Kladno,
6. 11. 2016 – 24. neděle po Trojici
Zkušenost se zlem
Čtení: Židům 2, 10 - 17
Text: Job
14, 1 - 6
Člověk narozený z ženy jest krátkého
věku a plný lopotování. Jako květ vychází a podťat bývá, a utíká
jako stín, a netrvá.
A však i na takového otvíráš oko své, a mne uvodíš k soudu s sebou. Kdo
toho dokáže, aby čistý z nečistého pošel? Ani jeden. Poněvadž vyměřeni
jsou dnové jeho, počet měsíců jeho u tebe, a cíle jsi jemu položil, kterýchž
by nepřekračoval: odvrať se od něho, ať oddechne sobě, a zatím aby přečekal
jako nájemník den svůj.
Zamyšlení:
Biblický
oddíl, který podle liturgického roku spadá na dnešek, je poměrně
pesimistický, a nesnaží se člověka potěšit. Job prožívá něco, co se může
týkat každého. Je to zkušenost, kterou máme všichni: propast, prázdnota,
absurdita života. Zkušenost se zlem. Neštěstí, které člověka láme, ničí.
V dnešním oddíle je tato zkušenost popsaná v plné síle: „člověk má
krátký život, avšak nepokoje do sytosti.“
Jak se dá vlastně dobře žít, když
neštěstí člověka pronásleduje? Když nemoc přichází bez varování? Když
si uvědomujeme, jak stárneme, a opouští nás elán? Naše fyzická zdatnost
se zmenšuje, paměť selhává, únava se zvětšuje, cítíme se celkem opotřebení,
navzdory mnoha radám moderní společnosti o tom, jak máme preventivně čelit
únavě, nemoci atd.? Když čelíme rozmaru života? Kráčíme s vírou, že máme
pod sebou pevnou půdu, přitom nás půda umí pohltit. Klouže to pod námi.
Job otevírá a klade palčivé otázky života bez otáček. Řeší život se
všemi jeho úskalími.
Řeší
život, jenž „jako květ vzejde a zvadne, prchá jako stín a neobstojí.“
Jak říká žalmista: „Ty člověka v prach obracíš, pravíš: „Zpět,
synové Adamovi!“ Tisíc let je ve tvých očích jako včerejšek, jenž
minul, jako jedna noční hlídka. Jako povodeň je smeteš, prchnou jako spánek,
jsou jak tráva, která odkvétá hned ráno: zrána rozkvete a už odkvétá,
večer uvadne a uschne.“ (Žalm 90, 3 – 6) Job však říká, že např.
„stromu zbývá aspoň naděje, že i když podťat, začne rašit znovu a že
jeho výhonky růst nepřestanou, byť odumřel jeho kořen v zemi a na prach
ztrouchnivěl jeho pařez. Jak ucítí vodu, pučí znovu, rozvětví se jako
mladý stromek.“ (v. 7 – 9) A klade otázku – Job klade otázku:
„Zhyne-li člověk, kam se poděl?“ (10b).
Člověk
v očekávání dlouhého a neměnného života si přeje budovat něco trvalého
a pevného. Pak si uvědomí tu krutou pravdu: čas je příliš krátký na to,
abych naplnil všechny svoje sny a zrealizoval všechny svoje plány. Na mé
cestě je mnoho překážek, pádů, nezdarů. Mnoho nedotažených, zmeškaných
a neuchopených příležitostí.
Má
smysl snít a strádat nějaké plány? Není to všechno jedna velká
absurdita? Job dochází k závěru, že život už není jako poklad plný překvapení
a hojností, z něhož může čerpat, aniž by ho vyčerpal. Stojí před
omezením a situací, které nemůže sám překonat, změnit nebo obrátit.
„Jestliže
jsou stanoveny jeho dny, počet jeho měsíců je ve tvé moci, nepřekročí cíl,
jejž jsi mu vytkl.“ Job je jako někdo zachycen v síti, je pevně chycen bez
manévrovacího prostoru. Je jako pták v kleci, nemá kam odlétnout. Je plně
závislý na milosti a nemilosti toho, kdo může otevřít dvířka od klece.
Bude-li chtít.
Job
před tím žil šťastně, vedl život, který stál za to. Teď si uvědomuje
svoji zranitelnost a bezmoc. Ocitl se v maléru, který si nepřivodil a není
schopen mu čelit. Okolnosti jsou ohromující a nemůže s tím nic dělat, nemůže
nic změnit. Klade otázku, jakou jsme my všichni někdy už kladli. Proč?
Proč
se to děje zrovna mně? Proč musím tím vším projít? Proč mě neštěstí
pronásleduje, obklopuje mě ze všech stran, a dělá mi ze života peklo? Proč?
Není to spravedlivé, nezasloužím si to. Mnoha lidem se daří, přitom podvádějí,
okrádají, šidí druhé, a nic se jim neděje. Proč zrovna mně? Svět se zbláznil,
nic zlého jsem nepáchal. Nemohu pochopit ani vysvětlit to zlo kolem mě, přesahuje
mě to. Jestli jsem se dopustil něco zlého, trest je přehnaný a nepřiměřený
mému hříchu.
Job
je zmocněn strachem, že uklouzne do propasti země a zmizí jako nic. Není
schopen přijít na jiné myšlenky, vidí před sebou prázdnotu, do níž může
zmizet a vytratit se z povrchu země. Existuje nějaké řešení? Má to nějaké
východisko? Job zkouší mnoho řešení, stěžuje si, ale nic nepomáhá,
ocitl se v začarovaném kruhu. Jako dítě, které pláče, aby na sebe
upozornilo, a aby ho někdo utišil, takhle to zkouší u svých přátel. Ale
nenachází pochopení.
Ano,
někdo z přátel ho povzbuzuje. Odpočni si, ono to přejde, snaž se, bojuj.
Neklesej na mysli. Jiní zas analyzují: jestli takhle trpíš, asi jsi něco
provedl, nejsi bez viny, přemýšlej, pátrej, čím ses provinil. Naprav svoji
chybu, a uvidíš, že Ti bude lépe. Ale ani tudy cesta nevedla. Ukázalo se,
že neštěstí nemá co do činění s lidským pochybením. Jiní přátelé
to berou zbožně. Slibují přímluvy, vyslovují přání, aby se všechno vyřešilo.
Jobovi to nepřináší úlevu. Trpí dál. Navíc i přátelé se bojí, že
jsou vtažení do podivného dění, nad kterým nemají kontrolu.
Jak
z této absurdity ven? Job se mohl přemáhat, aby na všechno zapomněl. Mohl
hledat radikální řešení. Je tu ještě jedna, snad jediná možnost, která
ještě zbývá – sténat a vést při s Bohem. Člověk je „jako květ,
vzejde a vadne… Přesto na něj upíráš svůj zrak a přivádíš mě na
soud s tebou. Kdo dokáže, aby čisté vzešlo z nečistého? Vůbec nikdo.“
Kdy tedy Bůh přestane zkoumat Joba, zkoušet ho a zúčtovat s ním?
„Jestliže
jsou stanoveny jeho dny, počet jeho měsíců je ve tvé moci, nepřekročí cíl,
jejž jsi mu vytkl. Odvrať od něho své oči, ať si pooddechne jako nádeník,
který je rád, že má den za sebou.“ Můžeme se vžít do Joba, mluví z něho
lidské zoufalství z kruté reality života. Nevoláme také někdy v zoufalství,
aby Bůh ukončil naše utrpení? Aby zakročil? Někdy si dokonce přejeme třeba
svoje odvolání z pozemského života! Třeba že s tím nemáme osobní zkušenosti,
ale stává se to. Job nám odkrývá nejhlubší dno lidské zranitelnosti. Křičí,
volá ze své nicoty, zoufalství. To je volání bez naděje, bez záchrany,
když si uvědomuje, že v jeho utrpení má prsty sám Bůh.
Ti,
kteří zařadili tento text do liturgického roku a určili mu nějakou neděli,
tedy dnešní neděli, věděli, proč to udělali. Zřejmě chtěli, abychom si
připomněli Jobovu zkušenost s utrpením, abychom ho brali takové, jaké je.
Uvědomujeme si, že utrpení k životu patří. Nevyhledáváme ho, ale přichází.
Snad mohu říci, že ono nás někdy vyhledává, potkává nás. S Jobem si uvědomujeme,
jak nás lidské utrpení přesahuje. A jak se někdy schováváme za soucitnými
slovy, za laciným potěšováním, aniž známe, co druhé skutečně trápí.
Tento
text nám samozřejmě přináší i potěšení, uklidnění. Job nám ukazuje
odvahu o utrpení mluvit otevřeně, křičet a nemlčet. Slovo má moc přemáhat
zlo. V tom nám Job ukazuje cestu. Slovo osvobozuje, když najdeme odvahu říci
Bohu, co nás trápí, jaké máme starosti. Také Ježíš, stejně jako Job,
poznal utrpení. Poznal hlubokou noc dlouhých nožů. I Ježíš nemlčel, ale
křičel: „Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?“ Ano, Bože, Tys mě
opustil, Tys to dovolil. Proč? Komu jinému se mám svěřit? Na koho jiného
se mám obrátit? Bůh nakonec Joba i Ježíše zachránil. To je naše naděje.
On nás v tom nenechá.
V
tu noc představující jedinou cestu, která vede k úsvitu a jasnému dni, možná
budeme také mít sílu a odvahu křičet stejně jako Job a Ježíš, a pozveme
Boha, aby v našem utrpení nebyl stranou. Tehdy poznáme, že nejsme sami, že
máme mocnou společnost, že člověka neopouští. On je milujícím Bohem,
který pláče s plačícími, trpí s trpícími. Zůstáváme v jeho moci a péči.
Jak
jinde píše Pavel: Kdo nás odloučí od lásky Kristovy? Snad soužení nebo
úzkost, pronásledování nebo hlad, bída, nebezpečí nebo meč? Jsem jist,
že ani smrt ani život, ani andělé ani mocnosti, ani přítomnost ani
budoucnost, ani žádná moc, ani výšiny ani hlubiny, ani co jiného v celém
tvorstvu nedokáže nás odloučit od lásky Boží, která je v Kristu Ježíši,
našem Pánu. Amen.