Kladno, 22. 1. 2017 Ekumenický týden -
Narodit se z Ducha
Čtení: 2. Korintským 5, 14–21
Text:
Jan 3, 1-8
Mezi farizeji pak byl člověk jménem Nikodém, židovský hodnostář. Ten přišel
k Ježíši v noci a řekl mu: "Rabbi, víme, že jsi přišel jako učitel
od Boha, neboť nikdo nemůže dělat znamení, která děláš ty, není-li Bůh
s ním." Ježíš mu odpověděl a řekl: "Amen, amen, říkám ti:
Jestliže se někdo nenarodí znovu, nemůže spatřit Boží království."
Nikodém mu řekl: "Jak se může člověk narodit, když je starý? Může
snad vejít podruhé do lůna své matky a narodit se?" Ježíš odpověděl:
"Amen, amen, říkám ti: Jestliže se někdo nenarodí z vody a z Ducha,
nemůže vejít do Božího království. Co se narodilo z těla, je tělo, a co
se narodilo z Ducha, je duch. Nediv se, že jsem ti řekl: Musíte se znovu
narodit. Vítr vane, kam chce a slyšíš jeho hlas, ale nevíš, odkud přichází
a kam jde. Tak je to s každým, kdo se narodil z Ducha."
Zamyšlení:
Milé sestry, milí bratři, dnes máme osmý a závěrečný den týdne
modliteb za jednotu křesťanů. Téma každého dne bylo z jednotlivých veršů
z našeho prvního čtení. Nosné téma celého týdne je, že Kristova Láska
nás nutí. Je to podle překladu Václava Bognera, katolického biblisty.
Slovo nutí beru obecně s rezervou. Kde je svobodné rozhodování, když
dělám věci, které musím dělat? Kde je moje vůle, když něco dělám z
donucení? To jsou otázky, které mě napadly, hned jak jsem se seznámil s tímto
tématem. Docházím k závěru, že nucení je v tomto případě nezbytnou
vlastností lásky. Odpovídá to našim zkušenostem s láskou v mnoha jejich
podobách. Láska vytváří v nás tlak, tlačí nás do něčeho, k činu, ke
skutkům lásky. Jak říká ekumenický překlad, láska Kristova nás má ve
své moci. Láska nás nemůže nutit k něčemu hroznému, co by ohrožovalo i
naši svobodu ve víře. Je dobré, že nás tlačí láska. Lepší než kdyby
nás do něčeho tlačila nenávist a sobeckost.
Uvědomuji si, že Boží láska je nutnou podmínkou života. Bez Boží
lásky bychom tady neseděli, nebyli bychom tady. Bez Boží lásky bychom neměli
Krista jako zachránce. Člověk by byl beznadějným ztroskotancem z edenské
zahrady. Naše naděje by byla jednou provždy mrtvá. Ale díky lásce, byla člověku
hned po vyhození z ráje nabídnutá cesta zpět. A tak kráčíme krok za
krokem zpátky do Otcova domu. I na té cestě nás tlačí kupředu Kristova láska.
Staré pominulo, hle je tu nové. Časy se mění a mění se i věci, měníme
se i my. Ne všechno, co je nové, je také dobré. Ne všechny změny, které můžeme
ve svém životě provádět, jsou bohumilé. Ale když se necháme vést
Kristovou láskou, můžeme si být jisti, že to nové, co přichází pod tíhou
Kristovy lásky, je dobré a bohumilé. Kristus nás denně obnovuje, abychom
byli pro Boha přijatelní.
Být pro Boha přijatelní znamená umět žít v lásce, umět přijmout
druhé, milovat bližního svého, a dokonce i své nepřátele. I to je něco
nového, co jsme se učili od Krista, abychom nedělali rozdíly, abychom nedělili
lidi na přijatelné a nepřijatelné.
Jak bychom mohli být na sebe hrdí, že jsme Božími dětmi, kdybychom
nedokázali jedni sedět vedle druhých? Kdyby katolíci nechtěli pustit
evangelíky do chrámu Svatého Floriana? Jak by evangelium šířili evangelíci,
kteří by nedokázali chválit Boha spolu s Husity? Jaký odkaz mistra Jana
Husa by nám připomínali husité, kteří by si mysleli, že pravdu mají
jenom oni? Jak falešná by byla radost z adventu, od adventistů, kteří by
nedokázali podat ruku bratřím z církve bratrské? Jaký křest přijali
baptisté a bratři z církve bratrské, kteří by odsuzovali jinakost jednoty
bratrské? Jakou jednotu Kristova lidu by kázala Jednota bratrská, která by
se uzavírala do sebe? Jakou obecnou církev by zvěstovali bratři katolíci,
kteří by přehlíželi pravoslavné?
Kristova láska nás nutí. Nutí nás naučit se žít vedle sebe a nepřehlížet
se. Kristova láska nás nutí uznávat se navzájem jako sestry a bratry, kteří
mají společného a milujícího prvorozence – Krista Pána, a společného
Otce, Boha stvořitele.
Jak chceme zvěstovat světu lásku Boží, když my tzv. Boží děti v
lásce nežijeme? Když nejsme schopní se domluvit? Když se nesnášíme? Možná
jste už zažili argumenty lidí, kteří jsou mimo jakékoliv církve. Zvěstujete
jim Boží království a lásku, a oni vám řeknou, ať si nejdřív uděláte
pořádek ve svých řadách: “Jakou lásku nám zvěstujete, když se vy,
katolíci, pravoslavní a protestanti navzájem nesnášíte? Žijte sami v lásce,
pak nám přijďte vykládat o lásce.”
Milé sestry, milí bratři, z církve Adventistů sedmého dne, z církve
baptistické, z církve bratrské, českobratrské, husitské, pravoslavné, římskokatolické,
a ze všech denominací, které upřímně zvěstují Kristovo evangelium,
Kristova láska nás nutí k jednotě, k otevřenosti vůči sobě. Jedině tak
můžeme ospravedlnit svoji otevřenost vůči světu.
Ale prosím vás, milí sourozenci v Kristu, jednota neznamená splynutí.
Jednota je o porozumění a vzájemnosti, o společných modlitbách a sdílení.
Je o úctě vůči druhým a o společné úctě vůči Bohu. Kristus není rozdělen,
a my se shromažďujeme kolem něho. To nás spojuje a sbližuje. Díky Kristu máme
mnoho společného, proto jsme si podobní, abychom si rozuměli. Zároveň víme
o svých rozdílech, o tom, že jsme každý jiný, abychom se měli rádi. Naše
rozdíly podněcují lásku a toleranci.
Jednota neznamená žít pod jednou střechou. Jsme jako v rodině. Jsme
jako děti, které jednou naštvaly svého otce a ten je vyhodil z domu. Takhle
jsme byli vyhození z edenské zahrady. A jako dospělé děti, jsme založily
mnoho domovů a rodin. Nakonec u otce zvítězila láska, nabídl všem svým dětem
smíření a milost. Pokud přijímáme nabízené smíření, nemůžeme svého
otce zapřít. A jestli bereme vážně i jeho lásku, nemůžeme zapřít ani
své sourozence, i když nás někdy štvou, jak jsou jiní než my, jak
vystupují jinak než my, jak jsou v něčem možná úspěšnější. Kristova
láska nás nutí. Láska prvorozence, který jako jediný zachoval věčnou věrnost
vůči našemu Otci a v ničem se vůči němu neprovinil, žene nás zpátky do
náručí Boha Otce. Chce nás mít jako znovuzrozené.
Hle, je tu nové. Byli jsme vyhození z ráje Bohem, potom jsme byli tímtéž
Bohem omilostnění, nově přijatí. To je to nové. Bůh nám nabízí nový
začátek, nový život. Co více můžeme chtít? A může někdo říct, že Bůh
upřednostňuje jeho? Že preferuje jeho rodinu, katolickou, pravoslavnou, nebo
protestantskou? Ne. Mohu jen opakovat, co nám řekl včera bratr Neliba, který
vlastně citoval papeže, který umyl vězňům nohy se vzkazem, že všichni
jsme hříšníci. Všichni jsme pod Boží milostí. Řečeno slovy apoštola
Pavla: „všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy.“ Pavel dodává,
že všichni jsme ospravedlněni zadarmo Boží milostí vykoupením v Ježíši
Kristu.
Pán Ježíš, který nás zadarmo ospravedlňuje, nám vzkazuje, že
chceme-li spatřit Boží království, musíme se znovu narodit. Nestačí mávat
u Brány Božího království (pomyslnou) církevní legitimací. Základ je
znovuzrození. Máme zahodit nevraživost, namyšlenost, intoleranci a umět
milovat druhé tak, jak nás miluje Kristus. Kristova láska nás nutí.
Hle, je tu nové.
Setkání Nikodéma s Ježíšem je plné novinek, překvapení a objevů.
Nikodém byl zkušený písmák, učitelem Božího zákona, farizejem a členem
uznávané židovské rady. Ten přišel k Ježíšovi v noci. To je symbolické.
Temno nevládlo jen v Jeruzalémě, ale spíš také v mysli Nikodéma. Možná
si chtěl něco objasnit a získat nové poznatky v debatě s Ježíšem.
Nakonec mohl konstatovat, že vlastně nic neví, že se teprve teď v rozhovoru
se skutečným mistrem dozvídá něco, co převyšuje všechny jeho dosavadní
poznatky a zkušenosti. Ježíš nereaguje přímo na to, co mu Nikodém říká
v úvodu rozhovoru. Neptá se ho, s čím přichází, mění téma a jde k jádru
věcí: „Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo znovu, nemůže spatřit
království Boží.“
Nikodém byl ohromen Ježíšovými slovy, ani se neodvážil s Ježíšem
polemizovat. Pronesl dvě otázky z toho, jak nechápal, co to je narodit se
znovu, potom už jen mlčel a poslouchal. U Krista pohřbil své staré představy
a obohatil se něčím novým. To je to nejlepší, co můžeme udělat, mlčet
a naslouchat svému Pánu, loučit se s tím, co je staré a přijmout obnovu. Před
Kristem naše znalosti a tituly neplatí. Nezáleží na tom, jestli jsem učitelem
ve své církvi, jestli jsem členem nějaké rady ve své farnosti a kolik veršů
z Bible znám nazpaměť. Kristus pro všechny bez rozdílu má stejný vzkaz:
“nenarodí-li se kdo znovu, nemůže spatřit království Boží.“
Časy se mění a přinášejí naše proměnění v duchu evangelia.
Opouštějme, co je minulé, zapomeňme na svoji nelichotivou minulost, Buďme
novým stvořením v Kristu, plném lásky a pokory. Tímto můžeme lépe
zprostředkovat světu svědectví o Boží lásce.
Kristus nás chce dovést do cíle jako proměněné. Můžeme se spolu těšit
na to, Co oko nevidělo a ucho neslyšelo, co ani člověku na mysl nepřišlo,
(co) připravil Bůh těm, kdo ho milují.‘ (1.Korintským
2,9)
Je to jenom na nás, abychom žili v lásce, abychom nakazili svět
Kristovou láskou. Je to na nás, abychom slova žalmisty, která vám chci teď
citovat na závěr, nečetli jen s nostalgií ztraceného ráje: “Jaké dobro,
jaké blaho tam, kde bratří bydlí svorně!” (Žalm 133, 1b) Amen