Kladno
22. 4. 2018 Vytrvalost
Čtení:
1. Královská 19, 1-12
Text:
2. Korintským 4, 16-18
Proto
nepolevujeme, ale ačkoli ten náš vnější člověk podléhá zkáze, ten
vnitřní se den ode dne obnovuje. Vždyť naše nynější lehké soužení
nám působí nesmírně veliké břemeno věčné slávy, když se nedíváme
na to, co je vidět, ale na to, co vidět není; neboť to, co je vidět, je dočasné,
ale to, co není vidět, je věčné.
Zamyšlení:
Milí sourozenci v Kristu, jak vám je tuto nedělní ráno? Jste unavení?
Nebo je vám dobře? Po náročném pracovním týdnu, a k tomu přidáte sobotní
práci na zahradě, je pocit únavy pochopitelný. Ale kéž je naše únava jen
tělesná. Říká se, že tělesná únava je mnohem snesitelnější, než když
člověk má unavenou duši z různých životních trablů. Z tělesné únavy
se člověk zotaví, odpočine si, nají se, napije se a může dál fungovat.
Ale odstranit únavu duše, nebo překonat problémy, které je vyvolávají,
není snadné. Unavená duše člověka zasahuje hlouběji a dokáže ho i
paralyzovat tak, že člověk není schopen podávat optimální pracovní výkon.
Co takovou únavu vyvolává? Zklamání z různých situací života, v lásce,
ve vztazích, nezdar v práci, vleklé zdravotní potíže, starosti v rodině
atd. Jsou to věci, které člověku berou sílu a snižují radost ze života.
To je téma, které nám dnes nabízí apoštol Pavel. Z jeho slov je
jasné, že ho něco trápí. Něco trápí jeho tělo i duši, ale on se tomu
brání. Nechce tomu podlehnout. Víme o něm, že je zakladatelem mnoha křesťanských
sborů na mnoha místech římské říše. Kvůli jeho misijnímu působení a
svědectví o Kristovi byl často pronásledován, byl kamenován téměř k
smrti. Na druhé straně byl také silně kritizován svými nástupci. Pavel
byl svědkem toho, jak jeho dílo je znevážené a jeho vlastní poslání
zpochybněno.
Umíme si představit, jak to muselo být pro něho náročné, když se
tolik namáhal, riskoval i vlastní život, aby šířil evangelium mezi pohany,
a najednou někdo znevažuje jeho práci. Ničí, co zbudoval. To je nepříjemné,
vyčerpávající a odrazující. To je utrpení navíc, které se přidává k
tomu, čím už prošel.
Znáte to, když něco musíte dělat pořád dokola. Uděláte par kroků
a vrací vás to zpět a musíte opakovaně začínat od nuly. Je to odrazující.
Stává se to studentům ve škole s řešením nějakých úkolů, když vzorec
nevede k správnému výsledku, stává se to, když něco opravujete, snažíte
se, a ono nic, pořád se to rozbíjí. Ve vztazích to samé, řešíte nějaké
nedorozumění, myslíte si, že jste si to dost vyříkali a ono nic, problém
setrvává a máte pocit, že se točíte na místě nebo jdete od pěti k nule.
Stává se to v partnerství i v rodině. Děje se to i se zdravím. Berete léky,
očekáváte zlepšení, a doktor vám hlásí, nebo sami cítíte, že potíže
nezmizely. Jste z toho vyčerpaní a frustrovaní.
To vyčerpání a únava vedou k rezignaci. Máme chuť se na všechno
vykašlat. Najednou mizí chuť na všechno, i na to, co nám jde, co nám nedělá
problémy. Někdy máme chuť utéct ode všeho a uzavřít se do sebe. Nic
nechceme vědět, nic nechceme slyšet, nic nechceme dělat. Cítíme se zničení.
Nemáme chuť na nic. Tomu se říká totální rezignace.
Pavel,
i když mluví o věcech, které ho unavují a vyčerpávají, nechce tomu
podlehnout, nechce rezignovat. Zdá se, že má sílu vytrvat a bojovat dál.
Jak to dělá? Odkud bere tu sílu? Má nějaké tajemství? Čerpá z toho, že
je výjimečným bojovníkem?
Hnacím
motorem pro Pavla a zdrojem jeho naděje bylo poselství o vzkříšeném
Kristovi. To ho hnalo kupředu, když cítil vyčerpání a měl chuť
rezignovat. Uvědomoval si, že jeho poslání má smysl, a že stojí za to jít
dál, i když mu to někteří neusnadňují. Poselství, že Kristus vítězí,
ho vždy postavilo na nohy.
Je povzbuzující sledovat, jak žijí lidé, kteří jsou životem různě
zkoušení, bojují s nepřízní osudu, jsou sužování nemocemi, různými
hendikepy, všelijakými nezdary, přesto se nevzdávají, nerezignují, žijí
nadějí. Váží si každého dne života a děkují Bohu za to. Někdy platí,
že čím větší naléhavost, tím větší naděje, i když my bychom řekli
logicky, že tím větší zoufalství.
Pavel nebyl zrovna nejmladší, ale pořád mluvil o věčnosti. Na všechno
se díval z pohledu věčnosti. Ne že by utíkal ze současnosti do
budoucnosti. Myšlenkami na věčnost si dával odvahu. Věřil, že nic z toho,
co prožíval, pronásledování, uvěznění, mučení, ano, ani smrt, nemá v
jeho životě poslední a rozhodující slovo. Po vítězství Krista na kříži
se Pavel nebojí, co mu může udělat člověk. Nehodlá ustoupit, nechce se
vzdát poslání, ani ze strachu před svými pronásledovateli, ani z frustrace
před těmi, kteří mu jeho práci narušují. Smysl života v přítomnosti
vidí v tom, co ho čeká v budoucnosti. Ježíš zvítězil a je živý včera,
dnes a navěky. Jedině on bude mít poslední slovo i hodnocení. Proto Pavel překonal
strach z těch, kteří mu usilovali o život, překonal frustraci z těch, kteří
sabotovali jeho práci. Nenechal se odradit v šíření evangelia.
Byl ze všeho unavený, ale měl zdroj, z něhož čerpal sílu. Naděje
samozřejmě neléčí únavu ani nemoci, ale dodává člověku sílu. Únava
sama je dobrá věc, je varováním, zvlášť v dnešní době, kdy někteří
litují času stráveného v posteli spaním a nejradši by fungovali čtyři a
dvacet hodin denně a sedm dní v týdnu. Únava říká “pozor, zastav se na
chvíli a přemýšlej o smyslu všeho, co děláš. Stojí to za to? Nešlo by
to jinak? Nemohl bys věnovat svůj čas něčemu smysluplnějšímu?” Pavel
udělal inventuru, došel k závěru, že to, co dělá, šíření evangelia, má
smysl.
Jak trávíme my svůj čas, sestry a bratři? Čemu se v životě věnujeme
nejvíc? Z čeho se unavujeme nejvíc, a říkáme, že to stojí za to? Někdy
se mi zdá, že žijeme tak, že zastavit se a přemýšlet nad smyslem toho, co
děláme, je ztrátou času. Lidé ztrácejí schopnost reflektovat, hodnotit a
případně přehodnotit své priority. Když čteme o někom, že přehodnotil
životní priority, většinou je to někdo, kdo zažil něco otřesného a
utekl, jak se říká, hrobníkovi z lopaty. Většina lidí až po takové zkušenosti
začne přemýšlet, proč vlastně žije tak, jak žije. Uvědomuje si pomíjivost
toho, v čem žije a začíná hledat hlubší smysl života.
Pro
Pavla smyslem jeho života je Kristus. Ale v Bibli najdeme příběhy lidí, kteří
sloužili Bohu, ale v dané chvíli měli všeho dost, život pro ně ztratil
smysl, ztratili naději a přáli si umřít. Např. Eliáš, jak jsme slyšeli
z prvního čtení. Široko daleko byl jediným přeživším prorokem. Ostatní
byli zabití, a když totéž hrozilo jemu, utekl před Jezábelem a ze
zoufalství si přál umřít. Ovšem žádná sebevražda, jako správný
prorok prosil Boha, aby si vzal jeho život. To znamená, že i pro něho je
Hospodin jeho nadějí a útěchou. Bůh mu poslal anděla, který mu nabízel jídlo,
pití a odpočinek, aby se vzchopil.
Ano, milí přátelé, se svými problémy a trably utíkejme k Bohu, svěřujme
se Bohu, a bližním, samozřejmě. Hlavně se neuzavírejme do sebe. Hledejme
oporu u Boha, a skrze něj i u duchovních a bližních, které nám na cestu
posílá sám Bůh.
Když se nám stane, že jsme zoufalí a ve slepé uličce, vzpomeňme
si, že Bůh nás chce obnovit, chce nám dodat sílu, abychom mohli kráčet dál
a bojovat s úskalími života, s nemocemi, s nepříznivým osudem. Bůh je na
naší straně, je s námi, jeho andělé nás obklopují, podepírají a dotlačí
k cíli.
Amen.