Kladno,
6. 9. 2015
Introit: Ž 108, 2 - 6;
Písně: 161, 702, 200, 675, 489;
Čtení: 1. Mojžíšova 1, 1 - 13;
Text
zamyšlení: 1.Tesalonickým 1, 1
Vážení přátelé, milí sourozenci v Kristu,
už jsem byl
na této kazatelně v posledních měsících třikrát, ale vždy jen jako host
a kandidát. Teď tu stojím jako farář tohoto sboru, to mění situaci. Už
nemohu být nezávislým pozorovatelem dění ve sboru, nýbrž do určité míry
budu do všeho jaksi stažen. Starosti i radosti kladenského sboru se pomalu stávají
mými starostmi i radostmi.
Když jsem ve středu sešel s vaším nyní
už bývalým administrátorem, bratrem Pavlem Kalusem, a se Zdenkem Turkem jako
kurátorem sboru, trochu jsem zavtipkoval, zda má vůbec smysl, abych přebíral
sbor, jehož technické zázemí je v takovém skoro nepoužitelném stavu. Chtělo
se mi říct „dejte to tu do pořádku, a možná pak přijdu“. Ale na druhé
straně si říkám, že je to přece jen lepší začít v jakémsi chaosu a
skončit u něčeho dobře opraveného, uspořádaného a řádně fungujícího,
než naopak.
Při přemýšlení o tom, jaký text zvolím
pro dnešní zamyšlení, napadlo mě jednak text prvního čtení, který je o
stvoření světa. Náš svět ve svých počátcích byl jeden celek všeho v
jednom, takový chaos, do něhož Bůh přinesl postupně řád. Bůh den co den
něco dělal. Nejdřív jen nebe a zemi, potom světlo, ať není všude jen
tma. A podle všeho země byla zaplavená vodou, Bůh musel nařídit, aby se
voda od země oddělila, tak vzniklo moře a souš.
Co se stalo na Kladně 14. srpna, v noci z
pátku na sobotu? Voda ukázala svoji sílu, prasklá hadička způsobila
zaplavení sálu modlitebny, to místní zimní zázemí, taková naše malá
zaslíbená země. Místo, kde se scházíme k setkání s Bohem, k modlitbám
nebo k povídání nad kávou a čajem ke sblížení a pěstování bratrské a
sesterské lásky a vzájemnosti. Co Bůh dělá slovy, to člověk umí činy.
Díky Bohu aspoň za to. Voda byla vykázána do patřičných míst a zůstala
zase souš, jako tehdy, když Bůh v počátcích stvoření oddělil vody od
země. Každým dnem se věci vracejí do normálního stavu. Pak bude všechno
zase jako dřív, nebo ještě v lepším opraveném stavu.
Jak říkám, Bůh koná slovem, člověk
činy. Práce je tady ještě dost a věřím, že jsme připravení dále něco
dělat, abychom vrátili nejen modlitebnu
do použitelného stavu.
Taková dřina, když se něco opravuje, má
i svoji dobrou stránku. Já osobně díky konzultacím a probírání oprav
jsem se mohl o něco více seznámit s některými z vás. Takové starosti
mohou lidi více sblížit, to rozhodně. Čím více lidí se zapojí, tím více
se jich může sblížit. Můžeme si uvědomit, jak nám spolu záleží na našem
sborovém prostředí, kde rosteme ve víře a v poznání Boha stvořitele. Ten
při stvoření světa měl člověka za významný cíl. Když se mu zdálo, že
svět je dobře uspořádaný, je už v použitelném stavu zejména pro člověka,
udělal i samotného člověka. Bůh vyzývá člověka k udržení kontaktu se
svým stvořitelem. I proto se scházíme. Proto potřebujeme to zázemí.
Člověk je od stvoření společenským
tvorem, a jeho prvním společníkem byl sám Bůh. Adam, než dostal Evu, měl
jenom Boha, který s ním mluvil a uvědomoval si jeho osamělost. A tak mu dal
Evu. Za společenství víry, které vytváříme ve svých sborech, vděčíme
Bohu.
Bohu vděčíme i za poznání, že nám
nestačí být jen jakýmsi pasivními adresáty Božího oslova, které tu zní
každou neděli, nebo v týdnu třeba při biblických hodinách. Že to naše zázemí
někdy žádá po nás větší obětavost, větší podporu finanční, materiální,
ale i v podobě manuální práce.
K druhému čtení jsem zvolil text z
nejstaršího spisu Nového Zákona z pera apoštola Pavla. I když evangelia
vyprávějí o událostech staršího data, jejich písemná forma je mladší,
než Pavlův dopis Tesalonickému sboru. Pavel ve svých dopisech řeší různé
stránky sborového života, ale pro začátek nezapomíná na to nejpodstatnější.
A to je přání milosti a pokoje.
I když se v úvodu píše „Pavel,
Silvanus, Timoteus“, hlavním a nejspíš i jediným autorem dopisu je sám
Pavel. Ale v době, kdy píše, nacházejí se s ním oba jeho spolupracovníci,
kteří jsou také známí v tesalonickém sboru, proto Pavel pozdravuje a
vlastně píše i jejich jménem. Je jasné, že spolu probírali záležitosti
tesalonického mu sboru a je zřejmé, že se na svých stanoviscích shodli.
Tudíž Pavel může psát jménem všech tří.
Milí kladenští, jaké záležitosti se
řeší v tomto sboru? O technických věcech víme, jsou nepřehlédnutelné,
každý, kdo vstoupí do této budovy, pozná hned, že tady probíhají opravy.
Ale co je v nás samotných, jako v lidech víry, v lidech různorodých, kdo s
čím zápasí, co koho trápí, co koho těší? To není hned zjevné. Jedno
je jisté. Pavel nám přeje milost a pokoj. Ať zápasíme s čímkoliv, Bůh nás
chce mít pod svou milostí a přeje nám pokoj.
Milost a pokoj jsou Božími dary. Oba přijímáme
ve víře. Zároveň platí, že pokoj si můžeme přát navzájem. Děje se právě
tam, kde hledáme vzájemnost a usilujeme o svornost a jednotu. Žijeme spolu v
lásce, snažíme se aspoň ve věcech víry táhnout za jeden provaz, přijímáme
druhé a jejich jinakost a odlišné postoje. Snažíme se v různosti a
pestrosti najít nějakého společného jmenovatele.
Právě takto přeje Pavel milost a pokoj
celému tesalonickému sboru. Píše přímo tesalonické církvi. Původní řecký
ekvivalent “ecclesia” znamenalo obecně shromáždění plnoprávných občanů.
V křesťanství to znamenalo křesťanskou obec jako celek. Aby celek žil v
pokoji, vyžaduje to součinnost a pokoj jednotlivců. Na první pohled je to věc
složitá, až nemožná. Jenže z pohledu křesťanství víme, že toho nedosáhneme
vlastní silou, ale s Boží pomocí. Spoléháme na Boha a otevíráme mu svá
srdce, aby nám do nich vlil svůj pokoj, aby nám dál také sílu udržovat
pokoj a užívat si dary milosti.
Modlitba:
Pane Bože, děkujeme ti za dar víry,
milosti a pokoje. Děkujeme ti za sbor, kde nacházíme duchovní domov. Děkujeme
ti za každou sestru a za každého bratra v tomto sboru. A především děkujeme
za Ježíše Krista, který nám vybojoval na kříži milost. Amen
Poslání: Fp 4, 4 - 6
Požehnání: A pokoj Boží, převyšující každé
pomyšlení, bude střežit vaše srdce i mysl v Kristu Ježíši.