jsou naše možnosti a naše obdarování od Pána
Boha. Jedině Bůh ví skutečně, co je v nitru člověka, co neumíme druhým
vyjádřit slovy. Bůh umí naslouchat našemu tichému hlasu.
“Věříte
v Boha, věřte i ve mne. V domě mého
Otce je mnoho příbytků; ...Jdu, abych vám připravil místo... opět přijdu
a vezmu vás k sobě, abyste i vy byli, kde jsem já.” (J
14, 1bn)
Ježíšova
slova “věřte i ve mne” nám říkají,
abychom mu důvěřovali, má pro nás plán. V každém z nás je kus Božího
Ducha, kterého nám nikdo nemůže vzít. Mohli bychom říct, že máme v sobě
neporazitelný kus božského “já”. Ani smrt nám ho nevezme. Bůh je, a my
jsme a budeme díky němu. Po vzoru Descartova “myslím, tedy jsem”, bychom
mohli říkat “Bůh je, tedy jsem.” Nebo zjednodušeně “věřím, tedy
jsem.” Bůh je naším životem, naší současností i budoucností. Amen