Úvod
Já
děkuji Bohu, že dal vnuknutí mojí matce, že vštěpovala mě tyto paměti
bezpočtukrát od mého dětství až po dobu, když se dočkala toho, že jsem
mohl uplatnit takto svoje vědomosti ve sboru.
Proto
- co zde psáti budu, jest čistá pravda, kterou jsem sám prožil a získal od
mých rodičů z jejich rodinné kroniky.
Na
věčnou památku mému milému synu Jaroslavu.
Košutův
odkaz
Košut
při posledním kázání u sv. Klimenta v Praze prosí svůj sbor těmito
slovy:
„Upozorňuji lásky vaše, že po mém odchodu k věčnosti přijdou na denní pořádek proroci a mudrci, kteří pracovati budou usilovně na rozdrobení tohoto sboru svatoklimentského. Až zpozorujete tyto dělníky, pak naplňte prosbu mou, nesvolíce rozdrobení církve této.“
Stůj
tedy, sbore milý na půdě reformace Husovy a čiň přípravy ke škole
Komenského.
Toto napomenutí je i pro kladenský sbor, neb i ten jest jeho dílo.
ZpětPočátky kladenského sboru
Sbor kladenský má dějiny sahající do 16. a
15. století. Na nedalekém Krakovci u Rakovníka kázal M.J.Hus. Lid k němu přijížděl
na vozech z celého kladenského okolí. Město Slaný stálo při straně táborské,
později při obojích. Unhošť měla evangelického faráře Josefa Albína,
který byl roku 1622 vypovězen z vlasti.
Na
Křivoklátě vězněn byl kazatel Mik. Kupa proto, že se nevystěhoval z Čech
dle rozkazů vypovídacích. A sťat byl tam kněz Locita. V blízkém okolí
byly statky evangelické šlechty zkonfiskovány, vše bylo provedeno násilím
a vojskem, a hlavně jezovity. Toto úsilí dalo velikou námahu těm, jenž
usilovali o to, aby zatlačena byla svoboda svědomí, a aby národ zatlačen
byl zase zpátky do tmy. Lid dlouho vyhýbal se katolickým kostelům, konal
tajné schůzky a četl v knihách, které bedlivě ukrývali před slídiči
jezovity.
A
přece po dlouhém zápasu rozprostřela se tma odevzdanosti do církve římské.
Ale pod popelem dřímaly jiskry vzpomínek na blahou tu dobu náboženské
svobody.
Ďábelské
dílo Říma bylo dokonáno. Nečisté ruce jezovitů jako slídiví psi přepadávaly
ty krásné české chaloupky a hledali ten chléb života - bible a je pálily
jako smyslu zbaveni. Antikrist zvítězil na chvíli, tma byla po celé zemi.
Vychytralý Řím uloupil národu našemu vše, co sílilo jeho duši a nabízel
mu náhražku legend. Křesťanská láska ve vlčí kůži.
Jedno
století téměř uplynulo od té doby, co nad krajem kladenským vznesl se duch
Boží, aby zanítil srdce několika jedinců, pro lepší život duchovní, pro
život bratrský. Historie Kladenského sboru jest dosti zajímavá a stojí věru
zato, aby se uchovala v duši a srdci všech údů, kteří lnou k tomuto sboru
celým milujícím srdcem.
Mým
přáním je, aby tuto historii, která ještě překypuje moje srdce - přijali
jste jako odkaz těch bratří, kteří by měli býti s jejich vůdcem Beninamínem
Košutem na čelném místě ve sborové místnosti.
Jsou
chvíle v našem životě, které si ještě po letech rádi připamatováváme.
Naše duše je zachytí s takovou přesností, jako fotografická deska, a může
je kdykoli reprodukovati.
Já
dnes vzpomínám na dobu svého mládí na ty krásné chvíle, kdy moje matka
mi tyto věci vštěpovala a které rozvinouti míním jako vzácné svědectví
před vámi.
Památná jest pro mne vesnička Hřebeč, jest
pro mne místem, kde v chaloupce č. 39 pod doškovou střechou, malými okénky,
skláněnou podlahou tulí se vzdory v rodině starého Železného, jenž svoje
4 dítky vychovával dle svého svědomí - dle pravdy. Toto poznání získal
od člověka, kterého mu sám Pán Bůh postavil do cesty jako potomka tajných
evangelíků a vyznavačů Kristových.
Tento
Železný pracoval jako zedník na dole Kateřina v Dubí. Dnes ovšem málokdo
mohl by říci, jak ta šachta vypadala a v kterých místech stála. Jen tu a
tam nějaká zřícenina připomíná vám, že kdysi před osmdesáti lety byl
zde život v plném proudu. Na místo veselí a zpěvu mladých nastoupil posvátný
klid a ta zahrada kvetoucí jako by byla odměnou za kus historie, která se zde
téměř před stoletím odehrála. I ta halda uniká nezasvěcenci, jest
ozdobena lesíkem, jenž mnohému poskytl odpočinek krásným pohledem na Dubí
a okolí.
Právě
toto místo vyvýšené haldy vyhledávala moje matka v roce 1889, aby zde na místě
svěřila mi vše, co bych mohl
jako doklady pravdy týkající se sboru kladenského jednou potřebovat.
Dnes jí rozumím velice dobře, byl to stesk po rodné vesničce
Hřebči, v Dubí neměla a neznala žádného, s kým by si pohovořila -
proto, že tento rok jsme se do Dubí přistěhovali. A proto ona, čím ji
srdce překypovalo, ukládala do mého srdce jako drahocennou perlu, kterou nesmím
zakopat, ale získávat ty duchovní hodnoty ne jen pro sebe, ale pro svoji
rodinu a okolí. Proto vyhledala ty místa, odkud vyšla pro náš rod pravda,
pro kterou ona mnoho vytrpěla v prvních letech manželství. Ona bojovala z
mocnými tohoto světa a spolu s mým otcem vymanili se s okovu církve, která
se nesrovnávala s jejich svědomím.
A
mě 14tiletému chlapci důvěřovala a věřila, že ji nezklamu.
Nuže milý synu.
Dozorce
Šplíchal to byl, který si starého Železného oblíbil a vykládal mu písmo
podle svého způsobu tak, že nadšeně tyto věci vyprávěl za zavřenými
dveřmi své manželce a dětem.
Připomínám,
že to byla doba temna v letech třicátých v minulém století, že každý,
kdo neuposlechl mocné církve římské přišel do nepřízně fary lidické,
ale i celé dědinky. Na takového člověka pokrokového hleděl lid poštvaný
velebným pánem jako na buřiče a kacíře.
Toho
se však nelekl starý Železný (můj dědeček) a zrušuje půst a mnoho věcí
jiných co se příčilo duchu Kristovu. On očisťuje rodinu svoji od pověry a
přetvářky. Rodina Železných žila v chudobě a vzorně duchovně silná připravená
takto na dobré i zlé. Malá chaloupka útulná byla kolébkou moji matky, kde
se narodila 4. prosince 1838.
Když
jí bylo 12 let, zemřela jí matka. Jelikož starší sestra byla provdaná,
musela se ona ujmouti celé domácnosti a vésti ji tak, jak jí matka před
smrtí poradila. Starý Železný měl svoji Nanynku rád, proto, že se mohl na
ní se vším spolehnouti. Po dvou letech pak dal svoji Nanynku na zkušenou.
V
nedaleké osadě Netřebě toho času bydlel hajný a dědeček věděl, že
jest evangelíkem, proto toužil po tom, aby toto dítě, které si brzy
osvojilo názory jeho dostal do této rodiny, aby se jí dostalo dobrého náboženského
vychování.
Život
u tohoto hajného se jí líbil a byl pro ni něco nového. Ačkoliv ze začátku
byli před ní velice opatrní na slovo, protože lidé měli je za neznabohy ve
své slepotě. Starému Železnému měli velice za zlé, že tam to dítě dal.
Ale
slunce již mamince jako 16-leté dívce začíná vycházet a dočkala se toho,
že tito bezdětní manželé hajných přilnuli k matce jako ku vlastní dceři.
Přišel
Velký pátek, nejslavnější to den v rodinách českobratrských a tu zkoušeli
malou Nanynku, jak bude působit na ní jiný způsob svěcení tohoto dne památné
pro celý křesťanský svět. Ráda o tomto příběhu vypravovala.
“Nanynko”, povídá hajný, “ty jsi přece katolička a vám ukládá církev
se v tento den postit! Hleď takovým způsobem se my nepostíme. Dnes nemusíš
s námi obědvat a můžeš se postit jak jsi snad zvykla?” pozoroval tento
dobrý muž její rozhodnutí. Tu maminka otevřela tajemství svého srdce a řekla,
"odmalička vím, že se u nás žádný nepostil ani když musel ke zpovědi".
Po
tomto srdečném projevu ták mladé dívky seznamovali maminku s biblí a věnovali
ji více času jako člověku, který má přinésti užitek ve věcech duchovních
a skrze ní přijíti mnohým na světlo pravdy v tomto kraji kladenském.
Ale
všemohoucí Pán usoudil jinak a dal moji matce ucítit, že musí projíti ohněm
utrpení, než spočine noha její na pevné svobodné půdě duchovního života.
Lesník byl přeložen, nastalo loučení, na něž moje matka s jakýmsi pohnutím
vždy vzpomínala. A tak doba šla svou cestou dál a dále. Poklady duchovní
jako zrno obilné začalo růsti v srdci této mladé bojovnice pro čisté náboženství.
Pak
se seznámila se židovskou rodinou a musela u nich často spáti, když byla židovka
sama doma. I tu nasbírala zase mnoho věcí, které ji byly pak v manželství
velice prospěšné.
Proč
toto všecko uvádím? Protože co matka kde krásného viděla a co kde milého
zažila, to přinesla svému muži pak jako dar velkého duchovního bohatství.
To bohatství bylo tak velké, že se dostalo i na nás děti ve velké míře
duchovní. Jaké to je bohatství ptal by se někdo? Bohatství duše. Ona nám
každému dala do kolébky hrst květu své čisté duše, naučila nás trpělivosti
a lásce, upevnila nás v poznané pravdě, učila nás svým životem snášenlivosti
a tichosti.
Můj otec narodil se 13. prosince 1840, byl to
ryzí charakter, o němž se později zmíním.
Moji
rodiče těžce nesli na své duši náboženské přetvářky. Umluvili se ovšem
na popud moji matky hledat pravdu. Ona stůj co stůj chtěla svoji rodinu míti
takovou, jako zažila v Netřebě u rodiny hajného.
Můj
otec pronajal si kovárnu ve Hřebči a matka mu za kovadlinou pomáhala jako
tovaryš. Brzy se však zapracovala tak, že mohl otec všelikou drobnou práci
do Prahy dovážeti.
Divné
jsou však cesty Boží, praví Písmo svaté. A tak také zde se stalo, že při
jedné cestě, když jmenované kování do Prahy vezli, byli tenkráte tří, přidal
se k nim bratranec matčin Danda v tom stáří jako můj otec. Káru s kováním
si uložili pod bruskou branou v hospodě, jak do dnes se říká “Na nové
hospodě” - stála proti bruským kasárnám vojenským. Sám jsem pro mně
tento památný hostinec vyhledal, v duchu jsem uvažoval, kde asi tato tříčlenná
společnost naše seděla. Rozhodné slovo dala moje matka. - půjdeme hledat
evangelický kostel. Přešli železnou lávku, jak kdysi bývala v místech,
kde stával ústav slepců. Okolo Rudolfinum na Staroměstské náměstí, kde
matka se zeptala starého pána v cylindru, kde by našli evangelický kostel,
kde káže Košut?
Pán
si ze zájmem prohlíží tyto tři venkovany toužící něco slyšet a vidět
co, venkov jim dáti nemůže. "Hledáte evangelický kostel? Pojďte se
mnou lidičky, já tam jdu též". Vedl je Dlouhou třídou do Klimentské
ulice, až se jim náhle objevil pěkný kostel zastrčen do ulice tak, že jej
neviděli, až přišli k němu. Zde je kostel u Klimenta, kde káže Košut.
Zavedl je do první lavice blízko kazatelny a sám si sedl pod kruchtu, což v
tomto starobylém kostele jsou lavice dvojím směrem proti sobě. Můj otec se
svým přítelem byli plně zaujati celou bohoslužbou, ale zato matka, mladá
čiperná žena, nejen že bedlivě poslouchala far. Košuta - neušlo jí, že
zmíněný jejich průvodce je se zájmem pozoruje, nespustí z nich očí. Kázání
mělo účinek, jejich srdce mocně tloukla, byli velice dotčeni a nadšeni. Zdálo
se jim, jak jsou nicotní oproti těm kteří byli tam domovem.
Kázání
mělo na ně takový mocný vliv, že si dokonce mysleli, že je Košut zná a
na ně si kázání připravil. Nevěděli ovšem, že to sám Kristus mluví
skrze ústa věrného služebníka svého. Proto po bohoslužbách vyšli s
kostela ani nedýchajíc a postavili se na roh kostela a pozorujíc jak srdečně
bratří si podávají ruce a jak spokojeni odcházejí z kostela. Stáli zde mlčky,
duše posilněná, srdce prudčeji tlouklo k novému životu, oči zářily
radostí.
Co
tomu říkáš kamaráde přerušil mlčení můj otec? Pepíku! praví Danda,
dodnes jsem katolíkem. My také praví otec. Naše trojice však nebyla tam
dlouho samotná. Přišel ten pán, co je tam zavedl, vyptával se, jak se jim
to líbilo, přišli i druzí bratří, obklopili je a naše malá výprava ze
zapadlé vesničky byla mžikem v kruhu. Tato upřímnost bratří byla pro nás
druhým kázáním, poznamenala matka. Tentokrát nemohli se dlouho zdržeti,
protože měli odevzdati zboží do určitých krámů. Pak nastala cesta domů
s károu, která trvala pět hodin. Jen jedna myšlénka a jedna touha zaujímala
jejich mysl a srdce - shodit ze sebe všecko, co je poutá k církvi římské a
stát se co nejdříve evangelíkem.
Nastal
nový život v rodině i v dílně u kovářské výhně. Nad Hřebčí ukázaly
se červánky zvěstující novou dobu pro ty, jejich duše žízní po pravdě
a po novém životě. Tu přicházeli do kovárny i jiní a nechali si vyprávět
od rodičů o náboženství které bylo církví římskou utiskováno a
kacerováno. A tak několikráte se opakovala tato cesta do Prahy s károu naplněnou
kováním. Otci se dostalo poučení, jak si má počínat až budou přestupovat
k církvi evangelické. V Praze otec nakoupil trochu knih u firmy “Topinka”
v Karlíně - hlavně bibli svatou, praxi z Komenského, kancionál (vše ovšem
švabachem tisknuto) a začínali odbírati časopis “Český bratr”, který
vydával klimentský sbor s Košutem v čele. Obrazy, kde měly jaké vyměnili
za Husa, Žižku a Komenského, a dali se do boje za svobodu svědomí. Byl to
boj těžký v době “temna”. Matka musela chodit na faru lidickou 6 neděl
na tak zvané cvičení, kde se ucházela o křestní list,
který musela míti pro přestup.
Na
to matka vzpomínala vždy s odporem, neboť dělal ji veliké obtíže, neboť
toto cvičení mělo ji odvrátit od pomyšlení býti nevěrná církvi římské.
Vyzvídal na ni, kdo ji přemlouvá - jestli to není její muž nebo nikdo jiný?
“Žádný mě nepřemlouvá" odpovídá matka skálopevně. "Já
sama mám to přání od mého dětství, a dnes jsem už přesvědčena,
že jenom tam mohu spokojena býti.”
Farář
lidický však nedal se ráznou odpovědí matky zmásti a svoji výmluvností
začíná působit na její krasocit. Praví! Poslyšte, kdyby přišel Pan Ježíš
na tuto zem a procházel by se po tomto kraji a přišel by do vaší modlitebny
a viděl tuto prázdnotu, tu chudobu, řekl by
- "zde se mi nelíbí, zde nejsem doma". Ale přišel-li by do
našeho chrámu Páně a viděl tu nádheru - řekl by jistě “ano, tady jsem
doma!". Povážíme-li dnes, jaká to byla těžká hodinka pro tuto ženu
dotčenou slovem Božím, jak asi čekala až tento člověk zfanatizovaný přepychem
řekne - " můžete jít".
Ale
z tohoto na pohled beránka vyskočil náhle vlk hltavý a hodil jí výtah křtícího
listu a než došla po schodech dolů, třikrát za ní třísknul dveřmi jen
proto, když se jí ptal jak se rozmyslela. Řekla: "Můj duch si toho přeje".
To byl boj mojí matky za svobodu svědomí.
Můj otec současně bojoval na faře v
Hostivici. Jen měl všelijaké potíže. Za jedno neměl mnoho času, na kovárně
v Jenči, a za druhé se všemožně vyhýbal, aby se nedostal do kriminálu,
jak vždy říkával. Pro jeho přímou ráznou povahu. Došel si na něj pan
farář hostivický až do kovárny, i on jej přemlouval aby od toho upustil.
Otec však byl tak pevný jako matka a po kovářsku jej odbyl tak, že musel
odejíti z nepořízenou.
Ta
Bílá hora mohla by vypravovat, jak teď z Jenče každou neděli kráčeli přes
na bohoslužby, které byly tím nejlepším požitkem pro moje rodiče až do
jejich stáří.
Hned
na to v neděli po výstupu s hostivickým farářem přišli po bohoslužbách
poradit se s bratřími v Praze a ti přijeli na hostivickou faru a žádali
okamžité vydání křestního listu pro mého otce. Když farář opět odepřel,
tedy řekli - však my mu potřebné
listy sami vymůžeme. A také se stalo, že
požadovaný křestní list beze všeho dostal.
V
Jenči zase shromažďoval okolo sebe přátele a získal člověka, jenž
pracoval ve skále - br. Fišera, který přicházíval do kovárny nechat si
brousit skalní nářadí.
Přichází rok 1863, kdy 10.ledna se navždy
rozešel církví mu protivnou Římskou a stal se z něj český bratr tělem i
duší.
Krásný
sen mojí matky se splnil. Po čem toužila - Bůh ji dal. Zbystřil ji rozum
tak, že ovládala dobře bibli a mohla pak svědectví vydávati všude, kam měla
přístup.
V
několika málo letech vracejí se do Hřebče a otec přijímá místo po svém
mladším bratrovi Antonínu ve Vrapických dílnách v roce 1868. Toto místo
ve Vrapicích dlužno podotknouti, že přijal prozatímně nebo dal se do
stavby své vlastní kovárny, kterou když dokončil, nemohl dáti do provozu
proto, že komis se přiklonila šenkýřky Vackové stížnosti,
že by jí chytila stodola, která byla přes silnici pod snobky.
Ale
otec byl přesvědčen, že to byla msta, že si nepronajal zase její kovárnu,
co v ní už otec byl, než šel do Jenče. Že její kovárna byla bližší
stodole, to komisi nevadilo, zkrátka tatínkovi nedovolili kovárnu otevřít.
Komis byla ze sedláků složena, a proto myslím, že byli tito nevědomí lidé
pod vlivem lidického faráře, který se jistě postaral o to, aby mému otci
znemožnil se usadit v jeho korátoře. Teď nastala práce na uskutečnění
toho, čeho si tolik přála moje matka, totiž pozvat do Hřebče br. faráře
Košuta. Jest nutno, abych seznámil lásky vaše blíže s tímto mužem bez bázně
a strachu.
Košutové byli dva bratří faráři, starší
Vilém Košut byl zakladatelem mateřského sboru u Klimenta v Praze a později
uvězněn na Hradčanech téměř rok, než jeho výsost arcibiskup neprozkoumal
jeho kázání, která mu trvalo třičtvrtě roku. Pak tento ohnivý kazatel
musel do vyhnanství, neboť po jeho kázání mnohý katolický kněz přestoupil
k církvi evangelické. Z toho vidno, že pro římskou církev byl nebezpečný
a musel z vlasti jako psanec. Přešel do Porýní,
kde na milou vlast nezapomněl.
Beninamín
Košut, o kterého se nám jedná, narodil se 24. srpna 1822 v Černilově. Jako
mladý kazatel přišel do Borové v době, kdy dech rašícího myšlenkového
jara na všech stranách zavanul. Bylo to v roce 1846, kdy postup demokracie,
pochod svobody hlásil rok 1848. Byla to doba temna, kde římská rozpínavost
neznala mezí a pro evangelíky neznala než nadávky. Po odchodu jeho bratra
Viléma ujal se práce duchovenské náš nezapomenutelný Beninamín Košut ve
sboru Klimentském v Praze.
Požádali tedy rodiče faráře Košuta o jeho
zájezd do Hřebče. On ochotně slíbil, ale museli se postarat o místnost pro
bohoslužby. Jakmile se to dozvěděl lidický farář Procházka, ihned s hřebečským
starostou činili překážky a bylo hotové v Hřebči pobouření. Starosta spínal
ruce, jak nás nemá Pán Bůh trestat, když takový neznaboh do naší obce přijde
- znemožnit a zabránit tomu, aby Košut nemluvil.
Sál pro bohoslužby byl vyhlídnut v hospodě u Čtrnáctých v čísle 51 a
farář Košut přijel na Buštěhrad poštou od Prahy. To se stalo 24. dubna
1869. Naproti mu šel můj otec a pak známí, které získával pro svoje nové
náboženství. Byli to tyto pozdější bratří Pol, Panenka, Bartuněk,
Benda. Tito právě pomáhali otci agitovat v okolí. Benda, jenž byl obecním
strážníkem a zároveň listonošem, nesl listinu od starosty co zákaz, že
se mu zakazuje ve Hřebči mluvit.
Nebojte se bratří ničeho a odevzdejte zpátky tento zákaz starostovi a řekněte,
že něco podobného nemá smyslu, že já mám povolení s sebou z místodržitelství.
Otec můj řekl panu Košutovi, jak starosta spíná ruce, že je to trest od
Boha - že je sucho a teď ještě
takový neznaboh k nim přichází. Košut se jen usmíval a řekl - "až přijdu
podruhé, přinesu déšť". A také se to povedlo ku Košutově radosti.
Čtyřhranný sál byl naplněn. Otec můj pozval 3 evangelické rodiny selské,
o kterých se dozvěděl od Košuta. Ze Zajezda rodina Černých, z Buštěhradu
vdova Měchurová a z Bělok rodina Širokých - vesměs staré rodiny
evangelické.
Překrásný obraz bohoslužeb působil mocně na vyprahlé duše prostých
venkovanů. Neboť podávání svaté večeře Páně těmto rodinám, jehož se
též zúčastnili moje rodiče, protože přestup měli už vyřízen, nadchnul
kde koho. Mnoho mladých hochů bylo z Kročehlav a z Kladna, kteří měli zvláštní
porozumění. Slovo Boží jako zrno obilné bylo rozeseto - bylo rozhozeno do
srdcí přítomných. Ale tak jak jest psáno v podobenství, mnohé to semeno
zalétlo na půdu úrodnou, připravenou tam v kovárně u výhně otcova při
večerních besedách tak, že hned při prvních bohoslužbách hlásili br. Košutovi
přestupy. Byli to vesměs hřebečtí občané. Bartůněk krejčí s celou
rodinou, Panenka horník z manželkou, Pohl obuvník z Netřeby s rodinou Benda
krejčí s rodinou. To byl výsledek prvních bohoslužeb. Mým rodičům
nastala práce, aby byli ve stálém styku s těmito rodinami.
A hlavně s bratřími v Praze, kdež měli vždycky plno okolo sebe, když přišli
do Prahy do kostela. Můj otec podporován mojí matkou byli horlivými návštěvníky
bohoslužeb. Za každého počasí putovali,
když ne sami, tak vždy z hloučkem bratří. Od dvou hodin ráno vyšli
a k osmé hodině seděli už na snídani v hospodě u žandalínu v téže
ulici proti kostelu. Ani zima ani mráz ani sníh nebyl překážkou, aby nešli
si pro posilu pro svoje duše. Tak se taky stalo, že pro velké závěje matka
nemohla stačit těm bratřím a často se museli vrátit kus cesty zpátky aby
matce pomohli přes závěje přejít. Byla to dlouhá cesta,
pro tyto lidi ale radostná. Cestu měli ze Hřebče přes Běloka na
Jeneč, tam se k nim připojil br. Fišer. Rázovali na Ruzyň, přes Bílou
horu, Hradčany dolů. Matka ráda
vyprávěla o těch cestách. To byli nadšenci obětaví a veselí. Často ale
měla jsem strach, vyprávěla - když jsme šli okolo kláštera v Břevnově,
br. Fišer povahy prudké nikdy neopomenul zahroziti holí do oken kláštera.
Připravovala se nálada na druhé bohoslužby. Zatím kročehlavští a Kladenští se těšili, že oni podají ruce br. faráři Košutovi, aby je přijal mezi br. přistouplé. Také se tak stalo, druhé bohoslužby byly ještě slavnější, neboť se přihlásili samí mladí lidé. O kterých se mohlo říci, že to myslí vážně s přestupem, že to není jen chvilkové vzplanutí mysli, jako jsme poznali u onoho Dandy, který v Praze před kostelem slavnostně prohlásil mému otci "dodnes jsem katolíkem", abych užil podobenství písma - zrno zapadlo mezi trní, rychle vzešlo, ale okolní trní udusilo ho. Tak asi to bylo s oním bratrancem Dandou. Zahořel nadšením, ale rodina, která byla jistě až moc pověrečná jeho nadšení udusila v zárodku.
Jest záhodno, aby tito noví bratři byli připomenuti, neboť jsou to později
hlavní činitelé filiálního sboru kladenského. Já rád kvituji tyto bratry
proto, že jsem mezi nimi vyrostl. Byl jsem stále nablízku - všecko jsem chápal
a všecko jsem prožíval v jejich přítomnosti. Jako malý hoch mezi nimi zažil
jsem mnoho příjemného, protože často u nás besedovali.
A tak ubíhal čas, schůze u nás ve Hřebči byly hustější a také bouřlivější.
Moje matka, velice opatrná žena na tu dobu říkala - často jsem vycházela
se přesvědčit, jestli někdo nešpehuje. Pravil jsem, že to byla doba temna,
kdy člověk nemohl mluvit o náboženství tak jako dnes. Musel býti opatrný,
aby někdo ho neudal ze msty. Opatrnost matčina byla na místě, byla k tomu
vedená jednak z domova, jednak z rodiny, do které ji dědeček dal na zkušenou.
Košut vykonal bohoslužby v Hřebči celkem třikrát a to 4. dubna, 2. května
a 23. května roku 1869, ovšem mimo křtu, kterýž vykonával v domku č. 50
ve Hřebči, to jest v našem bytě.
Tento hlouček bratrů tvořil plány do budoucna a usnesli se na tom, že
pronajmou sál na bohoslužby v hospodě u Tylibachů v Kročehlavech v čísle
1273. Můj otec často mi ukazoval okno, u kterého Košut stál při kázání.
Všecky tyto porady se vykonávaly v bytě mého otce, kdež také některé křtiny
jak už jsem uvedl byly vykonány, a to děti strýce Bartůňka a tuším i mého
bratra Bedřicha.
Po tomto usnesení začaly se bohoslužby konat v Kročehlavech u Tylibachů.
Pro zajímavost uvádím, že mateřský sbor Pražský daroval Kladnu kalich a
konvici ku křtu, které se užívá dodnes. Za dva roky byli bohoslužby přeloženy
do Kladna, kdež se jevil větší
zájem a bylo to také pohodlnější ohledně dojíždění Košutovo. Jezdil
do stanice “Vyhybky” a pak omnibusem do Kladna. Byla pronajatá zasedací síň
radnice, kdež já
byl pokřtěn. Na to pak přeloženy bohoslužby - bratr přestouplý Petráček totiž koupil hostinec “U
slunce” a bohoslužby posunuty do tohoto hostince. Tento bratr byl nějakým
úředníkem na radnici.
Filiálka kladenského sboru potvrzena byla roku 1872, takže kazatelská
stanice trvala 3 roky.
Hostinec "U slunce" má nevětší historii pro náš sbor. Petráček
zde nechal upraviti 1 místnost za bohoslužební síň, a nahoře v podkroví
světničku pro kostelníka zdarma, který
musel za to dbáti o úklid a pořádek v modlitební síni. K tomuto úkolu byl
zvolen Macháček, velice horlivý bratr.
Zde už jako očitý svědek mohu svědčiti o celém pořádku bohoslužeb. Zde
se začali odbývati bohoslužby pravidelně a to vždy katolický svátek, kdy
byl Košut volný. Br. Petráček zavedl tak zvaný domácí řád, kde žádal
naprostý klid při bohoslužbách v dopoledních hodinách, což se dodržovalo
vzorně, i když hostinec prodal, odstěhoval se do Prahy a stal se pak členem
mateřského sboru klimentského.
Bratří, jež si teď dovolím jmenovati, byli vesměs dělníci a proto nezištní,
prostí a upřímní. Dle návodu Košuta velice obětaví a vytrvalí. Větší
důstojnosti neviděl jsem nikde v jiných sborech, jako jsem zažil co malý
hoch "U slunce". Bohoslužby se odbývaly v půl desáté. Již od devíti
hodin stávali bratří v hloučkách, očekávali až se objeví omnibus a
zastaví na kraji ulice Žďárské, jenž byl asi 170 kroků k modlitebně. Někteří
bratří stáli u vchodu na schodech, aby dali znamení dovnitř,
kde zatím se bavili bratří ze všech koutů kladenského okresu.
Byl zde br. Slabyhoud s Pecinou od Strašecí, byl tu br. Janda z Nových Dvorů,
z Jenče rodina Fišerova, s Olšan rodina Brebtová a Bulvasová, byli tu br. hřebečtí
s rodinami a mnoho jiných - celkem asi 70 rodin a ti všichni před bohoslužbami
v bratrském citu projevovali své zkušenosti. Zde neviděl jsem řevnivosti, všichni
stáli v jednotě víry a lásce ku svému novému sboru.
Dva bratři Macháček a Fr. Dlouhý byli vyvolení jíti naproti k omnibusu.
Jsouce hrdí na tuto funkci, jsouce hrdí na jejich Košuta, který kráčel
uprostřed nich a s usměvavou tváří vkročil do modlitební síně. Můj
otec a br. Materna dbali na pořádek uvnitř. Jak se Košut objevil ve dveří,
všichni přítomní vzdali svoji úctu povstáním a pak nastalo hrobové
ticho.
Místnost byla dosti dlouhá, u vchodu malý stolek, lavice bez lenochu byly sraženy
k levé straně zdi. Stůl Páně obyčejný jednoduchý, vždycky bíle prostřený
pak u okna v levém rohu malé harmonium, v pravém rohu stála kazatelnička,
do níž byly dva schody - asi 1.5
m dlouhá a přední stěna šedě natřená.
Než začaly bohoslužby, trvalo to
asi 1/4 hod., aby se mohl br. Košut po cestě upravit. Měl dlouhé vlasy až
na ramena, též i vousy dlouhé, které
si vždy pečlivě pročesával. A při té příležitosti hovořil s bratřími,
kteří mu svoje dojmy pronášeli. Macháček nebo Dlouhý vyžádali si čísla
písní, které měl vždycky na lísku
Košut připravené. Pro vyvěšení písní
psali je křídou na dvě tabulky. Bohoslužby začaly.
Pro mě jako malého hocha to byla pohádka. Jeho modlitby byli úchvatné, plné
pokory. Již ta pronesená slova při zahájení nadchla každého - vždy začínal:
Pomoc a počínání naše přijdi k nám od Hospodina atd. Po bohoslužbách
bylo cvičení náboženství, jelikož neměl tolik času, trvalo hodinu. Nějaké
předměty, co dnes musí vědět při konfirmaci, to za Košuta jsme říkali
společně. O každém cvičení jsme říkali, kolik má bible knih a jaké a
nakonec se společně říkalo vyznání víry.
Zde jsem se snažil celý pořádek uvést před oči vaše na důkaz lásky, ve
které se scházelo celé shromáždění.
Mateřský sbor klimentský velice si vážil faráře Košuta. Aby trochu mu
ulehčili, dali mu na výpomoc vikáře Fr. Urbánka. Tento vikář Urbánek pak
dojížděl do Kladna. Kladenští bratři nemohli dlouho zvyknouti na tuto změnu
a dlouho to trvalo, než si zvykli.
Za nějaký rok přišel zase jiný po Urbánkovi. Byl to farář Souček, který
byl zvolen za druhého faráře u Klimenta. Tak Kladno mělo zase změnu, neboť
jezdil do Kladna tento nový bratr farář Souček.
1894
- 1906
V této době pak začala touha po vlastním stánku. Bratří zase začali se
scházet po bytech a dělali si program, jak začít. Toho času byli zde ve
sboru sedláci, kteří se postupně odhlásili z pražských sborů a začali
se zajímati o kladenský sbor. Roku 1894 začalo se se stavbou kostela. Na
hotovosti měli br. kladenští 4900 korun, z národní záložny si vypůjčili
5500 korun, mateřský sbor pražský půjčil bezúročně na tuto stavbu 6000
korun. Plán vypracoval zdarma pražský br. stavitel Blecha.
Bratři sedláci dali povozy, bratři horníci vyprosili cihly a vápno na horním
radovi Bacherovi, jehož podobenka visela v presbyterně na památku. Za takových
okolností postavili bratří kostelík, který byl a jest chloubou všech, kteří
pracovali v začátcích kladenského sboru. Budiž čest jejich památce. Stáli
pevně u víře, a tak připravili pro svoje děti lepší a šťastnější život.
V letech devadesátých minulého století bylo mnoho práce se stavbou i s úpravou
kostela. Bratří podle schopností byl každý na svém místě.
První schůze, kterou odbývali, jest památná tím, že byla zahájena pod
svou vlastní střechou na lešení. Chrám byl původně velice jednoduchý.
Strop byl ozdobený dřevěný, střecha pokrytá břidlicí. Presbyterna přitom
malá asi 2.5 šířky. asi 3 m dlouhá a vpředu krátká chodba z kostela dveřmi
spojena. Do presbyterny též jedny dveře, které jsou tam dosud.
V tomto čase opravoval mateřský sbor pražský kostel a daroval pro náš
sbor lavice a stůl Páně. Lavice pro náš sbor zkrátil bratr Opočenský,
člen staršovstva a přidělal mezi lavice podlahu. Kazatelnu s kopulí
zpracoval dle plánu arch. Blechy s Prahy mistr truhlářský Fr. Valenta, u něhož
jsem se učil a můj bratr Bedřich pracoval již jako tovaryš.
Konečně chrám byl dostaven a slavnostně otevřen na první bohoslužby v něm.
Bylo mnoho pozvaných hostí - hejtman, školní inspektor za školy, měšťanosta
Dr. Hruška a mnoho jiných významných osobností. Slavnostní kázání měl
stařičký superident Salatnai. Bratr farář Košut pak ochaboval jsa nemocen
a poslední kázání jeho bylo kázání ku památce založení sboru v Kladně
15. srpna 1896 dle Kor III 16 a 1.Petr. II 5. Toto kázání úchvatné mám ve
sbírce kázáních Košutových a vážím si jej jako drahé perly od milovaného
kazatele. Na místo stařičkého Košuta jezdil na Kladno jmenovaný II. farář
Josef Souček. Kladenský sbor se rozvíjel duchovně a proto pomýšlel na
duchovního správce stálého.
Pražský mateřský sbor klimentský si toho sám přál, neboť viděl, že
pro Kladno jest to málo míti bohoslužby jen na katolické svátky. Proto přidělili
pro Kladno p. vikáře Řepu jako první duchovní sílu pro Kladno.
Fara byla dostavena - dole byt pro kostelníka o dvou místnostech a malý sálek
pro sdružení mládeže. S tímto činem nastal ve sboru ruch. Založena Křesťanská
snaha na způsob dnešních sdružení. Kostelníkem byl zvolen miláček sboru
obětavý bratr Fr. Dlouhý. Jeho dvě dospělé dcery hrály na harmonium při
bohoslužbách. Veřejná činnost Řepova byla veliká, byl oblíben u všeho dělného
lidu, neboť při všech manifestacích byl činný. A tak se stalo, že při
uskutečnění zákona o všeobecném hlasování 28. listopadu byl jako řečník
vyzdvižen davem na ramena a mluvil k lidu.
Miláček lidu se říkalo - ale u pánů měl zavřeny dveře, mám na mysli ředitelství
na “Václavce”, tato společnost darovala dvakrát do roka uhlí k vytápění
kostela. Bratr Řepa byl znám vůkol co dobrý řečník proto za ním přicházeli
i katolíci do kostela. Instalace Řepova byla hned po vystavění fary.
A přece dne 21. října roku 1906 se s námi loučil při bohoslužbách i na
večírku, kdež sem viděl prvně sbor plakat. Měli jsme jej rádi a tento
jeho odchod jsme všichni těžce nesli.
1907
– 1919
Po odchodu vikáře Řepy staral se sbor o novou sílu duchovní. Na prubovní kázání
se přihlásil vikář Čapek. Jeho kázání bylo přijato ode všech se zvláštním
zájmem a tento mladičký bratr byl přijat jednomyslně. Do Kladna přichází
již 25. listopadu r. 1907, aby se uchopil práce, která naň čekala odchodem
Řepovým.
Zde dlužno připomenouti, že hned nato rozloučil se s našim sborem náš obětavý
Fr. Dlouhý, dlouholetý pokladník. Ubíral se se svojí rodinou daleko za moře
do Ameriky, a to hned po příchodu vikáře Čapka v prosinci
r. 1907.
Zde se poprvé přišlo na velikou chybu, že nebylo pamatováno na budoucnost,
to je přistaviti byt pro faráře. Tak se stalo, že vikář Řepa musel si najíti
byt blízkosti kostela, což bylo velice nepříležité ohledně úřadování.
A tak br. vikář Řepa byl s tímto stavem zneklidněn, žádal na mateřském
sboru klimentském spolu s kurátorem Štolzem s Čičovic, aby byla pro kostel
přistavěna fara. Žádost ovšem nebyla zamítnuta a uvažovalo se o ní.
Praha nemohla ani jinak jednat. Nemohla přece nechat aby Košutovo dílo
upadalo, nebo aby mělo v něčem nedostatek. Proto se začalo s přístavbou
fary. Jedinou chybou bylo, že bratři kladenští nezakoupili více místa
dozadu, jež v té době bylo úplně volné a nebo že nekoupili vedlejší
domek, který se jim nabízel, než byl v něm zřízen krám. Nuže to jsou věci,
které dnes si připomínáme, že vždy se má mysliti také na budoucnost.
Stavbou kostela byl pověřen stavitel Procházka z Kladna.
Odchodem bratra Dlouhého a jeho dcer neměl kdo hráti při bohoslužbách.
Proto bratr Čapek naučil se sám na harmonii jsa dobrým houslistou. Dlouho co
vikář na Kladně nebyl, brzy se odbývala instalace, která už byla druhá v
našem kostele. Jestli, jak jsem poznamenal,
bratr Řepa byl oblíben i u katolíků, tedy i náš bratr. Čapek požíval
veliké sympatie v celém okolí. Přednášel sokolům i komunistům a vždy s
velikým úspěchem. Jeho kázání byla jedinečná a často jsme strachy
sledovali, zdali není špehován v těch nejpohnutějších chvílích ve světové
válce.
Já rád vzpomínám na Čapka, měl jsem jej velice rád jako mého vlastního
bratra. Za jeho působení se postavila kruchta a varhany a při té příležitosti
byl zřízen strop zděný v kostele.
Po odchodu br. Dlouhého byl zvolen náš stejně obětavý bratr Karel Malý, jenž na jeho stáří staral se o všecky potřeby v kostele svědomitě.
1920
- 1931
Přišla zase doba, kdy sbor kladenský byl ochuzen o duchovního správce neboť
bratr farář Čapek odcházel do Prahy a jeho nástupcem byl zvolen bratr farář
Funda. Byl též jednohlasně zvolen a nastoupil svůj úřad ku vší
spokojenosti všech bratří. Za jeho působení založil 3 kazatelské stanice,
které byly velice dobře navštěvovány, čehož jsem byl svědkem. Byl dobrým
řečníkem a proto měl i on veliké úspěchy i při bohoslužbách. Kazatelská
stanice v Buštěhradě byla založena po pohřbu sestry lékárnice Kubešové.
Jeho řeč na hřbitově nad hrobem byla úchvatná. Lidu bylo tolik, že buštěhradský
hřbitov nestačil. A tak se stalo, že dělníci v modrých blůzách seděli v
korunách stromu vůkol místa, kde byl hrob zesnulé. To mělo za účel, že
farář Funda pozván byl do Buštěhradu, aby vykonal veřejné bohoslužby pod
širým nebem. Místo bylo vyhlédnuto v zahradě nad pivovarským sklepem. Dlužno
poznamenati, že tenkrát uradili se komunisté, že tyto bohoslužby překazí.
Ale bratr farář Funda na to byl připraven a mluvil ohnivě.
Komunisté ovšem přišli a zůstali státi zevně shromáždění v hloučku.
Jejich výbojnost byla slovem Božím schlazená, klidně vyslechli celé
bohoslužby. Následek toho byl, že se založila kazatelská stanice a místnost
první získána ve škole. Bratr farář vybral text na slova Páně “co svatého
nedávejte psům a neházejte perel před svině”. Bohoslužby byly doplněny
svatou večeří Páně.
Druhá kazatelská stanice byla založena v Novém Strašecí - jedna z nejlepších
stanic. Jádro této stanice tvořily 4 učitelky sestra Šnablová, Švarcová,
Malá a Nováková. Tyto sestry uchvátily nás svojí upřímností tak, že
jsem slíbil stařence Šnáblové, že je neopustím a budu navštěvovati každé
bohoslužby a také jsem svému slovu dostál. Já často s celou rodinou do
Strašecí jezdil.
To byl můj zlatý čas a vzpomínám na to vždy s velikou radostí a děkuji
Bohu, že mě toho dopřál.
Další založení kazatelské stanice bylo v Senomatech u Rakovníka. Tam bohužel
sem nebyl neboť za nepřítomnosti faráře v Kladně konal sem vždy čtené
bohoslužby v našem sboru, někdy v Buštěhradě i ve Strašecí.
Sdružení mládeže v této době bylo nejsilnější a mělo vůkol dobrou pověst.
Překvapilo svými zájezdy i pražské sbory svojí vyspělostí. Pracovalo i
misijně mohu-li to tak nazvati. Rozdělilo se na skupiny a v okolí sboru pořádalo
biblické hodiny a to v Buštěhradě, ve Hřebči, v Olšanech, na Pcherách a
Libošíně. Vybírali příspěvky pro sbor nedbajíce nepohody šli za každého
počasí.
Staršovstvo radostí sledovalo toto snažení mládeže, vidělo v nich
ratolest zelenající se a vyrůstající od kořene sboru. Jak by také ne,
mnozí z nich byli potomci těch starých osvědčených bratrů - zakladatelů
kladenského sboru, aspoň hlavní jádro tvořily.
Pořádaly přednášky, večírky i bazary. V této době ukolébán byl sbor,
mohu-li to tak nazvati podle podobenství jako obraz s písma o hospodáři který
za jeho spánku přišel nepřítel člověk a rozhodil koukolu mezi zasetou pšenici
a tak připravil zmatek u celého služebnictva. Tak i tady klíčilo zlé zrno
v srdcích člověka který nepřál úspěch těch mladých nadšenců.
Farář Funda odchází jinak než faráři Řepa a Čapek postižen nemocí krční
na jedné a nezdarem ve sboru na straně druhé. Jakmile se oženil nebyl ušetřen
pomluvou ohledně jeho manželky z rodiny Blažkové z Kročehlav dostával
anonym za anonymem tak, že jeho postavení v Kladně bylo nemožné.
Sbor kladenský počtvrté osiřel a byl téměř na úpadku neb na bohoslužby
přišlo deset nejvíce dvacet osob. Kostel zanedbán chátral nedostatečnou
opravou.
1932
- 1940
Do tohoto stavu přichází br. farář Kučera aniž by si kladenský sbor
prohlédl. Informace získal tam za mořem, kde se setkal s br. Dlouhým a často
na něj vzpomínal, že to byl pro něj ten nejlepší přítel v zámoří.
Bratr farář Kučera přichází na Kladno s tou myšlenkou nejlepší to jest
urovnat všecko co bylo pokřiveno a co bylo nalomeno znovu přiměti k životu:
Jeho snaha byla dobrá a proto brzy byl miláčkem všech.
Jeho zásluhou jest ušlechtění kostela a mnohé jiné práce vykonal z lásky
tomuto sboru. Všecko co se považovalo již za nemožné urovnal svým vlivem.
Historickým dnem jest pro mě jeho návštěva v mé rodině, kdež sem mu vyprávěl
o zašlé slávě sboru, přiznal se, že i on jest Košutovec.
Mezi jiným pravil, bojím se jestli mé kázání nebudou hluboká pro Kladno.
Tu ovšem sem pravil: My zde v Kladně bratře faráři jsme sborem dělnickým,
ale zpracovaný Košutem a jako takový potřebuje zahojit ty rány, které během
doby mu byly zasaženy různými okolnostmi.
Pracoval jako jeden z nejpovolanějších mezi všemi byl vzorem. A proto když
odcházel do Smíchovského sboru, Kladno po druhé bylo ochuzeno o dobrého
horlivého duchovního vůdce.
Po br. Kučerovi zdálo se, že nad kladenským sborem zatáhla se obloha a že
mraky řevnivosti ubíjí v něm vše, co bylo krásné a milé a zase to byla
práce jedinců co chtěly uplatnit své názory na osud sboru. Utvořili se dvě
strany jelikož byli dva kandidáti pro úřad farářský. Byl to mladý farář
Štrupl na jedné a farář starší Široký na straně druhé. Faráře Štrupla
sem neslyšel a také sem nic proti němu neměl. Ale br. faráře Širokého
sem poznal důkladně proto, že měl sem příležitost s ním vícekrát hovořit.
Viděl sem vněm, že jest určen Bohem pro Kladno. Když dělal prubovní kázání
v Kladně tedy přivedli mi ho bratří zdali by nemohl u mě přespat, radosti
sem jej přijal, nikdy sem nic neodřekl co se týkalo sboru. Dlouho jsme seděli
přes půlnoc a hovořili o věcech náboženského podkladu. A proto když přicházeli
bratří koho by já doporučil, řekl sem br. farář Široký jest zkušený
prošlí ohněm je straší, myslím ten pro Kladno jest nejlepší. Řekl sem
bratří varuji vás před mladým z důvodů těch že by vás brzo opustil
jako ostatní. Bratr farář Široký vyšel ze prostředí katolického, přestoupil
k církvi československé nabízeno mu bylo biskupství ale jeho svědomí jej
vedlo dál a dal přednost českobratrství a proto si jej vážím a mám je za
jednoho z nejlepších.
Konečně byl zvolen, většina byla pro něho. Ujal se brzo práce svědomitě
a tak sbor měl zase svého vůdce. Jeho instalace byla o 3/4 roku oddálená
zavinila to jeho nemoc, které podlehl a v nemocnici pobyl několik neděl. Byl
sem u něj každý den proto, že příliš byl smuten, že hned v začátku přišla
nemoc.
Nato pak hned po jeho uzdravení byla instalace za přítomnosti faráře Lanštaka
ze Žižkova za přítomnosti celého sboru kladenského.
Mnoho bratří a sester přistouplo tak, že byl křest sv. i dospělých dětí.
Tímto končím paměti sboru kladenského.
30/9
1940
Jaroslav Aksamit
Zpět