Kladno,
4. 6. 2017 – Svatodušní svátek
První čtení:
1. Mojžíšova 11, 1-9
Text: Jan 14, 23–27
Ježíš
mu odpověděl a řekl: "Jestliže mě někdo miluje, bude zachovávat mé
slovo; a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a zřídíme si u
něj příbytek. Kdo mě nemiluje, nezachovává má slova; a slovo, které slyšíte,
není mé, ale Toho, který mě poslal, Otcovo." Tyto věci jsem k vám
mluvil, dokud jsem přebýval u vás. Avšak
Utěšitel, ten Duch Svatý, kterého Otec pošle v mém jménu, ten vás naučí
všemu a připomene vám všechno, co jsem vám řekl.
Zanechávám vám pokoj, svůj pokoj vám dávám; já vám dávám, ne jako dává
svět. Ať se vaše srdce nermoutí ani nestrachuje.
Zamyšlení:
Sestry
a bratři,
dnes slavíme Letnice. Co jsou Letnice? Kdybychom vyšli ven a na ulicích
měst kladli kolemjdoucím otázku, co jsou Letnice, jaké dostaneme odpovědi?
Možná se budeme divit a budeme zklamaní z toho, co lidem říká slovo
Letnice a co si myslí, že se slaví.
Co se slaví o Letnicích? Jakou mi dáte vy, sestry a bratři odpověď?
Letnice evokují léto, připomíná oslavu příchodu letního počasí, kdy
definitivně odkládáme jarní oblečení a vyhledáváme bazény, vyrážíme
na výlety s možnostmi přespání pod širákem apod. A je také mnoho těch,
kteří nevědí, kdy se slaví Letnice a že se vůbec slaví. Pro pohanský svět
Letnice jsou opravdu svátky letního slunovratu, ale zachovávají svůj
pohyblivý termín určený křesťanským kalendářem. Ovšem slaví se čím
dál méně, zapomíná se na lidové zvyky s tím spojené. Je to patrné hlavně
v Čechách. Zatímco na Moravě a částečně v Jižních Čechách se lidové
tradice spojené s oslavou slunovratu pěstuje více.
“Stupuju
na májový strom, budu mluviti jako hrom!
Stupuju
na stoličku, budu zpívati písničku…!“
To
je jen okrajové připomenutí verše z lidových zvyků.
Jakkoliv Letnice, stejně jako Velikonoce, mají svůj prapůvod v oslavách
přírody, jejich liturgický význam pro nás křesťany je nediskutabilní. Zdědili
jsme je od svých starších sourozenců ve víře, od Židů, kteří o Letnicích
slaví přijetí Desatera na hoře Sinaji.
Věřím, že Bůh vstupuje do našich dějin znatelněji, než si myslíme.
Přichází, abychom o Něm věděli a uměli o Něm podávat svědectví. A tak
se stalo, že o Letnicích, padesát dní po Velikonocích, sestoupil Duch svatý
na učedníky, kteří se schovávali v domě v Jeruzalémě před těmi, kdo ukřižovali
jejich mistra Ježíše. V den Letnic je opustil strach, vyšli ven, začali hlásat
evangelium a zrodila se křesťanská církev. Díky tomu se Letnice staly chudým
příbuzným našich křesťanských svátků. Vedle tolik komercializovaných Vánoc
a silněji připomínaných Velikonoc jsou Letnice trpaslíkem. Přitom jsou
stejně důležité. A mohou být z jistého úhlu pohledu důležitější než
Vánoce a Velikonoce, a oproti Vánocům jsou, pokud jde o původ, autentičtější.
Když to řeknu stručně, Vánoce jsou předpokladem zrodu křesťanské
víry. Velikonoce jsou základem naší víry, a Letnice – jako oslava seslání
Ducha svatého – jsou svátkem zrodu církve, v níž svou víru pěstujeme.
Tím se dostáváme ke složitější otázce. Umíme říct, co jsou
Letnice, z pohledu pohanského světa, a také pro nás křesťany. Ale co je
Duch svatý? Jak si to vysvětlíme? Jak ho vysvětlíme nevěřícím? Bůh
Otec poslal svého Syna Ježíše Krista, potom seslal i Ducha svatého a tím
se kompletuje naše proslulá a tajemná svatá trojice, jak ji budeme slavit příští
neděli. (Předesílám, že příští neděli bude kázat bratr Uhl, a jelikož
Němci dodržuji církevní rok striktněji než v Čechách, jsem si jist –
vlastně já už mám i echo, že bratr Uhl zmíní ve svém kázání svatou
trojici).
Není snadné popsat a definovat Ducha svatého. Kdo znáte Lukášův
popis seslání Ducha svatého z druhé kapitoly knihy Skutků apoštolských, víte,
že je to mimořádná a fascinující událost, která je opakem toho, co se
stalo u babylonské věže, jak jsme slyšeli v našem bájně znějícím textu
z prvního čtení.
Četli jsme, že „celá země byla jednotná v řeči i v činech.“
Proč to Bohu vadilo? Co je na tom špatné, že lidé byli jednotní? Problém
není tak úplně v jednotě, ale v činech. „V jednotě je síla.“ Pěkné
motto. Ovšem když taková jednota páchá zlo, to je velmi nebezpečné, je z
toho silné, tedy velké zlo. To se nemůže líbit Bohu. Babylonským lidem
chyběla pokora, moc si věřili, mysleli si, že jsou neomezeně schopní čehokoliv,
že jsou pánem svého osudu. Mysleli si, že dosáhnou nebe vlastní silou.
Nepotřebuji prostředníka ani přímluvce.
„I sestoupil Hospodin, aby zhlédl město i věž, které synové lidští
budovali. Hospodin totiž řekl: „Hle, jsou jeden lid a všichni mají jednu
řeč. A toto je teprve začátek jejich díla. Pak nebudou chtít ustoupit od
ničeho, co si usmyslí.“ Souhlasím s vámi, pokud si myslíte, že citovaná
slova z první biblické knihy jsou spíš mýtem. Ale jak to tak bývá, i mýtická
řeč v bibli není daleko od reality. Je realističtější, než si myslíme.
Vystihuje přesně náš svět, náš charakter.
V internetovém vydání Mladé fronty dnes vyšla 30. září 2016 následující
zpráva: “David Virgulák, kterého policie viní ze zastřelení tří pražských
taxikářů, při vraždách postupně získával větší jistotu a sebevědomí.
Zatímco na první oběť údajně vystřelil pětkrát, druhého muže zasáhl
dvěma výstřely a posledního popravil jedinou ranou. Druhou a třetí vraždu
navíc zřejmě spáchal v rozpětí pouhých tří hodin, vyplývá z obžaloby.”
Analýzou tohoto úryvku si uvědomíme negativní význam přísloví „s jídlem
roste chuť.“ Vrah pražských taxikářů měl velmi špatný nápad, chtěl
si něco dokázat, zkusil to jednou, vyšlo mu to, zkusil to podruhé, potřetí…
a není těžké si představit (radši ani nedomýšlet), jak by to pokračovalo,
kdyby ho nezatkli.
Vrah taxikářů postupně získával jistotu a sebevědomí. Kdyby konal
dobré skutky, chválili bychom jeho jistotu a sebevědomí. Jenže tento člověk
s jistotou a sebevědomím zabíjel nevinné lidi, kteří mu nic neudělali. Svým
obětem odcizil mobily, tablety a peníze. Jen kvůli tomu zmařil lidské životy.
Když člověk začne něco páchat, má tendenci v tom pokračovat.
Proto je nutné zastavit zlo pokud možno u jeho zrodu. Jak to říká Bůh?
„A toto je teprve začátek jejich díla. Pak nebudou chtít ustoupit od ničeho,
co si usmyslí. Nuže, sestoupíme a zmateme jim tam řeč, aby si navzájem
nerozuměli.“ David Virgulák neměl kumpány, mohlo by to dopadnout hůř. Možná
mu pomáhal jeho bratr.
Od toho se můžeme odrazit k hledání odpovědi na to, co je Duch svatý.
Dejme tomu, že vyprávění o seslání Ducha svatého je také mýtem, ale je
také symbolickou řečí, která i v tomto případě není daleko od reality.
Petr a ti, kteří byli s ním v den Letnic, po přijetí Ducha svatého vyšli
ze svého úkrytu, vyrazili ven za lidmi, začali zvěstovat dobrou zprávu o víře,
lásce a naději. Také pro ně platilo, že s „jídlem roste chuť“, ale k
činění dobra. Čím větší dav jim naslouchal, tím lépe se jim mluvilo. Získávali
jistotu a sebevědomí. Přestali se bát, i když jim mnozí vyhrožovali, mezi
nimi i Pavel, který se později obrátil na křesťanskou víru, i on přijal
Ducha svatého, prostě vnuknutí ke konání a šíření dobra, místo pronásledování
a zatýkání nevinných.
Petr, Pavel a spol. jak získávali jistotu a sebevědomí, překročili
hranice Jeruzaléma, zamířili přímo do centra tehdejší civilizace, do Říma.
Získávali nové učedníky, spolupracovníky pro dobro. Zakládali nové
komunity víry a naděje. Postavili se vladařům, nebáli se nikoho. Mnozí z
nich ve jménu dobra a pravdy i zemřeli. Jak to šlo dál a daleko, stalo se,
že v roce 863 zavítali na Velkou Moravu Cyril a Metoděj, aby prohloubili zde
započatou misii.
Ke konci první poloviny minulého tisíciletí se misionáři dostali i
do jiných, zejména jižních částí zeměkoule, kde evangelizovali i moje předky.
Takhle vznikl a rostl tzv. křesťanský svět často spojován exkluzivně a ne
úplně přesně s tzv. západním světem. Naše víra se zrodila na východě
a šířila se všemi směry. Takhle spojuje Duch svatý lidi z celého světa,
vede je ke sdílení stejných hodnot víry, lásky a naděje.
Duch svatý je vnuknutím z jiného světa, je síla a odvaha přijímané
od Pána Boha, abychom uměli být ve světě užiteční pro dobro a pravdu
evangelia, abychom nacházeli cestu jedněch k druhým v lásce a vzájemnosti,
abychom nacházeli společnou řeč a uměli se spolu postavit zlu odvážně a
sebevědomě.
Duch svatý nám připomíná Pána Boha, živí v nás víru a naději,
že svět může být dobrým domovem, že život má vyšší cíl, který je
mimo nás, ale pro nás. Bůh chce, abychom byli vyslanci této dobré zprávy,
evangelia pravdy, určeného celému stvoření. Kdo tak činí, toho miluje Bůh
a bude s ním pobývat.
„Toto vám pravím, dokud jsem s vámi. – Říká Ježíš a pokračuje
– Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém, ten vás
naučí všemu a připomene vám všecko, co jsem vám řekl.“ Můžeme si představit
Ducha svatého jako hlas v našem svědomí, který nás odrazuje od konání
zla, a napovídá nám, abychom činili dobro. Odrazuje nás od nenávisti a
nevraživosti, podněcuje lásku a vzájemnost. Vede nás k tomu, abychom činili
správnou volbu. Je naším vůdcem a učitelem. Utěšuje nás v smutku,
posiluje nás, když jsme slabí. Je neúnavným pomocníkem tomu, kdo se mu
otevírá a svěřuje. Amen
Požehnání:
„A hle, já jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku. “