Kladno,
29. 10. 2017 Výročí reformace
Čtení:
Efezským 2, 1 - 9
Text:
Matouš 10, 26 – 33
"Proto
se jich nebojte, neboť není nic skrytého, co nebude zjeveno, ani nic
tajného, co nebude poznáno. Co vám říkám ve tmě, mluvte na světle, a co
slyšíte šeptat do ucha, kažte na střechách. A nebojte se těch, kdo
zabíjejí tělo, ale duši zabít nemohou, ale raději se bojte Toho, který může
duši i tělo zahubit v pekle. Copak se neprodávají dva vrabci za haléř? A
ani jeden z nich nepadne na zem bez vědomí vašeho Otce. Vám jsou ale
spočítány i všechny vlasy na hlavě! Proto se nebojte. Jste dražší než
mnoho vrabců."
Kdokoli mne tedy vyzná před lidmi, toho i já vyznám před svým Otcem, který
je v nebesích. Kdo by mne ale před lidmi zapřel, toho i já zapřu před svým
Otcem, který je v nebesích.
Děkovná
modlitba:
Pochválen buď,
Hospodine, jsi tvůrcem naší spásy a zdrojem naší důstojnosti. Prokazuješ
laskavost hříšníkům, probouzíš v nás víru i lásku. Jsi k nám shovívavý,
když nepoznáváme, jak působíš v naších životech. Jsme zaslepení, a
tvoje slovo nám přináší světlo a otevírá nám oči. Děkujeme za Ježíše
Krista a za jeho evangelium. Děkujeme za všechny, kteří bojovali a bojují
za evangelium, aby bylo kázáno čistě, pravdivě a celému stvoření. “Ne
nás, Hospodine, ne nás, ale svoje jméno oslav pro své milosrdenství a pro
svou věrnost.” Amen
Zamyšlení:
Tak,
milí přátelé, ještě dva dny a bude to přesně pět set let od památného
dne, kdy tehdy ještě katolický kněz Martin Luther zveřejnil svých 95 tezí
v německém Wittenbergu. Tímto spustil tzv. světovou reformaci. Ve skutečnosti
to hlavní, co se stalo, a co svět více vnímá, není reformace, nýbrž rozdělení
křesťanství, lépe řečeno rozdělení křesťanů. Rozbila se jednota.
Jedna část odmítla reformaci, druhá odešla, zreformovala, ale také
zdeformovala. Jeden z dokladů této deformace je méně přehledná rozmanitost
protestantských církví.
To
se vytýká protestantismu. Ale v době, kdy se církev zmítala v krizi křesťanské
identity a odmítala změny, odchod její nemalé části byl nevyhnutelný.
Reformace přinesla nový vítr do tehdejší Evropy a do církve. Zvedly se
hlasy, které chtěly změnit svět ve jménu Boha, ve jménu Ježíše Krista.
Když
se vrátíme zpátky v čase a dostaneme se do Izraele v době Ježíše, zjistíme,
že tehdy situace nebyla záviděníhodná. Země byla pod vládou římské
moci. Skoro veškerý majetek země byl v rukou několika jedinců. Prostí lidé
byli zatížení daněmi, aby mocná říše mohla financovat své válečné tažení.
Církevní představitelé byli zkorumpovaní a měli zvrácený a pokřivený
vztah s Bohem.
Právě
do této situace se Ježíš nechává slyšet jako hlas Boží. Hlásá slovo,
kterým chce usmířit člověka s Bohem a také osvobozuje každého od jakéhokoliv
odcizení, osobního, společenského a především náboženského. Ježíš přišel
člověka obnovit, rehabilitovat ho, uzdravit jeho tělo a duši. To je součástí
Božího spásného díla. Z toho vychází poslání dvanácti učedníků, jak
o něm Matouš vydává svědectví v textu, který jsme četli. Je to těžké
poslání, žádná procházka růžovou zahradou. Ježíš slibuje, že sám,
bude své učedníky střežit, bude s nimi, až budou pronásledování a mučeni.
A vzpomene na něj před svým Otcem v nebi.
Dějiny
nás Bohužel přesvědčily, že věřit a svědčit o Bohu může vyvolat nenávist,
utrpení a násilí a že člověk může umřít pro svoje přesvědčení.
Bohužel, ale také bohudíky, že v dějinách máme lidi, kteří prokázali
odvahu a sílu, kterou víra v Boha přináší. Mistr Jan Hus, černošský
Američan Martin Luther King, je jen malý příklad lidí, kteří zemřeli kvůli
svému přesvědčení a kvůli násilí tohoto světa. A mysleme na mnoho
anonymních mučedníků, kteří byli umučení jen proto, že milosrdně pomáhali
pronásledovaným a soucitně je ukrývali například v době druhé světové
války. Tito lidé se postavili lidskému odcizení, zhoubnému zlu.
Dějiny
ukázaly, že není vždy snadné věřit, zvěstovat evangelium a jít proti
proudu a zvyklostem lidí, kteří milují svoji pohodu a jednoduchou pravdu. Dráždí
to mocné, podněcuje násilí. Jak jistě víme, násilí bylo vždy přítomné
ve všech společnostech a ve všech generacích. Dokáže být všudypřítomné.
Existují lidé, kteří mají tendenci všechno řešit slepě, případně násilím.
Je to popírání evangelia o pokoji a lásce.
Nést
evangelium celému stvoření, nalévat ho do srdcí lidí bylo posláním dvanácti
apoštolů, je to i naším posláním dnes. To slovo nás učí žít a nechat
žít, přijímat druhé jako sobě rovné. Je to rovnocennost v lásce navzdory
rozdílům. Evangelium má ozdravnou a osvobozující moc.
Mnoho
křesťanů trpělo a zemřelo, protože smýšlelo jinak. Mnozí katoličtí a
protestantští věřící si ublížili navzájem, protože byli přesvědčeni
o své pravdě a byli neústupní. Nacisté a protestantští běloši ve Spojených
státech se dopouštěli násilí ve jménu náboženství. Dva tisíce roků od
vysílání dvanácti učedníků a pět set let od vystoupení Matina Luthera
se naše poslání nemění. Nemáme jiné poslání než to, abychom
vystupovali proti zlu, které se projevuje násilím ve všech jeho podobách, násilí
slovní i fyzické, násilí proti ženám, dětem a chudým, násilí proti zvířatům
a Božímu stvoření. Násilí je proti evangeliu a otupuje myšlení.
Často
dochází k tomu, že když se někdo stane terčem verbálního útoku, nenalézá
slova, není schopen na to reagovat. Cítí se být znemožněn. Tímto se i
verbální násilí stává ničivou zbraní. A když se to stává opakovaně
např. v rodinách, říká se tomu psychické týrání. Oběti takového násilí
se neumějí adekvátně bránit, ztrácejí kontrolu nad situací a schopnost
normálně uvažovat a reagovat na dění kolem.
Čtěme
Písmo, naslouchejme Božímu slovu, které nás nabádá, abychom nedávali
prostor žádnému násilí. Ježíš nebojoval proti násilí násilím.
Bojoval slovem, a nakonec i obětí lásky. Bojujme po vzoru Ježíše svědectvím
evangelia, které v mnoha ohledech nabádá k vytrvalosti navzdory tomu, že se
nám evangelium jeví jako méně schůdná cesta k řešení zla a násilí.
Jsou věci, které nikdo a nic nemůže jen tak zastavit. Platí to o lásce,
nemůžeme ji umlčet. Platí to i o Boží milosti. Nemůžeme bránit její působení.
Vždy se projeví a vítězí nade vším lidským.
Jak
píše apoštol Pavel, cituji: Ale v tom ve všem slavně vítězíme mocí
toho, který si nás zamiloval. Jsem jist, že ani smrt ani život, ani andělé
ani mocnosti, ani přítomnost ani budoucnost, ani žádná moc, ani výšiny
ani hlubiny, ani co jiného v celém tvorstvu nedokáže nás odloučit od lásky
Boží, která je v Kristu Ježíši, našem Pánu. (Ř 8, 37 - 39) Toto je
striktní biblický pohled. Ve světě se někdy zdá naopak, že se láska a násilí
doplňují. Někdo dělí lidi na milované a nenáviděné, a v zájmu a ve jménu
těch milovaných páchá násilí na nenáviděných.
K
ještě komplikovanější interakci lásky a násilí dochází v rodinách,
kde se páchá násilí na blízkých. Během genocidy Tutsiů ve Rwandě jeden
strýc zavraždil několik vlastních synovců. Stejně komplikované to bývá
v partnerském vztahu, jehož předpoklad je láska, přesto jeden druhého týrá.
Jak tomu máme rozumět?
Poreformační
doba i současnost ukazuje, že se násilí páchá také ve jménu náboženství.
Sigmund Freud kdysi pronesl, že každé náboženství je náboženstvím lásky
ke všemu, co k němu patří a každé náboženství je náchylné k
netoleranci a násilí ke všemu, co k němu nepatří.
Neměli
bychom dát za pravdu tomu, co se píše v knize zjevení? “A strhla se bitva
na nebi: Michael a jeho andělé se utkali s drakem. Drak i jeho andělé
bojovali, ale nezvítězili, a nebylo již pro ně místa v nebi. A veliký
drak, ten dávný had, zvaný ďábel a satan, který sváděl celý svět, byl
svržen na zem a s ním i jeho andělé. A slyšel jsem mocný hlas v nebi:
„Nyní přišlo spasení, moc a království našeho Boha i vláda jeho Mesiáše;
neboť byl svržen žalobce našich bratří, který je před Bohem osočoval
dnem i nocí.” (Zj 12, 7 - 10)
Zdalipak
svět a lidstvo nejsou bojištěm ďábla? S Božím svolením? Co s tím můžeme
dělat? Trvale nabádat k důvěře v Boha a k odmítání strachu. Přítomnost
Boha v našem světě a jeho slovo ztělesněné v Ježíši Kristu nás vždy
ujišťují: nebojte se. Boží sliby pro nás jsou podepsané láskou v barvách
Ježíšovy krve. Ty sliby překračují délku našeho života, jsme jimi
poznamenaní. Je to projev naší víry.
V
duchu reformace, která zdůrazňuje obecné kněžství se všichni stáváme
šiřiteli dobré zprávy, evangelia. Jsme svědky a hlasateli dobré zprávy.
Nemusí se to dít jen tím, že všichni budeme mluvit z kazatelny. Více se
toho děje tam, kde žijeme a kde trávíme více času s příbuznými, s přáteli,
se spolupracovníky, i tam kde se nahodile míjíme s různými lidmi rozmanitých
projevů. Tam, kde můžeme prokázat svoji otevřenost, toleranci a respekt ke
každému člověku jako k Božímu stvoření.
Naše
církev ve svém programu “semper reformandum” - trvale se reformující
chce respektovat každé Boží stvoření, otevírá své dveře každému, kdo
hledá přijetí a pochopení. A to je poselství, které bychom uměli šířit
všichni, jako Kristovi učedníci.
Máme
fobii ke všelijakým fóbiím ubližujícím Božímu stvoření, ale nemáme
problémy uznat různé nenásilné projevy i menšin, které nežádají víc
než jen prostor, aby mohli svobodně žít a cítit se přijatí. Chtějí
pokojně žít se svojí jinakostí. Nemůžeme nikomu upírat Boží milost,
kterou jsme si sami nezasloužili.
Zveme
každého k Pánu Ježíšovi, který vzkazuje: “Pojďte ke mně, všichni,
kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a já vám dám odpočinout.”
(Mt 11, 28)
Sola
gratia, sola fide, sola scriptura - pouhou milostí, pouhou vírou, pouhým Písmem.
To jsou pilíře protestantismu. Všichni jsme si před Bohem rovní, nikdo
nespasí sebe svými skutky, ale každý je spasen pouhou milostí skrze víru v
Ježíše Krista, jak nás učí Písmo, které je jediným zdrojem pravdy. To
neznamená, že neuznáváme, že někteří prožívají evangelium hlouběji a
jiní je šíří horlivěji, až doplácejí i životem za svoji horlivost. Přesto
pro ně i pro nás jediný vykupitel je Ježíš Kristus. On je jediná hlava církve
a jediný prostředník mezi námi a Bohem Otcem. Jiného pána a jiného otce
nemáme. Amen
Přímluvy:
Pane Bože, dej nám
odvahu bojovat za pravdu a šířit ji. Dej nám sílu milovat evangelium a žít
podle něho. Dej nám hojnost lásky ke všem lidem kolem nás, ať děláme tvému
jménu čest.
Pane Ježíši, tys žil v
tomto světě a znáš úskalí života, pomoz nám, abychom nemarnili svůj čas
pomíjivými věcmi. Pomoz nám, abychom neznevážili stvoření. Tys za nás
trpěl, dej, ať umíme doprovázet ty, kteří trpí, ať umíme potěšit všechny,
kteří ztrácejí naději. Dej nám pravé poznání, abychom se nebáli
tichosti tvé nepřítomnosti, dej nám sílu, abychom se nebáli požadavků tvého
zákona.
Duchu svatý, uč nás být
pokornými. Dej nám moudrost a vytrvalost, abychom byli horlivými zastánci
pravdy evangelia. Rozhojni v nás svoji lásku a dar sdílení.
Tiché prosby… Amen
Požehnání:
Nyní toto praví
Hospodin, tvůj stvořitel, Jákobe, tvůrce tvůj, Izraeli: „Neboj se, já
jsem tě vykoupil, povolal jsem tě tvým jménem, jsi můj. Půjdeš-li přes
vody, já budu s tebou, půjdeš-li přes řeky, nestrhne tě proud, půjdeš-li
ohněm, nespálíš se, plamen tě nepopálí. (Iz 43, 1 - 3a)